1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532393 inlägg · 4126 ämnen

Morten Green

Morten Green
Där har ni fått en grymt bra center, har sett honom i den södra allsvenskan. Han kan tillföra mycket i ert spel, en grym tekare.

Sv: Morten Green
Trogen: Tekningsstatistiken förra säsongen var 54,94% i grundserien, 53,62% i fortsättningsserien och 52,53 i kvalet. Det är väl ok med mer än 50% men inga demonsiffror.
Klart vi tror att Green blir en hit. Vi här uppe har faktiskt sett Greens alla elitseriemål hittills. Dock räknades det!! inte då en viss (numera) Dansk skyttekung åkte fram över Kempehallens is på ett sätt som både Bengt Fjällberg och Kamila Nilsson skulle blivit enormt avundsjuka på och sen la in trissan i målet samtidigt som Dalakeepern var och köpte 12:- korv.

Frisco: Kolla inte dig blind på statistik, du vet lika bra som jag att det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Minns i en av matcherna mot Rögle var han inne på varje tekning i tredje, Han vann i stort sett samtliga och jag hade honom överst på min önskelista till denna säsongen, Men men

Trogen: Jag brukar säga att statistik är ett roligt tidsfördriv. Men som sagt, inget som man ska stirra sig blind på. Fast ofta kan man ändå dra vissa slutsatser och utläsa tendenser från siffrorna. Exempelvis så brukar spelare ofta ha en tendens att pruducera en snarlik kvot mellan mål och assist, även efter de bytt klubb. En målskytt förblir nästan alltid en målskytt medan en assistkung också fortsätter vara det i det nya laget. Men det finns ju såklart vissa undantag...

Ta t.ex. en sådan som Adam Oates. Han har nästan alltid över dubbelt så många assist som mål. ÄVEN under hans toppsäsong i Boston (93 tror jag det var) då han gjorde 45 mål och 97 assist. På senare tid har målskyttet minskat men han producerar fortfarande väldigt mycket assist.

En annan kul läsning är hur Foppa ständigt höjer sitt målgörande när det är slutspel. Fortfarande gör han ju överlägset flest assist, men procentuellt sett så höjs hans målsnitt i slutspelet jämfört med grundserien (för de allra flesta brukar det vara tvärtom). Det tycker jag är ett tecken på att Foppa nog har en av de största "vinnarskallarna" av alla våra svenskproffs, ja kanske t.o.m. i hela NHL. Han är grym helt enkelt :)

Kul att du berömmer Green förresten. Jag har också stor tilltro till honom men jag har som sagt inte sett honom spela utan bara tittat på statistiken från hans två senaste säsonger i Troja. Där finns inte mycket att klaga på, även om man ska veta att det är en division under Elitserien. Men han är ung och kommer förhoppningsvis utvecklas mycket under sina kommande två år i Modo.

samjo:
Tänk OM Foppa har fått ha alla fingrar hela i senaste slutspelet, kanske han klarat att göra ännu flera mål.
Han själv uttalade sig om att det var svårt att skjuta med den skada som han hade (lillfingret av). Det kan man kanske ha förståelse för.

Kärran: Ja, foppa gick ju poänglös från de sista två matcherna mot Detroit. Det var väl egentligen den sjätte matchen (på hemmplan) som var Colorados stora chans och med en frisk Foppa där så är det möjligt att Detroit hade kunnat förlora. Men som sagt...Detroit imponerade inte bara i slutspelet utan under hela säsongen så de var värdiga mästare till slut. Däremot kommer inte Detroit vara lika överlägsna i år nu när Colorado har tillgång till Forsberg under hela säsongen :)

« · 97208