1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527623 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - Luleå HF 24-03-05 Hemma

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 24-03-05 Hemma
Vi är aldrig med från start

Padrone78: Luktar att det blir en otrevlig familjekväll på plats

Bad_Brett: Haha...det jag menar är att vi har bättre alternativ i min bok. Tar hellre en motiverad Theo än O´Regan med fokus på annat. Dummare saker bör du ha hört BB? ;)

Spara pengarna på den flygbiljetten till lagfesten senare.

Padrone78: För att han får en helsikes massa betalt för att vara här och för att vi har chans på play-in...?

Dummaste jag har läst på länge.

Padrone78: För att bli slutspelshjälte så klart!

Gusse: Ja, alltså....vad ska han tillbaks för 2-3 matcher för egentligen?

Greenwolper: Ska vi gissa att vi sett Oregano i Modo för sista gången?

Greenwolper:
Luleå-Sven byter 3p mot att få möta oss senare istället för Gangster-Öret.

{7639}: 15 kvar nu laddar vi💪 dags att säkra kontraktet helt ikväll nu💪😊

Heyerdal: Hoppas AP petar ut Topping på en kant och Walli/Söder får vila. Theo ska spela så mycket som möjligt!!

Heyerdal: Bra. Kan bli viktig under sluttampen på serien även om våra nygamla HA-lirare gör det kanon. Bra med lite konkurrens ändå här på slutet då vi behöver ytterligare poäng.

Snipan: AP spelklar börjar som trettonde!

KB: Helt rätt. Det var en av de saker som jag reagerade på med hennes ledarskap. Jag hade aldrig några höga tankar om Charlotte. Utifrån sett var några av hennes prioriteringar/initiativ märkliga. Min magkänsla säger också att hon gjorde Svartvadets jobb otroligt vanskligt. Widebro, däremot, känns klokren. Otroligt vktig rekrytering.

{8225}: Jag går och lägger mig och sover efter maten nu. Sen säger väckaren Beep! Beep! 18.45. Då kliver jag upp och drar igång min ryska piratsändning. Vore skönt med 1p så jag kan somna om.

Är det ikväll vi klarade nytt SHL-kontrakt då? Vore bara skönt o slippa nedre strecket efter en lång säsong

Elysium: höga budgetar är farliga. Precis som i verkliga livet. Ju mer lön man får desto mindre anser man sig behöva anstränga sig.

Därför viktigt att hitta rätt spelare som hungrar efter en payday (hos någon som är villig att betala) och ger oss Bang for the buck. Vi tackar Josh för hans insatser och går vidare.

Från Hörnefors:
Märks att artikeln inte är skriven av Ros

Tarasov: Bortser man från det ekonomiska så är Widebro avsevärt mycket bättre när det gäller relationen till de aktiva supportrarna. Charlotte satte verkligen en kil mellan föreningen och supportrarna i negativt avseende.

Gavelo: Ett inlägg som inte är riktat mot någon speciell, men det verkar som det är många som inte förstår vad spelare kostar. Den här artikeln är tre år gammal och marknaden är skral så man får nog lägga på en del på kontrakten.nwww.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/gWlQg9/sa-mycket-kostar-toppspelarna-i-shl

TickledDonkey: helt missat . Mkt viktigare än Dicken.

grimiss: Nu har jag inte hängt med i diskussionerna så du kanske driver, men han signade ett nytt tvåårskontrakt. Modo gick ut med det 26/1.

{10522}: va?? Har Lassi signat ??!

Sigge:
Om han skall köpa in 6 spelare som han har sagt, så tror jag knappast att han köper 4 nya backar. Och 2 forwards.
Dom som ryker är:
Wahlberg
Rubins
Folin

Sedan kommer det 2 st. Ccentter/forwards till 1: a linan.
1 center till 2: a

Gavelo: 100% att det behöver regleras. Premierar egna billiga juniorer också.

Silly: Brickley är långt ifrån oersättlig! Jag tror nog att man vill få in en back med storlek samt bra skridskoåkning. Brickley kan i långa stunder se ut som ett stelt kylskåp på isen med raka ben. I egen zon är han långsam men bra runt sargerna.

Gavelo: Jag känner två två Moraiter som sett alla matcher och de är väldigt nöjda och behåller honom gärna en säsong till :) För mig får han gärna komma in och peta undan Brickley...

Gavelo:
Jag tror inte att Hinken för snabbt vill kasta bort Brickley.
Han var jättenöjd med hans säsong.
Deras bästa back I Höstas sa han!
Och jag tycker att han på slutet varit bäst på att lösa situationer i egen zon, han spelar smart.
Har börjat skjuta mer på mål nu också!
En rättelse bara.
Finska backen heter Winberg och inget annat!
Ja vi ska nog matcha in Noren sakta SHL är ett stort steg.
Men ändå inte försaka honom.
Därför kör jag han som 9: e

Silly: Apropå Norén!
Har du/någon sett honom i Mora?

Jag har inte sett några Mora matcher i vinter men vad jag förstår så är Mora nöjda med honom utan att han på något sätt stått ut.
Skaplig stats till trots och vad jag förstår mycket speltid.

Tar han plats i Modo nästa säsong?

Ang Brickley så kan han mycket väl bli kvar, beror nog på vad han vill ha för kontrakt tänker jag.

Gavelo:
Blir vi 100% klara ikväll så tror jag att Hinken kommer att börja med droppa finska backen och något namn till som är klara till nästa säsong.
Jag gissar på 4 forwards ( 2 centrar)
Och 2 Backar. (ett 1: a backpar)
1 tvåvägsback och en defensiv försvarsgeneral.
Tror inte att det är helt omöjligt att Brickley kan bli kvar?

X 1: a Back (Defensiv stark back)
X (Norlinder) 2: a back
Bernardt 3: e back
Näsen 4: e back
Rundbladh 5: e back
X (Wilundh) 6: e back
Brickley 7: e back
Berg. 8: e back
Noren. 9 e back

Framnäs: Vi har inte direkt något att spela för (förutom hemmaplansfördel i Play In) men tror ni vinner.

Padrone78: Budgeten är garanterat större, dock kommer det väl innebära att fler lag kommer lasta mer pengar på de spelarna som är lediga och detta trissar upp priserna.

Man kanske skulle införa någon typ av financial fairplay i form av ett budget tak, det skulle kanske stoppa klubbar med externa finansiärer att lasta in miljoner utöver spelarbudgeten för att plocka in spelare till enorma överpriser (läs Rögle)

Padrone78: Såg nu att Luleå bara gjort ett mål tre matcher i rad, men fick med sig ett ENG mot Skellefteå också. Ändå, lär inte vara världens mest självsäkra gäng vi möter ikväll.

Kan vi ha fokus på att hålla tätt så tror jag vi vinner, men det är just det. Att ingen glömmer av sig och hamnar helt fel pga ivrighet osv.

Men jag vet att spelarna kan när de verkligen bestämt sig för det. Hoppas det syns!

Padrone78:
För att inte tala om Charlotte G, när vi kvala neråt.

Skall tillägga att jag generellt ändå gillade Charlotte, lätt att i efterhand tycka att Videbro är ”bättre”. Men tänker att de hade olika fördelar och egenskaper, tror hon bidrog till att få ett lite bredare kundperspektiv på besökarna i arenan. Samt lite influenser utifrån.

Bad_Brett: Haha...när du skriver som du gör på slutet så tänker jag bara på ordföranden i HV, (och den generella hybrisen de har), när han basunerade ut diverse förväntningar externt som satte heeeeelt onödig press på laget HV.

Gavelo: Kan ju vara lite taktik också. Man kanske tyckt att det hade varit värt att behålla Dickinson, men om det läcker ut att han får dubbelt så mycket i lön som Woods och Aagaard, så kommer de såklart surna till. Så det kan vara rätt smart att inte basunera ut "Woohooo! Jag har en obegränsad budget! Här ska shoppa". Dessutom sänker det pressen på spelarna och laget också, jämfört med om man skulle säga "Vi går för guldet!".

Gavelo: Vi är eniga helt enkelt om att Hinken kan få en större budget nästa år och att det är flera faktorer som påverkar det. :D

(sen sa inte hinken att han inte skulle få något av de 6 miljonererna. Han sa att de pengarna går in till stora kassan och sedan får han se hur mycket han får av dem.)

Padrone78:
En annan detalj som vi nog kan vara överens om att MoDo defenetivt kommer att ha det lite enklare när dom sitter i sponsor - förhandlingarna inför nästa säsong.
Hoppas Hägglunds kan slänga in 1 eller 2 millar extra? Det är ju en kraftig nedvid i deras verksamhet också?

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket MoDo har sålt i tröjor m.m.
Och hur Restaurangen har gått i år?

Padrone78:
Sen hur stor del av just den pengen som går till den totala lönebudgeten vet vi inte”
-Jo men det vet vi väl, Hinken själv säger ju att dom inte kommer ha något av de 6 miljonerna i nästa års budget eftersom de pengarna går åt till annat och att dessa miljoner inte kommer räknas in i nästa års spelarbudget.
Sen kan ju Videbro skicka på Hinken en stor budget ändå :)

Jag misstänker när man lyssnar på Hinken att det är mycket som ska uppdateras i arenan inför nästa säsong, dels administration men också ljudsystem och annat så vi får nog räkna med ett mellanår där dom bygger upp organisationen igen.

Elysium: Går ju alltid att hitta exempel på dåligt förvaltade spelarbudgetar.

Men vi kan väl vara överens om en sak. Att Hinken får lättare att hitta spelare med en högre spelarbudget än en lägre va?

Padrone78: högst spelarbudget garanterar ju inte framgång :P och hade inte skellefte o växjö bland de lägre förra året?

JoJo2613:
Publiksnittet hänger mycket ihop.med hur laget går i serien.
i år var vi med från början.
ledde serien vid 1 tillfälle vill jag minnas?
Det betyder stort intresse automatiskt.
Vi hade lite tur ned serie läggningen också.
Fick rätt matcher på Lördagarna,
Som betydde full arena!

Mano: Viktigast är som vanligt att rekrytera rätt för de pengar man har. Det har vi både själva fått erfara, men skräckexemplet är ju HV som med mest pengar av alla fått ut näst intill ingenting.

Gavelo: Det är väl klart som korvspad att vi kommer att ha bättre förutsättningar nästa år givet att vi inte har fallskärmen att betala ut till den som åker ut.

Sen hur stor del av just den pengen som går till den totala lönebudgeten vet vi inte. Och sen hur stor andel av den ökade spelarbudgeten som utebliven fallskärm medför som går åt till nyförvärv eller ökade kostnader för förlängningar kan vi spekulera hur länge som helst om.

Det som är viktigt i sammanhanget är ju hur stor spelarbudget Hinken får nästa år i relation till övriga lag. Som andra skrivit om tidigare. :)

*1921*: Läser man mellan raderna i branschpress så ska man inte räkna med att höjningen av TV-pengarna är givna på de där nivåerna framöver. Telia sätter stor press på SHL och någon slags förhandling kan förväntas. Sedan har Modo medvetet inte investerat i sitt sportkontor/kansli inför nuvarande säsong, men det behöver göras. Den nuvarande organisationen kan inte jobba dygnet runt. Förutom att redan förlängda kontrakt såklart är på högre nivå än de tidigare.
Lite mer pengar har Hinken garanterat att röra sig med, men det är inte nog inte så högt som man kan drömma om.

*1921*: Ja det är precis det jag hävdar.
Vihar legat efter ca 6 miljoner i budget mot alla andra lag denna säsong och när någon/några skriver att nästa säsong jämnar oddsen ut sig för att vi har mer pengar i budgeten. Men det är väl just det vi inte har eftersom fallskärmen som är den enda anledning till att vibhaft lägre budget mot alla andra 13 lag går åt till förnyade kontrakt nästa säsong.

Gavelo: 20 miljoner extra är väl ändå relevant när vi spekulerar i vilka nyförvärv som är realistiska?
Eftersom, som du skriver, alla lag får samma pengadopning skulle ju en oförändrad spelarbudget innebära att Modo halkar efter alla andra truppbyggen jämfört med i år.

*1921*: nytt ljudsystem ska in i Arenan, fortfarande osäkra tider med inflation osv. Räkna inte med en tokhöjning av spelarbudgeten. Skulle gissa på 50-52miljoner

*1921*: tror inte dom kommer budgetera för högre publiksnitt. Tror det kommer gå ner lite då det är andra året. Kommer ha ett bra snitt men det kommer sjunka lite tror jag. Sen ska vi väl uppgradera/byta ut ljud systemet i arenan och det kommer kosta en bra slant.

*1921*: Svar till dig och Padrone:
Tv pengarna räknar jag inte eftersom alla lag får samma förutsättningar där, jag räknar mer den fördel endast Modo får inför kommande säsong mot den vi haft denna och då tänker jag på fallskärmen, men just de 6 miljonerna kommer Modo inte ha tillgängliga i nästa års budget har Hinken sagt eftersom många kontrakt blir dyrare och några måste köpas ut, så i slutändan kostar de bitarna hela eller stora delar av fallskärmen

Padrone78: Jag tolkade Hinken som att de spelare han förlängt med (Woods, Bernhardt, Södergran t.ex.) självklart kostar mer att behålla nu än när deras senaste, allsvenska kontrakt skrevs. Inte att alla har en "du överlevde ett år i SHL"-klausul som gör dem dyrare till hösten.

« · 2665130 · »