1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540572 inlägg · 4140 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Färjestad har inga lätta spelare att ersätta kommande säsong. Dahlström, Ejdsell, Lilliz, och av allt att döma också Öhgren och Tomasek.

modomille:
Noll tryck i grejerna vet jag inte, de spelade i över 100 minuter och kunde lika gärna vunnit. Men nu är det definitivt kört för dem iaf.

Silly: Ja, helt galet. Trodde de skulle ha en bättre chans mot Luleå än Timrå. Trodde de definitivt inte skulle rå på FBK, men de hade fått möta FBK oavsett då de varit det sämsta laget vidare.

Undrar om inte Hedberg får leta vidare och Rögle behåller Hansson?

modomille:

Lite lustigt, fast otroligt trevligt!!
Färjestad får en formsvacka lagomt till slutspelet med årets frågetecken Rögle äntligen får till det,
Fbk kan väl iofs kunna vända detta om de vill…

{5647}:

Vad sa du om Rögle i matchen mot oss?
När dom inte ville lägga sig i Sudden?
Att dom inte har något konsekvenstänk?
Att dom sätter sig i ett svårare läge?
Snart har dom svept FBK och får vila lite till Semifinalen 😉

Blir Roger Hansson gud där nere nu?

modomille: Tror det har en stor chans att bli så här när bästa spelarna är klara för andra klubbar tidigt. Oavsett vad de själva säger.

{10015}: Visst att Rögle har ryckt upp sig men Färjestad ser riktigt jävla blöta ut alltså. Noll tryck i grejerna.

Signature: Färjestad ser ut att bli svepta av ett åttondelslag.

mr_brasco: Han är lite anonym ibland men ett väldigt bra skott och tekare!

Bad_Brett: Jag tror det hade varit en grym värvning!

hockey_21: Har för mig att Mattias Persson skrev att han skulle utomlands.

Bad_Brett: Ser gärna chad yetmen från mora. Väldigt spelskicklig och snabb med ett bra skott, dessutom är han i en bra ålder.

{5647}: Fasen vad kul med Mora, även om det pajar den tänkte semin mellan Stockholmslagen. Jag äskar hur de spelar hockey och att alla verkar ta steg framåt i det laget. Extra kul kanske för Johan Persson som fått kritik flera år på raken för att ha försvunnit i slutspel.

Liten känga till Fredrik på TV4 som jag annars gillar. När Mora dominerade de två första matcherna så hyllade han AIK som större, tyngre och smartare. Jag tycker man var mer dominant då än i de två senaste, men den lilla skillnaden är att man haft studsarna mer på sin sida nu.

Jag vill inte ha experter som bara avfärdar resultat som att vinnarna var bättre. Det är för enkelt.
Sedan har jag hela tiden känt det som att Fredrik favoriserar Anton Blomqvist av någon anledning. Har hyllar honom varenda gång han får chansen och jag fattar inte varför.

Bad_Brett: En Hinken-värvning om vi var i HA hoppas jag. Det är dags att handla från den högre hyllan.
Brandsegg-Nygård hade jag gärna tagit däremot om han inte hade varit klar för Skellefteå.

{5647}: Någon här på forumet lyfte fram Fabian Ilestedt, och efter att först ha avfärdat det helt, börjar jag nu förstå tänket. Känns lite som en Hinken-värvning, även om det är främst spets vi behöver nu.

{8225}: Jag hoppas domarna tar korrekta utvisningar. Hatar uttrycket att de avgör genom att döma utvisningar.
Sedan var inte moras utvisning fel. Jag är bara allergisk mot att domarna släpper en interference som är galet tydlig.

{5647}: Man kan inte beskylla lagen för att spela fegt i sudden, hoppas inte domarna avgör bara

modomille: Kan AIKs forward utan puck bara åka rakt in i försvarande Moraspelaren så kompisen blir helt fri???

Sedan var utvisningen på morakillen solklar, men jag tycker den som man släppte på AIKaren är fullständigt horribelt

Haha hur var tredje perioden då? ........(Gynge tänker intensivt)..ja men den var bra

{5647}: förlängning AIK-Mora, hoppas laget utan SHL-ambitioner vinner nu då

modomille: Jo, men du får inte sparka undan målvaktens benskydd för det.
Tror det var lite för mycket målvaktsskador.

{5647}: Det var mer trafik på mål när jag spelade P13 än vad det är i HA/SHL.

Trilske: Jo, men det är faktiskt viktigt. Kan man inte se riktigt så gäller bedömningen på isen.
Dvs, i de fall man inte ser tillräckligt bra så gäller det första beslutet.

{5647}:

"Mål dömt på isen" enligt daggen.

Men man har ju tillräckligt bra bilder för att göra en annan bedömning om man anser att det är regelvidrigt.

I vissa situationer kan man lyfta att det är "mål dömt på isen" men när det finns 100%iga bilder är det verkligen skitsamma.

Nucky: Blir det där mål kan de lägga ned videobedömningar.

Pucken går ut ifrån målgården och AIKaren stör målvakten med skridskon så han kan omöjligt rädda. Hade kunnat köpa det om inte pucken varit utanför en sväng.

Under de 40+ år jag sett hockey har det där dömts bort.

Det där ska vara mål i hockey men med dom nya reglerna där man inte ens får snudda målvakten så vette fan.

Greg P: Dvärgarna i sagan om ringen hade nog varit avundsjuk på Ljunggrens skägg

Greg P: Känslan är att Norén spelar väldigt mycket ikväll... Också.

{5647}: Haha Sant. Jag ogillar han mest här. Ni är bara skadeglada mot han =)

{5647}: Bra känsla av domarna. Ger AIK en 5-mot-3:a på en situation liknande den man släppte på AIK:s 2-2-mål.

{10015}: AIK får verkligen väldigt stora fördelar med domsluten. Jösses vad billigt fem mot tre.

Trilske: Jaha, uppfattade inte det!

{10015}:

Detta är alltså min egen lista som neutral betraktare.

Tycker SHL slutspelet har blivit några procent intressantare nu när man har mött lagen under säsongen och vet vad dom går för.

Sen är ju både LHC och Leksand rätt pigga uppstickare i slutspelssammanhang.

HA playouten har verkligen jobbat i uppförsbacke då alla känt till att västervik kommer tvångsdegraderas oavsett hur det slutar.

BIK-Södertälje har legat riktigt dåligt till då dom tävlat mot både SHL playouten och löven-diffen.

Saleva: Tror de flesta neutrala gör som mig och följer FBK - Rögle efter att bandyklubben vann första mötet på bortaplan. Riktigt underhållande matchserie faktiskt.

Skulle aldrig få för mig att slå på Växjö - Luleå dock. Två väldigt mekaniska lag och med långt mellan orterna, så absolut noll hype där.

KB: Det är sannolikt så att CMore och nu TV4 inte redovisar siffrorna då det inte ser då bra ut.
Löven-MoDo var inte bara jämförbar med vissa SHL-matcher, utan var en av de som drog absolut mest i konkurrens med toppmatcher i SHL.

{10015}: Jag tror Löven-DIF dragit väldigt bra. Varken Brynäs-Vikings eller Mora-AIK drog nog så mycket däremot. Nu lär den göra det med tanke det galna draget som det varit kring den serien.

Motsvarande är det väl Leksand-Frölunda som haft ett drag. Varken Plastsjö eller SAIKs serier däremot är nog mer närmast sörjande.

Trilske: 1. Playout HA
2. Playout SHL

3. AIK-Mora

4, Zzzzzz

8. Slutspel SHL

{5647}: Finns ju inga offentliga siffror förutom de som presenterats via sportkanalen för några år sedan. Toppmatcherna MoDo-Timrå-Löven var jämförbara med vissa SHL-matcher vid den tidpunkten (grundserien), men i övrigt är det ganska stor övervikt till SHL. Tror man underskattar antalet soffpotatisar som inte har något överdrivet engagemang för ett lag som bara vill kolla på ishockey och då är det högsta ligan som gäller. Mer än hälften av de allsvenska lagen drar nog förhållandevis låga siffror i sammanhanget.

Skulle gissa att det är mycket högre än 60/40 även om det inte är riktigt så skevt som fördelningen av pengarna.

{5647}: AIK har släppt till näst mest skott på mål i ligan och förväntas släppa in mest mål men köper din poäng om att Ignatjew borde vinna för han har stått mer matcher.

Trilske: Nja, tror ändå att SHL-slutspelet drar åt sig fler tittare. Hur många tror vi tittade på BIK-Södertälje?

Hittills åtminstone i kvartarna. Sen lär nog HA-finalen dra åt sig fler tittare

{5647}:

1) Play Out SHL
2) HA slutspelet
3) SHL slutspelet
4) Play Out HA

Ändå rätt hugget som stucket, även om jag håller med om att toppmatcherna i HA kontra SHL är intressantare

Saleva: Inte så säker. Ifjol var väl semifinalerna mellan Löven och DIF attraktiva och finalserierna vann HA överlägset. Vår serie krossade Plastsjö-SAIK.

Normalt är fördelningen 60/40, vilket i jämförelse 95/5 i tv-pengar är fullständigt absurt.

{5647}:
Shl slutspelet har garanterat högre tittarsiffror. Tror tv4 pamparna tycker det är kanon att bägge serierna drar publik.

Greg P: Försök inte. Du ogillar också Stråhle:)

Färjestad skämmer ut sig fullkomligt alltså, så dominanta de varit under säsongen kunde jag faktiskt inte se detta komma.

{5647}: Av alla inlägg jag sett dig skriva här är vi för första gången överens om något.

modomille: Samtidigt hade Norman ännu bättre räddningsprocent, så är AIKs målvaktsspel enklare för att man har ett bättre försvarsspel? Statistik är fortfarande skattningar och ingen exakt vetenskap.

Jag tror Ignatjev främst fick priset för att hans första del av säsongen var sjuk. Han tvingades dessutom stå oerhört många matcher där AIKs målvakter fick mer vila.

Mora spelade precis likadant ifjol och var egentligen det bästa laget vi mötte i slutspelet, men där DIF hade väldigt bra utdelning så hade Mora en stor ineffektivitet.

Mora spelar otroligt underhållande just nu, påminner, som nämnts, väldigt mycket om vårt spel ifjol

modomille: Galet jobbigt för puckpamparna och tv4 att vi med stor säkerhet är långt ifrån de enda som följer lag i SHL som tycker HA är mycket intressantare gällande toppmatcher. Har inte sett en sekund SHL-slutspel förutom play out

Intressant snack med gnagets målvaktstränare. Håller också med han om att Ignatjew inte borde ha vunnit priset årets målvakt, Bibeau har mycket bättre goals saved above expected till exempel.

« · 2679874 · »