1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532190 inlägg · 4126 ämnen

MoDo - Skellefteå, LÖRDAG 9 JANUARI 16:00

Sv: MoDo - Skellefteå, LÖRDAG 9 JANUARI 16:00
{7225}: Nej, fakta har aldrig varit någonting för brynässupportrar.

{7225}: Ja han blev väl krönt till kung av Tichonov Vm 1985 med en klapp på hövve.

{5647}: 73-75:orna var långt ifrån färdiga seniorspelare, och 78 var knappt ordinarie i A-laget. För övrigt så är det väl bara Hållberg och Hedin som lyckats etblera sig som seniorer? Av 79:orna Gästrin, Nordgren och Warg. (ingen av dem i modo dock)

Absolut har Boork en del i framgångarna under sent 90- och tidigt 00-tal. Även Kent Forsberg förtjänar en bit av kakan. Dessa 2 utbildade dem till seniorer.

Ogie Ogilthorpe: Kent och Anders Melinder tog ju fram de första årskullarna där Melinder körde väldigt mycket individuell träning under hockeygym och Kent den gemensamma under Modos regi lite enkelt uttryckt. Man ökade träningsdosen och var helt enkelt nydanande på sin tid.

Jag tycker nog att det fanns flera spelare från 77 till 79 som borde kommit fram om man skött korten rätt, men där tycker jag att man (läs Boork) misslyckades en del. Dock kanske man inte ska skriva allt på Boork för det kanske var mer Bäckmans "fel". Bäckman hade väldigt många goda sidor, men hans tålamod med juniorer var snudd på obefintligt. Han är väl ökänd för att ha mer eller mindre tvingat iväg Huselius från FBK, och det fanns en hel del bra talanger i Modo som rimligen borde kunnat bli bättre spelare om de fått chansen. Samtidigt kanske det är berott på överflödets förbannelse. Modo var under den perioden riktigt jäkla bra och 99 hade man den klart bästa truppen i Sverige.

{5647}: "Jag vill minnas att i princip alla i Brynäs var förvånade över att Korhonen skulle stå. Jag minns inte en enda människa som kunde begripa hur Boork kunde bänka Markström."

Nä, det är mkt man inte begriper. Särskilt om man sitter på läktaren och inte är insatt i omständigheterna och bakgrunden till varför ett beslut tas.
Jag är rätt säker på att dessa människor hade förstått beslutet eller iaf varit mindre kritiska, om dom hade fått höra Boorks motivering.
Kan ju ha funnits massor av logiska och vettiga anledningar till bänkningen
(skada, planerat målvaktsbyte, Markan ville byta på egen begäran osv osv)

Huge: Markan ville då inte stå på sidan såvitt jag minns. Tvärtom var han revanschsugen och ville stå. Markström blev utbytt matchen innan efter en mindre bra första period med två-tre insläppta. Korhonen hade inte stått en enda match på nära en och en halv månad då Markström konkurrerat ut honom fullständigt. Extremt få tränare skulle i det fallet kasta in den iskalle Korhonen, men som sagt har Boork alltid velat gå sin egen väg. Tvärtom ser vi gång på gång i slutspel/kvalspel hur extremt viktigt det är att satsa på en målvakt och att ge denne förtroende.

Att sedan Boork sitter i efterhand och skriver om historien så den passar honom är inte konstigt. Han säger att experimentet med fem kedjor blev uppförstorat, men det kan mycket väl vara en ren efterkonstruktion av honom. Boork är skicklig på sådant.

{5647}: Visa mig den målvakt som vill stå vid sidan av och som inte är revanschsugen efter att ha blivit utbytt i första?
Markans självklara besvikelse hör till, säger dock inte ett skit om VARFÖR han blev utbytt eller om beslutet var felaktigt eller inte.
Du har heller ingen aning om Korhonens status i det läget, om han var iskall eller het. Det mest troliga är väl ändå att han måste ha sett het ut på träningarna eller att man i övrigt kommit överens om att bytet var det bästa alternativet.
Och framförallt: om Markan fullständigt konkurrerat ut Korhonen i en och en halv månad och sen helt plötsligt gör en plattmatch, är det du inte rätt så logiskt att man byter målvakt för att Markan kanske visade tecken på att vara sliten?
Ditt påstående att extremt få tränare skulle byta målvakt i ett sånt läge är minst sagt märkligt.

"Han säger att experimentet med fem kedjor blev uppförstorat, men det kan mycket väl vara en ren efterkonstruktion av honom. Boork är skicklig på sådant."

Ditt påstående antyder att Boork isf haft en historia av att frisera sanningen och komma med efterhandskonstruktioner. Har du några konkreta fall att peka på?
Dom flesta har nog uppfattat Boork som en person som inte är rädd att säga vad han tycker utan att vara rädd för några konsekvenser, så det verkar väl isf osannolikt att han i det här fallet vill försöka mörka eller frisera sanningen och ljuga om hur länge man valde att fortsätta med experimentet?
Dessutom vore det en ganska enkel sak att kolla upp för nån kalenderbitare, i hur många matcher han ställde över förstafemman.
Vore ju korkat av honom att ljuga om saken i efterhand om det enkelt går att kolla upp fakta via laguppställningar eller andra källor.

Du påstår att "han är skicklig på sånt" Hur vet du det?
Isf måste du väl kunna visa på nåt mer konkret, ex en historik där han bevisligen och flera gånger tidigare har farit med osanning och där spelare/ledare som han jobbat med kan intyga detta?

Huge: Ja, det var extremt märkligt att vid det tillfället byta målvakt. I princip alla ifrågasatte beslutet att bänka en frisk Markström, men Boork har alltid gillat att gå sin egen väg. Kan du påminna dig om en tränare som bytt målvakt i ett slutspel där förstemålvakten varit lysande, men haft en enda mindre bra match? Kom alltså ihåg att Korhonen inte spelat på närmare en och en halv månad och helt omöjligt kunde sägas ha "matchtempo" i kroppen. Jag kan inte påminna mig om ett enda annat tillfälle där det inte handlat om en skada eller där förstemålvakten gjort flera dåliga matcher, vilket det inte rörde sig om här.

Han slutade med experimentet efter den förlustmatchen, men då hade han enligt mig redan förstört förtroendet och man torskade sex av de sju efterföljande matcherna. Vad jag menade är han knappast är den enda man ska fråga hur skadligt experimentet var. Det vore intressantare att höra hur spelarrådet uppfattade det. Det är långt ifrån säkert att spelarna sade sanningen till honom.

Jag menar på att han är skicklig på att lägga ut orden. Han skrev när han var i Modo en väldigt uppskattad kolumn i den lokala blaskan.

För övrigt känner jag Boork då jag träffade honom många gånger under tiden han var i Modo. Jag tycker att jag fick en rätt bra bild av personen utanför medias strålkastare.

Då jag knappast kommer längre än att konstatera att du och Boork ytligt sett verkar ha precis samma egenskap, dvs att rent kategoriskt tycka tvärtemot gängse synpunkter bara för att skapa diskussion.

Att Boork inte vet särskilt mycket om saker hindrar honom inte från att ha kontroversiella synpunkter. Ett kort axplock... Roligast är nog det där med golf där Tiger Woods säkerligen lade ned fyra gånger mer tid till träning än vad genomsnittshockeyspelare gör.
www.dn.se/sport/ishockey/boorks-utspel-om-tiggare-far-forbund-att-se-over-regler/
www.pressen.se/3557460.html
www.expressen.se/sport/podcast/boork-vs-nystrom/boorks-utspel-mot-golfen-glidaridrott/
www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/leif-boorks-kritik-mot-svenska-landslaget/

{5647}: Ja, det framstod säkert som extremt märkligt för alla lekmän utan insyn i laget och i de diskussioner som försiggick när tränaren bestämde sig för ett målvaktsbyte.
Så du kan inte påminna dig en enda match där en tränare har gått lite på sin magkänsla och bytt målvakt, därför att den utbytte gjort en dålig match, kanske sett sliten ut och alternativet har sett bra ut på träning men kanske inte spelat på ett tag?
Isf kan du inte ha sett speciellt många hockeymatcher. Utan att ha nåt konkret exempel framför mig så finns det massor av tillfällen jag upplevt där man bytt målvakt i ungefär samma situation som Boorken stod inför i det här fallet.

"Vad jag menade är han knappast är den enda man ska fråga hur skadligt experimentet var. Det vore intressantare att höra hur spelarrådet uppfattade det."

Absolut. Det är ju det jag bygger min argumentation på: man måste ha lite mer kött på benen från närmast berörda sas och inte bara basera sig på spekulationer som du gör, för att kunna göra en någorlunda korrekt bedömning på hur skadligt det korta experimentet egentligen blev för spelet resten av säsongen.
Bänkning av en femma i en eller ett par matcher kan knappast ha påverkat spelarna så jävla mkt att dom totalt tappade allting vad gäller skicklighet och förmåga att spela hockey efter att experimentet upphörde och man återgick till mer normal coachning igen.
Om dom nu blev så oerhört negativt påverkade så är det väl isf ett spelarproblem än ett tränardito, som jag ser det.

{5647}: "Att Boork inte vet särskilt mycket om saker hindrar honom inte från att ha kontroversiella synpunkter. Ett kort axplock"

Bra att du länkade, intressant.
Men Boorks uttalanden känns väl inte speciellt kontroversiella, eller...?
Finns massor av människor som tycker att tiggare är lata och borde skaffa sig ett jobb.
Liksom det finns massor av folk som inte är insatta tycker att golf är en glidaridrott.
Och att flyktingengagemanget och allt vad det innebar av kringarrangemang ev tog lite fokus från fotbollslandslaget är väl inte så otroligt och heller inte en speciellt kontroversiell synpunkt.

Att Boork sen är och har varit en färgstark person som inte är rädd att säga vad han tycker, har jag aldrig förnekat eller försökt motbevisa.

Huge: Du och JFK är fan världsmästare på döda trådar med tråkig skit ingen bryr sig om.
Har ni ingen DM ni kan tjafsa i?
Kul ibland men lite segt i längden. ;-)

Monno: Lätt hänt när det är stiltje på matchfronten... ;-)

Huge: Ja det är som vanligt det här jävla spelschemats fel...
Fasiken börja i november istället och kör stenhårt till mars lr nått.

Monno:
Flytta fram det en månad. Tror publiksiffrorna skulle bli bättre dessutom

Monno:

Det var ju helt rätt att man inte gjorde sig några förhoppningar om den här matchen. Ett tragiskt gäng det här.

« · 1719220