1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 548621 inlägg · 4166 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Avsaknaden av konkurrens kan vara en anledning?!

Gavelo: målvaktsspelet har blivit allt sämre efter vi bytte målvaktstränare för någon säsong sedan.

Gavelo: MoDo är på plats 12 i målvaktsligan. Enbart Troja och Nybro är sämre. De siffrorna är svåra att skämta bort oavsett försvarsspel...

Willow: Instämmer helt!
Fördelen med slarvet är att det även går att rätta till, lyckas vi med det så kan vi bli att räkna med i slutspelet.

Willow: mycket ovanligt och en tillfällighet med dåligt målvaktsspel vet jag inte om jag håller med om. Werner blandar och ger ganska friskt och trenden pekar inte uppåt direkt. Hans sämre matcher kommer allt oftare.

Gavelo: Man kan givetvis inte välja att plocka bort indianare, men som du är inne på så var spelet inte alls så katastrofalt.

Jag tycker förlusten hemma var mycket värre, för där var vi chanslösa. Nu handlade det mer om svagt målvaktsspel (mycket ovanligt och en tillfällighet från Werner) samt slarv och dåligt fokus.

Givetvis torskar vi en matchserie mot Löven med det slarv vi visade upp, men jag tar hellre det än spelmässigt underläge där vi trots bra fokus är det klart sämre laget.

Vi saknade också våra två kanske bästa eller mest viktiga spelare...

jonsson: Pelle Hägglund och Gulliksson mfl pratade om en ren överkörning, jag skrev igår att bortsett från ”indianarna” som leder till mål så gör Modo en bra bortamatch och är lika bra som löven.

Enligt den underliggande statistiken så gör Löven alltså 4,79 mål mer än förväntat i 5vs5
Modo har ett XGf på 1,94, löven ett på 1.21 vilket pekar på att matchen som sådan var jämn men faktiskt viktat över lite till våran fördel 60min i 5vs5

Okej, underliggande stats är bara ett verktyg men ändå ett verktyg som bygger på ganska mycket fakta!

Tänk om Pelle och det andra som faktiskt jobbar med detta kunde ta och lära sig lite om siffror också innan dom skriver massa domedagsprofeter i allehanda, då kanske man skulle ta dom lite mer seriöst.
Uppladdat:

500x0-img2699.jpeg

Man bli ju ganska lugn ändå när man lyssnar på Rohdin

Men det brådskar lite känner jag att

Willow: Lustigt.
Där jag läser så är det skrivit oktober 2025, alltså väldigt nyligt.

Läser aven detta!

Nu kommer förändringar även i Liigas system. Istället för 16 lag i högsta serien kommer det från och med säsongen 2027/2028 att istället vara 14 lag. Ligan blir därmed mer trimmad samtidigt som Mestis, landets näst högsta liga, kommer fortsatt innehålla tio lag.

Tanken är nu att nästa säsong blir en övergångssäsong. Då kan det istället bli 18 lag i Liiga där det blir en speciell säsong.

Lag 1-12 kommer då att gå till slutspel samtidigt som lag 13-16 kommer att spela ett kval där två lag klarar sig kvar. Lag 17 och neråt åker sedan direkt ur och spelar i Mestis säsongen 27/28.

Gavelo: Kollade med både flashscore och med Gemini där det framstår som lag 5-12 som spelar åttondel. Nu är AI bra på att killgissa och presentera det som fakta, men såhär skriver den.

För säsongen 2025/2026 går totalt 12 lag till slutspel i Liiga.
​Detta är en del av det nya formatet som introducerades nyligen (till säsongen 2024/2025) för att öka spänningen kring slutspelsstrecket.
​Så här fungerar strukturen:
​Plats 1–4: Går direkt till kvartsfinal.
​Plats 5–12: Spelar en inledande slutspelsomgång (kallas ibland "första rundan" eller "Villi kortti"-omgången).
​Här möts 5:an och 12:an, 6:an och 11:an, osv.
​Dessa serier spelas numera i bäst av 5 matcher (tidigare var det bäst av 3).

​Plats 13–14: Säsongen är slut (ingen nedflyttning, inget slutspel).

​Plats 15–16: Spelar en playout-serie (nedflyttningskval) mot varandra. Förloraren där får möta mästaren från Mestis i ett direkt kval om en plats i Liiga.

Tittar jag här:
www.liiga.fi/
Där dras strecket under det 12e laget...

Willow: Vad jag förstår så är det lag 7-10 som spelar ”play in” (åttondelar) om det 2 sista slutspelsplatserna.
8 lag går till slutspel.(kvartsfinaler)
Lag 1-6 slutspel direkt
Lag 7-10 i en serie om 3 matcher för det 2 sista platserna (7-8)

För att kunna kora en finsk mästare i ishockey så avslutas Liiga-säsongen med ett slutspel. Här ställs de bästa lagen mot varandra i tuffa dueller där varje enskild match är otroligt viktig. Upplägget för det finska slutspelet liknar på många sätt det som spelas i svenska SHL. De lag som placerar sig i topp 6 i grundseriens tabell går direkt till kvartsfinal, medans lag 7-10 får kvala mot varandra om de sista två platserna.

Slutspelet Liiga säsongen 2025/2026

Åttondelsfinaler i Liiga

I åttondelsfinalerna gör lagen på plats 7, 8, 9 och 10 i grundserien upp om de sista två platserna i slutspelet. Här möts lagen i bäst uv tre matcher och det lag som tar hem minst två matcher i vardera möte kvalificerar sig vidare in i slutspelet. Laget som kom på sjunde plats möter här automatiskt det tionde laget, samtidigt som lag åtta och nio möter varandra.

Gavelo: ”Marknaden är död. Berglund är här för att stanna!”

Gavelo: Det är väl 12 lag som når play in i Finland. Nu ligger de som du skriver skrynkligt till med tanke på att de har fler matcher spelade. En torsk ikväll mot Pelikans och man kan börja drömma.

Smurfen: TPS förlorade igår igen och ligger nu än skrynkligare till att nå deras ”play in”

Domsjö: Kolla svt 1 nu gubbar !!

Paninaro: Tänk att för en gångs skull när jag tittar på svt-text 358 så känns det som om det är rätt gäng som är indragna i bottenstriden.
LIF,Hv, Örebro, LHC samt några bubblare!

Smurfen: Bara 6 poäng till negativt kval.

Saleva: Undra om vi får några trevliga besök av Timriter ikväll här inne ?

Gavelo: För en gångs skull så hoppas jag att hinken har is i magen. Annars brukar det ju inte vara en bra grej när det kommer till hinken men nu får han gärna vänta..

Gavelo:
Bernhardt vet hur man gör mål på Tik.

grimiss: TPS har chans på åttondel men ligger lite efter och skulle resultaten bli felande kommande 3-4 matcherna så kanske dom väljer att casha in.
TPS spelar sin 4:e match från nu den 14:e så det kan komma att hända saker sista timmarna på transferfönstret kring Werner.

modomille: hinken har sjunkit som en sten i mina ögon senaste 2 åren...MEN är det nåt han faktiskt verkar bra på så är det rävspel på mållinjen. Jag tror faktiskt han landar Werner.

Randy Marsh: Hpk i ledning mot JYP nu

Gavelo: , modomille

Jo det är sant. Vi kan bara hålla tummarna att lagen under TPS börjar vinna så dom kanske satsar på nästa säsong istället.

Randy Marsh: Teissala har varit utanför laget en del på slutet så därför TPS inte hade några problem med att släppa honom. Men om hinken ska lyckas få loss Wernblom så kommer han behöva höja sitt bud och kanske viska i Wernbloms öra med..

Randy Marsh: Då släpper dom alltså 2 st topp6 yttrar.
Leevi är långt ifrån lika bra som Werner så honom kan man nog fylla tomrummet efter med att lyfta upp någon underifrån, men Werner är deras stora stjärna så även om det bara skiljer 1 steg i hierarkin så skiljer det enormt spelarna emellan.

Men visst, släpper dom Werner till oss så vore det nästan för bra för att vara sant.

TPS släpper alltså Leevi Teissala till ssk. Dags att släppa Wernblom till oss nu...

Så här tränade dom idag
Jakob Norén–David Rundblad
Matt Anderson–Victor Berglund
Jacob Bengtsson–Viktor Persson

Måns Carlsson–Kyle Topping–Linus Andersson
Emil Larsson–Alex Swetlikoff–Tyler Kelleher
Jesper Olofsson–Milton Gästrin–David Granberg
Sebastian Ohlsson–Jacob Bjerselius–Oscar Pettersson
Extraspelare: Carl Mattsson

Fitz missar matchen imorrn men tränar för fullt nu i alla fall

dempa: Som du säger spelar han i NHLs bästa lag, men gör det INTE bra.

+/- är bedrövligt sett till att han som du säger spelar i NHLs bästa lag. 0,43 ppg i ett lag som gör nästan 4 mål framåt varje match. Det är ungefär samma poängsnitt som vår Swetlikov, fast mycket sämre, då vårt lag bara gör 2,7 mål per match.

Det sätter i perspektiv hur usel han är för sitt lag. Men du kanske tycker att Swetlikov gör det bra för vårt lag.

Han är duktig i powerplay, men utöver det en ganska medioker ishockeyspelare. Jag tror inte att det är omöjligt att få honom till SHL om han får spela med brorsan.

MorganaLefaey: Sverige måste snott BP boxen från Karlin vid 0-1.

Otroligt vad planen ser stor ut när damkronorna spelar.
Känns nästan som om de spelar på en bandyplan.

Tyvärr inte så bra spel, men vet inte vad jag förväntat mig egentligen.

Vargen: om han inte petar Bella måste vi ju ha nåt specialkontrakt för golvläggarn.
Halva j18 har ju bättre backar.

dempa: Så du tror alltså inte att Victor är sugen på att åka till Vimmerby, Östersund och eventuellt Hudiksvall? 😮

Janne G: Korrekt!

Modomas: ni kommer krossa oss, vi har inte en chans , tyvärr

Synd att AIK lyckades vända i slutsekunderna igår, det vore underbart om Mora kunde ta sig förbi AIK. Vi känns fastcementerade på fjärde så Mora i kvartsfinal skulle vara en perfekt start på slutspelet, känns som mindre skaderisk än om vi får AIK.

Bad_Brett: du sitter på skapligt hög häst du.

"Potentiellt få hem Victor Olofsson" yeah right han spelar I NHL's bästa lag o gör det rätt bra, han är inte nära att avsluta NHL på flera år. Men du får det säkert till att det är jag som har fel och du rätt.

Robin Ztorken L: Tur vi inte ska möta dessa lag i slutspelet.

Vikingmodo : Spelat jämt ned Troja och Vimmerby har vi inte lyckats med denna säsong, dom har varit 100 ggr bättre än oss rent spelmässigt.
Det är det som är tragiskt, sen kan det bara bli bättre nästa säsong

Smurfen: Berg orolig att han ska peta Berglund i videon. Jag är orolig att han inte ska peta Berglund.

JoJo2613: Man blir glad å se på inslaget !!!!

Bad_Brett: Modo ska upp i SHL. Punkt. Men även om vi skulle börja spela där i september återstår mycket problem eftersom det gamla till stor del fortfarande är kvar. Vi kommer aldrig få ihop det här laget första året i SHL utan får sikta på att släcka så många bränder som möjligt. Negativt kval kommer det bli med ca 93% sannolikhet. Och förmodligen åker vi ur igen.

Oavsett så måste en förändring i hela föreningen ske. En del folk kan såklart sitta kvar. Men jag står fast att Modo behöver göra det största omtaget i hela klubbens moderna historia. Om vi inte nöjer oss med att spela jämnt med Vimmerby och Troja

Bad_Brett: Det spelar faktiskt ingen roll om laget är rätt byggt eller inte. Har man en okunnig tränare som inte utnyttjar spelarna så kan det mest välbyggda laget misslyckas fullständigt. Vi vet helt enkelt inte hur bra laget skulle varit med Karlin som höll i det mesta och en andretränare med individuell taktisk kompetens.

Kan liksom inte förstå fascinationen av en 16 årig tjej med autistiska drag som uppmanade människor att lyssna på forskare. Vem kan gå i taket över det?

NIF: Han menar såklart spelare med SHL kvalitet.
Dom du nämner, förutom Berg, är knappt allsvensk klass vilket visat sig innevarande säsong

Bad_Brett: vad menar du med att endast fåtal spelare som har kontrakt nästa säsong?!! Jag får det till följande som har kontrakt även nästa säsong:

August Berg
Sebbe
OP
Jeppe
Adam Werner
Edwin Olofsson
Berglund
Hallin
Emil Larsson
Bjerza
Carl Mattson

Bad_Brett: Tycker jag nog han har. Eftersom vi i dagsläget har Gradin som SC får man utgå ifrån rådande läge.
Gradins "styrka" ligger inte i att göra en 360° till det bättre.
Att förvänta sig att MoDo går upp och med Gradin vid rodret får ihop ett lag som slipper kvala får man givetvis tro på. Personligen ser jag det som högst osannolikt.
Flesta lag som går upp och blir kvar har ofta en tydlig spelide och struktur. Tycker MoDo famlar en hel del för tillfället.

dempa: Ditt resonemang är att det är bättre att gå miste om 55 miljoner och värva ett helt nytt lag i Hockeyallsvenskan, än att gå upp till SHL och få 55 miljoner, behålla våra stortalanger och potentiellt locka till oss spelare som Victor Olofsson.

Att laget är felbyggt är fullkomligt irrelevant då enbart ett fåtal av spelarna har kontrakt nästa säsong, oavsett serie. För övrigt är det ju lättare att lösa kontrakt om vi går upp då vi har mycket mer pengar att röra oss med.

JoJo2613: Grabben är en social begåvning iaf.

Bad_Brett: att säga att jag inte har NÅN poäng är ju dock fel, jag avslutade ju med o säga att laget är felbyggt. Vi skulle sluta 7a sa väl du?

Domsjö: Nej, han har ingen poäng. Vi har väldigt få spelare på kontrakt till nästa säsong så vi behöver bygga om från scratch oavsett. Titta vilket kaos som råder i SHL: Leksand, Timrå och Malmö är väldigt svaga ekonomiskt och frågan är om inte Linköping och Örebro lever på lånad tid också.

MoDo vinner absolut ingenting på att harva i HA. Det var ett idiotiskt resonemang redan när vi åkte ur; Byberg uttalande om att "Här ska grannens grabb spela" är förmodligen på min topp-3-lista över "most cringe" genom alla tider. Faktum är att det uttalandet nog hamnar mitt emellan Katy Perrys krokodiltårar i American Idol och Greta Thunbergs "HOW DARE YOU!?", med Friggebos "We shall overcome" som bubblare.

Without further ado... Här kommer Bad Brett's Cringe-topplista:
Uppladdat:

500x0-cringe.png

« · 2983875 · »