1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532435 inlägg · 4126 ämnen

Pierre Hedin till Toronto

Pierre Hedin till Toronto
Läste just på (www.mapleleafs.com) att Pierre Hedin skrivit på ett kontrakt. Kul för Hedin som vill över och bevisa vad han kan. Kan tänka mig att Jokerits fans inte är lika lyckliga över nyheten.

Sv: Pierre Hedin till Toronto
Predator:
Desto roligare för Modo som istället för att få noll pesetas för Hedin helt plötsligt håvar in ett antal hundra tusen kronor.

Robert P: jo inte lär de klaga.
Är nyfiken på om det rör sig om ett envägs- eller tvåvägskontrakt, ännu inte lyckats hitta den informationen.

Förresten, är det någon här som vet hur det ligger till med Anders Eriksson? När går hans kontrakt ut med Toronto? Skulle förvåna mig ifall han inte åker hem till Europa.

Predator: Vackert Hedin!
Det var han värd. Goda nyheter Predator :)

Wewillwintoday: Favorit i repris. Så här gjorde Hedin när han målade mot Brynäs i sudden.

Predator:

Eriksson skrev 3-årskontrakt när det begav sig, så det ska vara ett år kvar om jag inte minns helt galet.

Robert P:
ah, tack.

Hehe, finns det en svensk spelare i USA/Kanada som får mer skit än Jonas Höglund så är det väl stackars Anders. Kanske inte så konstigt heller, med den lön han drar in spelandes för St. John's.

Robert P: Eriksson senaste kontrakt skrev han i Juli 2001 vilket innebär att han har ett år kvar av detta kontrakt. Sedan är det väl inte omöjligt att Anders blir en del av återtåget. Fyra matcher blev det för Toronto denna säsong.

Otroligt roligt för Hedin som verkligen strävat efter att få spela där borta. Hoppas nu att det funkar för honom och att han får chans att ta en plats.

Bra också för MODO som nu håvar in lite pengar.

Hur mycket pengar handlar det om för MODO? Är det någon som kan det där? Har hört en summa på 750 000 men det var ett par år sedan, det kan dessutom vara helt fel.

poffa: Om jag har fattat det hela rätt så ger NHL Europa en viss summa. Klubbarna som tappar spelare till NHL får sedan dela på denna summa. Alltså desto flera NHL proffs från Europa, desto mindre pengar.

Robert P: Visst är det samtidigt så att Hedin är för gammal för att kunna erbjudas ett tvåvägs kontrakt? Detta innebär att han är garanterad sina pengar oavsett om det blir Torontot eller Saint Johns.

MartinSedin:

Okej. Verkar dock vara ett märkligt sätt att hantera det hela. Istället borde man ju betala en fast summa per spelare.

MartinSedin:

Hade han inte passerat gränsen efter 1 juli? Då hade han ju i alla fall blivit unrestricted free agent.

poffa: NHL har alltid haft ett konstigt sätt att betala klubbarna i Europa. Malmö sålde Zlatan till Ajax för ungefär 80 miljoner. Hur mycket har MODO fått in SAMMANLAGT på samtliga spelare som vi exporterat?

Med rimliga ersättningar från NHL så hade en arena stått färdig nere i hamnen, kontant betald så klart.

poffa: Kan verkligen en spelare från Europa bli free agent innan han signat sitt första NHL kontrakt?

MartinSedin:

Om jag fattat det rätt så hamnar han ju i grupp IV om han inte hade fått ett "qualifying offer" innan 1 juli.

Se länk.

poffa: Pengar pengar och åter pengar. Sittplatser och pengar i första hand. Sport i 40:e.

Skål.

Frisco:

Nä, nu ironiserar du igen. Sporten kommer i första hand, pengarna längre ner. Men det är väl aldrig fel med lite slantar till MODO?

Men du kanske är en sån där kruskaätande bohem som inte bekymrar dig om pengar.

poffa: Jag tror att detta bara gäller nordamerikanska spelare..

Eller vänta nu, visst skrev Mattias Öhlund en gång i tiden på ett offer sheet från en klubb(Toronto?) innan Vancouver matchade det budet och där har han blivit kvar sedan dess?

MartinSedin:

Varför skulle det bara gälla nordamerikanska spelare? Det kan ju inte vara specifika regler för europeér.

poffa: När det gäller draften så finns det ju vissa speciella regler för spelare från Europa. En spelare från Europa kan aldrig bli draftad flera gånger om inte klubben som draftade han först väljer att släppa han(som Philadelphia gjort med Pär Styf och säkert ångrar idag).

En spelare från Nordamerika går tillbaka till draften om han inte signat ett nhl kontrakt inom ett visst antal år.

MartinSedin:

Men om de spelarna då går tillbaka till draften, då måste ju dessa regler som jag hänvisar till, gälla för alla icke nordamerikaner.

poffa: Jag bryr mig inte i pengar. MoDo verkar tyvärr bry sig mer i pengar än i sin publik. I alla fall får man det intrycket när man läser tidningarna och ser din guru Peter Bs uttalanden.
Kruskakli äter jag inte. Man blir konstig i halsen av sånt. Sågspån är nog bättre.

Frisco:

Du verkar ha inbillat dig att jag på något sätt skulle dansa efter MODO:s pipa. Lägg av med det. Se bara i fallet Jansson: MODO vill ha honom - inte jag.

Jag ser en helhet, inte bara det som är på isen. Utan ett ekonomiskt tänkande så är MODO ett nytt Linköping, eller ett nytt Björklöven. Med din inställning till pengar så finns det bara en väg. Utför!

poffa: Orkar inte skapa en ny tråd så jag skriver här istället.
Intervju med Åke Eklöf i dagens ÖA, se länktips.

poffa: Klart ett ekonomiskt tänkande är bra. Men det får inte gå ut över en stor del av publiken tycker jag. Sen när det gäller Jansson har ju du bestämt dig på samma sätt som de gör i Lättareklamen. Sen är det tragiskt att en del har så svårt att ändra sig.

Frisco:

Jag har tidigare här på HS tydligt deklarerat att jag tänker ge honom en chans nu när vi väl har fått honom. Det här med att ändra sig verkar vara ömsesidigt. Många verkar ha Jansson i ett högsäte på grund av att han var bra -94.

Känns som om den här diskussionen både hamnat i fel tråd och i ett dödläge. Vi har olika åsikter och vi kommer inte att kunna ändra den andres åsikt, någon av oss.

poffa: Man kanske kan säga att denna disk. kommit i fel tråd och i ett dödläge men den fick i alla fall lite fart på forumet som haft stiltje sen vissa människors vilja att döda ickediskussionerna infann sig.
Jag skulle kunna ändra åsikt om det fanns anledning till det. Denna disk. handlade från början om ståplatsfrågan i Kempis och du har rätt i att den inte hör hemma i en tråd angående Hedin jr:s Hakaanafasoner.

Slutord:
Som jag sagt förut MER STÅPLATS ÅT FOLKET, BYGG FLER UTOMHUSHALLAR och (de på sittplats kan gärna få äta popcorn och spilla lemonad i nacken på den framför sittandes på sina feta arslen men) STÅPLATS ÄR EN MÄNSKLIG RÄTTIGHET!!!

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,53251,00.html

Frisco:

Ja, fart fick den. Förresten, nu när den störste av alla skitsnackshatare har fått sin vilja fram, då har han försvunnit. Det är nästan så man längtar tillbaka till det kalla skitsnackskriget. Då MODO:s GB var en ständig oas av ett allt mer upptrappat skitsnackande, en blomstrande sommaräng med härliga trådar som man kunde behöva timmar för att läsa igenom. Att vara borta i två dagar, komma tillbaka och öppna HS var som att få ett redigt käftslag, fast på ett snällt sätt.

Allt detta får mig att i skrika för full hals:

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!

poffa: Ingen kan ju i alla fall beskylla dig och Frisco för att inte hålla liv i gästboken. Han som gått i ide har själv stått för ungefär 2000 högkvalitativa inlägg. Det kanske man inte tänker på.

Expressen:

Har du koll på de stjärnor du ska slåss om en plats med?
- Nej, faktiskt ingen koll alls, ha ha. Den enda jag spelat med är Tomas Kaberle. De andra vet jag inte ens vad de heter.

När då?

MartinS:

Vet man inte namnen på fler Toronto-backar än Kaberle så är det fullt förståeligt om man tror att Kaberle är samma som man lirat med i Modo.

Enligt ÖA får iaf MODO ca 1 miljon riksdaler för Hedin.

MartinS: Måste vara ett tryckfel. Han kanske menade "mot" istället.
Annars så var ju Tomas Kaberle påväg till MODO en gång i tiden, han kanske var med och lirade någon match på försäsongen?

Robert P:

När dom sa koll så var det väl mer om han visste lite mer ingående eller hade träffad några av dom, skulle jag tro...

Wewillwintoday:

Jo jag misstänkte att det var just det.

MartinS:

"De andra vet jag inte ens vad de heter" vore ett ganska märkligt svar om man menar att man inte träffat dom iofs.

Wewillwintoday:
Vad Modo får för cash för Hedin baseras ju helt och hållet på hur många spelare som går till NHL.
80 mille är det väl som ska fördelas ut och jag är väl inte övertygad om att vi går mot någon större NHL-signarsommar.

Känns som att de senaste årens massutvandring till NHL borde börja ta ut sin rätt snart.

Wewillwintoday: Jo han var på väg men ansågs för dålig. För att en säsong senare vara ruskigt bra i NHL.

Frisco: Modo bryr sig om sin publik, ståplatsarna stannar hemma och sittplats är eftertraktat enkel marknadsekonomi

Logan: Kan vi inte droppa detta om sittplats- vs ståplats-tjafset...

Vissa är av en åsikt och andra har en annan.
MoDo har sin ståndpunkt - Kommunen hade en annan.
Och trots detta har INGEN fel...

Sen vad framtiden har i sitt sköte (vilket j-a uttryck egentligen) får vi se.

« · 288713