1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480340 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 2011/2012

« · 1333965 Till forumet


RE-building the future 2011/2012
Vi kan lita på Jens i en säsong till. Roligt!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Han har tagit några steg i år, bra ålder, kostar knappast skjortan. Funkar absolut som sjätte back. Trevligt, trevligt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Då har vi alltså följande trupp just nu inför nästa säsong:

Målvakter:
Tuomas Tarkki

Backar:
Ole-Kristian Tollefsen
Jens Westin

Forwards:
Jacob Blomqvist
Nicklas Danielsson
Anton Hedman
Morten Madsen
Robert Rosén
Per-Åge Skröder
Per Svartvadet

Och en option på Niklas Sundström.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: •Eddie Larsson 11/12
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Helt klart en bra "värvning".

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nu exploderar nog Brett... Kristian Forsberg förlänger kontraktet, 1+1 år.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Länk också...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: ha ha ..krulligt hår...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
K Fop och Rens Westin på nya kontrakt. Ooooooookej?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
shinzawai: det gäller att säkra upp våra franchise players... :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Bittesehr: Hur skall man lyckas lura Nagy och Bartecko till att skriva nya kontrakt med Modo då?Undra om dom är sugen på KHL nästa år..
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Kontraktsläget just nu:

Målvakter:
#30 Nicklas Dahlberg, t.o.m säsongen 10/11
#32 Tuomas Tarkki, t.o.m säsongen 11/12

Backar:
#2 Jens Westin, t.o.m säsongen 11/12
#5 Hans Jonsson, t.o.m säsongen 10/11
#7 Mattias Timander, t.o.m säsongen 10/11
#8 Anders Eriksson, t.o.m säsongen 10/11
#12 Daniel Josefsson, t.o.m säsongen 10/11
#18 Per Hållberg, t.o.m säsongen 10/11
#47 Alexander Bonsaksen, t.o.m säsongen 10/11
#48 Hannu Pikkarainen, t.i.m säsongen 10/11
#53 Eddie Larsson, t.o.m säsongen 11/12
#55 Ole-Kristian Tollefsen , t.o.m säsongen 12/13 (2+1)


Forwards:
#6 Magnus Häggström, t.o.m säsongen 10/11
#10 Per-Åge Skröder, t.o.m säsongen 12/13 (2+1)
#17 Morten Madsen, t.o.m säsongen 12/13
#22 Ladislav Nagy, t.o.m säsongen 10/11
#23 Lubos Bartecko, t.o.m säsongen 10/11
#24 Niklas Sundström, t.o.m säsongen 11/12 (1+1)
#25 Anton Hedman, t.o.m säsongen 11/12
#26 Kristian Forsberg, t.o.m säsongen 12/13 (1+1)
#28 Jacob Blomqvist, t.o.m säsongen 11/12
#39 Per Svartvadet, t.o.m säsongen 11/12
#44 Nicklas Danielsson, t.o.m säsongen 11/12
#87 Robert Rosén, t.o.m säsongen 11/12
#93 Byron Ritchie, t.o.m säsongen 10/11
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Gusse: Märkligt, när jag beskriver honom som "den tafatte killen i Ridskolan-filmerna, fast utan glasögon" så tittar kompisarna konstigt på mig.
Kommentera


Sv: RE-building the future 2011/2012
Gusse: Jag skulle gärna se dem i Modo nästa år igen. Men det skulle vara intressant att veta hur mycket det skulle kosta?
KHL lär ju garanterat vara ett alternativ, i alla fall för Nagy. Han kanske vill ta en sista chans där.
Bartecko har varvat mellan Slovakien och Sverige senaste säsongerna och lär antagligen fortsätta med det. Han är ju inte purung heller.
Helt omöjligt lär det inte vara att signa upp dem båda. Kanske står och faller lite med hur det har gått när denna säsong är över?
Kommentera



Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Tydligen så vill Modoledningen behålla i princip hela nuvarande laget till nästa år. Åsikter på det?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Som laget presterar nu så är vi ett av det bästa laget i serien. Finns väl inge att klaga på om detta lag är intakt. Men det måste finnas utrymme för junisarna.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Det vore på tiden med lite kontinuitet igen. Det håller inte att byta 15-20 spelare per säsong.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
spud: Blomqvist får väldigt lite istid nu, och hur ska man behandla en spelare som John Westin när han kommer tillbaka? Anton Byström?

Är man tillräckligt bra så får man spela, även som junior. Det är en tankegång som är relativt återkommande i våra kretsar. Men någonstans kanske man måste ge en ung spelare en viss mängd istid också. Det är inte alla som kommer in och tar en given plats i truppen. Det är väldigt svår balansgång.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Nikki Nine: Jag tycker att det låter ganska rimligt. Lite stabilitet och kontinuitet skulle vara bra för klubben och för vi behålla toppen av laget (Nagy, Ritchie, Pikkarainen) så är jag inte orolig för nästa säsong. Faran är när man förväntar sig att Svartvadet och Sundström fortfarande på egen hand ska kunna leda laget framåt, för det gör de inte riktigt längre. Sundström är förresten en raket i plus/minus-ligan efter att han fick börja lira med slovakerna. Plus 14 och klart bäst i MoDo.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012

Bittesehr: Hållberg måste vi ersätta med en bättre back. Blomqvist kan vi ersätta med Anton Byström och John Westin. Hasse, det vette tusan. Just nu gör han sin bästa säsong på mycket länge och fortsätter han spela så så är det en back vi ska ha kvar.

Men jag håller med NuMo (Ja, igen), vi behöver ett år med kontinuitet.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa:

Hållberg har väl tankar på att lägga av om jag inte hört fel, så han kanske vi måste ersätta oavsett.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Bittesehr: Man måste åtminstone ha 14 forwards i truppen som håller för elitseriespel, annars blir det kris. Kolla bara på Timrå. Jag tycker att vi kan släppa Häggström till någon allsvensk klubb, det skulle han må bra av. Blomqvist kan få vara med och konkurrera om en plats, men om han inte höjer sig till nästa säsong så bör han också släppas till allsvenskan.

På backsidan så bör Hållberg, Bonsaksen och Larsson släppas iväg. Hasse kan få stanna som extraback efter att ha varit helt ok i år.
Kommentera


Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa:

Vad kan vara en nyttig spelaromsättningsrytm?

"Förr i tiden" skulle jag ha sagt 3-5 spelare/säsong, men nu är det nog mer rimligt och ultimat med 5-8.

Beroende på marknadskrafterna så kanske man måste gå med på säsonger med ännu högre spealromsättning. Det blir för många grisenisäckenköp pga. den stora spelaromsättning som råder i hockeyvärlden.

Det är nog annorlunda att vara värvaransvarig nu jämfört under -80 talet då det fortfarande var en konkurrensfördel att kunna erbjuda spelarna ett jobb på Husumfabriken.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Wayne Gresky: Hållberg bort oavsett om han går självmant eller tvingas bort. Detta trots att han var klart OK igår och inte varit så där tokdålig på sistone heller.
Där har vi ju redan en ersättare i Westin.

Men OM nån annan av backarna försvinner så måste vi ha en jämbördig värvning för Larsson och Bonsa är inte redo än. Dock så vill jag inte släppa iväg dom. Dom har potential för ES och vi kommer att behöva dom om nån säsong då Timmy, Hasse och Bubba inte blir yngre.

Jag skulle hellre se Hägga än Blomqvist men det bästa för dom vore att få spela mycket i en AS-klubb och få utvecklas ytterligare nåt år. Deras plats i laget kan vi fylla med valfri Junis.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Salle: Kalla mig galen men jag ser gärna Viklund och/eller Hedman i Mododressen till 11/12. Det har väl inte funkat helt som tänkt för herrarna i Götet men det kan bli ändring om de får chansen hemma igen.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
InVinoVeritas: Du är GALEN!!!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012

Wayne Gresky: Vi har ju en plats öppen för en transatlantisk spelare, kom jag på. I mina ögon kan säkert Macke få till ett skapligt namn, med tanke på sina kontakter hos t ex Vancouver.

Då är "bara" frågan om vi ska sikta på mer spets framåt eller en offensiv back.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
InVinoVeritas: Galen!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
InVinoVeritas: Blir nästa förslag en ny chans för Sondell?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Wayne Gresky: Det jag funderar mest över just nu är hur Sundström ska användas nästa säsong. Innan han började spela med slovakerna så såg han ju hur slö ut som hellst och jag tyckte att han borde sluta efter säsongen, nu är jag inte lika säker längre.Men beroende på hur Rosén utvecklas över sommaren så kan det kanske ändå vara läge att låta honom gå.

Skulle Rosén kunna axla en roll som andrecenter efter Ritchie? Man ser ju på hans spel i PP att han har enormt mycket hockey i sig men att han liksom väger för lätt i spelet 5 mot 5.

Exempel på lag utan Susse:

Nagy - Ritchie - Skröder
Danielsson - Rosén - Bartecko
Byström - Svartvadet - Madsen
Westin - Forsberg - Hedman
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Gustafsson: Sundström har ju tidigare visat att han inte spelar för pengarna och även om han ser slö ut så gör han mycket nytta för laget. Det är inte en slump att han ligger i den absoluta toppen av elitseriens plus/minus-liga. Kan han klara av att ha en mer undanskymd roll så tycker jag absolut att han ska vara kvar. Det är när spelare på väg ned vill ha monsterkontrakt som jag tycker att det är bättre att släppa dem.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Gustafsson: Låta honom (Sundström alltså) gå??? Till förmån för Rosén!?!?!

Ännu en som blir kallad galen av mig idag.


Susse hade en tung höst pga att Skröder var halvskadad och att han hade personliga problem med familjen. Nu lirar han med snabba skickliga spelare och man får återigen förundras över Susses ögon, hjärna och handleder agera i ljuv harmoni. Dessutom ser han lättare ut i både sinne och kropp så det kanske ser bättre ut på det familjära planet dessutom.


Nä Susse får vi nog "dras" med i nån säsong till... :-)


Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Wayne Gresky: Det är oerhört viktigt med en bredd i truppen. Tikarna har fått problem som sagt, och vi har haft/fått problem under två säsonger nu.
Häggström har ett grymt skott, men han behöver alldeles för mycket tid och utrymme för att avlossa det. Tror också att han skulle må bra av att fortsätta lira med Sundsvall ett år och kanske stänka in ett par kassar mot tikarna i deras riktiga derbyn?
Blomqvist är jag inte riktigt säker på. Tyckte mig se lite grit och konstruktivt spel hos honom när han fick mer istid när vi gick som sämst och halva laget var skadat/borta. Men var han en onehitwonder i Bofors? Precis som alla våra f.d. allsvenska spelare så kommer han med all sannolikhet att bli bättre nästa säsong. Då blir det lättare att avgöra ifall han är värd att satsa på i framtiden. Så nästa säsong bör han vara kvar.
Hedman tillför en dimension som vi behöver, även om vi i dagsläget har många som tillför en respekt och fearfactor. Han måste slipa på sitt markeringsspel i egen zon, inte söka tacklingar så att vi blir sårbara för kontringar. Tycker dock att han varit relativt disciplinerad i att inte ta onödiga utvisningar. Där är ju t.ex. Danielsson mycket värre.
Rosen har, som många redan påpekat, en bra spelförståelse och trevliga handleder. Men han ser inte passningar som Susse. Det finns det ingen som gör i vårt lag, anser jag. Tycker det är en självklarhet att Susse ska vara kvar nästa säsong. Han tjänar inte så mycket som en del tycks tro, så det är inte en belastning a' la Dimitrakos för vår budget. Rosen behöver bli rappare i skridskoåkningen och i närkampsspelet, en inte helt smidig ekvation. Men på sikt hoppas jag att han kan bli en habil andracenter.
K-Fop kan bli en ännu mer defensiv variant av Perra. Kaptenen kan bidra med en viss offensiv, men det kommer nog inte Forsberg att kunna göra. Men jag är nöjd om vi har en stabil center som kan gnugga på i de "sämre" kedjorna utan att klaga. Lär inte vara dyr och lär inte prova på spel i Europa heller. :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Det största frågetecknet för mig är Josefsson. Är han värd att förlänga med, eller ska vi leta på andra sidan pölen efter en bättre?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Bittesehr: Häggström är för bra för Sundsvall och för dålig för MODO. Så jag tycker vi lånar ut han till Timrå istället. Han skulle må bra av det, och allsvenskan verkar vara hans nivå.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
spud: Touché :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Wayne Gresky:

Susse måste ha bra folk runt sig, snabba hårt arbetande forwards som Nagy och Bartecko. Hans förstapass är unikt och sitter alltid perfekt på bladet.

Jag är otroligt glad att Susse har kommit igång igen och jag tror att slovakerna älskar att lira med honom
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Modo är intresserat av Mattias Persson från Troja, som kan bryta sitt kontrakt för Elitserien. Detta enligt MrMadhawk.

mrmadhawk.se/2011/february/mattias-persson-redo-for-storre-utmaningar.html
eliteprospects.com/player.php?player=2372
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012

Vi kan väl flytta diskussionen angående nästa säsong till denna tråd.

Följande spelare har vi på kontrakt nästa år:

Tuomas Tarkki 11/12
Eddie Larsson 11/12
Ole-Kristian Tollefsen 11/12 (+1)
Jacob Blomqvist 11/12
Niklas Danielson 11/12
Anton Hedman 11/12
Morten Madsen 12/13
Robert Rosén 11/12
Per-Åge Skröder 11/12 (+1)
Niklas Sundström 10/11 (+1)
Per Svartvadet 11/12
Kristian Forsberg 11/12 (+1)

Av dessa vill jag bara behålla OKT, Nikki D, Madsen, KFop, Skröder, Sundström och Svarten. Sundström har haft en jobbig säsong privat och jag tror han kan komma tillbaka rejält, dessutom har han varit en av våra bättre trots allt.

Svarten får stanna som center i tredje- eller fjärdekedjan. Övriga tycker jag gjort sig förtjänt av att stanna. Jag vill också att man förlänger med Pikkarainen, Nagy, Bartecko, Ritchie, Anton Byström och John Westin.

Skaffa sedan en riktigt stark målvakt, några defensivt duktiga försvarare och en rejäl målskytt. Fyll ut med allsvenska spelare, dock inte de vi redan har.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Jag håller med i det mesta, men jag vill inte behålla både Svarten och Susse. Hade de varit yngre hade jag skyllt svackan på Challe, men vi måste få in högvis med fart, och dessa två är segare än sirap.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
shinzawai: Måste jag välja så får Susse fortsätta spela, medan Svarten får ersätta Hasse Andersson som Mediaansvarig på kansliet.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Egentligen en "apropå ingenting" men ändå - hur gammal är Hasse Andersson egentligen?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
El Maco: 122.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Hur ser det egentligen ut om vi åker ut, har spelarna klausuler? Känns ju spontant inte direkt som att t.ex. OKT, Daniellsson eller Tarkki skulle vilja spela i Allsvenskan.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Spelare med utgående kontrakt:

Målvakter:

Nicklas Dahlberg - Har tyvärr inte varit bra alls och jag ser ingen anledning till att behålla honom.

Backar:

Anders Eriksson - Är väl en helt ok back, men får hjärnsläpp titt som tätt. En kostnadsfråga för mig.
Hannu Pikkarainen - Har producerat bra och har förvånansvärt bra plusminus. Men även här är det ett kostnadsfråga, han lär nog vilja ha rätt bra betalt. Men är det en acceptabel summa tycker jag att det ska förlängas.
Per Hållberg - Tack för din tid i föreningen, men det är bäst för alla ifall vi går skiljda vägar.
Hans Jonsson - Å ena sidan är han gammal och inte sådär jättebra längre, och vi behöver få in nytt blod. Å andra sidan är han billig, rutinerad och gör ett helt okej jobb som femte/sjätteback. Osäker på vad jag vill i dagsläget.
Mattias Timander - Ungefär samma som Hasse. Det handlar nog om kostnad och roll i så fall.
Daniel Josefsson - Ostabil skulle jag vilja säga, men han har en härlig skridskoåkning och jag är svag för backar som har viljan och kunnandet att transportera puck snabbt. Det beror nog på hur övriga backbesättningen ser ut.

Det är väl egentligen bara Hållberg som jag är helt säker att jag inte vill förlänga med, sen beror resten på kostnad, roll och övriga spelare på marknaden. Tråkigt svar, men så är det.

Forwards:

Magnus Häggström - Jag gillar Hägga, jag gör verkligen det. Tyvärr ser jag ingen plats i laget för honom nästa säsong, vi har för mycket bottom six-killar i laget redan.
Lubos Bartecko - Osäker. Börjar alltid bra, försvinner sedan. Är dock inte helt emot att ta in honom.
Ladislav Nagy - Ska behållas till nästa vilket pris som helst.
Byron Ritchie - Se ovan.
Niklas Sundström - Har ett optionsår. Blir nog inte jätteledsen om det förlängs, om han får bra kedjekamrater och en vettig roll i laget.

Tror inte att några kontrakt kommer att brytas om vi inte åker ur.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
El Maco: Alldeles för mycket och bäst före datumet gick ut för länge, länge sedan. Jag har en brorsa som är född 54 och han hävdar med bestämdhet att Hasse aldrig haft ett bäst datum!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2011/2012
Angående Rosén så tycker jag att det är svårt att avgöra hans öde. Han har gjort väldigt mycket mer poäng än vad jag trodde (även om säkert minst 90% är i PP) och han har visat att han har rätt schyssta händer och speluppfattning.

Samtidigt är han så långsam och klen. Kan han jobba på det under sommaren så tror jag på honom - men han kommer också att behöva speltid med bra kedjekamrater, någon som jag inte är säker på att vi kan ge honom. Det skulle vara en stor chansning att sätta upp honom i t.ex andrakedjan.
Kommentera

« · 1333965