1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532210 inlägg · 4126 ämnen

NuMos hällakaka

NuMos hällakaka
Nu börjar snart hockeyn: då är det viktigt att vara mätt och belåten, för efter matchen är man om man har tur möjligen mätt - om man gör som jag.

För en tid sedan fick jag ett enkelt gammalt fäbodrecept på hällakaka av NuMo. Idag hade jag slut på allt att äta och jag orkade inte gå och handla, så jag beslutade mig för att sätta min hälsa på spel och testa att baka detta fantasieggande bröd:

====================================
NUMOs HÄLLAKAKA

Jag brukar göra bröd så här. Blanda mjöl och vatten och lite salt i en plastpåse/bunke. Vattnet skall vara så varmt att du nästan inte kan doppa ner ett finger i det. Det skall vara så mycket mjöl att det blir en deg, inte en smet eller smörja, ej heller som en tegelsten. Dela degen i små bollar och kavla ut dem till små runda kakor, ungefär som en handflata i diameter. (Eller mindre.) Några milimeter tjocka skall de vara. Ta din stekpanna och värm den på spisen till den blir riktigt het. Grädda brödet i den torra stekpannan liten stund på båda sidor. Använd stekspade att vända. Du får goda halvtjock-kakor som är mjuka aningen sega. De är otroligt goda med smör, ost, renskav, hästkött eller vad fan du vill. Ätes med fördel varma där smöret får smälta på dem. Testa. Det går snabbt.

=====================================

Sagt och gjort - jag satte igång på stubben och det var inga problem alls. Riktigt säker på att jag var på rätt spår blev jag när brandvarnaren drog igång och började låta som Poffa.

Hur det smakade? Magiskt.

Här är några bilder från skapandeprocessen:

[bild]www.shell.linux.se/wlind/images/Olle_bakar/skarbrada_deg_narbild.JPG[/bild][bild]http://www.shell.linux.se/wlind/images/Olle_bakar/Olle_kavlar_NuModeg.JPG[/bild]

[bild]www.shell.linux.se/wlind/images/Olle_bakar/brodet_graddas.JPG[/bild][bild]http://www.shell.linux.se/wlind/images/Olle_bakar/graddat_brod_narbild.JPG[/bild]

Sv: NuMos hällakaka
westerlind: Jag måste verkligen ge dig beröm, du får allt att se så proffsigt ut. Härligt litet gulstick i bilderna ger den rätta hemmaatmosfären. Det ser ut att vara Söndagsmorgon med Hasse Tellemar, med Ring så spelar vi, i bakgrunden.

NuMo: Oj oj Vem minns inte Farmors hällekaka med varm choklad samt Hästkött på mackorna *dregel*

NuMo: Tack, det gick emellertid inte lika proffsigt till som jag ville påskina förut. De första två kakorna blev inte riktigt så som jag ville ha dem, så det kremerade stoftet fick gå till sin sista vila i min recycling bin. Bildvinklarna är också noga valda för att inte visa så mycket av Tjernobylolyckan som drabbat mitt kök.

Men det var goda kakor, så jag tackar för receptet NuMo. Tror jag ska skicka några till knas som ett litet tack för alla goda muffins hon har bjudit mig på.

PS. Jag smakade nyss på några till, men nu var de inte lika möra och smaskiga - men jag tror man skulle kunna sy en utmärkt plockhandske av dem.

« · 371003