1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527796 inlägg · 4121 ämnen

Natthelgstävling #66

Sv: Natthelgstävling #66
mike66: Så är det väl med allt. Folk hinner inte ens skaffa barn nuförtiden eftersom det skall jobbas majoriteten av dygnets vakna timmar, så juniorhockeyn lär det väl bli lite si och så med i framtiden.

I Luleå läser de som går hockeygymnasiet numera en speciell idrottslinje som är bättre anpassad till hockeylivet. Trots det gissar jag att det är tufft att orka med allt som förväntas av dem. Några som har hoppat av för att de vill satsa på skolan. Det är synd när det handlar om killar som faktiskt har talang.

Lulekickan: Svårigheten med att hinna skotta bort snön från trolltjärnar är att det inte hinns med i dagens hektiska skol/hockeyliv. Jamenar på min tid så tränade vi på sin höjd max 2 ggr i veckan plus att tempot i skolan inte var detsamma.

Det är lite för mycket "måsten" i dagens moderna samhälle. Glädjen i hockeyn tror jag försvinner med alla träningar seriematcher och cuper som ska hinnas med under en säsong. Finns speciella utbildningsplaner som förbundet har lagt fram och som de flesta klubbar försöker att hålla sig till. Följderna ser vi nu allt eftersom åren går - fler och fler unga lovande killar lägger av med hockeyn i allt för unga år. Tragiskt men sant och ett stort dilemma för svensk ungdom och juniorhockey!

mike66:
Eeh, sa jag vänster, jag menar nog höger...eller var det vänster jag menade egentligen. Nej, jag säger nog höger...från något håll sett...

Lulekickan: Förresten så är mössan kanske en handske om man granskar den lite närmare, fast den kan ju iofs också tillhöra mike.

Paddan: Du menar inte till höger då?

mike66:
Till vänster skulle jag gissa.

Paddan: Det där var din 4:e gissning så den gills inte : P Jag gissar samma sak istället eftersom jag visserligen gissade på 3 personer men gjorde det i en och samma gissning. Alltså är det här min andra gissning. Man ser en mössa också som rimligen bör sitta på något huvud. Möjligen på miikes.

Paddan: Men det är ju helt lysande gissat kanske - nu är det nära, menar du killen till vänster eller höger?

mike66: Pekka på vårat forum skulle gilla ditt inlägg. Enligt honom beror den svenska juniorhockeyns förfall på att de inte skottat Trolltjärn tillräckligt mycket. Annat var det på Pekkas - som jag tror är född i början av 60-talet - tid.

mike66:
Killen som knappt skymtas bakom fjärde killen på nedre raden?

Lulekickan: Du är på rätt spår men ändå en bit ifrån ;)

Frisco: Ähh, nu blir nog Patte Persson inte nå glad på re ;)

Paddan: Jo nog är jag med på bilden alltid. Du har rätt när du skriver att det skrapades för hand på den tiden. Det här var t.o.m före Eulalia I:s tid - hon var en gammal Hanomag Henschel årsm:1965 eller nåttsånt - Eulalia II som vi har på anläggningen idag kom så sent som säsongen 1996/97, en Zamboni årsm: 1977.

Isskrapor och handspolning var vad som gällde för oss på den tiden. Kom ihåg att vi gick omkring med en stålsläde formad som ett T med en spolduk längst nertill - Givetvis också med en gammal svart spolslang dragandes bakefter ;)

mike66: Du är inringad.

mike66:
Äh, förresten, Miiike är ju inte med på bilden för det var hans tur att skrapa isen den dagen...

mike66: 2:a från vänster i någon av raderna eller 4:a från vänster längst ner.

mike66:

Hmm...var det tre gissningar jag hade?
Trea från vänster i översta raden.

mike66:

Jäklarns du! Och det är inte din pappa som är den långe?

knaskamilla: Då hade jag nog legat i pappas pung och skvalpat!

mike66:

Om fotot togs 65/66 så gissar jag på att du ligger i någons mage, förmodligen utanför bild.

knaskamilla: Jo jag hörde A-Li berättade det att ni träffade honom i Hassela. Han var förövrigt med oss till Kanada 1981/82, men det var med A-pojkslaget i Njurunda SK jag spelade då.

Paddan: Betänk att det är blandade årgångar: 1965/66 då förstår du att jag inte var någon flaggstång vid tidpunkten fotot togs.

mike66:
Alldeles för enkelt, helt klart den där flaggstången med hårboll näst längst till höger på översta raden.
Ser ut att vara några månader äldre än de andra killarna...

mike66:

Fan, miiike, jag har ju träffat en snubbe som tränat dig! Någon gissning har jag dock inte.

Natthelgstävling #66
Jaja nog tjötat om träben - här kommer nattens första tävlingsbidrag. Kom ihåg att ni endast har tre gissningar!

« · 259171