1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480541 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Pantern 170129

1796131 · » Till forumet



Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Vi förstår, inte säker dock om gemene MoDo-supporter gör det ;)
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Confusius:
Btw snacka med en leksing "Torp är överallt men ingenstans om du förstår vad jag menar"..... Tror alla förstår vad han menade :)
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Confusius: Ja, vi gick på kort tid från slagpåse i SHL till slagpåse i allsvenskan
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Modo40: Att underprestera är att prestera på en lägre nivå än den man normalt brukar ligga på, man har helt enkelt normalt sett en högre nivå!
Dom flesta av MoDo´s backar under dom här åren har inte underpresterat, dom har helt enkelt presterat på den nivå dom klarar av tyvärr!

För klubben kan väl inte haft en sådan otur att man haft backuppsättningar där dom flesta underpresterat 7-8 säsonger i rad??

Klubben har under dom här åren värvat backar som inte håller måttet defensivt helt enkelt, det är uselt och det förde oss sakta men säkert ner i Allsvenskan.
I den krets jag umgås i runt hockeyn så har vi påtalat och varit överrens om just det inför varje säsong ändå har inget hänt.

Dom flesta klubbar har antingen 1 defensivt usel back och 5 som klarar defensiven, eller på sin höjd 1 back i varje backpar som är "offensiv" och 1 defensiv.
MoDo har spelat med typ 5 backar som varit usla defensivt och 1 defensiv duglig back, och blandar vi i den helt galna fördelningen in en under vissa säsonger usel målvaktbesättning så är ju receptet för katastrof ganska uppenbar.

Man bygger ett lag bakifrån, word!
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
bisterfinnen:
Ja att Leman pratar med Almtuna är nog ingen högoddsare, hoppas verkligen vi får behålla honom.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Gavelo:

Censurerat och tillrättalagt inlägg efter att blivit tagen i örat av admin ;))

Kontiunitet...?!

Det är ju inte så lätt att ta hand om dom unga och att utveckla spelarna när alla unga som hade potential att ta oss upp igen har struntat i oss och lämnat för att lira för stora dolares hos lilla MoDo i Göteborg och tolvfingersoperan i Skellet...

Alla unga som låg nivån under har lämnat oss för andra skitklubbar i samma liga som oss.

Vi ska alltså bygga på det som finns kvar? Problemet är att så fort dom börjar visa potential så försvinner troligen dom också. Kul liv...
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Otto1: Frölundas tänk är inget som de hittat på själva, de stirrade sig blind på handbollslaget Sävehof som befann sig i samma situation för några år sedan: dåligt med pengar, dyra spelare etc
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Otto1: var ju exakt det jag skrev att det fungerar. Och den kommentaren svarade du på med
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Rogersson: Vissa klubbar värvar talanger och låter dom blomma ut medan andra värvar klara stjärnor. Gillar Frölundas tänk mer, och uppenbarligen så fungerar det ju helt okej va ;)
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Otto1: Frölunda vann SM guld förra året. O ingen klubb värvar talanger som Frölunda gör/gjort
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Otto1:
Tycker inte det är några konstigheter, spelarna vill spela på så hög nivå som möjligt. Om man som klubb kan bygga en bra "infrastruktur" så att spelarna utvecklas så löser det sig av "sig självt" på sikt.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Rogersson: Skulle väll säga att det fungerar så i dom flesta utav elitklubbarna.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Robin Ztorken L: Man kan ju se till att ta pucken också så får väl fw stå och brottas framför mål bäst han vill?

Eidstedt är stor och stark. Hedman lika så. Ändå väljer jag fasiken Sellgren och Lindgren framför dom i en defensiv situation...

Lidas var ingen bjässe. Men han visst vart han skulle ha klubban och avstyrde chanser på så vis. Både framför mål och längre ifrån.
Viktor Hedman är en bjässe, men jag skulle säga att det är hans spel med klubban som tagit honom dit han är defensivt och inte hans fysiska spel.

Visst är det läskigt med en Weber/Chara typ som dänger skiten ur dig i sarghörnet eller framför mål. Men i takt med att spelarna blir snabbare och snabbare ska du ha en jävla timing för att lyckas med det.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Gavelo: Tyvärr så funkar det för dom.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Robin Ztorken L:
Om de inte kan passa eller har spelförståelse för att lösa situationer med puck så får man bara börja om.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Jodå, det behöv allt lite muskler också, för att få rent framför egen kasse :-)
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Confusius: Modo hoppar över några steg tycker jag. "Man skall spela en fartfylld och aggressiv hockey". Värvar spelare som är puckskickliga och kan vara roliga att titta på .
Modo tenderar att glömma bort att för att vara stabil bör man ha de där icke-flashiga spelarna som jobbar hårt och är placeringssäkra.
Lägg därtill att man väljer att förlänga med trotjänare som inte direkt står för stabilitet och pålitlighet.
Ritchie är väl den s.k trotjänaren som ändå är stabil resten är ju många ggr värre än juniorerna.

Att vissa lyckas som Drago skriver kan jag hålla med om problemet är bara det att då ska de helt plötsligt styra hela skutan då de andra trampar vatten.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Frölunda rycker i Elias Pettersson
Haha den föreningen saknar verkligen helt en egen talangutveckling
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Robin Ztorken L:
Styrka löser i sig inga problem, man måste få laget att fungera som en enhet, mindre röra mer struktur. I exempelvis matchen mot Bofors gjorde man det, tyckte även man spela riktigt bra mot Mora hemma. Men tyvärr räcker det inte att spela så i 2 matcher, man måste kunna spela stabilt match efter match.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Problemet är att allt för många väger för lätt och har svårt att få stopp i egen zon och för klena framför eget mål.
Därav kom det sedvanliga tappet av # 5 olägligt
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Modo40:
Sellgren/Lindgren/Stenqvist/Leman är lika bra eller bättre än jag förväntade mig. Sellgren tycker jag varit riktigt bra i båda riktningarna. De som jag tycker varit dåliga har jag tjatat om redan.

Tyvärr har man inte riktigt lyckats att bli stabila över tid, framförallt så stör genomklappningarna som kommer var 4-6 match mig, med genomklappning menar jag 4 mål eller mer. Det är kring 25% av matcherna som vi släppt in 4 mål eller fler, då blir det svårt att vinna även om vi gjort det vid något tillfälle. Överhuvudtaget så har vi varit ganska ojämna.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Modo40: Ja, återigen, var hade vi varit utan Hanses i mål?

Troligen sist, eller näst sist. SSK hade vi nog haft bakom oss
Uddlösa framåt och katastrofala bakåt, ingen bra kombo.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: kan inte ge en individuell bedömning på alla backar då jag sett för lite matcher
Dock är försvaret dåligt, blev bättre tack vare Hanses i mål
Som kollektiv fungerar försvaret dåligt
Är bara att titta på antalet insläppta mål
Vad tycker du ?
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Confusius: ok, håller med på att dom inte håller måttet
Underpresterar är för mig att dom inte håller måttet
är inte lätt att vara tydlig nog ?
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Confusius: du påstår att hedman inte underpresterat? Han va fan bättre i shl...
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Modo40: Intressant det där när vi år efter år har en tragisk defensiv så skyller folk på att backarna underpresterar!
Tanken har aldrig slagit er att dom år efter år inte är bättre, utan spelar exakt på den nivå dom klarar av?
Det har sett ut såhär nu i 7-8 säsonger, måste vara nytt världsrekord i underpresterande backar.
Sanningen är att MoDo under alla dessa år värvat spelskickliga backar som är usla i defensiven. I min värld ska en back först och främst klara av defensiven, är han sedan spelskicklig och bra med pucken också så är det underbart
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Modo40:
Alla backar?
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Tror att våra backar har underpresterat mycket !!!
En osäker backlinje gör att forwards inte kan anfalla då man inte litar på försvaret
Tur vi har en målvakt med klass, utan han kanske vi legat efter Västerås också
Hanses har bidragit till att det blivit ett bättre försvar
Sedan är det väl så att sedan Pär Styf kom in i bilden har han skapat en bättre försvar också, man får inte glömma hans insats i det hela
Tror han bidragit med mycket kunskap till backlinjen
Även osäkerhet genom att varje match gäller så mycket nu, har kanske bidragit till att de senaste matcherna har det varit lite virrigt i backlinjen
Jan.B är väl kanske bästa backen...men drar på sig för mycket utvisningar och då bidrar han inte med mycket när man sitter i båset
Som grädde på moset är han avstängd när det gäller...inte bra
Hedman är väl en besvikelse
Vi har ett tunt försvar, därför backar forward hem, och uppspelen för långsamma
Då blir det lite anfall, så jag tror att försvaret är för dåligt som kollektiv
sist förlorade vi skotten med 43 - 20....då är det naturligt med en förlust
Vet att man kan vinna även om man förlorar skotten...
Vinst mot Oskarshamn och AIK hemma är ett måste nu....
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Amitiel: Upp som en sol och ner som en pannkaka. Så jäääädra synd man tappade den fina form som man befann sig i kring nyår. Får nog ta en säsong till i allsvenskan, göra om och göra rätt.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
WDY: Det är nu Poffas bomb briserar efter typ 7 års väntan !!😜💣
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
WDY:
Hoppas det men i det läge Modo är i så skulle jag nog hålla tillbaka på förväntningarna och hoppas på det bästa.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Amitiel: Jag tror det kommer bli en bomb.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov:

Jo problemet är ju att flesta av dom inte har några erfarenheter eller redan sitter på kontrakt med SHL klubbar, av dom lite yngre skulle Per Kenttä kunna vara riktigt intressant, lyckades ju rätt bra i asplöven med dom få medel han hade där.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Amitiel:
Skulle helst se någon med förankring i den nystart Sverige tog på juniorsidan från 2004 el när det nu var. Känns som det finns en hel del nya idéer där som kanske skulle kunna implementeras i Modo.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Lär ju aldrig vilja och har väl inte mycket erfarenhet av just det jobbet men Harald Lückner hade kunnat vara intressant namn, hans kunskaper och AJs kontakter.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Gavelo:
Klas Östman lät intressant, frågan är om han vill vara sportchef.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Carl Lejonkräk: Kräftgång inte bara de senaste åren utan även denna säsong, tror det är kört nu att ens nå slutspel. De har tappat sin fina form efter de plockade in nya "stjärnspelare", får vara glad om man slipper kval.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Hade ju varit lite häftigt om man plockat in Klas Östman som nu är ass.coach i Linköping och låtit han coacha tillsammans med Perra styf , dessa 2 känner varandra sen barnsben och har spelat mycket ungdomshockey ihop, båda är ju dessutom ångermanlänningar 😁
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Jonas Elofsson kanske vore nåt?
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Ett långskott till rykte: Sundlöf
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov:
Letat lite o fann denna.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Hysteriskt kul om det blev Wikegård 🙂
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov:
Eftersom alla vill ha ett namn att snacka om så har jag snokat runt lite o hittat denna kille. Lämnade sin post den 10 jan enligt EP.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Amitiel:
Kornboden har mao sorterat bort Wikegård :)
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Monno:

Självklart är det styrelsen som tar beslutet vem som ska anställas, tror Kornboden mer används för att hjälpa till sortera bort mindre seriösa och såna som inte uppfyller kraven Modo har ställt, kan ju mycket väl vara så att Modo har sagt här är högen med ansökan, sortera ut dom 10 med mest erfarenhet sen går Modo igenom dom 10 själv och tar ett beslut om den dom vill ha finns där eller om dom vill ha 10 till.

Många företag använder ju liknande tjänster nu för tiden för att dom själva inte har tid gå igenom 100+ ansökningar där kanske 3% uppfyller kraven och resten är såna som bara chansaroch söker jobbet.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Snipan: Då många SHL klubbar drivs som amatörföretag så skulle det förvånar mig mkt om man hade sådan kompetens.

Sen antar jag att än vad kornboden gör så är det ju VD (och styrelse kanske?) som har sista ordet och som anställer personen.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Tarasov: Jag skulle gissa att rekryteringsfirman har ett garantiåtagande. Det borde iallafall MoDo har krävt när de anlitade Kornboden. Typiskt 6 månander. Rekryteringsfirmor är också bra på sälja in vakanser till kandidaterna. Slutligen, så är de bra på att hålla koll så att kandidaterna inte glider iväg till andra tjänster. Jag tror att detta är tre områden som kan komma MoDo till nytta, men jag håller med dig att det vore bra om MoDo hade haft den förmågan själva.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Rogersson:
Alldeles säkert men frågan är om det inte vore bättre att Modo skötte detta i egen regi, vad bidrar kornboden med som gör rekryteringen "bättre".

Finns kompetens hos Kornboden för att avgöra vilken person som passar bäst som sportchef? Tveksamt. Misstänker att pengarna kunde använts bättre.
Kommentera

Sv: Modo - Pantern 170129
Snipan: Sådärja, där tappade vi en placering till...
Kommentera

1796131 · »