1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484880 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta

« · 2594830 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan: stark vinst över topplaget Almtuna! LP o Kilpinen bakom alla målen, 3-1 !
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Trilske: Ranta har inte potentialen att bli en spelare för en förstakedja, han är på tok för speldum för det. Han har dock potentialen att bli en riktigt bra spelare för en tredjekedja om han insåg vad han var bra på.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Sigge:

Ja, jag vet inte, kan ju vara en ny macmaster från hinkens sida. Men känns ändå som att Ranta har en större x-factor över sig och dessutom framtiden för sig.

Men han är ju i gott sällskap i den där "skottprocentslistan", idel toppspelare i ligan som inte fått det att lossna ;-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Trilske: Ruohomaa kommer bli bättre och bättre. Han har det i sig att vara en ledande spelare vilket man inte kan säga om Ranta. Han är en tredjekedja spelare på sin höjd
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan: Hyfsat händelserik andraperiod för J20 mot Almtuna, om man säger så haha. LP borde ju krypa närmare en ny chans i A-laget.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG:

Dom dominerar inte, men avgjorde t.e.x. matchen igår.

Ruohomaa håller sig ju dessutom framme och är snubblande nära på att ge oss 3 pinnar, i stort sett den enda "a-chansen" under matchen igår.

Iblans känns det som att förväntningarna är lite väl högt ställda även om Ranta, naturligtvis, inte levt upp till förväntningarna.

Jämför med HVs ledande spelare som inte var i närheten av något av detta igår, totalt iskalla.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: jag har lite mer överseende med theo än många andra av dom som ska vara producerande. för mig är han inte bra nog, än, för att vara drivande i en kedja likt förväntningarna jag har på roma, oregano och kanske lite lite grann på sampo (men där var förväntningarna fel från min sida uppenbarligen), men han skulle nog klara av att vara trea eller kanske tvåa i en fungerande kedja. en riktig sniper och en roma som spelar på nivån vi hoppas på och verkligen driver spelet framåt, exempelvis.

känner honom inte, men 21 år, förväntas spela i en förstakedja och producera, går åt skogen istället och kedjan är en belastning för laget. hoppas och tror att ledarna tar hand om honom. jag tror han kan explodera i rätt omgivning men omgivningen finns inte i modo idag. lite samma lika som sampo även om han plockades hit för att vara en producerande spelare, men kanske släpper lite om han inte känner att han måste producera? vi såg hur glad han blev när han äntligen fick göra mål

jag vet inte. det är en skit sits eftersom att nästan alla av dom ledande spelarna inte kommer upp i nivå, så dom kan i sin tur inte hjälpa spelarna som ska bidra sekundärt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: Han behöver nog hitta en identitet. Skulle behöva väldigt tydliga riktlinjer, en tydlig roll.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan: Det är som att han vill för mycket. Han spelar väldigt sällan enkelt, utan letar avgörande dribblingar och passningar hela tiden. Han måste bli mycket bättre på att värdera situationer. Ibland får det bli sarg ut, icing eller ett pass som inte alls är hotande framåt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: förra hösten (innan skadorna) dagdrömde jag hur roligt det skulle vara att se förstakedjan i shl.

... det är det bevisligen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: Förstår inte vad det sitter i med Niederbach.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Bernhardt, Rundblad och förstakedjan plus till viss del Niederbach som underpresterar kraftigt. Ser ju bra ut i övrigt om det där håller i sig.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Heyerdal:
Svårt att tro att det skulle bero på sjukdom. Mer en svacka plus att han överpresterade i början säsongen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: håller med om Walli, väldigt blek kanske dras med något virus, tycker han kan få bli trettonde några matcher.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Sigge: tittade för lite skojs skull hur det ser ut med poängsnittet för våra spelare och vad dom skulle få för slutpoäng om det håller i sig, all data från eliteprospects egna uträkning

woods 42
mikkel 36 (23 mål!)
dickinson 33
walli 30
sam 27
ranta 22
oregano 22
södergran 20
roma 20
niederbach 13
ejk 13
ap 3
sebbe 3

mina egna funderingar: woods, mikkel och josh har väldigt respektabla siffror, siffror som definitivt är topp sex i vilket shl-lag som helst, och om mikkel gör 20+ mål... det vore verkligen oväntat och superbra. walli, sam och södergrans snitt kommer dala, där lever dom fortfarande på första matcherna. tror sam kommer klara sig bättre än walli och södergran.

näsen 27
rubins 20
brickley 19
runblad 17
bernhardt 17
berg 10
folin 3

mina egna funderingar: hade varit grymt om det var 5 backar med 17 poäng eller mer på en säsong.

såpass tidigt fortfarande att det inte går att göra några egentliga förutsägelser men det är 11 dagar till nästa match...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava: Skulle gärna se ett 200kg+ backpar med Rubins och Brickley. Dom skulle bli seriens tyngsta backpar och sjukt jobbiga att möta. Rundblad ska ner i hierarkin om han fortsätter vara loj och dutta med pucken
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Frisco: ja, du har rätt. Rundblad/Berg är femma och sexa i min Rangordning just nu och där Berg är femma..
Jag vill helst inte rucka på backuppställningen. Jag vill bara att man tar Rundblad i hampan så att han fattar att han ska vara bäst varje match, varje byte både i kämpa och i skills. Han är kapten och ska visa på isen hur man gör. Då
duttar man inte eller slår blindpass. Kravbilden på honom måste förtydligas.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: skulle tro att man ger det en chans med kedjorna som avslutade matchen igår, när theo och sampo bytte plats. inte övertygad om att det kommer att funka men det är väl åtminstone mer än en veckas träning tillsammans, vet inte hur mycket dom kommer vara lediga, och ingen ska på landslagsuppehåll? eller kör danmark och lettland nånting? hur som helst finns det tid att jobba på detaljer

en del av mig har funderat på hur det hade sett ut med sebbe eller ejk tillsammans med roma och niederbach. kommer nog inte att produceras bättre men kanske lite bättre defensivt. har ingen aning om hur man ska ställa upp i övrigt dock, så vi kör på det man slutade med igår tycker jag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: Så har jag resonerat tidigare också. Tycker just Ranta har stått för mycket av duttet på sistone utan att för den delen stå för någon tyngd. Niederbach är snabbare i tanken.

Tredje kan behöva någon sorts injektion också.

Helst av allt vill man ju att nuvarande konstellationer rycker upp sig med lite uppehåll. På pappret gillar jag ju hur man tänkt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava: vad sägs om Rundblad/Brickley och Rubins/Berg. Senare paret kan smälla på i försvarszon. Rundblad/Berg lockar inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
O’regan åker alltså tillbaka till USA nu för någon bebiskoll. Undrar om inte underpresterandet handlar mycket om att de väntar bebis snart…
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava:

Förberedde själv en avatar under den tiden bara för att gå emot strömmen, men laddade aldrig upp den.

"Bring In Brickley"
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen: Hade jag varit Karlin hade jag flyttat Rundblad till tredje backpar och låtit Brickan spela med Rubins. Tycker att det blir för mycket dutt med Rundblad just nu och särskilt när han är inne med Rouhomaa&Co
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: Jag skulle kunna tänka mig Weinhandl med Rouhomaa och Nieder. :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava: Brickley hade mest speltid av alla igår !

👊👊👊👊👏
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: Vill ha Ranta med Nieder och Ruohomaa. Mycket för att få lite tyngd och fart dit. Det blir nog alldeles för duttigt med tre puckhållare som gärna drar ned tempo i alla kedja.

Walli känns rätt iskall igen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
hompa90: Sjukt ändå att Brickan är så jäkla bra. Forumet var ju inte jätteimpade av värvningen för ett år sen om man säger så..

Han är ju en helt annan back än vad jag tänkte om honom sen han kom från VVIK

Sen gillar jag ju att han har lite hockeyfrilla. Det känns stabilt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava:

D. O’Regan - M. Ruohomaa - T. Niederbach
R. Woods - J. Dickinson - M. Aagaard
J. Södergran - S. Vigneault - S. Ranta
S. Ohlsson - A. Pettersson - E. W. Walterholm
E. J. Karlsson
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: Nu såg inte senaste matchen men tycker att Walli är utanför laget just nu men det skulle ju funka att rotera i Fjärdekedjan (som verkligen går att lita på) med ffa EJK.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: eller i fjärde med adam och sebbe, där kanske han gör, ursäkta uttrycket, minst skada genom att köra som han gör. inte som att adam eller sebbe ska ha pucken ändå :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Blev märkbar skillnad när Niederbach spelade med i förstakedjan. Skulle gärna se att man testar det framöver, men har ingen aning var man ska sätta Ranta då. I tredje och peta ned typ Walli i fjärde?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65:

Jag tycker också vi arbetade bra hela matchen igenom, HV fick bara tryck i vår zon några få gånger, medan vi istället i större längre stunder snurrade i deras zon. Det är uppenbart att de försökte stänga till oss i mittzon, de lyckades väl egentligen hyfsat med det emellanåt,
Vi vann nog rättvist, det var två lag som spelade säkert, inte riskerade utvisningar….
Vi har kapacitet att våga lite mera efter uppehållet nu när vi fick avstånd till de sista tabellplaceringarna
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Tarasov: kan modo lösa upp knuten hur man gör mål så tror jag det kommer se väldigt bra ut. även ett mål extra per match hade gjort mycket...

mål senaste tio: 0,4,1,3,0,2,4,2,2,2

modo har vunnit alla tre matcher man gjort 3+ mål men bara 1 av 4 där man gjort 2. så små marginaler är det. litet urval givetvis men gör man 3 mål i en match vinner man den oftast, så har det varit ett tag nu i shl. tror det var roger rönnberg som sa det i nån intervju för nåt år sen. modo gör det jättebra med egentligen allt annat, lite väl ihåligt defensivt ibland men inte heller nån gång det runnit iväg, modo har alltid läge på poäng i tredje känns det som.

somn vi alla sagt alldeles för många gånger nu. behöver få igång roma och oregano omedelbart efter uppehållet. kan modo hitta ett mål till regelbundet så kan till och med jag tro att det inte blir kval.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
hk: Vem fler än jag hoppas Hinken dunkar fram triss i förlängningar av Woody, Lassi och Brickan under uppehållet?

Lassi prio ett, så jävla skönt att det blev han och inte Olkinoura från Brynäs som enbart var ute efter sedelbuntarna i slutet på karriären. Nu har vi en hungrig än som vill framåt i sin karriär.

Lassi prio ett!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65:
Jag ser det inte som dippar utan mer som att en match går i vågor, och ibland blir motståndarnas vågor lite längre än man kanske önskar.

Tycker att vi varit bättre de senaste 5-6 matcherna än de första 10 och rätt säker på att vi kommer få lite bättre utdelning poängmässigt den närmsta tiden.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: arbetsinsatsen tycker jag sällan det har varit något fel på den här säsongen, några enstaka perioder emellanåt. det är mer som du också är inne på ,utförandet, kvaliten, som inte alltid är där
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Tycker det är en gedigen arbetsinsats i 65 minuter. Det gillar jag. Det som sänker bilden av matchen är att passningsspelet dippar ganska kraftigt emellanåt - inte så mycket på grund av dålig positionering men mer typ att spelarna… missar pucken när de ska slå iväg den och att det istället blir ”duttigt”.

I väldigt många situationer så spelar vi oss dock ur egen zon på ett bra sätt och vi vinner tillbaka pucken ofta i OZ.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Gavelo: nu kommer jag här och är dyster igen. tycker modo var bättre sett över 64.40, ja, men tycker inte det var nån höjdarmatch. svårt att skapa bra lägen framåt, släppte till för mycket bakåt. rent krasst kunde det ha varit avgjort efter första perioden men hvs dåliga avslut och en fantastisk match återigen av lassi tycket annorlunda.

tyckte man såg tydligt att hv, och det kanske blev räddningen igår, ju längre matchen gick var livrädda att ta noll poäng medan modo var lite mer pigga på att faktiskt försöka vinna. vilket såklart inte modo behöver be om ursäkt för, det är hvs problem och inte modos.

hur som helst en otroligt viktig seger, för det verkar som att det inte kommer finnas några räddningsplankor förutom hv och oskarshamn.

nästa omgång blir väldigt intressant. 11 modo mot 14 oskarshamn, 12 rögle mot 13 hv. kan modo och rögle, båda hemma, öka avståndet? rögle har för övrigt oskarshamn matchen efteråt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan: Det har jag tjatat om sedan förra säsongen tog slut.
Brickley är kung och var redan då, trots att han spelade skadad!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Silly: Vibbar från den allsvenska finalen förra säsongen, så bra var Modo igår.
Hela 3:e perioden är en orgie i kontroll, oerhört få misstag egentligen över hela banan, thigt i gap control, synkad forecheck och rejält fysiskt styrspel i mittzonen, alla turnovers från period 1 & 2 var som bortblåsta.
Brickley gör sin överlägset bästa match i Modo tröjan, JD, Woods och Dansken såg ut som 3 stjärnor i Shl och Sams defensiva ansvar mellan virvelvindarna får det förmodligen att vattnas i munnen på många scouter.

Bra jobbat alla bortasupportrar ⭐️

Jag finner inga andra argument än att 2 poäng är välförtjänt för Modo var snäppet bättre än hemmalaget över 65 minuter.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
vet inte om det gynnar oss att SHL är så jämt i år. Vi ligger 11a med 5p ner till kval och 6p upp till andraplats. Hade varit skönt med 2-3 ”avhänga” lag. Det kommer bli en jobbig säsong känns det som
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Silly: stolt idag över modo ! Hejja vi alla modorövar!!!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan:
Har ni också börjat se det nu...
Det som jag har sett hela tiden.
Brickley kommer bli en jätte i SHL
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KRB: kasta inte sten i glashus.. så har ju vi och många andra på bortastå. Minns tillbaka till tiden 'swedbanks' byggdes när bortastå var direkt till höger och hemmastå till vänster när man gick in 👍 det var tider det 🥳
Tikarna smala bortastå var också underbart när det var fullt 👏
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Det är lördag och alkoholen är framme. Har inte läst igenom forumet ikväll. Jag sitter hos en kompis vars farsa raljerar över Brynäs 1999. Bla bla, jag har hört allt det genom åren via min egen farsa. Vill bara säga att när det är som mörkast, gå tillbaka och läs igenom de sista sidorna av slutspeltråden 2023. När Gavleo, JFK, Bad_Brett och alla andra kom samman.

Vi alla älskar MoDo! Och det blev två viktiga poäng idag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Modohfan:
Reportage från 2016..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KRB: Guys, i do not want to change the subject but this a very good read from Victor Hedman where he talks a lot about Modo www.theplayerstribune.com/articles/victor-hedman-lightning-sweden-hockey

Nice witn today against HV71 btw!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen: Dock lite störigt med kommentatorer som tror att alla kommit ner från Övik....Finns MoDoiter överallt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen:
Bortastå är som familjen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KRB: Känns verkligen som att vi har ett stort bortafölje än vart vi spelar I vårt avlånga land !
Kommentera

« · 2594830 · »