Ingen svensk blir vald i den första rundan av NHL-draften i år enligt branschtidningen The Hockey News.
I tidningens specialnummer inför draften i Las Vegas den 28-29 juni dyker det första svenska namnet upp först på 35:e plats, vilket innebär tidigt i den andra rundan.
Spelaren är Modo-forwarden Lucas Pettersson, 17.
En scout som intervjuats av The Hockey News säger så här om Lucas Pettersson:
– Jag gillar honom även om jag hade önskat att han var lite större och starkare. Som NHL-spelare kommer han att passa in i en andra- eller tredjekedja.
En annan scout som THN intervjuat har de här omdömena om Pettersson:
– Han har ett mer moget defensivt spel än de flesta i hans ålder. Han är alltid i rätt position och är en mycket smart spelare.
mattias - 74: gällande tröjan med timrålogga som du tyckte var helt off, så är det ju Nackas matchdräkt med dit-photoshoppad Timrålogga som el Loco skrev i timråboken.
jonsson: mjoo. Men det ligger enorm press på deras ”stjärnor”. Det kan slå baklänges och bli Hv 2.0. Får känslan att nu börja dom tror på slutspel och det är farligt. Modo hade en ödmjukhet och deras spelare ansågs inte vara stjärnor i shl. Jag tro faktiskt Bernhard hade en tanke i bakhuvudet att det kommer gå bra i shl. Men inte så bra som han ville. Därav går jag känslan att Brynäs är 50/50. Det kan gå bra och det kan gå åt skogen. Tex Skellefteå har väl mer 5/95. Modo hade inställningen 90/10. Men deras ödmjukhet gjorde att det blev mycket bättre än vad man hoppades på.
jonsson: Det räcker med att dom får en mörk Januari så kommer folk skrika på att alla ska avgå. Tycker inte de har samma lugn i föreningen eftersom dom köpte sig en plats i SHL
Koff: Jag tror Brynäs får det tufft. Lindblom och Källgren har haft en usel säsong i AHL. Jag tror Silfverberg är överskattad från deras sida. Det är väl Djoos som är den enda givna stjärnan där. Lägg därtill ett rätt åldersstiget lag där det förvånar mig mycket att man behöll så många. Exempelvis är Indrasis en enorm skräll för mig.
Men Malmö är ändå det lag jag håller som givet för kvalspel. Sedan är det vi, Brynäs, Örebro och HV som det står mellan. Något av dessa kanske gör ett kanonår och hamnar klart högre upp, men det är min utgångspunkt. Med viss reservation för Timrå som har värvat rätt tunnt och tar in en tränare som helt saknar erfarenhet av SHL.
{5647}: Indrasis hade en automatisk förlängning som triggades i samband med SHL-avancemanget så det var egentligen inget beslut som man tog nu. Mer ett kalkylerat beslut man tog för ett år sedan för att kunna gå upp direkt.
{5647}: Instämmer om Brynäs. Timrå kan ju bli 50/50 likaså. Dom har ju bra spelare men historien med finska tränare i shl är ingen smickrande statisk. Hv tror jag kommer på slutspel. Tror runt 8-9. Anton Blomqvist är ingen dum tränare så, men nu ska han prova shl.
Koff: Timrås backsida känns rätt så dålig känns det som!
Värvat in: Pilö - delvis petad i kvalet i Oskarshamn (sjundeback) Linus Nässen - förväntas ta en stor roll, hade en i finska ligan. Men inte säkert att han lyckas (som med alla värvningar från finska ligan, samma gäller alla vår tre värvningar därifrån).
Tappat: Rindell Lyytinen
Alltså har de dessa 8 backar (tänk inte på hur det är uppställt) men: Nässen - Forsmark Eronen - Pilö Erixon - Svensson Strömberg - Melander
Koff: Leksand är också 50/50, målvaktssidan känns osäker, och hur bra är Challe över tid, var det nyhetens behag som gjorde att han lyckades i fjol? Har man otur med skador på Slovakerna får dom det tufft.
Lulessss: Tack för infon! Tänkte inte på Timrås backsida, (dålig hockey journalistik av mig) Du har en poäng där. Det känns mellanmjölk rakt av där.
Sedan svar till Modomas. Där tror jag dock mer positivt tyvärr. Verka ha en bra känsla och någorlunda arbetsro. Challe har ju vuxit som hockey tränare, så jag känner inte att leksand kommer behöva slåss allt för långt ner. Men jag hoppas dom är längst ner snart. Dom hör liksom hemma där :)
Modomas: Mjo, men dom har ju bra spets iaf på forward sidan. Om vi säger så här. Det kan nog bli många mål i Leksands matcher. Både fram o bak. Sedan får man väl se vilka som gör flest mål i dom matcherna. Hoppas ”trottoar if” är i botten iaf.
Vilket haveri i SSK. Nu är inte det här riktigt Georgssons fel för han jobbar efter den budget han får men vill bara ha det sagt att han är en av dom mest överskattade sportcheferna där ute. Tror Karlin hjälpte honom mycket med värvningarna i Västervik.
{5647}: Skottet är vasst i den meningen att det är hårt, men särskilt välriktat är det då inte, sedan tar han sådan sats i sina skott att motståndarna i nära på 100% av gångerna hinner sticka dit en klubba eller kroppsdel och blockera bort skottet.
Gavelo: Jo, just det där med att han alltid måste vänta tills allt är "perfekt" är störigt och att han hellre skjuter hårt än placerat. Jämför man med Woods som är rätt skicklig på att skjuta snabbt och kan skjuta även när pucken inte kommer perfekt till honom är det stor skillnad. Sedan har vi Olofsson som lär vara ännu bättre på det där.
Jag blir lite störd på Sveningsson. Han har ju rätt bra fysik. Är snabb på skridskorna och har teknik. Ändå blir det bara mellanmjölk. Det är nog en hel del berorende på dåligt spelsinne så beslutsfattandet blir långsamt. Det tar så lång tid att motståndarna ofta hittar ett sätt att stoppa honom, hans passning eller skott.
{10015}: Det gör jag inte heller, jag konstaterar bara att skottet är hårt och i den meningen är det vasst, inte bra men vasst. För att ett skott skall vara bra behövs både hårdhet, välplacerat och gärna avigt i den meningen att man skjuter med liten sats och eller i skäret
2vass substantiv ~en ~ar • en typ av gräs; skära pipor i vassen utnyttja tillfället att ta för sig – De flesta sammansättn. med vass- hör till 2vass.
Ni har båda fel. Vass är en typ av gräs, hör oftast hemma nära vatten.
Zinch : Ser ingen vass i Diket. För dyngigt. Löven tippas ändå högst. 4.00 hos Bettingsstugorna. Tycker det är rätt. En dag händer det. Löven får kanske möta sin enda rival igen.
Gavelo: Ser inte riktigt hur den logiken går ihop, att det inte är bra men det är vasst? Sveningsson skjuter väl i princip alltid slagskott eller handledsskott. Känns som att han aldrig riktigt siktar in sig och att det hade varit mer gynnsamt om han prövade dragskott.
{10015}: Sven skjuter bara dragskott, tror aldrig jag sett han skjuta något annat. Lång lång sats med klubban sedan hårt och missriktat, hade jag inte vetat bättre så kunde man tro att han försöker skjuta genom målvakten.
Redan imorgon släpper timrå IK biljetter till första shl derbyt för säsongen den 5/10, det känns lite väl tidigt men det har kanske med ekonomin att göra. Hoppas att det blir mycket MoDoiter på plats så in o handla alla som har möjlighet att gå.
{6870}: Sjukt tidigt att släppa biljetter kan man tycka. Timrå har verkligen ett svårt läge. En backsida som är tunn som bara den och en tränare som är väldigt orutinerad i svensk hockey. Får de en svag start så behövs nog varje krona för att ha råd att göra justeringar.
Framnäs: Ska plugga lite Form- och Industridesign i höst. Jag kan jobba hela sommarn. Nån som har jobb i Umeå-Övik åt George juni-augusti och framöver. Kör dock ingen jävla bil. Kan ta tåget till Ö-vik om det krävs. Prestigelös person.
Det kan hända de bästa. :)