1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545916 inlägg · 4161 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
65selander:

Skicka upp din gamla hem-PC till knas. Den kan omöjligt vara sämre än den som står på Vintergatan nu.

...när man åker E4 söderut upptäcker man att strax före Timrå är det total mobilskugga. Någonting måste det ju betyda.

knaskamilla:
Ja att norrut börjar ingenmnasland? kan det vara svaret?

TIKbiff:

Jag tror att man sakta men säkert jobbar på att få bort all mobilmottagning i Timrå kommun, så att folket där inte ska kunna beblanda sig med omvärlden lika enkelt.

knaskamilla:
Hm..tur man bor i Sundsvall då, kan inte klara mig utan mobil :-)

...så blir jag lite konfunderad över det här (länk). Är sörlänningen bara väldigt lättlurad i största allmänhet, eller finns det en ISO-märkt "norrländska" som man gör bäst i att hålla sig till för att inte väcka den förstnämndes vrede?

Nalle Sjuh: Det är väl inte så konstigt att sättet man hör någon prata på ger förutfattade meningar. En lismande sir Vääs har ju en annan klang än Nalle Puhs ärliga naivt ärliga stämma t.ex.

Sen kanske det har att göra med att de flesta råvaror som sörlänningen vid liv kommer från norrland. Människor i form av arbetskraft t.ex.

NuMo:

He gick int' fram. Vad är "norrländska"? (menade jag) T.o.m. en normalt funtad sörlänning borde ju reagera olika, och få olika utslag på tycka-om-mätaren om han får en Pitebo som telefonförsäljare eller någon från Sundsvall.

Ingen preferens antydd där från min sida.

Däremot antydde jag att sörlänningen antingen måste vara korkad eller så får han/hon stå sitt kast och köpa den erbjudna varan, oavsett om nu försäljaren kommer från Bollnäs eller Tornedalen.

Nalle Sjuh: Detta är gamla nyheter. När jag studerarde så sa en hög chef på ett av dom stora medicinföretagen samma sak på en middagssittning.

En Stockholmare eller skåning har inte en chans att lyckas som säljare i Norrland då dessa anses dryga och förmer än andra medans en norrlänning klarar sig lysande i hela landet (spec Sto och Skåne) då "vi" anses lite dumma och inte skulle kunna lura sörlänningarna.

Salle:

Fördomen är ingen nyhet för mig heller - jag tror däremot att resultatet av undersökningen hade blivit annorlunda om de intervjuade utsatts för riktiga dialekter istället för låtsasbegreppet "norrländska". Taskig ram, om Svante Körner skulle ha fått säga sitt - men han använder oftast olika sorters soppa på lundarestaurangen "Hemma hos Greken" i sina verkliga exempel, så det kommer nog inte att hända.

Nalle Sjuh: Någon som händelsevis råkar veta vad som sades under chatten med Jerry Häggström?

Paddan:

Det är det säkert.

Poffa: Å tack, vad informativ du var då...
Tänkte att jag vill ju veta vad jag får för mina 250.000 per år i logehyra, om jag skulle få för mig att investera.

Paddan: Jahapp, så var då chattstundens innehåll utskrivet också.

Några smakprov:

[Bertil_S] Vad ska nya arenan heta? Stämmer det att Fjää Räven dragit sig ur? Hur länge kan ni vänta på att få en huvudsponsor?
[Jerry_H] Vi har en målsättning att vara klar med huvudsponsorerna inom fyra månader från nu. Jag kan för övrigt inte säga något om Fjällräven har dragit sig ur eller inte.

[NR40] Hur många publik tar den nya arean emot upp till 7000?
[Jerry_H] När det är fullspikat i nya arenan kommer vi ha drygt 7000. Kanske lite mer

Paddan: "Hur kan man misslyckats med att hitta en huvudsponsor? Ö-vik kallas ju "hockeyns Mecka" i stora delar av världen."

Paddan:

Det här var ju mer intressant:

[Uppland] Finns det någon spelare Modo förhandlar med nu? Kanske någon från Sverige? Om du vet?
[Jerry_H] Jag kan inte säga något om nya spelare men höll ögon och öron öppna imorgon så trillar det nog in något kul!

El Maco: Tja, vadå, vi har måhända inte Kaba, men något ännu bättre nämligen Kabben, och vi har ju...än så länge även Steen...så det där med Mekka är väl inte så osökt. Även om jag själv trodde att Mekka var ett café i Umeå...

Poffa: Jäklar, så nu måste man vara vaken imorgon också. Jag som tänkte sova så mycket som möjligt nu när lärarpraktiken, från klockan 16.30 idag, officiellt är över.

Paddan:

Grattis till att praktiken är över. Undra om det är nya kontrakt med Timander och/eller Hedin som kommer i morgon?

Poffa: Bara att hoppas i sådana fall att Timander får samma fina utveckling som Hasse Jonsson fick efter det första "hundåret" efter återkomsten till MoDo. Skulle iofs också vara trevligt med något nytt och spännande tillskott till truppen. Den där Setzinger låter ju intressant.

Han nämner det ju faktiskt två gånger att någonting kul kommer hända imorgon. Vad ska vi hota med att göra ifall han nu inte har rätt? ;)

Paddan:

Jerry var ganska svår att få några svar ur när det gällde frågor om organisationen och dess storlek. Både jag och andra chattare hade frågor som han inte kunde svara på. Visserligen förstår man att de vill ha en bra bild på vad de behöver för kompetenser för att driva det här skeppet, men jag skulle då gärna vilja se en liten redogörelse för det här, redan i någon klubbtidning till hösten.

Lätt hänt att det antingen skenar kostnader, eller att man å andra sidan saknar kompetenser som man aldrig behövt förut.

Paddan:

Äääh, den där Alca Setzer lär ju bli en flopp. Nä, Timander, Hedin eller Franzén. Eller Foppa. Eller Markus. Eller Sedinarna. Weinhandl?

Poffa:

Inte Franzén tack. Mycket pengar för nån som nog drar över till NHL så fort det startar...

Paddan: Kan Timander bli en Snygg-Mattias rent av?

Poffa: Eller ett livstidskontrakt med Jansson...

Brumbjörn: Skulle tro att det kommer att behövas mer kompetenser än vad det för tillfället finns på kansliet, eller så har jag grovt underskattat Nicke & Company

El Maco:

Fråga Kamilla. Hon brukar ju sätta epiteten på spelarna. Hon eller Ria-ra.

Paddan:

"Eller ett livstidskontrakt med Jansson..."

Hemska tanke. Det kanske inte är något kontrakt som skrivs, det kanske är Janssons som rivs. Vilken lycka i så fall.

Nalle Sjuh:

Och om det var någon som undrade: Nej, det var inte fler frågor om den extra 1000-lappen än så där. Jag antar därmed att "folkstormen" var ganska o-existerande, eller så var det få av de stormande människorna som hade tid att chatta. Synd eftersom det väl var stormen som till viss del fått honom att ställa upp på chatten.

Nåja, mer tid för andra intressanta frågor blev det ju.

Eftersom Jerry använder ord som glad överraskning och trilla in något kul så anser jag att man menar något annan än ett no name från Tjeckien typ.

Mina två första förslag är långtidskontrakt med Timander/Hedin eller varför inte båda två.

Andra har ju snackat om att Sedinarna vill ta ett år till hemma i Europa. Är dom klara?

Visst är spelaren från Österrike intressant men är detta en glad överraskning?

Franzén kan jag aldrig tänka mig att han väljer Övik, möjligen då(ungefär en promilles chans) pga att han känner skuld efter att ha varit inblandad i Forsbergs handolycka.

Nalle Sjuh: Det jag funderar på är om publiksiffran på 7000+ har att göra med andra arrangemang än hockey, för om jag inte minns fel så var väl siffran som man tidigare talat om 6500. Iofs har jag också för mig att det då pratades om 1000 ståplatser och inte 1500 som Jerry säger i chatten.

Hade jag fått välja själv så hade MODO presenterat Crosby imorgon också.

Martin S:

Du tror inte det kan vara Nazzy då, som bestämt sig för att flytta hem nu och låta barnen få börja i en svensk skola? Han har ju snackat om att de hade den målsättningen.

Poffa:

Personligen tror jag tyvärr Nazzy lägger av.

Poffa: Visst kan det vara Nazzy men borde inte Jerry använt större ord då? Dessutom borde det väl blåsas upp med stor presskonferens osv?

Martin S:

Man vet aldrig med MODO. Det är i alla fall den känslan jag har av föreningen. Känns många gånger som att man har svårt för det här med timing. Man slår på stort och floppar medans man ibland inte gör någonting då man verkligen har chansen.

Paddan:

Färjestad har ju (iaf tidigare) haft någon variant där en familjeläktare kunde göras om från sittplats till ståplatser, kanske är något sådant?

Ståplatssuget som kommer hos farbror Gunnar långt in i slutspelen är ju ganska knepigt att hantera, i en stad som Övik där det är så svårt att sälja ståplatser i 25 andra fall under en säsong. Man minns ju '94 när det var tal om att man kunde ha sålt ut en Glob.

Det ryktades väl om Robban Nilsson? Kanske är honom, eller varför inte Johannes Salmonsson?

Nä, inte så troligt kanske...

Poffa:

Nu ljuger du ju! Det är Sollefteåpojkar som döpt både Snygg-Hasse och Snygg-Janne. Så det så.

El Maco:

Nej, om det är något Timander INTE är så är det snygg.

Nikki: Robert Nilsson skulle jag inte tacka nej. Om han skulle komma så har vi väl Tobias Enström att tacka för ytterliggare ett nyförvärv.

Salmonsson tror jag inte alls på, han har förresten redan tackat nej till MODO en gång. Kom in på hockeygym för 86orna men valde att tacka nej.

Nalle Sjuh: På tal om Färjestad, har du någon aning om hur de låg prismässigt på säsongsbiljetterna innan bygget av LLA? Vad tar de övriga elitserielagen för säsongsbiljetterna?

Martin S: Tror också Robban kan behöva miljö ombyte. LIF var nog för liten klubb samt att Farsan la sig i för mycket.

Ryktena gick också att CS var mer intressant än att vila inför match och träning..

65selander: CS?

Martin S:

Det hemska onlinespelet Counter-Strike.

65selander:
CS är dött det är WoW som gäller ju

Paddan:

Nepp, det får bli ett forskningsprojekt om inte Bengt, Svanru eller någon annan förbipasserande har något att upplysa oss om.

ZZzzZZmot Nallarnas (läs:sälarnas) stad, klockan 06:00ZZzzZZ

Nikki: Själv föredrar jag CM.

Martin S:

Min favorit är HP.

Martin S:

CM är ett oerhört bra spel sålänge du inte syftar på CM5 - dock räknas väl FM till ett aningen bättre spel?

(Sålänge du inte pratar om CYCLING Manager förstås :-))

Nikki: Är det förkortningsdroppning som gäller så...

Väntar på SA själv.

« · 542079 · »