1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533564 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
Marrdin: PP och Boxplay måste bli bättre om vi skall ha en chans, i övrigt gör Modo en bra match men det syntes tydligt att vi är lite gröna och ängsliga i förlängningen, men det 3 första perioderna så rullar vi på bra.

Det sura är ju att inget av detta spelar någon större roll i en finalserien, här handlar det bara om att vinna matchen oavsett hur grisigt och fult det må se ut.

Btw. Har det sagts någon någonstans om Dickinsson lämnar efter säsongen, sett att alla ”räknar bort honom” men har man hört något konkret?
Övrigt kanske BigDick är sugen på en återkomst? (Om det blir As)

{6870}: Ja pp har havererat lite. Ändå finns där ett par lägen denna match där vi med lite medstuds fått in den, medan DIF faltiskt får rätt enkla mål utan att det är fantastiska chanser (även om de bränner ett par stycken bra chanser också)
Men så äer det ibland, lite tillfälligheter som avgör. Halloran hade nästan öppet mål men träffade en DIF spelare.

Rent generellt i den här matchen hade DIF flyt med studsar, det tog på deras ben, skridskor, lyckades få dumpningar rakt på klubbladet och liknande. Samtidigt hänger de inte med nör vi gasar på lite. Jämför du den utvisningen som Woods får emot sig och ddn han får med sig så är hans förseelse verkligen MYCKET mindre grov än Djurgårdens. Han checlar fast mot sargen som alla gör 100 gånger per match där motståndaren faktiskt inte ens försöker ta sig ur situationen.

Sen tycker jag vi ör äääääckligt disciplinerade. Inga onödiga utvisningar alls medan DIF drar på sig föera när de inte hänger med.

Utvisningen på Sebbe och Folin är lite tveksamma också. Fortsätter vi såhär så blir det få utvisningar framöver, har inte med domarinsatsen att göra som Garpen tror, det handlar om disciplin.

Gavelo: vi förlorar inte på ett misstag, att någon eller några slöar eller spelar kass, vi förlorar som ett lag där alla gjorde sitt för att vinna. Det är ändå bättre för sammanhållningen, så det inte börjar peka på varandra. Visst pp gick sämre, men i övrigt skapades chanser nog att vinna. Tror det kommer bli mer jävlar annamma nästa match och börjar det studsa rätt så lossnar det av bara farten. Viktigast igår är att guden är svinbra, hade det varit han som tappat in puckar så hade jag varit orolig.

Modomas: Nu spekulerade jag om Modo blir kvar i As, känns ändå lite relevant faktiskt.

DoNaka: Vi vinner minst en borta om pp 1 kör uppspelen genom mitten, vänster eller skippar Nässén I just uppspelen.

{6870}: Heja Modo. Har bott i Örnsköldsvik så har MoDo som mitt ”andra-lag” hehe. Kämpa på, och täpp till truten på grinollen Garpen. Maken till gnällig tränare …. Står och gråter i omklädningsrummet efter matchen och hoppas att ”vår publik hjälper oss att få med oss fler utvisningar nästa match” 🤮. Tryck ner djurgården nästa match nu!

Fan jag måste ta en wirre tror jag. För nu intalar jag mig själv att jag också hade lätt dödat av MoDos 1:a pp formation. Uppspelen sker alltid med start från Bernie till Nässén,alltid! Stäng höger sida så tar det tvärstopp för Nässén.

Gavelo: äsch sluta negga, brukar tycka att du har kloka tankar men nu…
Vi har varit det bättre laget i 7 av 8 perioder, det kunde lika väl varit två säkra hemmasegrar under ordinarie tid. Tyvärr har vi tappat pp totalt men 5 vs 5 är vi bättre. Visst finns det några som behöver steppa upp men om vi kniper en på hovet tar vi dom på ren uthållighet!

Monno: är jäkligt smart, jag trodde dock att målet skulle dömmas bort. Vi är mer för att fälla än fria i svensk hockey ibland. Men nu vet vi att det är en fin variant.

Marrdin: Det har ju kommit i NHL några som gör typ sås om Dickinsson gjorde. Man ställer sig kloss mot bortre stolpen och låter medspelarna skjuta på en så den vallas in. Man liksom breddar målet.

Tarasov: bättre han skjuter på dickinson då:)

Marrdin:
Berna har satt hälften av sina skott på mål i serien rätt normalt för en back.

Signature: ska berna och gänget ta i så jävligt när dom skjuter så får widebro sticka och köpa rakare klubbor, så dom träffar mål!

Monno: Modo själva är sina största motståndare, som det varit senaste 15 åren ungefär.
Positivt denna säsong är att vi iaf håller oss kyliga och inte bråkar bort chanserna.

Jag har inte gett upp men jag ger inte laget mer än kanske 20% chans att ta sig vidare.

Gavelo: Nä det är väl ingen som tror det är lätt heller.
DIF har också spelare som Kruger som vunnit flertal gånger, som vet vad som krävs.
Så lätt kommer det inte bli.
Men det är inte över förän det är över.

Och jag vill fortfarande hävda att vi har kapaciteten att vinna 3 matcher mot DIF.
Sen om vi gör det återstår att se.

Jussi:
Dricker du sådant bör du ta hjälp 👍😅

Lira: med T-röd?

Gavelo: Håller inte med dig alls. Första matchen var en välförtjänt seger. Med ett effektivare PP idag så hade vi rättvist gått ur den här helgen med 2-0 i matcher.

Det är ingen slump att Djurgården drar på sig kopiöst mycket utvisningar. Deras backar hinner inte alls med. Spelar vi smart på bortaplan så har vi fortfarande väldigt goda förutsättningar.

1-1. Minst tre matcher till. Bara att gilla läget.

Monno: Jag begrundar det på att jag genuint och ärligt tycker att Djurgården är ett bättre hockeylag och det brukar visa sig över en matchserie.
Man har nu mött oss hemma i Övik och kunnat haft 2-0 i matcher men vi hade enorm tur att vi lyckades hålla undan och avgöra i sudden, nu vänder skutan ner till deras Borg där dom är ännu starkare.

Jag säger inte att det är kört men jag ger oss väldigt liten chans att ta 3 segrar om inget mirakulöst sker, som att Myrenberg skadar sig, Klasens ljumskar ger upp eller att Woods börjar spotta in mål.

Sen är det ju som du skriver att Modo inte klarat slå in sista spiken i kistan senaste 15 åren så man är väl luttrad och utgår från att det kommer gå åt helvete.

JoakimE:
Mitt kära ”andralag” förlorar ikväll endast pga ineffektivitet i pp tyvärr, i övrigt gör vi en bra 2:a p, något som bitvis har varigt lite sämre, nää, nu kör vi på hovet som vi vet att vi kan och jag är inte förvånad om vi tar båda där nere, visst ett önsketänkande men fullt möjligt, mitt glas är ”halvfullt” 🤘😊

Gusse: Nu är pressen på dif att vinna båda hemma, och ett fullsatt hovet klarade vi av att spela i mot aix.

JoakimE: Ja helt rätt. Målen som räknas.
Men det är lättare och troligare att man gör mål om man har 20 målchanser än 3.

Ja Djurgården var ju tvingade att vinna en i Hägglunds så. Vinna 2 raka är inte helt lätt heller, sådant påverkar också. Är ju lite speciellt schema med 2 raka hemma/borta.

JoakimE: pp måste upp. Bättre pucktempo och pass kvalite. Spela ner punken mot förlängda mållinjen innan upp och avslut för att få rörelse i boxen. Sätter vi ett av 5 pp så behöver vi inte spela förlängning hela tiden.

Monno: Jag har inte gett upp. Och det har inte MoDo heller. Djurgården tror kanske det är klart nu. Kanonläge att slå till..

{7639}: ja, starkt att komma tillbaka efter 0-2. Woods är nära att sätta den flera gånger. Nu åker vi ner och spelar Västervikspel i två
matcher och tar avgörandet hemma. Bättre fest på det sättet.

Monno:
Alltså vi skulle ju inte överleva kvarten om jag förstod läget rätt i januari/februari.

Hakning-Henrik:
Har lite svårt att förstå hur man kan göra ner sina egna spelare på det sättet. Vi är i final och det står 1-1 men tonen är som att vi är på väg att åka ur. Självklart är jag inte nöjd med förlusten idag och visst kan saker förbättras men var är nyanserna?

Gavelo: Ja du är väl inte värst, du råkade bara vara närmsta inlägget. :-D

Men är du verkligen realist? Som i princip antyder att det är kört för all framtid för att vi förlorade ikväll?

Det är konstigt att alla här inne som har en förmåga att såga MoDo och allt som har med MoDo att göra så fort dom förlorar en match är dom som kallar sig själva för realister.
Men det är klart, rent historiskt har man ju haft mer rätt än fel om trott på att det ska gå åt helvete de senaste 10åren.

JoakimE: Vi vinner två på hovet, blir kul att se dif försöka föra spelet, vi kontrar.

JoakimE: Löven vann där nere då kan vi göra det med.

Monno: jag hör vad du säger, problemet som jag ser är att Modo är tvingade att vinna en match på hovet nu om man inte vill ha 1-3 läge inför sin nästa hemmamatch. Jag tycker Modo har typ 5x målchanser än vad DIF har men det SPELAR INGEN ROLL i finalen utan där är det mål som spelar roll och det kommer inte jämna ut sig utan det är först till 4 som gäller.

Robin Ztorken L: Ta inte i så att du kräks. Tycker inte DIF är särskilt farliga. Målen de får är
1. Inte otagbara
2. Inga direkta A-chanser

Vi hade kanske 10 sådana lägen också där det inte blev mål.

Monno: Nej jag har ingen förloramentalitet, tvärtom skulle jag säga, men jag är även realist.

Sigge: Ja det vore kanske bättre om han likt Aagard aldrig riktigt fick något bra läge att bränna?

Woods är inte höst Woods. Men ni överdriver hur dålig han är. Han har jävligt mycket puck, då är den också lättare att slå bort än om man bara har en touch varannan byte.
Jag tror Woods är skadad eller har känning fortfarande. För tycker det är vissa lägen han agerar helt oförklarligt. Sen har han inte riktigt farten. Så jag är inte helt anti tanken vissa har på detta Halloran där för att hjälpa Aagard inte minst. Samtidigt funkar ju 2a rätt bra. Och tror den skulle funka direkt dåligt med Woods där.

Tarasov: Nä vi går ju upp.

Gavelo: Vi har lyckats ned bedriften att på hemmaplan göra tre mål på sex perioder.
Det säger väl det mesta, tyvärr är DIF, klasspelare överlägsna våra, som verkar somnat in totalt.
Våra så kallade stjärnor får nog se till att göra rätt för lönen.
Odugliga så här långt, hoppas de vaknar upp till på fredag.

bollan123: Nej Dusan har inte rätt, det är Djurgårdens skicklighet som gör att Berna/Näsén mfl inte får den överflödiga tid som dom är van i PP, vi blir fullständigt uppätna av djurgårdens taktik och skicklighet, tyvärr.

Tyvärr har Modo inte coacherna för att göra dom förändringar som kanske krävs så vi får hoppas att vi kan störa Djurgården på andra sätt, tex spelet 5 mot 5.

bollan123: Du menar våran bästa back som spelar en halvtimme ikväll och gör asset på 2-2?
Har du ögon?

Sigge:
Kan ingen maila honom en länk till matchtråden?

Monno:
Tror inte vi fixar slutspel i allsvenskan de två kommande åren!

Vad var det för Stockholmspatrask som hade hyrt aktiv loge ovanför ståplats? Pinsamt .

bollan123:
Ja märkligt är det, helt är Dusan något på spåret!

Robin Ztorken L: Tyvärr ser inte Karlin det vi ser. Han tror att det löser sig om man ger Woods 20 minuter istid i match efter match.

Han kostar oss matchen ikväll med tanke på alla missade lägen och utvisningen i slutet.

Överdrivet snack om Woods helt klart. Tycker han visar kvalitet många gånger i matchen. Självklart vill vi att han steppar upp ytterligare men tycker absolut vi ska köra på med får förstalina intakt.

Gavelo: Men kan ni lugna er med domedagen?
"Jag är bara realist"
Nä ni är några eländigt negativa personer. Ni exemplifierar förlorarmentalitet.

DIF är självklart bra. Men det var inget i denna match som säger att vi plötsligt ska vara chanslösa och förlora 3 raka.

Vi skapar mängder med lägen. Fler än DIF.
Självklart kommer det bli tryck på Hovet.
Men mig veterligen hade AIK det också, men inte vek vi ned oss för det.
Det finns alla möjligheter att vi kissar på oss och blir utspelade på Hovet. Men det finns precis lika mycket möjligheter att vi spelar lika bra eller bättre och tar en match där nere. Så tona ned domedagen en aning. Finns ingen anledning att hålla på.

Gavelo: Ja Dusan kanske hade en poäng med Bernhardt ändå? 20 skott i plexit på 2 matcher är ändå imponerande. Dessutom 0+0 på två matcher. Med tanke på att han snittade över 1ppg slutspelet innan samt precis under 1ppg hela grundserien så börjar man undra...

Rytter: känns som det bara är effektiviteten som stoppar oss idag. Lika gärna kunnat stutsa våran väg i ot. Ne nu jäklar vill man ha fredag. Värsta känslan släppt. Hoppas bara laget kan skaka av sig dagens match snabbt😊

Robin Ztorken L: Man får väl gratulera Dif till segern och en trolig Shl plats med denna krigaseger, man har mentaliteten, man har värvat smart och spenderat pengar, man har satt press på domarna och lånar en Shl målvakt, smart agerat.

Nästa säsong har Brynäs ett bättre lag än vad Dif har, Aix har utökat budgeten rejält, Ssk går in tungt och Löven ser ut att få behålla de bättre spelarna så nästa säsong kommer nog bli den kvalitetsmässigt bästa på mycket länge.

Rytter:
Vi behöver dessutom Brickley

Bad_Brett:

Du har glömt andraperioden senast då? Så djupt dippade vi inte en gång idag, senast var vi helt usla i andra och höll på att ge bort matchen där.

« · 2527050 · »