1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532901 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

Enligt Pelle Hägglund som pratat med Näslund ska det komma in cirka fem spetsspelare. Det behövs.

Påhlsson har hög prio.

NuMo: Nja tror det blir en besvikelse om vi tar den gode Antos, åldern samt skadorna.

Har Söderberg gjort sitt?

Inget nytt kontrakt i Skellefteå verkar det som i alla fall.

http://allehanda.se/sport/1.4690207-soderberg-far-inte-nytt-kontrakt

Antos är för mig annars en spelare som har spetskompetens i att föra in pucken och hålla den i anfallszon. Är han skadefri är han enligt mig verkligen en ex-modoit som man fortfarande kan krama ur lite vätska ur.

Har funderat ett tag på hela Forsberg-historien och kommit fram till att det väl inte är så hemskt, egentligen. Vi ser ut att få ett ganska bra lag ändå.

Skröder - Sundström - X
Ritola - X (Påhlsson) - Kempe
Madsen - X - Hari
Svensson - Öberg - Forsberg
Possler - Krüger - Westin

Hänger mycket på vilka spelare vi kan få in på kryssen, givetvis. Kan vi få en toppspelare med Skröder och Sundström och att Påhlsson vänder hem så har vi ändå fem toppspelare i Elitserien och en ung och utvecklingsbar kille från regionen. Sen beror det givetvis på form och kemi vilka formationer man spelar med.

Vi får väl se om vi lånar ut Krüger och Westin. Det kanske är att föredra, om de inte tar en plats under försäsongen.

Ahnelöv - X
Lehtivuori - Regehr
X - Torp
Westin - Byström
Bohman

GM MN ville ha in två seniorbackar till. Då får vi en bra backuppsättning med bra bredd och konkurrens. Inte kattskit.

J F K: Jo, han hade nog nästan vare i klass med en viss Norrman då;) (Ni vet han som har poängrekordet på en Säs i Modo)

Monno: Jo det är klart. Med Silfverberg bredvid Susse och Skröder så hade han nog både vunnit skytteligan och hamnat på plus i plus/minus. Den kedjan hade varit grym:)

Petey21: Såhär på rak arm hade jag nog kunnat tänkt mig både Fasth i Silvferberg ;)

Men förstår hur du menar, inte mkt spets som cirkulerar mellan ES klubbarna.

Tittade igenom Aftonbladets sammanställning över spelare som lämnar sina respektive elitserielag, och spontant kan jag säga att det finns inte en enda spelare i den listan som man tänker "wow, honom vill jag ha". Det blir ett digert jobb att ersätta de flyktade spelarna som har olika typer av spetskompetens, men man lär nog inte hitta ersättarna inom landets gränser.

McFire:Bara att instämma. Han håller möjligen för allsvenskan, kanske.

Nikki Nine: Håller med, låter ju helt orimligt att man skulle skeppa Svensson efter det kontraktet. Kalus tycker jag absolut man skall behålla, Jag skulle hellre vara utan Öberg, Forsberg, Svensson eller tex Madsen. Kalus var väl inte inne på ett enda mål bakåt har jag för mig!? 
Forsberg, ja denne Forsberg, bort! 

Nikki Nine: Skulle vilja veta vilka vi sparar till egentligen som är så dyra? Ska vi värva Malkin eller vad är det frågan om?? 

Nikki Nine: Att man inte passar på att göra sig av med K-fop är bortom mitt förstånd. Visst bred trupp i all ära, men nu börjar det ju gå till överdrift. Vi har inte råd att sätta för många seniorer på bänken med vår ekonomiska situation.

Lär väl sluta med att Uffe ger elitseriens mest begränsade spelare en massa istid istället för våra ovanligt lovande forwardsjuniorer.

Wayne Gresky:

Det tycker jag låter konstigt. Man gav honom ändå ett ganska bra förtroende genom att ge honom ett kontrakt på 2,5 år. Att bryta det efter ett halvår för att man värvat spelare som håller ungefär samma klass låter underligt. Jag tycker att han är bättre än eller likvärdig Öberg, Forsberg och Kalus.

Nikki Nine: Jag skulle inte bli jättechockad om Björn Svensson lämnar för Malmö, när de fått ordning på sin situation och blivit av med några högdjur.

Noterar även att Kalus inte står med under lämnar, vilket jag antar betyder att det finns ett visst intresse från Modos sida.

Hur många spelare för fjärdekedjan ska vi ha?

Skröder - Sundström - X
X - Ritola - Kempe
Madsen - X - Hari
Svensson - Öberg - Forsberg
Westin, Nyström, Possler

Ja, ni... Hoppas Kempe får ett genombrott.

Bad_Brett:

Hedblom är en skön djäkel. Så himla rolig.

En gång råkade han ringa in ett 45 minuters mobilsvarmeddelande på min telefon när han var ute och lattjade på Golfbanan här i Gävle.

Orkade bara lyssna några minuter men det var många garv på de minuterna, han bara drog fulskämt med alla han träffade, hahaha.

Redigerad kommentar

Poffa:

Han hade ett optionsår på sitt kontrakt. Om detta stämmer så måste det ha plockats upp.

Enligt Modos hemsida har KFop kontrakt över nästa säsong och man "bekräftar" att Pöck och Schremp lämnar.

J F K:

Lite Jonas Karlsson-humor är ju aldrig fel:

www.youtube.com/watch?v=RcVjlKiWt7Y

Nikki Nine: Realistist så är Bud gissningsvis på tok för dyr, men jag antar att inlägget var av det mer humoristiska slaget:)

Holloway vore något till Ritolas kedja det. Kanske läge att lägga ett Bud?

Ni har väl läst senaste numret av klubbtidningen? Uffe skriver om säsongen som varit, intressant tycker jag.

"Känner också att om - och när man har någon som tar energi från gruppen så måste jag agera tidigare."

Hyfsad passning till Dick?

Icing-Ove:

Såg det också, men Gnaget har väl också en bred trupp? ;-)

Dessutom ska vi i omgång 29 möta FBK på neutral plan, nämligen i Läkerol Arena.

DariusK: Haha, du kan ha upptäckt något som stjälper hela schemat :-) Kolla omgången efter och AIK....

Redigerad kommentar

Nikki Nine: 15 klara poäng, det där ;)

Icing-Ove:

Tufft för Modo i omgång 20, tur att vi ska ha en bred trupp...

20 Lördag 2012-11-03 16.00 E.ON Arena

Timrå IK - MoDo Hockey

20 Lördag 2012-11-03 18.30 Vida Arena

Växjö Lakers - MoDo Hockey

Redigerad kommentar

Nikki Nine:

Länskonkurrent och de är vinnare av lilla SM, samt har sopat rent marknaden under silly. Nu måste vi värva nån, jag får paniiik....

Redigerad kommentar

Icing-Ove:

Tuff inledning för Modo. Nykomling, länskonkurrent, mästarna och två svåra bortamatcher mot Skellefteå och Frölunda. Aj aj...

Kanske kan Schremp lockas av tanken att det blir amerikansk tema i början av MoDos spelschema:

Match 1: Twin Peaks borta

Match 2: Hillbillys hemma

Match 3: Indianer Ugh Ugh borta

PontusJ: Jag tror inte Omark skulle passa i Luleås spelsystem. Harju passade definitivt inte och skulle Omark gå dit är risken att han inte skulle få spela sitt spel. Forechecka, sätta press och ständigt ha en tanke på defensiven låter inte som någonting Omark i längden skulle trivas med.

Jag tycker Mårts skulle haft mer tålamod faktiskt, men det kanske bara är jag det.

Viskarn: Åh, Omark... Jag är så svag för den spelaren, definitivt sommarens drömvärvning i mina ögon.

Nikki Nine: Har tänkt i samma banor. På Twitter har han dock skrivit att han gärna vill spela i ett annat NHL-lag nästa sässe.

Men ett eller två år i Elitserien i Sveriges viktigaste lag hade nog gjort honom gott. :-)

Undrar allt om vi inte kan locka hem Omark ändå. Hans aktier kan inte stå jättehögt, nu får han inte ens vara med i VM. Hans favoritlag när han var mindre var som ni vet Modo, hans idol var Foppa och nu är hans bror juniortränare i föreningen.

Nog inte HELT omöjligt om han inte får kontrakt i Nordamerika.

Petey21: 1921 är ansvariga för det sportsliga. De SKA inte blanda sig i den övriga verksamheten lika lite som Trollsås ska uttala sig i sportrelaterade frågor. Dock så har du rätt i att allt inte sköts bra på det kansliet, men det är inte så konstigt när man på kempis-tiden anställde den som var billigast och inte efter kompetens.

Nikki Nine: Fast den diskussionen är nog så viktig. När man får anta att vår GM och bitr. GM har både kontakter med och inspiration från NHL och vill satsa för att göra organisationen så professionell som möjligt, är det lite märkligt om man inte tittar även på den biten, för om det är något man är duktiga på over there så är det just marknadsbiten och mediabiten. Så det är konstigt att man inte fräschat upp även den biten med inspiration från hur det fungerar däröver.

spud:

Lite lustigt att vi har råd med två målvaktstränare men vi har ingen marknadschef och vi har ingen media- och informationsansvarig som gör sitt jobb.

Men det är en annan diskussion...

Nikki Nine: Hmm? Man skulle ju kunna tro att modo har större ambitioner än att vara ett lindansargäng år ut och in.

Nikki Nine: ja vi får hoppas på det, vi ska nog ha tålamod bara.

renen:

En bra organisation är aldrig något dåligt. Näslund vet vad han gör.

Nikki Nine: Känns som det är många på avlöningslistan som inte är spelare!

Fast visst de behövs nog om vi lyckas framöver, hoppas jag.

Wayne Gresky: Han har ju inget vm att visa upp sig i, så chanserna för ett envägskontrakt i NHL är ju inte gigantiska.

Nikki Nine: Jo visst kan han det, men det känns aningen avlägsnare nu. Jag svårt att se att han sticker till NHL om han inte får ett envägskontrakt. Inga pengar till Bern om han flyttar utan de delas mellan MoDo och Djurgården.

Redigerad kommentar

Wayne Gresky:

Han kan väl fortfarande skriva kontrakt med en NHL-klubb? Skulle Bern få pengar i så fall? Han har inte spelat en enda match än, menar jag...

Nikki Nine: Synd, jag hade hoppats på lite NHL-pengar.

yngwie:

Ursäkta för min icke Svenska där i slutet, skyller på iPaden. ;)

bj21:

Dom uppåkningarna, dragningarna, skotten som Pikken gjorde första säsongen var magiska. Vad som hänt sedan de vette fåglarna, såg inte han gör en enda offensiv pikka-räjd en endaste gång på matcherna jag såg i år.

« · 1501633 · »