1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 547962 inlägg · 4166 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
kärran:

Jackpot, och du nallar ytterligare en hel poäng - nu framför näsan på den intet ont anande Lugnviks-produkten Lumber Jack. Eller ska det vara "Lungviks"-produkten?

Mystiken tätnar, men de gulblå var i alla fall första motståndarlag i en seriematch på Kempevallen version 1 (åren 1939-1958) - eller det som vi idag ser på som "parkeringen".

bjorn.grunka.se/lugnvik.jpg

Nalle Sjuh:
Jaharu, så var de Lugnvik som var rätta svaret.

Nalle Sjuh: Inte för jag har koll på älven men vi chansar på Husum...

kärran:

Näääääj. Fel sida om älven.

Nalle Sjuh:
1: Vilket var Alfredshems första motståndarlag i seriespel på Kempevallens Isbana?

Gissar på Nyland.

Poffa:

Nej, inte Boden heller - men nu har jag scannat in införmatch-artikeln, och det ska bli intressant att höra om lagets namn är felstavat, nu när vi har en supporter till laget inloggad.

Nalle Sjuh:

Grönt och vitt, Fördel Boden.

kärran:

IFK Umeå är rätt svar på fråga 2, du har härmed 1,0 poäng och har förpassat kooperativet "Bäpamaffian" till en föga smickrande jumboplats. På fråga 1 är det fortfarande ingen (inklusive den tydligen grönvita-lags-älskande Frisco) som svarat rätt.

2: Vilket var MoDo AIKs första motståndarlag i den första matchen (en träningsmatch) i den, år 1964, invigda Kempehallen?

Svar: IFK UMEÅ

1. Gissar jag på ÖSK

Kvarstående frågor:
1: Vilket var Alfredshems första motståndarlag i seriespel på Kempevallens Isbana?
2: Vilket var MoDo AIKs första motståndarlag i den första matchen (en träningsmatch) i den, år 1964, invigda Kempehallen?

Jag kan inget av svaren men gissar på att nåt av Nyland, Älgarna, Örnsköldsvik eller Älgarna ska in på vågrätt ett.

Frisco:

Snacka om att jag drog nitlotten.

Poffa: Ja det kan man säga. Dock smet jag ut från Nordhallen genom den stängda kassan till vänster och överlät betalningen till dig:-)

Frisco: Trodde att det bara fanns en Ost och att han numer bör tillhöra Skånemejerier, eller något sånt.

Frisco:

Handlade du en ost?

Paddan: Jag var också där och handlade en ost. Det var inte mig han värvade. Hoppas det var Conny.

Nalle Sjuh: Bengt Hedin var förresten och shoppade på ICA i Bjästa idag, undrar vilken KB-spelare de nu värvat...

Paddan:

Tycker att Piitör kan slå på en charmoffensiv för att få Avalanche att förlägga träningslägret 2006 på hemmaplan, ja - om de finns då såklart. ZZZzzzZZZ

Paddan: mitt tips är att det blir timrå som får den äran

Nalle Sjuh: Det skall bli intressant att se vad man väljer för motståndarlag som får äran att spela den första matchen i Evenemangsarenan

Salle:

Friscos kamera är bättre. Den är trots allt ett år nyare, har mer megapixlar, mer zoom och bättre ccd-kort. Så om han inte hade haft bättre bilder hade jag blivit förvånad.

Nalle Sjuh:

Ett halvt år senare, Nalle Tangentbordsonanist.

23 februari 1965.

65selander:

...och Keb är tyvärr fullständigt senil, det där var inte alls första matchen - utan den landskampen spelades ett och ett halvt år senare. :-)

Nalle Sjuh: Första matchen i Kempehallen kan jag fast du inte frågar ;-)

Det var en Landskamp mot Kanada.

"Året efter gick Alfredshems IK upp i Norra allsvenska gruppen. 1964 invigdes den nuvarande Kempehallen, som hade plats för 9 000 åskådare, mest ståplatser, med pompa och ståt. Det handlade om landskamp mot Kanada. Fullsatt i hallen och jag kommer ihåg att en ren klubbkedja från MoDo - Kent Lindgren, "Henna" Svensson och Björn Palmquist - utgjorde en blågul enhet."

Paddan: Så lika? Det finns bara en arena. Jag kunde iofs vänt mig om och tagit bilder på Örnsköldsviks Central.

Frisco: Det må så vara men du har antingen en bättre kamera eller en "bättre" inställning när det gäller färg & ljus.

Poffas 27:e bild (pict0030) & din 8:e (pict5311) är ju samma motiv i samma vinkel bortsett från zoomning. Fasaden röda och kranens gula färg är mer levande på dina än Poffas. Hela kontrasten är bättre.
Samma på den liggande röd/gula kranbommen mm. 

Har du "bara" fler megapixlar och därför får bättre bilder eller är det nån annan inställning. Ni borde kanske jämföra och se om det skiljer sig på nån punkt.

Frisco: Aha, på så sätt. Så det var en laginsats. Då är jag snarare lite missnöjd över att motiven var så lika varandra...

Salle, Paddan: Nu hade vi(jag) gjort upp i förväg att jag skulle ta bilder med mer zoomad betong medan Poffa skulle ta mera helhetsbilder. Kanske lättare att ta en bild med full fokus på en sladdvinda än på en hel arena, vad vet jag?

Paddan: Jag måste hålla med dig. Frisco har ett öga för detaljerna.
Hur takstolarna lajnar upp sig på bild 6 & 7,sladdvindan i bild 5, den dramatiskt gråa himlen bakom den gråa betongen.
Sen verkar Friscos färger lite skarpare än Poffas trots nästan likadana kameror. Även ljusheten skiljer på "samma" bild från de två.

Paddan & Bjästamaffian:

Here is the facit & the points from the Westerbothnian jury.

Fråga 1:

Frågan lämnas öppen eftersom den inte besvarats helt korrekt, och skaparen av frågan tycker att en viss, ännu oinloggad, skribent, bör få chansen att svara.

Paddans svar "Skellefteå AIK" belönas dock med 0,5 av 1,0 möjliga poäng eftersom han prickat rätt då det gäller den första motståndaren i den konstfrusna rinken, nere i "sandgropa". Dock var det inte den första motståndaren i seriespel på "Kempevallens Isbana". Nej, vi måste tillbaka ytterligare 17½ år i tiden för att hitta det rätta svaret, som jag tycker att man får på sig till på söndag, kl. 20:00, att hitta.

Fråga 2:

Vare sig MoDoHus eller det bruna kontorspapperet "MoDo Balans" har, mig veterligen letat sig in på matchdräkterna, däremot på andra ställen i och omkring Kempehallen.

Paddan svarade MoDoHus och belönas med ytterligare 0,5 poäng.

Fråga 3:
Benoit "Ben" Perreault - 1,0 enkla poäng till Paddan som resten av gästboksskribenterna föraktfullt fnös åt och vägrade ta emot. Snorkigt.

Fråga 4:
Termen "Senior-SM" är helt o-omkullrunkelig och innefattar endast herrlag. Basta.

Därför:
Leksands IF - 1969
Brynäs IF - 1999

0,5 poäng till Bjästamaffian, men genusperspektivet skall inte föraktas, och jag ger dem därför en Janne Josefsson-stjärna i kanten.

Fråga 5:
Är helt obesvarad och får därför kvarstå.

Utslagsfråga:
Bara Paddan var tillräckligt o-snorkig för att svara och kammade därför hem även denna avdelning.

Slutställning...
KempeOuiz-kung: Bäpapaddan 2,0 poäng
Dagens "Maffia"? - Bäpamaffian 0,5 poäng

Kvarstående frågor:

Lumber Jack, m.fl. - take a chance on Hörnett!

Paddan:

Och dig gör man sig till för och åker ner och knäpper kort. Fyyyy...

Paddan:

Äsch då. Min första bild var väl snygg?

Frisco, knas och Poffa: Tack för bilderna, måste dock säga att Friscos bilder var ett strå vassare. Lite mer nerv i bilderna känns det som.

Paddan och Salle: Här kommer mina alster.

www.frisco.se/bilder/050505/

www.frisco.se/bilder/050505/

Paddan och Salle:

Här får ni av mig.

Äääh, det blev ju fel igen. Testa denna länk då.

Salle:

Apropå ingenting-bilderna? De är tagna vid Parkskolan. Tydligen bygger de om taket på gympasalen där, så det inte ska behöva rasa in när kidsen spelar innebandy och sådär.

På länken, sa jag!

Bilder på den riktiga arenan finns på länken. Håll till godo.

knaskamilla: Från vilken icke-arena är dom där bilderna ifrån?

knaskamilla:

Fniss - Forza Limträ!

Paddan, Salle och knaskamilla:

En bild bara för er...

knaskamilla: Ja det börjar likna något ivarjefall, hoppas BIF kan börja bygga på våran arena snart...

Byggställningar:

Takstolar:

Vart det någon som fotograferade arenan idag?

knaskamilla:

Bäpapaddan är just nu Bjästatupp. Ni är hans värphönor.

...så har jag ÄNTLIGEN förvärvat mig en alldeles egen dator och bredband, så nu kanske man kan börja blanda sig i debatterna så smått igen. Skolan slutar om sex veckor, sen kan man sätta sig här på heltid. :D

Nalle Sjuh:

Poäng? Bäpamaffian vill ha tuppkam.

Frisco:

Som Bäpamaffians ombud får du då vidarebefordra att svar på endast en fråga kan maximalt ge 1,0 poäng, om det nu hade varit rätt svar. :-)

Nalle Sjuh:

På fråga nummer 4 vill vi i Bäpamaffian inte passa utan svara.

Brynäs och Mälarhöjden Bredäng Hockey.

« · 544364 · »