1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530889 inlägg · 4122 ämnen

SAIK - MoDo 13/9-2014

Sv: SAIK - MoDo 13/9-2014

Sven Sewage:

Det Skellefteå som klädde av oss igår är nog ett mittenlag då det har spelats 55 omgångar.

Modo måste spela äckligt äckligt äckligt diciplinerat i spelet utan puck samtidigt som man anfaller som ens liv hängde på att det blir mål om man ska plocka treor i vinter.

Anders F blir första tränaren som får gå i vinter.

JFK: Vad menar du med " I värsta fall " ;)

Sven Sewage: Tycker nog att Possler fortfarande är en klass bättre än Kempe. Förra säsongen så upplevde jagadet som att många av topplagen passade oss bra där vi stressade sönder deras spel och vi inte hade så mycket puck. Vårt problem var nog främst att vi hade kopiöst svårt mot lag där vi skulle föra spelet.

Modo var trots allt ett lag som släppte in relativt få mål...

Nu är det fortfarande extremt tidigt på säsongen.

Sawchuk: Kan inte tänka mig att man sparkar Anders. För det första har den sportsliga ledningen ohyggligt mer tålamod än supportrar och för det andra undrar jag hur man ekonomiskt kommer undan en sådan sak...

J F K:

Wait and see.

Sawchuk: Ja, vi får väl se. Jag tror inte det. Jag sa också att man inte skulle sparka Hensick, utan enda möjligheten var att någon köpte honom /tog över kontraktet. Bara för att jag fick rätt då innebär givetvis inte att jag får rätt nu.

Sawchuk: Skall Forsberg sparkas så måste först Modo bli totalt frånkörda i tabellen, sedan måste det till ett avtal mellan Modo och A.F för det finns inte möjlighet att betala lönen under kontraktstiden och sedan ta in en ny tränare och för det tredje, varför i helvete pratar vi om detta? Grundspelet är ju helt okej och vi förlorar både mot Örebro och SAIK pga slarv

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI:

Är grundspelet helt ok??? :O

Grundspelet är ju problemet. Det finns inget grundspel. 

Att ha fem spelare som åker och tittar på PF är inte ett grundspel, att ha en som checkar medan två ställer upp för att styra är inte ett grundspel, att ha ett Gap Control på +10 meter är inte ett grundspel, att skapa numerära underlägen 1-2 i anfallsspelet är inte ett grundspel, att lämna målvakten ensam mot två Skellefteåspelare för att man får spelvändningar på sig en meter innanför egen blå är inte ett grundspel.

Det här Modolaget har misslyckats kapitalt med sin spelide, dom måste dessutom spelat för mycket djungelhockey på träningarna istället för att fokusera på det taktiska.

9-2 i baken efter två matcher talar ett tydligt språk.

Sawchuk: Det du nämner ser jag inte som Modos spelidé utan felavvägningar och misstag som jag precis skrev i mitt tidigare inlägg, tror du på allvar att det är Modos spelidé?

Modos stora problem ligger i bristen på kontinuitet, spelar ingen roll om A.F håller fast i sitt sätt att lira hockey när det är nytt för halva truppen inför varje säsong. Det kommer ta tid innan spelet sitter och tålamod är ett måste för supportrarna. Som jag skrev tidigare Modo får sikta på plats 9-10 och hoppas att spelet frammåt våren sitter tillräckligt för att klara play in, hur mycket topp 6 lagen drar ifrån bryr jag mig inte om för tillfället, blir vi lämnade i botten så kommer jag börja oroa mig, men tills dess är jag helt lugn!

ULTIMAVICI:

Nä, det är Modos brist på ett inövat grundspel.

Redigerad kommentar

Sawchuk:

Grundspelet som elitlagen i Sverige spelar är på papperet väldigt lika och det är endast små detaljer som skiljer sig åt. 

Skillnaden ligger i hur man lär ut det, vilken kontinutet man har i memoriseringen/automatiseringen av grundspelet och hur höga krav man ställer på spelarna att lösa sin uppgift. Sedan måste tränaren kunna sälja det till spelarna. I Modo ser man ut att ha misslyckats med det och alla spelare agerar som individualister. En gammal klyscha kommer här väl till pass. " There is no I in Team "

Redigerad kommentar

Sawchuk: Hur pass bra det fungerar hänger också i högsta grad på kompetensen hos spelarna, allt går inte att nöta in om inte spelarna är kompetenta nog.

« · 1628403