1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478566 inlägg · 4078 ämnen

Modo Hockey Timrå IK 20101125

1312178 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
1. Bara något jag hört ;)

2. Pass.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk:

Hur vet du att Cheechoo vill spela i Europa? Varför tror du inte att någon KHL-klubb har plockat honom i sådana fall?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Gustafsson: Att K-fopp gjorde hattrick var en symbolisk föraning om att vi omöjligt skulle kunna göra fler mål på flera matcher snart.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Gustafsson: Skulle inte bisterfinnen trycka någon tröja om de , då köper jag en direkt ;)

Nämen precis låt han pröva på, tänk ifall vi sitter på en ruskig målgörare även på elitserienivå från eget led, billig och hjärtat för klubben, våååta drömmar
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Berka: Jag har sett K-fopp göra hattrick, bara så du vet. ;)

Men jag håller med, dröjer det en-två matcher till innan det kommer något nyförvärv så lär det ju inte skada att testa.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Wayne Gresky: JAG är bättre än kfop i PP, den killen skulle ju knappt klara av att göra mål om så målet var 11 meter brett.
Det kostar som sagt inget att testa jesper, och hur det än slår ut så kan det ju omöjligt bli sämre.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Ja låt honom testa med Ritchie och Madsen i en match. Han har trots allt gjort 9 mål i power play och jag kan omöjligt se att han kan vara sämre än KFop i den spelformen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
spud:

Kul att vi är överens, är dock viktigt att ge han en chans att göra det han är bra på om man nu skulle lyfta upp honom.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Du får min röst i den frågan oxå, jeppe borde få chansen!
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Risken är ju dock överhängande att om man tar upp Jesper O (eller Jesper P) så kommer de att få spela i tredje- eller fjärdekedjan, något de inte är spelare för. Har man uttalat att man ska satsa på juniorer ett tag så ska man göra det fullt ut, är min åsikt. Ge dem en riktig chans istället för att få spela några få minuter per match och låta KFop (inget illa om honom, men bra offensivt är han inte vilket vi alla vet) spela med Ritchie och Madsen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Jag håller med dig, har vi en som kan göra mål i föreningen så bör han få chansen före de 6st som försökt och misslyckats.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Wayne Gresky:

Det går ändå inte att komma ifrån att Jesper gör den stora merparten av Modos mål i J20.

Modo har problem med målskyttet och har Superelit Norras överlägset bästa målskytt i J laget och han får inte ens chansen...
Inte många i Modos A Lag skulle mäktat med 19 mål på 17 matcher i Super Elit.

Ge han chansen och gör det på riktigt i första eller andra femman. Kan Kristian Forsberg få chansen där så bör ju vem som helst kunna få det.

Känns som Modo inte har något att förlora på det. Endera tar han chansen eller också får han fortsätta i J20. No big deal.

Med målskyttet och försvarspelet vi presterar just för tillfället känns det som det inte kan bli sämre i varje fall.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K: Att Byström får chansen tycker jag sett till statistiken förefaller vara helt rätt val. Han har 13-5 i plus/minus. Ingen annan forward har bättre än +3. Han är dessutom näst bäste poängplockare. Olofsson har +1, Olden -3, Olofsson kan ju dock haft glädje av att spela med Byström. Min erfarenhet när det gäller plus/minus är nämligen att det går att åka snålskjuts eller sänkas av sina kedjekamprater, men är du signifikant bäst eller sämst så säger det ofta en hel del.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Tyvärr är det så att man knappast kan förvänta sig att en junior går in och löser vårt problem att göra mål. Är det inte en exceptionell talang som tvillingarna Sedin, Forsberg eller Näslund så är det snarare så att man fyller på tredje- och fjärdekedjan med juniorer. För de juniorer vi tar upp är det i mina ögon viktigare att de klarar defensiven och kan jobba hårt, vilket kanske inte Jesper kan?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Gustafsson:

Ja Cheechoo är intresserad av Europa.

Tycker också att Modo ska lyfta upp Jesper Olofsson före andra juniorer. Jeppe har visat att han vet var målet är och snittar över ett mål per match i Super-Elit ( 18 mål på 15 matcher ).

Visst är det en annan sak att göra mål i Elitserien men det känns konstigt att Sondre som mäktat med hela 7 poäng varav 4 mål på tolv matcher i J20 får chansen medan Jeppe
( som gör typ 35% av Modos mål i J20 ) får stå åt sidan.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Då Timrå har ett lag för SM-Guld men ändå ligger där ni ligger så borde ni väl ha större problem?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Wayne Gresky: För timrås del så håller jag inte "orken" som det största problemet och inte heller som den faktor som gjorde att vi förlorade många matcher innan uppehållet. Problemet, i mina ögon, var inte helt olikt det Modo har just nu, dvs. att man har en del intressanta spelare som inte presterade i sin omgivning. Inga matchvinnare helt enkelt. Om det blivit ändring på det är väl lite för tidigt att säga.

För timrås del har det handlat om att få igång en del, på förhand, uppsnackade spelare och med dom senaste 2-3 matcherna kan man börja ana att man lyckats med detta. I ert fall så har man just gjort sig av med två, på förhand, uppsnackade spelare samtidigt som jag tycker att det är svårt att finna matchvinnarna i Modo.

Skröder som annars var en pålitlig poängplockare vad gör han?

Sundström påminner lite om Hirschovits tycker jag. Många fina pass men vad hjälper det då inga av dom blir protokollförda som assist? Anton Hedman som fått så mycket uppmärksamhet "leder" på klara -7, är det verkligen en spelartyp som behövs trots ett övervägande bra fysiskt spel?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Gustafsson: Såg snarare ut som om MacNevin klev på en rostig spik där, men jag är glad att du förstår och att jag bara behövde förklara det som talade för sig självt en gång.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Ambroo: Samt hamrade in MacNevin i sargen, jag fattar nu!


Är Cheechoo verkligen tillgänglig för spel i Europa? Vore ju en extremt spännande värvning. Hur ur form han än må vara så har han ju ett målsinne utöver det vanliga.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Bragd-Birger: Absolut har du en poäng, men de matcher jag sett av Timrå tidigare säsonger har jag inte varit så imponerade utav, så den delen av resonemanget håller jag inte med om.

När det gäller Modo så tycker jag paradoxalt att vi inte varit såhär bra spelmässigt på många säsongen. Redan under Lückner så hade vi ett backspel som innebar att backa djupt hem i egen zon och lita på ett igelkottsförsvar och starkt målvaktsspel. Nu släpper vi till färre, men tyvärr ofta farligare, chanser och skapar betydligt mer framåt.

Är vi inne på box play så var det en härdsmälta igår. Dels var det väldigt svagt spel mot Pikkarainen, men samtidigt så gjorde han två mål som målvakten bara ska ha. Statistiskt så är vi sjua i spelformen och Timrå ohjälpligt sist, så det där med att Timrå skulle vara så lysande i special teams ger jag inte alldeles för mycket för. Det var ju snarare ett omvänt scenario mot normen igår.

Det största problemet egentligen är ju att förstakedjan inte levererar. Hade Skröder och Sundström gjort sina poäng så är jag övertygad om att vi varit på slutspelsplats med marginal, för som många konstaterar så är det inte tredje- och fjärdekedjan som ska göra målen. Rosén kan nog bli en målskytt och Madsen visade ifjol att han kan göra några, men i övrigt ger jag dig rätt att de andra knappast är att räkna med.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Tiden är för kort för långa bänkar. Enda frågan är väl om det är lättast att hitta en bra nordamerikansk forward och en bra europeisk back eller en bra nordamerikansk back och en bra europeisk forward?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Gustafsson: Det är väl uppenbart? Han hamrade in tre puckar och slog spiken i kistan!
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Wayne Gresky:

Om han inte redan vet om Cheechoos vilja att spela i Europa ( vilket han borde ) så ska jag se till att han får veta det. Tyvärr så har liknande chanser runnit ut i sanden förut på grund av att saker har en tendens att dras i långbänk av någon konstig anledning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Ambroo: Att TIK-Pikka är ett jävla yxskaft det visste man ju, men hammare?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
shinzawai: Visst var Tarkki dålig men det är ändå ingen ursäkt för att man bara gjorde ett enda ynkligt mål på 43 skott. Det må vara hänt om man skjuter 13 skott och gör ett mål, men 43. Det är ju rent pinsamt dåligt. Lägg till de 36 skotten mot Skellefteå som också bara renderade ett enda mål. Två mål på 79 skott ska ju bara inte kunna hända om man så alla spelarna vore både enarmade och halta.

Fast man ska ju heller inte behöva släppa in 10 mål på 59 skott, men det är ju en annan historia...
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
mikenomad: Undrar om den nya bannern ovan symboliserar Challe som slås i kras av Pikkarainen? Även om inte nyansen är akneröd så är jag tämligen övertygad.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Wayne Gresky: Som tikare lutar man sig A.L.D.R.I.G tillbaka med nån garre, så mycket är säkert.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K:

"Ja, tittar man blint på statistik så är Timrå bättre. Vad vi andra pratat om är spelmässigt, men det kanske är överkurs? Lite för abstrakt för dig att förstå?"

Nämen vilket underbart exempel på att sticka huvudet i sanden. Nästan så man rodnar lite skamset å era vägnar...:-)
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Berka och WG:

Så typiskt modoistiskt att se ljuset i tunneln ur modoperspektiv oavsett hur illa det ser ut.

Den sista tidens matcher har verkligen erbjudit oss en massa detaljerade godbitar som efter lite justering kommer att föra oss upp i tabellen igen.

100-0 till er.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Bragd-Birger: Trevligt inlägg. Jag håller kanske inte med om allt men jag uppskattar genuint HOCKEYSNACK mellan länsrivaler.

Tarkki var usel igår, spridde returer värre än en uttorkad Zacke, men visst var våra backar kassa och som vanligt hamnar vi i hörnen och förmår aldrig få tag i returer..

Ni hade säkert vunnit med Dahlberg igår, men något femetta hade det inte blivit..
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Bragd-Birger: Du har helt klar en stark poäng där.
Modo har problem i stort sett på hela banan förutom i målet.
Nu tror ju jag att man kanske inte ska dra för stor växlar åt något håll om vi pratar modo, laget är de första efter de sk. generationskiftet, med massa nya spelare, detta lag var nog inte tänkt att ta sm-guld utan att ta sig till slutspel, gör man det så anser jag att man lyckats med målet för denna säsong.
Sen att man lyckas värva 2 spelare som skulle ha framträdande roller (Dimitrakos målskytt och cook ersättare till pikkarainen i PP) som floppade rejält och fick sparken efter endast 20 omg. är rent uselt scoutat.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Bragd-Birger: I stort sett en helt korrekt analys. Både av spelet och att MoDo måste värva klasspelare jäkligt snart för att inte hamna riktigt i skiten.

Värt att notera är dock att MoDo i sin förlustsvit mött sina två värsta två värsta boogie teams i DIF borta och Skellefteå. Timrå har samtidigt i sin segersvit vunnit hemma mot Brynäs och Södertälje. Nu verkar det ju vara den sortens matcher Timrå gjort till vana att förlora den här säsongen, men jag är inte så där jätteimponerad.

En annan fråga för Timrå är hur länge orken räcker. Ni var rejält slutkörda före landslagsuppehållet som gav en välkommen anhämtningspaus. Skador och sjukdom sliter på truppen även om poängen trillar in. Jag är ganska oroad som modoit, men jag skulle inte lutat mig tillbaka och tänt cigarren än om jag var tikare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Bragd-Birger: Klockrent.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K: Så som Modo såg ut i går har Timrå sett ut många skitsäsonger. Det vill säga att man ligger på och för spelet men misslyckas med att göra mål och istället åker på dom i arslet i opsykologiska lägen. Om du vill tolka det som att det spelmässiga övertaget gör att allt är frid och fröjd 'bara det släpper' vill jag påstå att du är farligt ute.

Ni har åkt på två raka 1-5:or, i matcher som vad jag förstått har varit bra från er sida. Förutom att ni släppt till målchanser som det oturligt blev mål på, samtidigt som ni själva inte lyckats få in pucken. Jag är som jag är, men det enda jag hör är varningsklockor.

Ert BP sög stenhårt i går. Visst kunde Tarrki gjort bättre ifrån sig, men att släppa den där passningen till en uppenbart väntande Pikka inte bara en, två utan t r e gånger är remarkabelt uselt. Timrå har ett dåligt PP, men mot er såg det bra ut.

Sen är det fruktansvärt segt på de spelare som ska göra mål och vara offensiva stjärnor. Sundström känns helt ofarlig, Skröder är en halv sekund sen till allt, Danielsson famlar efter formen...ja, det är väl egentligen bara Ritchie som ser vass ut.
Med tanke på vilka spelare det är som får lägena så skulle jag inte vara övertygad om att någon islossning är att vänta. Jag har själv trott att spelare som Hallin, Svensson, Axelsson, Sundh och allt vad dom hetat ska 'börja sätta lägena'. Men det har aldrig blivit så. Chansen finns så klart, men jag är väldigt tveksam till att Madsen, Rosén, Blomqvist, Häggström et al kommer att bli någon ny Skröder.

Ni måste ha in spetskompetens nu. Spel- och energimässigt må ni befinna er i något av en formtopp, men när resultatet av detta blir 2-10 på två hemmamatcher finns fog för fet oro. Ni antyder att Timrå egentligen har större problem än ni. Eh, ok. Då vill jag fortsätta ha större problem. Vi har spelat mestadels uselt, men vi har vunnit fyra raka, hållit nere baklängesmålen, producerat i PP och ö h t varit effektiva. Dessutom har vi viktiga backar på skadelistan, och en tilltänkt toppspelare på ingång. Jag må vara enögd, men ni får svårt att övertyga mig om att jag är blind.

Ni får sätta er tilltro till Freddan. Spelare med spetskompetens måste in. Ge er möjligheter att producera. Sen måste man hantera situationen med Sundström/Skröder, som varandes dom som ska leda laget framåt. Har man dom som ledstjärnor kan dom bakom inte bli annat än modfällda.

Mina fem cent.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Berka:Rättning"""

fast man behöver inte heller spela BRA för att vinna haha hur fan lät de? ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Hahl Bundy: ja du det är en bra fråga, tarkki var allt annat än bar igår, men han fick iaf. chansen och den tog han inte. Går ju inte att gräva ner sig även fast det känns otroligt bittert idag, samma känsla som ni förmodligen hade efter senaste derbyt i Eón.
Ambroo: Yes, det var precis som senast fast omvänt, det räcker inte med att spela bra för att vinna, fast man behöver inte heller spela bar för att vinna haha hur fan lät de? ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Sawchuk: Frågan är om han läser här eller om man ska skicka ett mail och tipsa om saken?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Berka: Senaste mötet nere i Timrå var väl ungefär det omvända? Hockey är som sagt inte alltid logiskt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Berka: Ja jag säger ju det.
Men det jag inte förstår är varför Bytte inte Challe ut Tarkki?
För mig obegripligt men tacksamt :)
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
Hahl Bundy: Matchen var nästan avgjord efter första, och det är väl rätt förståeligt?!, man trummar på, skapar chanser men man är snuskigt ineffektiva och timrå är skoningslösa och gör 3 mål på de 4 första skottena.

Hade kanske modo fått 1 :an tidigt i första när pressen var som störst så hade utgången nog blivit en helt annan, charmen med hockey att det kan nästan gå hur som helst!
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
arnio:

Jag tycker Fredde ska kontakta Cheechoos agent nu. Som Joe Nieuwendyk säger, har man gjort 56 mål under en NHL säsong har man otroligt mycket hockey i sig.

Cheechoo är dessutom otroligt tuff framför kassen samt har en riktigt bra teknik. Tänk om det skulle lossna riktigt för honom i Modo! Som jag skrev tidigare så är han dessutom född 80 vilket känns som en perfekt ålder.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
spud och J F K: Problem hit och problem dit... Det är trots allt antalet vunna matcher och poängen som räknas i slutändan. I nuläget så har TIK vunnit två matcher fler än Modo, 8 mot 6, och har sex poäng mer, 34 mot 28. Detta innebär alltså att Modo måste vinna minst två matcher mer än TIK, de har även sämre målskillnad, på de dryga trettio matcher som återstår och det får ses som ett hyfsat problem då man inte lyckats med att göra det på de tjugotre som hittills är avverkade...
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K: Jag tolkar det som att försvarsspel ingår i spelet.
Något som Modo glömde bort i 1 perioden.

Sen i 2:a är det väl inte konstigt om Modo måste framåt o Timrå står på hälarna pga en 3 måls ledning.
Ni var bättre där offensivt men vi var bättre i försvarsspelet, tydligen.

Sen i 3 :e är krämen slut hos Modoiterna.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K: Javisst Modo spelar som jag sade offensivt och frejdigt men med dålig effektivitet och dåligt försvarsspel så blir det inte bra. Lägg till special teams i ekvationen och det ser inte bra ut. Inte speciellt illavarslande direkt men jag tycker att Modo ser ut att ha större problem än Timrå.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
arnio: För att citera Anton Axelsson:
"Det kändes nästan lite orättvist att vi tog ledningen för Modo var faktiskt betydligt bättre än vad vi var under den första perioden, säger Anton Axelsson och tillägger:
– Men vi försvarade oss bra hela matchen och gjorde få misstag."

Arnio, hur tolkar du det?
Lägger man till att Modo var klart bättre under den andra perioden, så kanske man kommer fram till att Modo trots allt SPELMÄSSIGT var överlägsna Timrå. Sedan vet vi ju alla att det är resultatet och inte hur det kommer till som är det viktiga:(
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
spud: "Men jag uppskattar att du trots allt drog tillbaka ditt första statement.
Spelet 5-5 slutade 1-1, detta trots att TIK har en fantastisk defensiv och MODO har ett huvudlöst anfallspel och kass defensiv."

Nu har du förvrängt det jag. Läs nedan och jämför med ovan. Aftonbladetklass



"Modo anföll huvudlöst och försvarsspelet var hemskt. Ingen skärpa alls i avsluten och PP var katastrof.

Timrå har ett stabilt försvarspel, vasst PP och en fruktad förstafemma."
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
spud:" Men jag uppskattar att du trots allt drog tillbaka ditt första statement.
Spelet 5-5 slutade 1-1, detta trots att TIK har en fantastisk defensiv och MODO har ett huvudlöst anfallspel och kass defensiv."

Men vilka har då störst problem?
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
arnio: 10 sek räcker inte, jag behöver nog 30-40 min innan det går att skriva till dig.

Men jag uppskattar att du trots allt drog tillbaka ditt första statement.
Spelet 5-5 slutade 1-1, detta trots att TIK har en fantastisk defensiv och MODO har ett huvudlöst anfallspel och kass defensiv.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
J F K: jag har bara påstått att Modo har större problem än Timrå det är allt. Vilka som lirar trevligast och offensivast råder dock ingen tvivel om.
Kommentera

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
spud: "Du är ju briljant.
Hur får du ihop ekvationen, huvudlöst anfallsspel+ hemskt försvarsspel=1 mål insläppt i spel 5-5."

Hallå, försvarsspel inkluderar väl inte bara baklängesmål? Dessutom spelas försvarsspel även i BP. Hur mycket anföll Timrå? Hade de svårt att göra mål de gånger de anföll? Modo anföll utav bara sjutton men var det effektivt? Gjorde de många mål eller hade de ens många riktigt heta chanser?
Kommentera

1312178 · »