1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484456 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03

« · 2645516 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Då måste det dock nästan vara en europé som är van med stor is för vi har inte tid med någon anpassningsperiod.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Bad_Brett: Några missar men det har även dom bästa sportcheferna. Är väldigt glad att vi har Hinken och inte någon bluff som Kenttä.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein:
Inte särskilt känsligt, det är bara att du inte riktigt kan backa upp den. Någon måste välja sist och det blev vi. Tycker tvärtom att nyförvärven i regel gjort laget bättre, möjligen då Hutsko pck med facit i hand verkar det varit ett dåligt beslut att släppa Ruohomaa.

Men i övrigt så kan jag faktiskt inte se vad han skulle gjort annorlunda, han var ute efter Strömwall exv.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: Jag tror Hinken måste titta lite utanför boxen här.
Att bara vänta in Finland känns riskabelt och det är ganska sällan spelare därifrån färgar i den utsträckningen man kanske önskar.
Om Hinken ska lyckas ro hem något här i elfte timmen som faktiskt är riktigt bra så tror jag det kommer behöva gå via sina kontakter i Nordamerika, kanske en kaut, heponiemi som är mellan AHL och NHL och kan tänka sig ett litet äventyr
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein: Lätt att glömma nitlotter som MacMaster, Jellisejevs och Marenis. Ingman var stundtals riktigt bra men hade också perioder då han knappt platsade. Var också en del konstigheter med honom då han blev avstängd för filmning och blev väl avstängd även av Östersund.

Är väl främst värvningarna av Bernhardt, Näsén, Woods, Big Sam och Big Dick, samt möjligtvis Ranta som sticker ut.

Jag tycker inte Hinkens storhet sitter i hans träffsäkerhet i värvningarna, utan att han byggt en kultur som stjärnspelarna vill vara kvar i. Och det är egentligen mycket viktigare eftersom det skapar stabilitet över tid.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein: Så du svamlar och hittar på. Det säger sätt rätt mycket in ditt konto. Vilket lag hejar du på egentligen??
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: det kan jag tyvärr inte göra, men det fanns garanterat spelare tillgängliga, men jag tror att Hinken höll igen eller fick order att hålla igen börsen.

Jävligt känsligt att kritisera sportchefen här märker jag men faktum kvarstår att jag tycker att han bara lyckats med två värvningar (lassi och ranta) resten är då i min bok fetfloppar.

Sen hade han förvisso jackpot i allsvenskan men det är att jämföra äpplen och päron.

Hade han varit spelare eller tränare hade han fått kicken resultatmässigt innan nyår.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein: Återkom gärna med vilka spelare som fanns tillgängliga på marknaden och som ville spela i en nykomling och som inte ville ha mer än 400-500k i månaden. Kaliber a la Connor McDavid räknas inte då jag tror dom siktar på spel i en annan liga.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
duk4S: Intressant fråga! 👍
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein: Hur står sig vår trupp ekonomiskt kontra övriga klubbars första år efter avancemang?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo:
Ännu en missbedömning 😂😝
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein:
Äventyra klubbens ekonomi? Låter som en smart grej.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: han öppnade inte börsen tillräckligt för högsta serien. Kanske widebro ska stå där med skammen för att inte gett hinken tillräckligt på firmakortet för en krogrunda med dom stora grabbarna?
Oavsett bov, så står vi med för billig trupp. Spets kostar. Vi har väl inte råd att hålla oss i toppen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
puffe: Läser att Filander har pratat med laget och nu släppt tankarna om att undvika kval.
Nu kommer dom bara att försöka komma ihop som lag och förbereda sig på kval.
Tufft beslut med 12 omgångar kvar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Näe, men ett uppehåll nu, vem vet vad det gör.

Jag kastar inte kossan i sjön än , i alla fall. Inser dock att det är en yxa på isen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Dexter : jag tycker det brukar se ut så att många lag inte satt alla taktiska bitar i början på säsongen, ringrostiga och slarviga, sånt passar nog oss bättre. jämfört med att möta strikt försvarsspel, lag som spelar med tålamod istället för att gå bort sig. Vi kunde straffa dom tidigare på deras misstag, nu måste vi skapa allt själva och det klarar vi inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
puffe: Vi har ju Oskarshamn och Malmö hemma, Hv71, Rögle och Örebro borta (tror jag) , det är väl matcherna som kan vara bra att vinna.
Men som vi spelar nu vinner vi inte många poäng där.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Sigge: såklart lyckas vi inte göra mål och vi kanske inte skulle ha gjort det ändå. Men det stod 0-2 inför tredje perioden och det känns ju som de måste ha pratat om att gå all in i sista för en slutforcering. Man var ju rätt taggad på det ändå där i arenan. Istället direkt jäkligt billig utvisning i första bytet på 3je!! Och så ännu fler! Allt går emot. Så jäkla dåliga beslut av domarna och så blundar de när fbk gör samma sak efteråt. De där utvisningarna dödar ju matchen totalt och får det att rinna iväg.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Dexter : Så länge vi inte åker ur är det inget misslyckande, i mina ögon.

Vet inte vilka krav man bör ha på ett småförstärkt allsvenskt lag första säsongen i SHL?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Givetvis, men jag tycker fortfarande att nyckelmatcherna blir de mot lag som är nära oss i tabellen, oavsett hemma eller borta. Men vore ju fantastiskt för vår hemmapublik, om vi kan börja där nånstans
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: Brukar alltid låta så. Marknaden är iskall, det finns inget som MoDo hade kunnat göra annorlunda. MoDos misslyckande beror på yttre omständigheter. Ungefär så.

Men det förklarar ju inte varför vi i 30 matcher såg ut vara närmare slutspel än kval, bara för att kollapsa i slutspurten.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Dundee: glöm inte att förutom en i stort allsvensk trupp så har vi även en allsvensk tränarstab och en allsvensk sportchef. Ingen har bevisat nåt på högsta nivån än. Det är bara att kavla upp ärmarna nu sista matcherna. Ingen kommer utföra mirakel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Frontschwein: Lite motsägelsefullt där. Hinken missade köpa spets och målgörare. Och i nästa mening säger du som inte finns. Du har nog svaret där, och har nog sett ut så sedan 30 april och en bra bit innan dess.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Padrone78: OP av alla. Man blir ändå glad av det
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
modomille: jag ser inga lättare matcher. För att vinna krävs det att vi gör mål, men Hinken missade att köpa spets och målgörare. Den enda dyra spelaren han köpte sålde han för att köpa nåt... som inte finns.

Vi närmar oss helvetets förportar med stormsteg.
Kan nästan ana Laila Bagges skratt i fjärran.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
puffe: Jag tror det blir vansinnigt viktigt att börja vinna hemmamatcherna och göra oss svårslagna i Hägglunds om det blir kval.
Hemmaplanen ska vara våran fördel, det är den inte just nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Ändå fint betyg av Mr Johansson:

– Jag kan däremot hylla deras 12:a Pettersson. Han försöker hela tiden, han kör på i tredje perioden och visar något med att tacklas, vara intensiv och lite jobbig. Det är en karaktär med pondus. Han ger sig aldrig. Men det Vigneault gjorde var vansinnigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Sigge: Trodde poängen efter 52 omgångar visar vilka som förtjänar att kvala , långt kvar
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
modomille: Efter uppehållet får vi se om HV kan mäta sig mot topplag också, inte särskilt imponerande att vinna mot strykgäng som IKO. I MoDos fall behöver vi ta minst 5 poäng mot Örebro och Oskars. Klarar vi inte det förtjänar vi fan kvalspel
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: jag tror poängen mer är att man behöver se nyktert på helheten, nte att vi inte kört fast och behöver hitta sätt att vinna på igen (iaf nån gång ibland)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
modomille: Modo ledningen hade räknat tvärtom.
Man räknade med förlust mot Saik men att ta en 3:a mot Fbk.
Nu tog vi totalt 2 iaf. det är nästan 40% av allt vi tagit efter nyår 😅
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
J F K: Å andra sidan kan man inte sitta och tänka så, att vi har ju mer poäng än IKO och Timrå hade på en hel säsong. Det gäller ju att vinna matcher, och som det ser ut nu så har vi kört fast. Men man får väl hoppas det ska kugga i lite bättre efter uppehållet. Och vi har ju inte mött så många duvungar på slutet heller, så är väl visserligen inte så konstigt att vi förlorat en del matcher på slutet även om vi haft riktiga bottennapp mot Malmö t ex
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: HV har verkligen kommit igång. 10 poäng dom senaste 10 matcherna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Smurfen: Vi överpresterade tidigt på säsongen och kom ihop som lag tidigt, men nu ser vi hur alla andra lag har kommit igång och då är vi ett riktigt strykgäng i jämförelse.

Detta skrev jag om tidigt att vi kommer får det tuffare efter nyår fram emot våren eftersom alla andra lag kommit igång och läst av oss.
Nu står vi här med ett budget/fuskbygge som är sönderläst och stormar mot kvalplatsen.

Kanske låter bitter och det är jag av olika anledningar men jag ser inte riktigt hur vi ska kunna vända denna extremt dystra trend.
Vi har ju inte ens ett fungerande grundspel att luta oss emot.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Smurfen: Redan glömt att vi vann mot Skellefteå? Att vi skulle förlora idag var väntat. Lättare matcher framöver.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Vi har vunnit hälften av de 2 senaste matcherna.

Statistik är bara historia så när jag blickar framåt, ser jag mestadels 'enkla' matcher, så ser fram mot våren med tillförsikt, speciellt om man ger Rundblad tid i PP. Han är nog en spelare för de viktiga matcherna
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Känns som en omöjlighet ; tyvärr
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
grimiss: Vi hade väl 2 mål denna säsongen.

1: Vara kvar i SHL utan kval

2: Vara kvar i SHL via kval.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
puffe: Frågan är hur vi ska börja vinna matcher?
5 poäng efter nyår?!.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
modomille: Ja, det var vackert, så man fick tårar. Tårarna efter matchen var mer som att skala lök, men vi har fortfarande allt i egna klubbor
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
BobbyG: Älskar Frestadius ännu mer då, men egentligen borde fullsatt och supertaggad publik vara en positiv effekt?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Det var en fin och välförtjänt hyllning som Näslund fick. Var på plats när Svarten och Foppa hyllades och det kommer man aldrig glömma men tyvärr så missade jag Näslunds. Får se till att vara på plats när nästa legendar ska hyllas, vi har ju några ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Tycker mer vi oftast spelar smått, än enkelt i egen zon. Värdering av när man behöver få bort pucken ur farligt område/kontra hålla den inom laget.
Jag får ont i magen över hur vi försöker plåttra oss ur egen zon när motståndarna ligger på kraftigt. Mer smartness vore önskvärt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Framnäs: herregud, hans poäng är att vi måste vara realistiska. Inte samma sak som att vara nöjd. Vad exakt ska han göra? Spy galla över sin egen trupp i media mitt i brinnande krig för att behålla shl platsen? Utlysa officiell kris i hela klubben?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
J F K: ni får gärna hjälpa mig att fylla i tomrummen, har kollat resultaten när modo hyllat en spelare. vinst 0 gånger i shl, 2 i allsvenskan

markus näslund: 0-6 mot färjestad
niklas sundström: 3-4 mot djurgården efter förlängning
robert frestadius: 4-1 mot västerås
magnus wernblom: 0-6 mot skellefteå
anders hedberg: 2-3 mot brynäs
mattias timander: 5-4 mot södertälje efter förlängning
peter forsberg: 1-6 mot frölunda
per svartvadet: 2-3 mot färjestad efter förlängning
sture andersson: 2-3 mot timrå
kabben:
nicke johansson:
pelle lundqvist:

slutsats: hylla spelarna på försäsongen :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
puffe: Problemet är att vi spelar för enkelt, vi slår ju bort 80% av alla puckar till ingen, hur skall dom kunna bygga något när dom aldrig försöker ha pucken inom laget.
Vi ser gång på gång hur vi skickar ut puckarna till motståndarna och får jaga, långa anfall och trötta ben blir konsekvensen.
Det är precis detta som gör att vi orkar spela 20 + minuter innan orken börjar tryta och vi faller igenom, vi åker på att jag i stora delar av matcherna och lyckas därför aldrig bygga upp något momentum till våran fördel.

Tex. så hade jag bytt plats på Berna och Näsen, offrat lite av direktskotten till förmån för rättvända kroppar bakom egen kasse för att snabbare kunna behandla puck, detta kommer direkt leda till att Modo äger mer puck och jämnar ut spelplanen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Sigge: Ja, vi borde spels som IKO och Timrå som båda hade mycket mindre poäng på en hel säsong än vi har nu. Det fungerar helt enkelt inte att spela så.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Sigge: Läste precis innan match att vi lärt oss spela enklare efter Skellefte-matchen.Kanske en sarg ut i stället för att tappa puck i egen zon.

Men första minuten efter Lassi kommit in i mål, dräller Brickley bort 2 puckar och Näsén 1 , i egen zon
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
TickledDonkey: I Västervik funkade det bättre att parkera bussen då dom inte hade lika hög självbild som spelarna i Modo har nu. Dom tror fortfarande att de kan spela ut motstånd som är mycket bättre, vilket såklart inte funkar. Förhoppningsvis får man ner dom på jorden nu under uppehållet och kommer överens om ett enkelt defensivt spel resten av serien
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Färjestad BK 24-02-03
Gavelo: Billigast och gemytliga lösningen som fyller hemma-ladan säsongen ut.

Forsberg,Näslund o Sundström spelar enbart PP säsongen ut. Bara line-upen ger fullsatt

God Natt alla
Kommentera

« · 2645516 · »