1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531332 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Sillybloggen..

Salle: Timander hade inte sin bästa säsong ifjol så jag kan ha förståelse om han slutar och lägger grillerna på hyllan, men att se han i en annan klubb skulle inte kännas bra.
Timmy har ju en fruktansvärd kapacitet när de stämmer + att han tillför rutin i massor så jag hoppas verkligen på ett nytt kontrakt med Modo denna säsong!

Wayne Gresky: Varför skulle Timmy dra till ett troligt "lindansarlag" när man såg hur han hatade pressen i KS denna vår.
Och Malmö +100mil ifrån familj, bullbak och jobbet på Marinan låter än mer otroligt.

Jag tror mer på diabetes-ryktena i så fall.

Wayne Gresky: Men varför säger då Näslund att dom väntar svar från Timmy?

yngwie: Verkar stämma med de rykten som säger att Timander vill spela, medan Näslund är tveksam. Skellefteå, Växjö, Timrå och Malmö är väl de troligaste destinationerna i Sverige.

oscaaaar: Men så galet. Timander till SAIK?

Lite nytt angående timmy. En arbetskamrat satt och prata med timmy på fikat i onsdags. Jag tar ut en liten del ur samtalet.

Timmy - när ska du köpa båt då?
Arbets - vet inte, säg åt susse att låna ut en. Men när ska du skriva på då?
Timmy - det blir nog nu dom närmaste dagarna.
Arbets - bra, då kan du säga till susse att låna ut en båt.
Timmy - men det blir nog inte i samma klubb vi spelar.
Arbets - VAAAAA? Hoppas du inte är seriös???
Timmy - jo, tyvärr så är jag det.

PontusJ: Westin, Hari och Forsberg har A-lagskontrakt. Jag antar att Krüger också kommer att få ett eget nummer.

Min känsla är att 2011-2012 är uppladdningsfas och inskolning av juniorer, 2012-2013 kan de här killarna faktiskt bli att räkna med som mer än utfyllnad.

Gustafsson: Min kremlologiska tolkning är att Westin/Hari (tvåsiffriga tröjnummer) ligger lite bättre till än resten av junisarna (tresiffriga). Sen vettifasen om Näslund räknar in junioren med ensiffrigt tröjnummer bland de tre som ska ta en fast plats.

Poffa: Shit! Jävlar vilken värvningen det skulle vara. Dessutom att sno han framför ögonen på Timrå hade varit grymt! :)

Näslund har anmält intresse kring Strålman.

Sondre Olden blir draftad av Erie Otters i CHL-draften.

Bad_Brett: Mhm, jag har ingen aning om hur bra han egentligen är, bara mitt försök att få in tre juniorer på ett spännande sätt. Annars skulle ju en juniorkedja med Westin - Krüger - Byström kännas jäkligt kul och rätt spännande.

Redigerad kommentar

Gustafsson:

Jag tvivlar på att Hari kommer ta en ordinarie plats. Det troliga scenariot är att han blir utlånad.

Det vi vet är att det alltid blir skador, så att 2-3 juniorer kommer att matchas samtidigt under delar av säsongen låter inte helt otroligt.

Två forwards ska in samtidigt som Näslund snackar om att tre juniorer förhoppningsvis skall ta en fast plats. Bara jag som inte riktigt får ihop kedjorna just nu? Dessutom skall Ryno försöka slå sig in i toppkedjorna. En sak är åtminstone säker, jag ser ingen användning för Svarten.

Ny - Ny - Axelsson
Skröder - Sundström - Hari
Madsen - Frec - Danielsson
Byström/Westin - Krüger - K-fop

OKT - Pöck
Meyer - Ahnelöv
Timander - Westin/Hersley

Byström/Bohman/Larsson

??

Redigerad kommentar

Hoppas Krüger gör många fina mål på Djurgården.

Paddan: Verkar som det har löst sig nu, även fast det är lite pajkastning kvar.

yngwie: Fast versionerna skiljer sig väl en hel del mellan Maries blogg och Allehanda-reportaget, om jag minns rätt. I den förstnämnda så påstår de väl att MoDo ansåg sig beredda att gå med på viss ekonomisk kompensation, medan i den andra så kommer man inte att gå med på någon ekonomisk kompensation till Djurgården.

Wayne Gresky: Självklart kan han få ett sämre erbjudande från en annan NHL-klubb. Men jag är inte så säker på att det blir så. Då borde han vara sugen på att hitta en klubb som kan bli språngbrädan tillbaka till NHL.

Oavsett vilket så kan man konstatera att det finns en del intressanta namn som kan bli aktuella. Och vi ligger nog inte dåligt till om Macke och/eller Peter ringer.

Wayne Gresky: Skumt med Bergfors ändå. Tradad två gånger på ett år (en gång för Kovalchuk visserligen) och ett av de mest tragiska och värdelösa lagen i NHL vill inte ens ge honom ett QO ($945,000) enligt CapGeek. Vad är felet på honom?

Redigerad kommentar

Poffa: Att Strålman inte får något QO är inte så konstigt med tanke på att han tjänade 2 miljoner dollar förra säsongen. Ingen klubb skulle signa honom för de pengarna. Däremot är det inte otroligt att han får ett kontraktsförslag med sämre villkor från något NHL-lag.

Poffa: Ser bra ut med Krüger. Tycker det känns rätt att vi vill göra rätt för oss.

Och tidigare pratade jag om att Niclas Bergfors blir UFA 1/7. Det blir även Anton Strålman. Columbus väljer att inte ge honom ett qualifying offer och han blir därmed fri att gå var han vill.

Nu har Macke sagt att det är två forwards han jagar, men Strålman vore en trevlig värvning. Högerfattad och bra skott. Någon som sa PP-back?

Nikki Nine: Dessutom är SSK ej längre ett alternativ.

Poffa: Han är dessutom ifrån Stockholmsområdet och samma årskull som Dicken och Ahnelöv. Inte helt omöjligt att de är polare.

Niclas Bergfors får inget kontraktsförslag av Florida och blir därmed UFA första juli. Får han inget lockande kontraktsförslag av något NHL-lag skulle det inte förvåna mig om Modo är där med en förfrågan. Han passar nämligen som hand i handske på den sinnebild jag fått av hur Markus tänker.

Ung (24) spelare som vill kämpa sig tillbaka till NHL, skridskoskicklig, gillar att gå i trafik, högerskytt, har ett relativt bra skott och jobbar väldigt hårt. Det låter som den touch som Macke och Peter försöker sätta på laget.

Nikki Nine: Kul att Anton blev draftad, och kul att jag lyckades förutse detta på HFBoards där jag tippade att han skulle bli draftad av just Columbus, på grund av Ian Clarks vitsord. Men dock lite överraskande att ingen fler MoDoit blev draftad, tänker då närmast på Anton Byström och Jesper Olofsson.

Gustafsson: Jaha. Haha.. My bad. Märkligt att Anton inte blev draftad dock. Tror och hoppas att han, Westin Jr. och A. Forsberg kommer med i JVM U20 i vinter.

alnöit: Anton Byström.

Gustafsson: Ludwig Byström kan inte bli draftad i år. Nästa sommar dock. En spelare måste vara 18 innan NHL-säsongen drar igång för att bli draftad. Ludwig fyller 17 i juli. Tar han en plats i a-laget i år, får spela JVM och gör bra ifrån sig så lär han kunna bli en kille som går högt nästa år.

Nu har jag absolut ingen koll på vad det här är för spelare, men om man bara kollar på statistiken, är det inte lite konstigt ändå att den här killen gick i fjärde rundan medan Byström inte blev draftad överhuvudtaget?

Jaja, jag hoppas och tror att Byström kommer spela många a-lags i år trots att han inte blev draftad. ;)

Poffa: Så länge han inte lockar över honom till Nordamerika för tidigt så är det absolut något positivt.

Attans, Montreal tog inte Byström.

Gustafsson: Jepp, han är i Columbus. Han är säkert inblandad i den här draften. Jag ser det som positivt, för då ser Clark något i Anton Forsberg, samtidigt som det nästan garanterar att Clark kommer åka över till Sverige och Modo med jämna mellanrum för att kolla till Forsberg.

Nikki Nine: Fan, visst är Ian Clark numer i Columbus? Måste ju vara han som ligger bakom detta i så fall.

Vore väl perfekt om Montreal passar på att drafta Byström också, då har de tagit både Westin och Anton i sjunde rundan.

Redigerad kommentar

Nikki Nine:
Nu tror väl alla därborta att han är Foppas lillbrorsa och bättre än Roy :-)

Nikki Nine: Dags att trycka in Byström också!

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Han blir därmed den spelare som "slår" rekordet för antalet draftade svenskar. Roligt för Anton.

Icing-Ove: Anton Forsberg draftad av Columbus. Sjunde rundan, 188:e totalt.

Väldigt sist på pucken...

Redigerad kommentar

Kul för Anton...

Redigerad kommentar

Icing-Ove: Anton Forsberg draftad av Columbus!

Gustafsson:
Foppa ringde upp Landeskog under draften. Gabriel lät rätt nöjd över det...Vi får hoppas att Pesonen blir lika glad över ett samtal..

Hoppas någon draftar Byströn, känns som ett kap sent i draften.

Enligt Uffe Bodin (twitter) så har Claes Elefalk berättat att Viktor Rask, som nyligen tingades av Carolina, har klart med en ES-klubb och har haft så en längre tid. Vilken klubb det är kommer snart att avslöjas.

qwertas: Backsidan kan bli väldigt bra om alla håller sig hela och Westin och Hersley visar sig hålla en hel säsong på elitserienivå. Om Byströms och Bohmans utvecklingskurvor fortsätter att peka uppåt så kan vi även ha helt ok bredd.

Skulle vi dock åka på ett par backskador, samtidigt som Westin och Hersley inte klarar av uppgiften och Byström, Bohman inte är mogna så kan det bli fritt fall i tabellen. Jag misstänker dock att ledningen kommer att hålla noga koll på utvecklingskruvorna under försäsongen och värva en back till om det ser ut att behövas.

MorganaLefaey: Jag tycker att backsidan ser betydligt starkare ut än förra året. Alla som kommit in känns starkare än de som lämnat, undantaget för Pikkarainen då offensivt sett.

Go Allehanda! (Diggar MODO FF-tröjorna)

Nikki Nine: Helt rätt! Var det tal om vad man skall budgetera för publiksnitt?

« · 1386188 · »