1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532318 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: det gör ju det och Hägg hade vart perfekt!

{5647}: Första PP-formationen är stundtals bättre den här säsongen. Olofssons hårda passningar bidrar till högt tempo.

Chamez: Tänk om vi hade haft Skägg igår. Leksand hade maximalt gjort två kassar.

{9315}: Samtidigt vann han interna skytteligan två av de tre åren i Schweiz. Då är man inte bara en avslutare anser jag. Han hade rätt skapligt med passningspoäng också...

{9315}: Bara han börjat skjuta på allt att jag nöjd.

Andraassist: vi ska inte glömma att det tar olika lång tid för spelare att (åter)justera sig till svensk hockey, men han har definitivt varit sämsta forward så här tidigt på säsongen om vi räknar bort en sån som op som inte ska göra något annat än att ge energi.

sen undrar jag om inte många har haft en liten fel bild av vem han är som spelare. han har väl aldrig riktigt burit en offensiv utan mer varit avslutaren.

Peja: Det fanns säkert de som fuskade, men den exceptionellt fyrkantiga bedömningen (av var det tillväxtverket?) var så urbota dum att bara någon byråkrat kunde komma på den.

Bad_Brett: Ett skott på mål.

{5647}: Inte insatt i Modo specifikt men poängen var att det var mer suspekt med föreningar som redovisade bra ekonomiska resultat efter covid än föreningar som redovisade förjävligt röda siffror.

Frontschwein: Hade nästan glömt bort att Jesper spelar i MoDo. Var han med igår?

Chamez: Tänkte skriva i morse att en spelare som Hägg hade varit optimalt för Modo,
Tycker det saknas en defensiv klippa som gillar att spela fysiskt och rejält.

Robban Hägg på waivers.. kan han inte komma hem samtidigt som vi skickar Rundblad någonstans..

Andraassist: Vi har kvar Jeppe tills Victor kommer. Sen bryter vi kontraktet med Jeppe så kan han avsluta karriären i SaiPa

Peja: Jag vet inte om man kan dra alla över en kam, men det var flera klubbar som fick avslag på sin ansökan för att bolaget som ansökte inte ansågs stabilt då det inte gått med tydlig vinst.

Detta är naturligtvis ett uttryck för idiotiskt myndighetsmissbruk. Har man ett evenemangs/arenabolag och dess enda funktion är att generera pengar till föreningen, så är det fullständigt djävla horribelt dumt att bedöma att det måste gå i vinst. Det hade gått i vinst om det inte skickat över pengar till föreningen, dvs fullföljt sitt syfte.
Det var alltså inget trixande i det fallet.

Och pratar du om MoDo har man redan tagit den förlusten, men man gick ändå rejält plus trots myndighetsutdövningen av tondöva idioter.

Frontschwein: Jag tror Olofson kommer att höja sig rejält med rätt omgivning. Kanske får vi se ett mål från honom redan på tisdag mot HV.

{5647}: Sett till förväntan tycker jag Olofsson är största besvikelsen hittills. En fåtölj på isen hade gjort ett lika effektivt jobb.

Kanske är värt investeringen för att lättare knyta sig an brorsan om fyra år.

Hoppas jag jinxar ordning på honom.

Peja: Återigen så yrar du när det kommer till siffror.

{5647}: Det mest fantastiska siffertrixandet måste varit av de som gick plus eller knappt minus coronasäsongen/säsongerna. En del klubbar blev ju till och med återbetalningsskyldiga till staten för att ha ansökt om och sedermera fått för stort ekonomiskt stöd.

JonathanF: Tycker nu att det blir en allt för skevt fördelad kritik här inne. Då har jag ändå sagt tidigare att Bernhardt måste höja sig i positionsspelet. Men nu var det trots allt Norlinder som var på isen när Leksand gjorde de två mål som tog laget in i matchen. Efter att Bernhardt redan levererat i den spelform han ska bidra i. Kollektiv pyspunka på hela laget efter det och lönlöst att singla ut nån spelare hit eller dit. Lite fundersam, är det för att folk swishat (för en redan signad och klar spelare) som gör att ev missräkningar där riktas åt någon helt annan istället? Helt omöjligt för mig att se att det var så stor skillnad på deras insatser, men en får all kritik.

Förmodligen kommer MoDo kunna gå om en del klubbar i och med vår stabilare ekonomi. Det kommer nog inte bli lättare för hockeyklubbarna med ekonomin och lag som Timrå m.m kommer behöva ändra sina sportsliga ambitioner. Sedan handlar det även om hur näringslivet utvecklar sig i området med sponsorer o.s.v. Om northtvolt inte skulle bli ett av Sveriges största ekonomiska fiasko på mycket lång tid skulle exempelvis Skellefteå kunna få en allt mer dominant roll i svensk ishockey. Nu har de istället problem med ekonomin och hade minusresultat trots att de vann guld.

{5647}: För övrigt har Aftonbladet försökt sig på att ranka lagens ekonomier:
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/JbBJdj/expertens-betyg-pa-shl-klubbarnas-ekonomi

MoDo fick en fyra, vilket innebär en delad tredjeplats tillsammans med HV bakom FBK och VF.
---
Brynäs får en tvåa pga sitt siffertrixande:
Hela SHL gjorde ett samlat minusresultat pandemisäsongen 20/21 på -20,2 MSEK. Brynäs gjorde ensamt själv -23,1 MSEK den säsongen. Med andra ord svarade gävleklubben själva för mer än det totala underskottet i ligan.

Den stora förlusten åt upp hela det egna kapitalet, men klubben tog till en sista panikåtgärd. En ”oberoende” värdering av sin egen arena ökade värdet och därmed det egna kapitalet med 42,7 MSEK. Nu måste man skriva av en del av detta värde år efter år, men har ju förstås inga som helst problem med att klara elitlicensen. Frågan är bara – vem skall köpa arenan och man är tvungen att sälja? Nu när den dessutom blev 40 MSEK dyrare genom ett pennstreck.
---
Timrå fick föga förvånande en etta:
Det var den 13 augusti i år som Sundsvalls Tidning meddelade att Timrå IK hade hamnat hos Kronofogden efter en obetald skatteskuld på 1,6 miljoner kronor. En nyhet som givetvis plockades upp av flera medier. Det är heller inte första gången, samma problem har rapporterats både 2014 och 2017. Att inte klara av att betala sina skatteskulder i tid utan att hamna hos fogden kan inte ge annat än en etta i betyg.

Trots detta fick Timrå ändå plocka fram 1,5 miljoner kronor i uppskjuten skattefordran för att klara elitlicensen på 8%. En åtgärd de inte praktiserat tidigare år.

Timrå är en av klubbarna som är i ytterligare behov av intäktsförstärkning för att ha råd att vara med och konkurrera i SHL.

Tarasov: Just nu gör han det, men det är ren lögn att han värvades för att ersätta Dickinson. Sanny spelar bara korkad igen för att väcka känslor. Eller kanske är det inte ens så att han spelar?

{5647}:
Hela tv4 verkar känna sig nödgade att ställa upp för Sanny… Jasek ersätter Dickinson mellan Woods/Aagaard.

wesslan: HV torskar fyra raka. Det är mycket bortförklaringar om att man spelat bättre än poängen visar och att man har många skador.
Det är påfallande ofta bottenlagen tycker sig förtjäna poäng. Det är ingen tillfällighet att sådana lag alltid verkar ha oturen att förlora med uddamålet i jämna matcher.

Jag köper det där med skador, men skador har också en tendens att "smitta". Har man många spelare borta så tvingas ofta andra spela lite mer än man skulle vilja och då kan de åka på förslitningsskador också. Man är lite extra trött in i situationer, vilket skapar ytterligare risk osv.

För övrigt verkar varken Frölunda eller LHC särskilt nöjda med sina matcher, så att HV var nära kan också ha berott på att motståndarna inte gjorde sina bästa matcher.

Tror anledningen till att jag raljerar är att Sanny som en Bagdad-Bob hävdade att HV har så mycket bättre struktur och så mycket bättre backar än förra säsongen. Liksom som han försöker lura sig själv.

{7426}: Rondellen med en fantastisk framspelning till Woodsan.

Typiskt Timrå...

Tack för kaffet, Rajli!

VARFÖR SKITER NI I MATCHTRÅDEN?

{7426}: Japp. Wooder 1-0. Tack Rindell.

Zource: WÖÖÖDSCHER

Zource: SÅJAAAAAA

JonathanF: Valid point…

Glad att vi har dom iaf!

Bad_Brett: Tämligen enkelt innan vi vet vad vad som hände mellan swish-journalisten och storlögnaren Lamotte och honom.

Även om han skulle vara bedrövlig, så har inte Lundberg makten att förstöra Sverige. Med Strömmer vet vi att antalet mordförsök utförda av barn ökat med drygt 200% på två år. Det kommer fortsätta öka radikalt med förd politik.

Zource: Är nog lite högt till och med. I hemmapremiären såg jag bara 10 åringar på Curva Carlabel

Zource: Hur många 15 åringar har råd med annat än ståplats?

Nu jävlar är jag på plats och leksand ska dööö

Känns som att medelåldern i vår klack är typ 15 år?

Bad_Brett: Enda gången jag sett Strömmer glad är när Bernhardt avgjorde match 3 mot Djurgården.

S-vikaren: Han är nog bra less på att höra om petningen.

S-vikaren: Uppskattar nog inte all uppståndelse, men klart han vill spela de vill ju alla

{5647}: Varför gör alla journalister det då sjukt stort med Rundblad? Varenda fråga är kring en enda sak.
Bra svarat av David och nu hoppas jag vi kan släppa det där.

Jag fattar att journalister gör en stor sak av det, men varför hoppar "experterna" på det?

{5647}: Om du hade fått välja mellan Strömmer och Kristofer Lundberg, vem hade du valt?

Rundblader inte särskilt munter inför matchen.

SPOODI: och Löfven...

Nåja. Jag gillar Lindberg. Han försöker inte vara någon annan än den han är och låtsas inte vara expert. Tvärtom skapar han bra stämning.

{5647}: Slänger in Roger Pontare i diskussionen också

Bad_Brett: Tack och lov är hon inte drabbad av sundown syndrome som både Biden och Trump. Två rejält dementa män som inte längre klarar att ens föra resonemang.

Men Strömmer är Sveriges genom tiderna sämsta tillsammans med Pourmokhtari.

{5647}: Jag sågar det förslaget med min bocher såg.
Uppladdat:

500x0-img2742.jpeg

{5647}: Så länge han inte är på Kamala-nivå är jag nöjd. Då hade vi fått höra sylvassa analyser som:

"För att MoDo inte ska bli avhängda, så måste de vinna. Det innebär att de måste ta tre poäng. Eller två om det är via övertid. Eller straffar. Men de måste vinna. För annars finns risken att de blir avhängda. Avhängda. Avhängda. Vill de inte bli ...avhängda... så måste de vinna. Vilket innebär tre poäng. Eller två. Eller tre. Tre poäng behövs! Eller åtminstone två. Fast helst tre. Tre. Tre!!! Tre, precis som de tre vise männen. Och det är egentligen det allting handlar om. Att våga tro! Tro på seger! Tro på tre poäng - eller två. Men oavsett vad vi tror på, vad vi känner djupt inuti våra hjärtan, så måste vi våga hoppas - HOPPAS - på seger. Tre poäng! Eller två. Eller tre!"

Peja: Jag skäms lite för Petter också, men han var bara hos oss i två år.

{5647}: Klassisk manöver av TV4. En journalist blir helt plötsligt befordrad till expert.

« · 2738260 · »