1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530936 inlägg · 4122 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sigge: Nu vet väl inte vi om Hinken l Co har varit på han så att säga.

Smurfen: Perfekt, ytterligare en kille Gradin misslyckas med att få hit.

Heyerdal: Tydligen så är Kyle Topping klar för Löven

Skulle ha varit i Silly tråden

KRB: Apropå bröder i tidigare trådar, Tobias och Wicktor Åström spelar båda i Norge, Tobias i högsta ligan i Narvik Hockey, han snittade en poäng per match och de slutade sjua som nykomling. Wicktor är i andraligan där lönerna ligger på låg nivå, nu jobbar han under uppehållet som målare hemma Övik. Tobias spelade center och är en tvåvägsspelare, säger han.

Från Hörnefors:

Det står i Falukuriren att Leksands IF hade önskat 56,5 miljoner kronor i borgensåtagande.
Kommunen gick bara med på 30,
men efter ett långt sammanträde beslutade kommunstyrelsen sig för att bara säga ja till en utökad borgen på totalt 30 miljoner kronor
LIF ansökte om den större summan för att eventuellt kunna lösa ut sig från sina lån, som är kopplade till arenan, på 26 miljoner kronor hos Swedbank och hitta en annan finansiär.

Leksand måste utöver sin spelarbudget hitta 26 miljoner kronor som Swedbank ska ha?!

banken sa nej till fem amorteringsfria år vilket föreningen bett om. Däremot finns indikationer på att Swedbank kan tänka sig att sänka amorteringstakten om hyresavtalet förlängs, vilket skulle kunna frigöra likviditet för föreningen.

Tuff läge för Leksakand, de borde få det svårt att bli kvar i SHL nästa vår?

Tarasov: Ja det är egentligen det starkaste argumentet emot en utökning
Varför skulle ansvariga för HA släppa två lag till SHL och urholka sin egen serie..

Vikingmodo : Nja att som Wennerholm skriver "Fördela efter prestation och TV - exponering" gynnar nu inte mindre klubbar då det ju självklart blir större TV exponering om laget kommer från en region med många som tittar på laget. Det som är bra med Wennerholms förslag 2 lag upp och 2 lag ned skjuter han ju sedan själv i sank när han tycker att nykomlingarna bara ska få hälften av TV pengarna. Riskerar ju att det blir nykomlingarna som åker ned varje gång. Sen vill han ha 60 omgångar för att kompensera för att TV pengar ska delas på fler. Hans förslag skulle möjligen fungera om Europaligan läggs ned. Sen har han ju rätt i att SHL slog publikerkord igen så intresset är på topp och Finland har 16 lag så varför inte SHL:

Från Hörnefors: Blir kul att följa vad som händer nu. Både kommun och externa finansiärer säger att nog är nog - lär er räkna.

Kul läsning för oss som hatar Leksands IF. Hoppas dom konkar.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/pPe1nR/leksand-small-kommunen-drar-i-handbromsen

eltifoso: Jag tycker 14 lag är bra. Vi får en förhållandevis jämn serie. Jag ser det inte som en rättighet att spela i högsta serien. Skulle vi utöka till 16 lag ska isf upp och nerflyttningsystemet förändras. Tre lag ur och tre lag upp

eltifoso:
Jag gillar att vi har en bra andraliga vilket vi har nu, vi kanske skulle kunna få det ändå. Men 14 i två serier känns lagom.

Gavelo: Ja absolut jag har varit för 16 lag länge
Roligare hockey absolut

Mitt inlägg var mer hur jag tänkte att ledningen fel SHL klubbarna tänker , de tänker safe och på sitt eget bästa, då kanske de inser att ju fler lag det blir , desto mindre chans att kvala

Och om kvaliten minskar är egentligen egalt, folk går inte på varken fotboll eller hockey för kvaliten, de går av kärlek till sitt lag och för underhållande hockey

eltifoso: Framförallt så blir det roligare med fler lag.
Den som säger att det inte finns underlag vet inte vad dom pratar om, svensk hockey pytsar ut hela hockeylag varje säsong till Finland och tar in nordamerikaner och finnar, skulle vi införa importtak och satsa mer på egna spelare så skulle vi på sikt nog kunna ha minst 16 bra lag i högsta serien.

Keriksson: Tror det snart är läge att öka antal lag
Storklubbarna blir nog bara glada om det finns två ”räddningsplankor” till i SHL

Ju fler lag desto mindre chans att behöva kvala ett ovisst kval

Heyerdal: Ja, det förslaget rullar ju runt med jämna mellanrum. Men som ngn redan skrivit. Storklubbarna vill inte dela med sig av kakan.
Och med tanke på osäkerheten runt SHL avtalet och risken att tv pengarna minskar då nästa skrivs, så anser jag att chansen är mindre nu än ngnsin.
Mina tankar..

Heyerdal: Kommer aldrig bli 16 lag så länge Djurgården är i SHL. Det finns ingen anledning att ta in småstadslag som Modo eller Löven. De stora rika klubbarna är för giriga för sitt eget och svensk hockeys bästa.

Heyerdal: Gå in på Pressreader där kan man läsa om det

Heyerdal: Har tyvärr inte Aftonbladet+ eller vad det nu heter.

JoJo2613: Wennerholm vill ha 16 lag i SHL, när och hur kanske någon vet som har plus.

Bjerselius, Olofsson, Sverre och Øversveen på plats i Övik nu då :)

*1921*:

Tuohimaa och Olle Eriksson EK.
Blir Lövens målvaktspar inför 25/26

Gavelo: Precis! Listan kan göras lång! Tack och lov tog vi Peter Forsberg istället för Roger Forsberg.

Framnäs: Niklas ist för Christian Folin, Björn ist Magnus Pääjärvi Svensson

*1921*: Ilari istället för Valtteri, Henrik istället för Philip

Efter 9 timmar i tåg har jag och min reströtta rumpa kommit fram till Modos problem:
Vi råkar alltid värvar någons brorsa.
Istället för att få hem Victor Hedman tog vi hem Oscar Hedman, istället för Victor Olofsson tog vi hem Jesper Olofsson, istället för Linus Omark tog vi Urban Omark och istället för Rasmus Dahlin tog vi Felix Dahlin.
Så nära men ändå så långt borta!

jonsson: Mycket märkligt. En sak som skiljer sig enormt mycket är kvaliteten på målvakter mellan olika ligor.
I NHL är målvakterna otroligt bra.
Som spelare kan du axla en roll i ett nhl-lag utan att behöva vara speciellt mycket bättre än spelare från en "sämre" liga.
Som målvakt måste du helt enkelt vara bättre.

Ingen Ullmark i VM, bajs

puffe2: 7-0 Kanada..

Saleva: Som alltid, börjar titta och zzzzen får text-TV visa det jag missade. Jävla dumma match-tider dom har där borta.

Får vi se en Gästrin avgöra?

Gästrin (C) och gänget i final mot Kanada.

Silly: Karlin och pappa Magnus är ju årspolare och gick Hockey gym tillsammans. Sedan är det ju alltid grabbens bästa som avgör.

Tarasov:
Ros konstaterar att det var tredje gången gillt… denna gången behövde DIF inte tävla med Brynäs eller HV. Okidoki Ros. Iofs är det helt sant de behövde inte konkurrera med HV eller Brynäs.

Silly:
När det kommer in en junior och tar några skott på mål tycker alla att vederbörande är grym. Men det krävs ofta mer, ja vi hade kanske kunnat peta undan Benson men noll poäng som noll poäng.

Silly: spelar väl inte så stor roll eftersom vi åkte ut, hade LP fått mer tid och verkligen lyckats producera så hade det ändå varit kö från SHL-lagen. Tror knappast han stannat i hockeyallsvenskan då han visat att han håller i SHL.

Nucky:
True var värvad som 2: a center, När han hamnade i 4: e började han leverera genom att vinna tekningar och döda minuter i Box play,
True är nog en av de sämre värvningar vi har gjort.
Och när han efter typ 45 matcher hamnade där då fick L.P komma in...

Och då var fortfarande Benson ett katastrofalt mysterie.?

Hur tolkar ni det här när man läser mellan raderna, Tänk då också att det är före säso gslutet och måste tänka på vad han säger..

Han säger att han både har och inte har förståelse för att det blivit så begränsat med speltid.

– Det är både och. Det är lite från dag till dag hur man känner; stundtals förstår jag det och ibland förstår jag det inte. Men så är det i alla lag och med alla tränare och spelare; vissa tränare har en filosofi och andra har en annan, säger Pettersson, som alltjämt känner stöd från Modo.

M0D00000: Vi behöver inte ha bästa truppen på plats nu. Det kommer bli en grym trupp i HA, men MoDo kommer läsa av laget under inledningen och spetsa inför ett slutspel. Till skillnad mot SHL går det att få tag i spets till denna liga under säsong :)

Silly: Han gjorde i princip inget intryck alls.
True var ändå helt ok stundtals, producerade ju rätt skapligt under perioder också.
Märkligt resonemang när klubben ska visa att man satsar på en spelare som inte riktigt håller för SHL, för att hjälpa honom vidare i karriären.
Vad vinner MoDo på det?

erjo:
Det märker vi snart vad Karlins plan är mef Gästrin?
Hinken skall in med 6 forwards till (inkl Woods) Och 2 platser är redan klara med Olofsson och M.C.

Silly:

Måste ju vara minst lika utvecklande att få känna på hur det är att producera och få mycket speltid.

Men han (eller rådgivaren) värderar alltså träningar i SHL-miljö högre än faktisk matchrutin och ansvar?

Spontant har jag svårt att köpa det det skulle trumfa en producerande roll med mycket speltid i hans ålder.

Notera att jag lägger till "rådgivaren" efter LP för att inte helt slänga honom under bussen, då jag ställer mig lite lätt tveksam till resonemanget.

Silly: gästrin kommer säkert vara tänkt att spela på 9 forwards hos oss, sedan om han tar chansen eller inte är upp till honom.
Att han får träna bland bättre spelare i Malmö är möjligt. Men träningar i en SHL-klubb är inte ett bättre fönster att visa upp sig på än en plats i matchtruppen i AS och tar han inte plats bland våra forwards så kommer han definitivt inte ta plats i Malmö.
Så bortsett från det du säger angående träningsmöjligheter så stämmer inte det du säger.

JoJo2613:
Hur stor chans fick han i minuter?
Hur stor chans fick Benson och True i spelminuter... ?
Gjorde dom något öga nöja ned vad dom såg... Jag tyckte L.P gjorde det bra när han var inne på sina chanser... Även Gästrin!

Framnäs:
Ingeting inför denna säsong.
Det har Hinken varit tydlig med!

Men som ung talang kan man tänkas vilja träna varje dag med SHL mässiga medspelare vilket ger mer för ens utveckling. Så jag förstår honom...

Så kan Gästrin också tänka om ex.p Malmö hör av sig.. Flr att dom ser oengarna i honom
Då är valet att spela sporadiskt i en 3: e kedja i HA eller...

Att få göra lite inhopp på SHL nivå som han fick smak för hos oss och träna varje dag i en bättre miljö... Med bättre spelare där han syns i ett bättre fönster.

Få se om Karlin våga spela Gästrin i en Topp 6 roll ?

Tarasov:

Den säsong han gjorde i HA hade vi givetvis kunnat ha stor nytta av nu, istället för att han forcera in honom i SHL under säsongen som var.

Om man nu inte på allvar tror att han hade varit skillnaden mellan att åka ur/klara sig kvar, men det tror väl ingen, hoppas jag.

Men om det stämmer att LP inte är nöjd med hur han utvecklades under sin första hela seniorsäsong i HA, då känner jag ingen större sorg över att han är borta. Det säger mer om hans (eller rådgivarens) brist på verklighetsuppfattning än om klubbens hantering.

Silly: Vad visade LP för att han skulle ta deras platser?

Silly: Fast nu blev han erbjuden permanent topp 6-position och plats i PP för en hel säsong, vilket är något de flesta unga spelare tycker är bra för ens utveckling. Vad skulle MoDo ha gjort mer än det inför den här säsongen?

Tarasov:
Han själv och agenten tyckte att han kunde ha fått mer speltid än vad han fick.
Karlin körde på för länge med Benson och True ....
Kan jag tycka var ett stort misstag...?
Där borde L.P har fått oftare chansen.

Silly:
Tycker inte vi gjorde ett misstag med LP.

M0D00000:

Då gör vi samma misstag som med L.P.
Tack och Hej!

Silly: Ja eller han får chansen att bevisa att han ska det i alla fall.

M0D00000:
Då kommer Gästrin garanterat att sticka.
Han bör få spela i en start uppställning.

2 nya kan Gradin plocka in mot slutspelet.
Kan inte bränna allt från start.

« · 2879526 · »