1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533307 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K:

intressant inlägg som kan vara kul för de yngre fansen. Känns som det var igår nästan, jäklar vad tiden går.

Wayne Gresky: Challe kostade säkert pengar...

Jag tycker bara att det är så lätt att man faller för det där att jämföra spelare med spelare för att komma fram till hur många riktigt dyra spelare vi har råd med. Kanske lyckas Foppa och de andra skaka fram fler sponsorsmiljoner. Det var snack om straffskatt för att hockeyn subventionerades av arenabolaget och det finns en massa andra om/men/kanske som gör att vi fullständigt omöjligt kan ha tillräckligt bra insyn i ekonomin för att göra ens en kvalificerad gissning.

Därmed är det också svårt att värdera Marcus jobb med tanke på att vi inte vet vilka budget han har att röra sig med. Om han har mer eller mindre pengar att röra sig med osv.

J F K: Challe lär väl ha svarat för en extra minusmiljon iaf?

Skröder - Sundström - Kempe*
X - Ritola - X
Madsen - X - Hari
Svensson - Öberg - Westin

Lehtivuori - Regehr
Ahnelöv - X
Westin - Torp

Alsenfelt
Forsberg

Ja, ni... jag vet inte med er, men jag tycker inte att det ser brutalt bra ut. Behöver komma in spets nu.

* Tycker kanske inte att Kempe ska spela där, men jag ser ingen annan plats för honom i nuläget... 

Monno: Med tanke på att vi går ungefär +/- 0 efter att ha fått ett kapitaltillskott för Kempehallen/modohallen på 5 mille så kan man nog ganska snabbt räkna ut att någonstans måste pengarna tas ifrån... Givetvis kan man inte plocka 5 mille bara från truppen, men det vore farligt att räkna som du gör.

Nikki Nine: Om Torp nu ska vara nån sorts ersättare till Tolle så borde vi väl förhoppningsvis fått en jävla massa pengar över?
Pöck och Regher tar väl ut varandra. Betyder att pengen för Meyer och typ halva tolles lön finns kvar att spendera? Eller?

Angående Peter Andersson, vi kanske borde byta ur han mot Tommy Andersson?;-) Så kan Magswede eller va han heter på twitter trycka upp tröjor åt oss:-) :-P

Bad_Brett: Tänkte att man lite kort kan förklara diskussionen kring Cam Neely och framför allt Uffe Samuelsson.

Cam Neely, som var en fruktansvärt duktig power forward, fick en solklar bentackling utav Samuelsson (se länk nedan). Många hävdar att det avslutade hans karriär, men det är en sanning med modifikation. Cam själv spelade flera säsonger efteråt, men han hade knäproblem och spelade aldrig mer en hel säsong utan missade flertalet matcher. Han var heller aldrig lika bra som innan tacklingen. Cam själv hävdade att det inte var Samuelssons "fel" att han fick avsluta sin karriär ganska tidigt och han ankklagade inte Uffe för det där på annat sätt heller. Många andra däremot anser att det var Uffes fel att Cam aldrig fick chansen att bli så bra och hålla på så länge som han förtjänade. Döm själva:

www.youtube.com/watch?v=Pd8cDxL_5IE

renen:

Blindstyre :-)

Nikki Nine: Bremberg grattar med.

Bremberg på twitter...

"Grattis Modo/N Torp och en bra signing av Macke! Torp är en grym spelare att ha i ett lag och framförallt en kanon kille. Timrå var dumsnåla"

Hedman på twitter...

"Grattis Modo till värvningen av @Ntorp! Fantastiskt bra människa."

".. och spelare såklart!"

Redigerad kommentar

Nikki Nine:

"Då känns det tryggt att vi har Peter Andersson..."

haha!

J F K:

Då känns det tryggt att vi har Peter Andersson...

Wayne Gresky: Jag håller med. Westin har inget bra spelsinne, men jag är övertygad att med någon som är duktig på att instruera backarna så kommer han att kunna bli klart mycket bättre. Försvarsspelet verkade sakna en röd tråd faktiskt, för det fanns ingen automatik i att hjälpa varandra. Det var för mycket individuellt och för lite kollektivt.

(Vilket är en stor anledning till att förstakedjan var så mycket bättre på att försvara sig, för den fungerar klockrent där. Ritola, Schremp och Andersson däremot åkte omkring utan att riktigt veta vem man skulle markera och hur man skulle understödja backarna.)

Bad_Brett:

Känns väldigt konstigt att skriva ett ettårskontrakt med en kille som Westin för att sedan låna ut honom.

zigge:

Vi kan säkert låna ut Westin till Timrå.

J F K: Med Torp och Westin i backtruppen känns det väldigt viktigt att ha någon i ledarstaben som verkligen klarar av att förbättra spelarna i defensiven och positionsspelet.

Nikki Nine: Nä, o inte har vi nåt Sönnnnsvall att låna ut dem till heller! Det är ju ett rätt stort problem, huru få speltid i annat än j20/ES? Avtal me Borås? Almtuna?

Hoppas faktiskt Löven tar sig upp, om nu inte Bobbarna göre't nästa vår. Obra annars.

Nikki Nine: Byström måste ju vara klasser bättre än Westin nästa säsong. Kan inte tänka mig att Jens får speltid framför åtminstone en junior.

Peja:

Ligger någonting i det du säger. Cam var en av mina absoluta favoritspelare så jag kommer alltid förknippa Uffe med den där incidenten.

Nåväl, där gör han förhoppningsvis ingen skada.

I och för sig håller jag med J F K lite efter att ha kollat fler gånger på incidenten. Det ser snarare ut som att han är för trög i åkningen och inte hinner med än att han medvetet siktar på benet. Nåväl, fult är det oavsett.

Redigerad kommentar

Peja:Samuelsson hade inte så många bentacklingar på sitt samvete. Det är den omtalade på Can Neely, men i ärlighetens namn så tycker jag den mer är otur än någonting medvetet fult.

Då tycker jag att Sanny Lindström är klasser värre.

Nåja. Torp är en väldigt obekväm kille att möta hur som helst. Lite som en Tollefsen light.

J F K:

Vi kan i alla fall säga att våra juniorer kommer få väldigt svårt att få någon speltid så länge ingen skadar sig.

Lehtivuori - Regehr
Ahnelöv - X
Torp - Westin 

Nikki Nine: Nu har man inte sett matchningen så egentligen ska man inte uttala sig. Det kan ju ha berott på att Torp matchades mot motståndarnas offensivt bästa spelare och därmed haft mycket spel emot sig. Det kan givetvis också berott på att han inte är så bra som jag tyckte. Man är ju inte lika nogrann när man tittar på något annat lag än Modo...

Bad_Brett: Kanske kommer passa in bra med tanke på att bentacklingarnas krönte konung redan står i båset... 

Nikki Nine:

Jahapp. Då har vi alltså värvat en av seriens fegaste och mest osportsliga spelare. Bentacklingarnas okrönte konung. Jag kan direkt säga att jag ogillar denna värvning skarpt av flera orsaker. Torp kan givetvis inte jämföras med Tollefsen kvalitetsmässigt, att påstå det är bara löjligt.

Poffa: Det mest positiva, förutom att TIKarna verkar ha blivit upprivna över förlusten, är väl att han antagligen har sin bästa tid framför sig.

Redigerad kommentar

J F K:

Han kanske var dominant i kvalserien, men var ändå den i Timrå med sämst +/-. -4.

Nikki Nine: 17 tvåor, tre tior och en 5+20 unger grundserien 11/12. Danielsson hade bara 12 minuter mindre, men hade fler tvåor. Tolle hade 26 tvåor, men inget matchstraff.

Vet inte om det är så hemskt. Jag gillar värvningen. Vi behöver ilska och aggresivitet på backsidan.

Nikki Nine: Att han hade -14 kan ju också återspegla att han spelade mycket. Jag tycker att han var snudd på dominant i kvalserien efter att ha varit sämre under elitserien. Lite tveksam är jag allt, men jag tror faktiskt att Torp tidigare under säsongen kan ha varit väldigt lidande av att det kollektiva försvarsspelet i Timrå var under all kritik. Inför kvalserien och framförallt i kvalserien så fick man ju ordning på spelet och kanske är Torp en sådan som behöver raka och tydliga direktiv. (Lite som snygg-Hasse som blev oerhört mycket bättre när man styrde upp honom från coach-håll.)

Nikki Nine: Det beror förstås på vilken Torp ni får. Den som var rent usel under grundserien är inget att ha, men som sagt under kvalspelet så var han vår genomgående bäste back. I konkurrens med Hedman.

Nikki Nine: Det hoppas jag att du blir :)

Dream Team:

Han hade -14 i det sämsta laget i Elitserien (näst sämste back hade -10) och har ett rykte om sig att vara direkt ful i sitt spelsätt och ta dumma utvisningar.

Jag är besviken.

Poffa: Torp växte flera klasser under kvalserien och man såg verkligen att han kommer från en klubb där det är tradition att vinna. Med en tydlig avundsjuka säger jag ändå grattis till värvningen!

renen:

Men Torp är väl verkligen inte bra?

NuMo: Största skillnaden är väl tuffheten men spelmässigt så är det nog + för Torp, sen ersätter han inte OKT som kapten och hur han agerar i omlädningsrum samt på sidan av banan.

Poffa: Håller absolut inte med. Men i uppspelsfasen lär det bli säkrare. Tolle verkade ju ha blinda fläcken i hela ögat.

Wayne Gresky: Ersätter OKT i det defensiva spelet. Lär inte göra det sämre.

Wayne Gresky: Vad förbannad jag blir men Grattis säger jag med bitterhet.

Wayne Gresky: men va!? jag har ju fått intrycket av att han ska vara rätt bra :O :O :O

renen: Tollefsens ersättare misstänker jag.

Wayne Gresky: Ja för fan!

Andersén verkar vara på väg att lämna Brynäs. Lägger man ihop det med ryktet att vi är på väg att värva från Brynäs plus att vi behöver en ersättare till Tollefsen så känns det inte helt långsökt.

henkelainen: Jo han var bra i 4de kedjan. Men inför säsongen hade nog varken Modo eller Freddan planerat att han skulle spela i 4de kedjan.

Monno: Så dålig var han ju inte, han var faktiskt helt okej enligt min mening när firma Kalus - Andersson - Hedman tryckte ner motståndarna i sarghörnen i slutet på säsongen. 

Men han ville ha mer speltid och det fick han aldrig. All lycka i framtiden Fredrik :) 

Monno: Nej man får säga att han floppade och inte nådde upp till sin egentliga standard. Känns som en bra lösning för både MoDo och Fredric att avbryta samarbetet. Som konstaterats så har ju MoDo ganska gott om killar för tredje och fjärdelinan i förhållande till första och andra.

Nikki Nine: Tänker du på Påhlsson?

Bad_Brett: Tycker han började bra. Men efter typ halva säsongen märkte man inte om han var på isen. Oerhört profil lös på isen.

Lycka till i SSK iaf, hoppas han hittar tillbaka i spelet:-)

Bad_Brett:

Väntat. Kommer Öberg centra fjärdelinan nu?

Gäsp:

Det känns lite trist, för jag är övertygad om att killen har potential, men han hittade ju verkligen inte rätt i MoDo.

« · 1493726 · »