1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484030 inlägg · 4079 ämnen

MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

« · 1354461 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Det är klart att det faller under Slashing. Om man resonerar som du så skulle man alltså kunna slå någon hur hårt som helst med klubban i ansiktet, om han ligger på isen och inte bli utvisad eftersom det inte finns specificerat i lagboken?

Jag tycker att det är konstigt att du hakar upp dig på den här detaljen när det är en solklar princip jag syftar på.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Olle: Du har fortfarande inte visat mig på vilken text i regelboken som styrker din tes angående detta. Snälla, gör det.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Jag syftade naturligtvis på att man är ansvarig för sin egen klubba som man är ansvarig för allt annat man gör på isen. Slår du klubban i ansiktet på en liggande spelare så spelar du tillräckligt ansvarslöst för att utvisas för det. Tacklar du någon i huvudet med en armbågstackling i hög fart så gäller samma sak.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Dream Team: Snyggt att du utelämnade själva definitionen av det hela, det gör det hela så mycket friare för tolkning. Men tar man med det väsentliga vad det gäller slashing, så kan du omöjligt få det till slashing om du omedvetet slår en liggande spelare i ansiktet.

"En spelare som hindrar eller försöker hindra en motståndare genom att slå
omkring sig med klubban ska efter domarens omdöme ådömas..."

Hur skulle en oavsiktlig smäll på en liggande spelare vara att hindra eller försöka att hindra?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Jag har aldrig påstått att det var hög klubba jag var ute efter. Slashing, däremot:  

"537 – SLAG MED KLUBBAN – Slashing

Domaren ska bestraffa varje spelare som slår omkring sig med klubban, oavsett om motståndaren träffas eller inte, eller gör en hotande rörelse i syfte att skrämma motståndaren. Domaren ska bestraffa varje spelare som slår omkring sig med klubban,"
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Dream Team: Visa mig den regeln, är du snäll.

Hög klubba kan det bara bli om du har klubban över axelhöjd (över ribban, vid målsituation). Om en kille ligger ner på isen och du omedvetet råkar slå honom i ansiktet med din klubba kan det INTE bli hög klubba.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Den regel som säger att du alltid har ansvar över var du har din klubba placerad, kanske. Även oavsiktligt är det ju menat.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Olle: "I ishockey får du inte slå klubban i ansiktet på någon som har huvudet parallellt med isen heller...inte ens av misstag."

Vilken regel är det, om jag får fråga?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Tur att du inte har så mycket att säga till om då.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
h o c k e y : Modo kan aldrig straffas för hårt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Snacka om att ni Tikar lägger fokus på fel saker. Bör inte ni diskutera vem som ska stå i kassen nästa match?

Modo har straffats hårt i tidigare fall vad gäller regelrätta tacklingar. Ibland har domaren fel och ibland har han rätt. Lev med det.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Glöm inte att du pratar med folket som ansåg att Skröder räddade livet på Sebbe genom att tackla sargen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
qwertas: I ishockey får du inte slå klubban i ansiktet på någon som har huvudet parallellt med isen heller...inte ens av misstag. Det är inte Laschs ansvar att missa Johnssons armbåge, snarare tvärtom.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
bisterfinnen: Lasch försöker undvika tacklingen, Hasse åker 100% rakt fram med armbågen mot kroppen. Skyll dig själv, Lasch.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle:

Ja, Hasses tackling skulle nog kunnat rendera i en femma utan att jag blivit vansinnig.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Menar du på fullaste allvar att man bör få ett straff för att motståndaren i fråga är tre äpplen hög och gör allt i sin makt för att undkomma tacklingen?

Hade Lasch stått upp och tagit den i bröstet hade inget hänt.

Hade Lasch varit av "normal" längd hade armbågen tagit i höften.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
bisterfinnen: Ja men om jag säger så här då: Tror du att du hade tyckt att AH's tackling var fulare om du hade fått se den från motsatt vinkel? Jag tycker att det ser ut som att AH vet precis vad han gör, därmed inte sagt att jag har rätt.

Tycker du att någon av tacklingarna förtjänar strängare straff än det dom fick?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Jag ville.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
NuMo: Så både du och Anton Hedman kommer att lämna mig ifred i fortsättningen alltså?

Jag har inga synpunkter på vad som gäller för moderatorer i olika gästböcker, det var mer en hint till dig att du inte behövde skriva något i ämnet vi då diskuterade, om du inte egentligen ville.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle:

Här blir man väl till skillnad från tikboken inte avstängd för att man debatterar ett ämne utifrån impopulära vinklar.

Däremot så kan man nog mycket väl bli det om man använder nedsättande ord. Även det i motsats till tikboken.

En viktig princip är att du som homosexuell måste ha en chans att uttrycka dig oantastat i gästboken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle:

Jag tycker att Hasses tackling var bra mycket mer respektlös än Antons. Min första reaktion när Anton tacklade var att han gjorde det halvhjärtat och att han troligen var rädd för att bli avstängd om han skulle ta i lite.

Hasse såg som vanligt livrädd ut och åkte och gömde sig när han satt den där på snoken.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Jaja jag tar absolut inte illa upp på något sätt och visst, det kan du nog ha en poäng i men det vore ju tråkigt om en massa barnsligheter ska stå i vägen för en diskussion. Jag försöker ju debattera ämnet, är det pisstråkigt så kan ni ju bara stänga av mig från gästboken. Nu var det här två intressanta tacklingar och mycket annat i ämnet har ju inte hänt runt om i hockeysverige så jag tog tillfället i akt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Olle: "Av samma anledning tycker jag att det är lite intressant att man blir kallad för "missbrukare" och "homosexuell" bara för att man försöker diskutera lite mer ingående i just dom här två fallen."

Jag tror nog bara folk vill få dig att känna dig som hemma. Det är ju precis så alla icke-Timråiter blir bemötta i er gästbok. Andra ord kanske, men samma andemening.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Frisco: Vad jag hade önskat, för framtida regeldiskussioner med er modoiter, är ju att jag skulle kunna använda dom här två regelvidrigheterna i någon slags jämförelse, nästa gång Gustavsson (som för övrigt gör ett jävligt fint jobb med att skapa och länka youtubevideos +1 på det) lägger upp en video som får folk att gå i taket av domarinsatsen. Jag menar, här sitter folk och spekulerar i om man inte skulle kunna få Norrena avstängd för ett snack med domarna, i en match som inte involverade er, och sedan säger man inte ett knyst över två tacklingar i huvudet där ni på något märkligt sätt kommer undan riktigt billigt.

Många här inne diskuterar ju tacklingar och regelvidrigheter väldigt flitigt och ingående vilket både är intressant och aktuellt. Av samma anledning tycker jag att det är lite intressant att man blir kallad för "missbrukare" och "homosexuell" bara för att man försöker diskutera lite mer ingående i just dom här två fallen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Frisco: Som vi på plats konstaterade, blodflödet uppstod garanterat i samband med att Lasch slog sig själv på näsan, i ett försök att lura domarna till att tacklingen var ful.

2 minuter filmning, alternativt 10 minuter osportsligt uppträdande.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Frisco: Haha men dra inte igång den här jävla Olle igen nu.. Han är inte bara okunnig, han är faktiskt jobbig också.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Alla klagar på domaren utom vi Modoiter.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Självklart ska det inte vara nån utvisning. Hasse kommer glidande, spänner musklerna och Lasch åker lätt framåtböjd i full fart in i Hasse. Tur att SSK-läkaren fick stopp på näsblodet så han kunde spela vidare.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Det blev väl ingen tvåa heller? ;-)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: Uppenbarligen ett upprört tacktal då. Jag försökte bara påvisa det här med att inte kasta sten i glashus när det gäller att klaga på domaren.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Jag tror bara Susse tackade för en bra match jag. Är de nått fel med de?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Det borde nog kanske inte ens ha varit en tvåa, va? Spud kan nog hitta en filmning på Lasch där och sen säger vi så. Maken till tunnelseende har jag aldrig varit med om.

Egentligen skriver jag nog enbart om det här i undersökande syfte. Jag vill se om jag inte kan få medhåll av EN enda modosupporter, i att det där är jävligt fult. Ni vann ju matchen och han blev inte anmäld så NU borde det ju vara fritt fram att säga vad ni tycker liksom.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Precis, håller med. De gick lite för fort för Tälje i dom 2 första perioderna i går.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Ett tips i all välmening, sluta med metanolen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30

Olle: Du glömde att det var snett bakifrån...

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Ja men absolut! Förutom att han har dubbelt så hög fart som AH och tv-bilderna tydligt visar en armbåge i ansiktet så var dom rätt lika faktiskt. Grattis!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Poffa: Och det faktum att båda domarna satte på sig skygglapparna totalt i 3:e perioden tills dom kunde ta ut Nikki D. Innan denna så blundade man för en 4-5 solklara SSK-utvisningar bla den precis innan den ovannämnda.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Olle: Har du specialstuderat Hasse Jonssons tackling, ännu? Du har ju tydligen gjort det till din specialitet.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: Syftar du på det alla andra redan visste?

"Och ändå såg man i slutet av Canal Plussändningen att Modos Niklas Sundström tog sig ett upprört snack med en domare i spelargången efteråt. Så han var uppenbarligen inte heller nöjd?
– Nej men han och några till i deras lag snackar alltid med domarna, så det är ju inget ovanligt."

Inte ens i en sån där match kan han tyst tacka och ta emot alltså? Märkligt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Modoante:

Kan tänka mig att det hade grinats ungefär lika mycket från Modohåll om det var det omvända.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: Snett fördelat, säger han. Kan det bero på att SSK var två-tre sekvenser efter i nästan två perioder? Då blir det lätt att man åker omkring och hakar, slashar, stänger och har omkull spelare. Vilket var ungefär vad som hände igår.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: Det var värst vad det gnälls från Södertäljehåll.
Kommentera


Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Gusse: Och av just den anledningen så vinner vi inte!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Vore skönt med en vinst på Tisdag.Då kan inte Frölunda passera oss i tabellen längre.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: Modo gjorde absolut inget fel, domaren lär de ju knappast ha köpt. Ingen skugga över Modo, ni fick hjälp och ni tog den.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
arnio: Ove ja, Brynäs största spelare genom tiderna. De säger allt. :)

Nae men du, de var ju verkligen Modo som fuskade i denna match.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
yngwie: "Vad hade hänt om Bisset inte avgjort den där 4:e matchen 1999 med 32 sekunder kvar?"

Hahaha ja säkerligen så hade hade Ove avgjort med 30 sekunder kvar. Inget fusk i den matchen inte.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
arnio: Vad som hänt? De är ju lite svårt å veta.

Vad hade hänt om Bisset inte avgjort den där 4:e matchen 1999 med 32 sekunder kvar?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Södertälje 2011-02-26, kl 18:30
Sådärja nu har jag sett Modomatchen och jag måsta säga att domaren var minst sagt snäll mot Modo men trots allt en rättvis seger.
Man undrar dock vad som hade hänt om inte Modo bjudits på det underliga tvåminuters 5-3 läget i första.
Rackarns vad ni är ineffektiva i spel 5 mot fem, häpnadsväckande...tur för er att ni panikvärvade kan jag säga för förutom de nya så är det ju bara Byrån som har spets..
Kommentera

« · 1354461 · »