1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 336413 inlägg · 4165 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nalle Sjuh: Om jag bara hade hittat mitt material till D-uppsatsen så hade jag nog kunnat ge ännu en förklaring till ordet "derby", men jag lånar en förklaring från Wikipedia:

"The phrase may have originated from an all-in football game contested annually between the two halves of the town of Derby in England. This match has been discontinued, but would have been similar to the Royal Shrovetide Football Match still played every year in nearby Ashbourne."

På länken finns en summering av the Royal Shrovetide Football Match

Paddan: I det första alternativet så är då källorna
SOED= The Shorter Oxford English Dictionary on Historical Principles
WNWD= Webster´s New World Dictionary of the American Language
WPO= Morris Dictionary of Word and Phrase Origins

Äh, dags att köpa sig en Messerschmidt tror jag...

Nalle Sjuh: Hmm, ursprunget till ordet "derby"... så här står det i min fasligt dyra bok "Sports talk - a dictionary of sports metaphors" som jag inhandlade för den D-uppsats i engelska som legat i träda sedan -94.

DERBY a derby. A hat with a rounden top and a narrow brim. SOED: 1888.
Source: HORSE RACING. A hat of the type traditionally worn by men at the annual race at Epsom Downs (Surrey, England) which was named after the Earl of Derby, who founded the event in 1780. WNWD; WPO.

Så här svarar etymonline.com: "type of hat," manufactured in U.S. 1850, name appears 1870, from annual Derby horse race in England, where this type of hat was worn. Race was begun 1780 by the 12th Earl of Derby; Parliament always adjourned for it, and the name was used for any major horse race after 1875. Derby the English shire is O.E. Deorby "deer village," from deor "deer" + by "habitation, homestead," from a Scand. source"

Vilken centrifugalkraft i diskussionsämnena på det här stället, undrar om man skulle starta upp en tråd om ursprunget till ordet "derby"?

Nej, jag tror att jag passar och skriver om lite cykel istället innan jag tar plats i soffan.

knaskamilla: Måste vara jobbigt att hoppa höjdhopp i såna där långa vita tunikor och den där konstiga vita huvudbonaden

...så såg jag just en flopp med K K K. Svårt att gå med när folk höjer och man inte har den fjärde kungen, typ...

... så tar jag nu SEMESTER! Skit ner er så syns vi om några timmar.

65selander:

Haha, chefen kan inte beordra mig någonting. Min semester är ett krav, de har ringt från HK och meddelat att jag tagit ut så mycket övertid redan att jag kommer måsta lugna ner mig. Kul, med tanke på att det lär bli en sex-sju veckor med utejobb direkt efter semestern.

Vad det gäller golfandet så kommer det inte vara några problem. Får väl bli pilsnergolf. Det funkar oavsett hur dåligt det går.

Poffa: Jag har ca 3 timmar kvar jag.

Poffa: Ropa inte hej... tror chefen kan ge dig beordrad övertid ännu :-)

Varför skall du ha semester, du vet väl att risken är stor att du blir bitter och jävlig under semestern.

Varför- jo du kommer att spela golf och det är du ju inget vidare på enl dina tidigare inlägg :-)

ps/Du riskerar säkert ett oinbjudet besök utav Wesrterlind också.

...så är det bara 8 timmar kvar nu.

Poffa: Vet inte varför men jag fick lust att som svar leverera följande avslöjande: "Auditory verbal hallucinations, the "voices in your head" that schizophrenics often hear, are usually male. The reason is that female voices are harder for the brain to spontaneously produce, report University of Sheffield psychiatrists in the journal NeuroImage. Dr. Michael Hunter and his colleagues came to that explanation by scanning the brains of a dozen males listening to male and female voices."

Nu är frågan, vems röst är det man hör? En forskningsrapport lär väl snart svara på den frågan också.

Harry Hårfager slutar på grund av skada. Stackars Norge...

Frisco: När vi lämnade Ft Lauderdale Florida på kvällen så var det åsksäsong. Det hade åskat var och varannan kväll/natt. När planet lättade så sa kaptenen att vi skulle kika ut och beundra skådespelet. Både till havs och i inlandet så blixtrade det mycket i molnen. Det var som fotoblixtar på en filmpremiär när kändisarna kliver ur limon.

Mycket ballt.

Minns även ett sommaroväder i Stockholms skärgård när jag var 10 typ. Det blixtrade så ofta att man kunde läsa (Kalle Anka) i ett övrigt nedslävkt rum. Då var jag faktiskt lite rädd när det var som värst.

Poffa: När vi flög från London så hamnade vi i ett åskväder mitt ute på Nordsjön. Det lilla Airbusplanet A330-300 fick göra en halvtimmes extra rundflygning runt åskvädret men det blixtrade på båda sidorna av planet trots det. Ett enormt vackert skådespel var det. Planet var inte direkt stilla i åskvädret utan krängde hur mkt som helst. Personalen satt fastspända under den halvtimmen.

Salle:

Själv gick jag till tvättstugan i bara shorts och linne igårkväll, och gud vad kallt det var. Hem gick jag genom källaren.

...så syntes det väl från luften, trots att vi inte ens var nära. Hemma igen, men nu mot jobbet.

Poffa: Själv ska jag ta bussen ut till Hörnett. Den brukar göra första stoppet redan vid busstationen. Jobbigt med stopp efter vägen.

SAS Scandinavian Airlines - SK 048
Depart: Stockholm Arlanda Apt
Terminal: Terminal 4
Departure Time: 08:40, Wednesday, 13 July 2005
Arrive: Ornskoldsvik
Terminal:
Arrival Time: 10:20, Wednesday, 13 July 2005
Stops: 1 Stop
Travel Time: 1hr 40mins
Aircraft: 736 (Boeing 737-600 Passenger)
Classes offered: Business Economy
Notes:

Salle:

Här vaknar man upp till en ny strålande dag i Stockholm. Tidigt är klockan, men det är väl bara att bita ihop. Nu skall allting packas ner, sedan utcheckning och en snabb frukost. Sen är det tempo mot Arlanda som gäller. Vore dumt att missa planet. Nästa går inte förrän 16.00.

Om allt går som det skall är man väl online igen runt lunch. Vamos.

knaskamilla: It aint over 'til the...

Det blixtrar och mullrar sporadiskt fortfarande men regnet är bara ett lugnt strilande och vinden har mojnat. Gick ut och gick i bara shorts och GUD VAD SKÖNT DET VAR!!! Jag frös nästan lite på slutet och det var ett tag sen man gjorde det.

"Bara" 25 grader inne nu så man kanske kan få en dräglig nattsömn iallafall. Om man haft lite vind/en fläkt så att den svala luften hittat in genom balkongdörren bara.

ZZZ zzz ZZZ

65selander:

Det är klart att om folk blir skadade så är det inte speciellt coolt, men för mig så kommer åskväder alltid vara fascinerande.

Frisco:

Åska uppifrån har jag sett en gång, i höstas då vi flög ner till Linköping. Det var iofs på långt håll, men skådespelet som utspelades var enormt häftigt. Det allra kraftigaste jag upplevt är dock hämtat från tiden i Sundsvall. Tre åskområden hade klämts in mellan bergen och alla tre gick hårt åt Sundsvall. Ståendes på balkongen klockan 02.30 så slog blixten ner i ställverket bara  hundratalet meter bort. Smällen, ljusskenet och det faktum att balkongräcket skakade i tiotalet sekunder fick mig att rygga, dock med glädje.

Frisco:

Från Milky Way ser det ut som att det ljusnar på nu. Ska det redan vara över?

65selander: dra slang i skogen....

Ja man kan uttRYCKA sig olika.

Poffa: Åskväder är väldigt vackra. Och se rman det ovanifrån är det vackrare än vackrast.

Mörkt i Övik nu också.

Poffa: Åskvädret är väl inte lika coolt om man blir drabbat själv.

Min farbror är lite less på alla utryckningar nu dom sista dagarna, det är visst inte så kul att dra slang i skogen.

Poffa:

Jag som tänkte njuta av det faktum att man kan gå genom källaren för att komma till tvättstugan, och att jag därför slipper bege mig ut i ovädret.

knaskamilla:

Njut av åskvädret. Det är alltid otroligt vackert då blixtarna lyser upp himmlen. Jag är barnsligt förtjust i åskväder. Om ni inte är trötta och åskvädret kommer passera Hörnett så rekommenderar jag att åka ut och i bil beskåda ställvärket vid Modofabriken. Passerar åskan där kan ni få se så mycket som 10-15 nedslag under ett riktigt åskväder. Coolt.

I Hufvudstaden är det klart och varmt, men mörkt.

Frisco:

Jag tänkte just konstatera detsamma. Eller, jag tog en bild som skulle bevisa att det snart skulle bli åska, regn och storm.

...så åskar, regnar och stormar det på Nygatan just nu.

knaskamilla: Där hör man.Men du, ät inte för många.Inte bra för magen.

Portello:

Bra att du påminde mig, jag har ju jordgubbar i kylen.

Poffa: Är det här tal om bristande intimhygien?
"Lennart hittade helt bisamhälle i sin egen häck"

Så mår jag lite illa.Har just käkat stora lass med glass och jordgubbar.Gott var det men det bidde nog lite för mycket av det goda...

modo_foppa: Som Paddan skriver: Kolla bannern. Visserligen är bilden tagen igår runt klockan 17.30 men då är det ju nästan kväll.

Paddan:

Skall man klara av den där uppgiften så får personen i fråga skynda sig på. För på fredag går jag på semester och med min vanliga tur så lär det väl bli snö och driv-is i tre veckor. Så fota innan frdag eller vänta till den åttonde augusti.

modo_foppa: Jag tror inte det. Frisco verkar ha försökt, men uppenbarligen blev det en segelbåt med motor istället...

någon som är sugen på att fotografera TEMPLET/ARENAN någon vacke sommar kväll

modo hockey verkar vara lång lediga iallafall deras web ansvarige

Poffa:

Gott och nyttigt. Speciellt till frukost efter den 11km långa cykelturen! Imorrn vet jag dock inte om mjölken kommer räcka till två mål, så det blir nog att ta ett besök i baren alternativt äta med vatten.

scim:

Åh, herregud. Två gånger om dan? Stackare...

scim:

Äter du samma sak till lunch som till frukost? Gud, så tråkigt!

Poffa:

Den goda maten äter jag till middag, men till lunch och frukost...då blir det de svällda havregrynen serverade med en riklig klick äppelmos. Denna måltid måste givetvis avnjutas i fikarummet på jobbet!

Knas:

Stor, jag vet inte, men hyffsat lång iaf!

scim:

Jag ska försöka, oh store MoDorator.

scim:

Ät du din tallrik med tapetklister, då blir det mer av den goda maten över till oss andra. :-)

Frisco:

Håller med Frisco, sallad är överskattat, och näringsfattigt. Tacka vet jag en rejäl tallrik havregrynsgröt.

Knas:

Vårda språket.

Poffa: Du sade väl förstås att Tommy Prim tog hem etappen genom att tidigt gå loss och vinna med över 5 minuter, eller?

Tittade på Allsång på Skansen och antar att kvinnan som fick en tuva med prästkragar, eller vad sjutton det var, med tillhörande jordig rotklump kastad på klänningen nog hade reagerat på ett annat sätt än att bara rodnande borsta bort jorden från klänningen om det inte varit Carola som kastat blommorna på henne

...så ringde det på telefonen för tio minuter sedan. En nyhetstörstande LJ som var i starkt behov av att få veta hur det gått i Touren.

Frisco:

Sallad är gott. Och nyttigt. Men bara om den är kyld.

knaskamilla, Puffa: Sallad är överskattat.

knaskamilla:

Fast du åt ju din en vecka innan du gav den till min kollega.

Poffa:

Fuck you. Inte ens jag blev ju sjuk av den dåliga sallad jag åt...

« · 556282 · »