Nikki Nine:
Vad jag har förstått så är det Anaheim och inte Kyle som valt salary arbitration och eftersom att Kyle efter det beslutet skrev på för Modo så borde han väl rimligtvis inte ha något intresse av att skriva på för Anaheim, speciellt inte på ett tvåvägskontrakt.
Redigerad kommentar
Läge för Modo och framförallt Näslund att "tala till folket" om vad som gäller ang Kyle !
Wayne Gresky:
Men varför skulle Cumiskey skriva på ett kontrakt i Europa om han skulle upp i skiljedomstol? Han skrev dessutom på kontraktet med Modo EFTER datumet för att ansöka som skiljedomstol hade passerat. Tycker det är ännu mer ologiskt.
Den största frågan är väl ifall det finns en klausul i kontraktet med Modo att han kan sticka innan 31/7 eller om Anaheim bara kört på ändå, om det nu stämmer. Fortfarande bara en person som har sagt det, även om han verkar gå att lita på.
Nikki Nine: Men hur kan europeiska spelare signa spelare som är RFA?
Kyle och Anaheim skulle tydligen upp i NHL:s skiljedomstol i morgon, verkar ju inte som att Modos kontrakt har påverkat hans tillgänglighetsstatus liksom.
Bad_Brett:
Anaheim hade redan hans rättigheter eftersom han fick ett qualifying offer för någon månad sen.
Smurfen:
Det måste väl ha någonting med rättigheter att göra? Han kan ju vara RFA i ett år till.
Hoppas verkligen att det stämmer !!!
Tydligen har Näslund pratat med Kyle:s agent nyss och då var han en Modo:it !!
Den som lever få se
mikenomad: Större konstigheter har hänt. Det vi vet är att han höll på och drog ut på sitt kontraktsskrivande även i Colorado, vilket fick en hel del att undra vad han höll på med.
Jag misstänker dock att varenda hockeyskribent av rang i landet undersöker saken för tillfället. Så det borde inte dröja alltför länge innan saken är utredd, åt ena eller andra hållet. Jag har dock väldigt svårt att se att Markus skulle lämna ett kryphål i kontraktet till Kyle så här sent.
Blake: NHL-regler gäller vanligtvis bara för NHL-klubbar, övergångar till resten av världen står i bästa fall luddigt beskrivna i någon fotnot i något appendix.
När var det alla spelare skulle vara på plats i Övik?
Blake: Nu kanske jag är helt ute och cyklar. Men på Anaheim Ducks hemsida så står Kyle som restricted free agent. Jag som inte kan någonting om restricted free agents, drog iväg en lätt googling och kom in på denna sida:
http://proicehockey.about.com/od/nhlfreeagents/a/Nhl-Restricted-Free-Agents.htm
Som jag uppfattar det så står det att om en restricted free agent blir erbjuden kontrakt av ett annat lag (Modo), så har laget som han spelar för (Anaheim), sju dagar på sig att välja ifall dom ska lägga fram ett kontraktsförslag som är minst lika bra som det han är erbjuden av laget som försöker signa honom.
Dessa sju dagar är passerade, då Kyle skrev på för Modo den 9onde Juli.
Jag har dock ingen aning om ifall Markus gett honom några kryphål i sitt kontrakt som gör det möjligt för honom att åka tillbaka till Anaheim, jag hoppas inte det.
Kyle Cumiskey klar för Anaheim? Är det ens möjligt för honom att skriva på såhär sent?
Gustafsson: För de som undrar hur bortastället kommer att se ut, finns svaret på Ulvö Hotells Facebooksida, av alla ställen...
Wayne Gresky:
Att ens jämföra Rangers med Modos nya ställ. Rangers har en lyckad design och färgsättning med byxor som bryter av, dessutom har dom inte en miljon reklamloggor som gör saken än värre.
Sovjets dräkter kan man tycka mycket om men att dom var väldesignade och snygga är väl det sista man kan säga om dem. Hur klassiska dom än är så var dom ruggigt stygga.
Detroits röda kan man stå ut med av någon underlig anledning men det vita bortastället är tusen gånger snyggare just för att röda byxor bryter av onepiecen.
Bad_Brett: Nej inte har vi någon större tradition, Modo har ju bara spelat i rött-vitt-grönt i ca 50 år...
Man tycker ju att du som vet så mycket om "branding", trender och vad som faktiskt säljer borde känna till att retro är den absolut hetaste flugan i NHL just nu när det kommer till matchställ.
Wayne Gresky:
Senaste gången jag tittade har MoDo vunnit SM-guld två gångar. I hälften av fallen de har vunnit har de spelat i svarta byxor.
När det gäller branding, kan det vara klokt att titta lite djupare än att börja svamla om "historien". Anledningen till att klassiska dräkter håller i längden är just att de är _klassiska_. Klubbmärken och färgkombinationer som har hängt kvar i 100 år, sådant utstrålar kvalitet. Att en klubb som har testat palettens alla färgar och gång på gång överträffat sig själv i att ha så ful logotyp som möjligt, bestämmer sig för att "gå tillbaka till rötterna" känns både naivt, gulligt och patetiskt.
MoDo ÄR inte Detroit och har aldrig varit i närheten av att vara det. Det var därför man introducerade svart, för efter år att fula dräkter äntligen få till något som såg någolunda professionellt ut, vilket man lyckades med under guldåret. Rött och grönt är en ganska gräslig färgkombination och att det är nödvändigt att blanda in vitt eller svart för att skilja färgerna åt.
Ser vi till andra lag utan någon större tradition, vill jag ändå påstå att har varit rätt effektivt att vara nyskapande. Se bara vilken jättehit Växjös nya tröjor blev. Ännu tydligare var det i NHL, med lag som Anaheim Mighty Ducks. Där kan vi snacka branding! Samarbete med Disney, filmer som riktade sig till barn och ungdomar och ett färgschema ingen hade sett förut.
Rent estetiskt omnämns ofta lag som Minnesota.
Kontentan är att det gäller att sära på tradition och vad som faktiskt säljer. Om det finns en enorm tradition i klubben, så kan traditionen i sig sälja. Finns det däremot ingen klar linje, är det desto viktigare att vara nyskapande. Denna dräkt kommer inte gå till historien.
Nikki Nine: Jag gillar de nya tröjorna. Får inte alls några Södertälje-vibbar som vissa andra, utan Modo-vibbar. Röda tröjor, byxor och hjälmar ÄR Modo, historiskt sett. Att sedan Södertälje gick ifrån sina blå/vit/gula dräkter och bytte till rött är en helt annan sak, det borde inte hindra oss från att gå tillbaka till rötterna.
Visst finns det detaljer även i dessa nya tröjor som skulle kunna vara bättre, som det där med att skippa den tunna röda linjen så att det vita och gröna går ihop, som Fredde säger, och kanske även reklamen till viss del. Men i stort tycker jag dessa är riktigt snygga, och jag är glad att man inte körde med gröna byxor och hjälm som vissa förespråkat.
Men personligen gillade jag även de svarta detaljerna i vissa av de senare årens dräkter, till exempel tröjorna det guldglimrande året 2007 var riktigt snygga, och även den Calgaryinspirerade varianten för några år sedan.
Sawchuk: Är det något som är nyskapande i MoDo så är det väl att försöka hitta någon form av röd tråd och ta till vara historien? Klubbmärken och färgen på dräkterna har bytts hit och dit i hopp att göra det lite hippare eller jaga några välbehövliga sponsorkronor. Souvernirerna har också handlat mer om misslyckade försök att vara moderna (pizzakartong) än att vara stilrena och klassiska.
Nu blir det mycket rött på dräkten, precis som Sovjet hade och Detroit har. Jag har inte hört så mycket pyjamassnack om dessa lag. Det innovativa och vågade är sällan lyckat i idrottssammanhang. Titta på Timrås örn, NY Islanders fiskare, hur lyckat har detta varit? Nej det är klassiska klubbmärken och dräkter som håller i längden. NY Rangers design är inte särskilt spännande, men ändå uppskattad av många.
Nikki Nine:
Här går Madhawk igenom MoDos trupp inför kommande säsong om ni inte läst det .
Nikki Nine:
Någon som vet varför vitblafforna delvis är tillbaka?
Var det ingen som fattade att det var snyggare reklam förra året eller blev det för jobbigt att komma ihåg?
Sawchuk:
Man kan undra var kaptensbokstäverna ska sitta på tröjan. Mitten, precis ovanför loggan är snyggt...
Räknade till 15 olika företag som har reklam på stället. Tråkigt eftersom att det förstör helhetsintrycket, men man förstår givetvis varför. Tror att det påverkar en del hur stället ser ut och jag vet inte hur mycket Rebook har bestämt i förväg hur det ska vara.
Får se hur det ser ut på riktigt, men det känns lite som en onepiece.
Wayne Gresky:
ja, kanske. Jag gillar historia och tradition. Samtidigt gillar jag entrepenörsanda, utveckling, utmaningar och framtidstro också. Det var inte alltid bättre förr. Jag är dock beredd att vänta tills jag sett ställen live innan jag bestämmer mig för bu eller bä.
I slutändan kan jag stå ut med nästan vilka matchställ som helst bara MoDo presterar en bra hockey. Det skulle dock vara spännande att se prov på helt nya matchställ där någon med sinne för det estetiska testar lite gränser.
Bad_Brett:
Har aldrig varit ett fan av byxa, damasker och tröja i samma färg, blir lite pyjamas över det. Bortastället kan bli ok men hemmastället känns så Södertälje på något vis.
www.svenskafans.com/image/7/129167/Infor-MODO-Hockey-Sodertalje-SK.jpg
spud:
Jag hävdar fortfarande att svart är en bra icke-färg att ha på tröjor som smutsas ner med en massa reklam. Dessutom är inte rött i för stora mängder speciellt snyggt enligt mig.
Denna dräkt må vara ett kliv bakåt i tiden, men inte ett positivt sådant. Den känns så otroligt fantasilös på något vis. Allt är rött, bortsett från några smala ränder. Ingenting jag frivilligt hänger upp på väggen med andra ord.
Nikki Nine: Fan riktigt nöjd med den tröjan, sedan uppskattar jag att de presenterar den på detta sätt. Jag har för mig att det tidigare år har låtit någon spelare bli fotograferad off ice. Bara genom att presentera den på detta sätt så minskar missnöjdhet med någon procent.
Sen gillar jag att foppa fått in sin affärspartner Lernstenen på tröjan, för inte har de varit där förrut?
Redigerad kommentar
Nikki Nine: Ganska enkla och stilrena. Mycket rött vilket är bra.(vid redigeringen så kanske det är lite för mycket rött.) Helt ok, men inget jag känner wow va snyggt över. Känns som lite retro utan att försöka va retro.
Vi har haft bättre och flertalet gånger sämre. Så jag klagar inte.
Sen så är det som någon skrev att man skulle vilja se dem in action innan man ger det slutgiltiga svaret.
Redigerad kommentar
Så förutsatt inte Näslund gett honom en klausul så sitter han på kontrakt med oss? Han lär ju även få betydligt mer pröjs här än i Ahl. Fast han kanske är fat i tron om en Nhl plats.