1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530889 inlägg · 4122 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{5647}:
Då man sagt att sponsorer ligger kvar el ökat så blir det minst 50 m till nästa säsong.

KomIgenNu: Men räknar man arenan i omsättningen så blir det inte riktigt relevant som jämförelse. Evenemang och luncher genererar mycket omsättning.

Det är ju arenan som kostar. Utan den hade vi väl inte haft guld 2007, men det är den som drar ned oss nu. Sedan är de 15 miljonerna inte bara bidrag, utan också att kommunen köper istider. Förtäckt bidrag, javisst, men så jobbar alla lag/kommuner. Möjligen med undantag för Stockholmslagen.

Sedan kan jag köpa det mesta, men när leksingar gnäller på kommunala bidrag blir det rätt mycket att kasta sten i glashus.

KomIgenNu: Japp det är det jag menar..

Tarasov: Håller med, öppenhet med skattemedel borde vara ett redovisningskrav mot skattebetalarna. Tycker ca 15 mille i bidrag till Modo var ganska saftigt när dom var i SHL!

ghostie: 11,7msek / ca 5000 medlemmar = 2340 SEK. En Överkomlig summa för de flesta? Vore fair IMO.

{7810}: Jo, det är väl så men, om inte minnet sviker mig så är Rögle den förening som haft högst budget i HA och den var på ca 70 milj, då var det inklusive arenan. Så att ligga runt 100 som man nu tror och tänker i Modo är, ja, det kan leda käpprätt åt fel håll.

{7810}:
Det är väl det de jobbar med i nuläget.

Tarasov: Den enda långsiktiga hållbara lösningen är en stabil budget. Vilket man får om man får in pengar!

Våran arena lär väl vara dyrast i HA med.

{7810}:
Förr eller senare blir det, men man kanske hittar en långsiktigt hållbar lösning

KulltorpsOlli:
Jag har väl egentligen inga synpunker på hur en kommun väljer att använda sina pengar. Att man väljer att lägga dessa pengar på en klubb som bedriver hockeyverksamhet som fyller en funktion för kommunens invånare kan väl vara ok.

Tarasov: Så är det, så är det alltid att ingen vill laget i deras kommun, län, stad, hjärta ska gå i KK. Men alltså att bara mata in miljoner funkar inte för en bank, kommun eller privatperson i längden. Till slut måste man inse att det inte håller.

Jag tror inte ens Foppa skulle vilja mata in pengar utan han kommer inse att det helt enkelt bara inte funkar.

Får ett företag, oavsett vilket, inte in pengar eller klarar av att stå på egna ben så slutar det ALLTID i KK.. Tyvärr.

Sen är det väl bara hoppas vi tar oss upp i SHL inom snar framtid!

För det säger sig själv, med dessa pengar vi blir av med i och med degraderingen och vi knappt klarade oss med dom pengarna i SHL så ÄR det tufft. Titta egentligen bara på alla lag i hela HA.

KulltorpsOlli:
Det är ju naturligtvis att föredra att man klarar sig utan kommunala pengar. Men det flesta klubbar får någon form av kommunalt stöd, eller "dopar" så länge det sker med öppen redovisning så tkr jag det är ok

ghostie: Leksands gatsten känns som en stenkula jämfört med Modos kommunala doping...Är det ok att som förening få nästan 30 miljoner per säsong av kommunen????

{7810}:
För det första tycker jag det låter lite dumt och säga så, lite olika anledningar. Bla pressen man sätter på spelarna. Sedan gillar jag inte "vi ger upp mentaliteten" det signalerar. Det hade räckt att säga "det blir tufft." Skrivet med all respekt för CG( som jag tycker gjorde ett bra jobb), samt att uttalandet kan ha förekommit som ett slutresonemang i en lång diskussion.

Den främsta anledningen till jag inte tror att Modo går i kk, är att ingen vill det. Banken som lånat ut pengar vill det inte, kommunen vill det inte, är ganska säker på att en överväldigande majoritet av ortsbefolkningen inte vill det.

Dessutom verkar det som om det är amorteringar på lån som är problemet. Normalt brukar banker vara nöjda om de får in räntan.

För intrycket av att det dessutom inte är akut utan att man är ute i förväg. Det värsta motparter/leverantörer/ kunder etc vet är om man "öh asså problem med pengar vettu.... Kan vi skjuta på det annars går jag i konkurs nästa månad..."

Däremot möts man med rätt god förståelse om man är ut i god tid.... "Vet ni det är tufft för oss nu, kan vi dela upp betalningen osv"

Markusson kommer han från Markusson familjen som drivit en del bolag i övikstrakten? Har fått ett mkt gott intryck av dem.

Tarasov: Happ och varför då? Charlotte själv sa Modo inte överlever mer än 2 år i AS. Dom behövde kommunbidrag i SHL och behöver mer nu. Alltså ser jag det som att om vi inte får bidrag så kommer det inte att funka ekonomiskt. Eller behöver dom bidrag för skojs skull?

Monno: Förmodligen så har Modo pejlat läget ned sossarna innan de lade en budget med ett negativt utfall på 11 mille.

{7225}: Ja fast bra många hos oppositionen är väldigt modo vänliga också.
Allt gnäll på bidrag till modo är mer en sak för att det ska klagas på de som styr. När det sen röstas håller alla med...
Klassiker i denna stad.

Monno: Jo det löser sig nog men det har ju muttrats en del tidigare och då spelade Modo i SHL. Vissa inom Oppositionen lär se sin chans att sätta käpparna i hjulet för detta kan jag tänka.

{7225}: Jag tror nog man får bidrag även denna gång. Dock möjligtvis om man är smart skriver kommunen årliga avtal. Samt ser till att ställa rejäla krav själv.
Även kommunpamparna är Modoiter. Inte bara vi forum muppar. På gott och ont.
Jag älskar Modo. Men det är ju såklart helt åt helvette att någon som aldrig i sitt liv brytt sig om Modo ska sponsra dom med skattepengar.
Men det är ju tyvärr så det funkar i de flesta små ställen med elitlag.

{7810}:
Det är jag helt säker på att det inte är...

Oj, var vi så illa ute. Får vi alltså inte bidraget, och vi inte går upp i år eller nästa så är det förmodligen adjö då med Modo antar jag?

ghostie: Denna gång kan det bli svårare att få igenom bidragen tror jag. Tidigare argument om hur mycket det betyder för Örnsköldsvik med ett lag i SHL är borta men samtidigt finns kanske inget val. Säger kommunen nej så lär de få ta över en Arena som kostar mer än 11 mille per år.

ghostie:
Bra att de är öppna och ute i god tid.

Öberg verkar avsluta karriären. Trist för oss men för hans egen skull var det nog dags. Nästa smäll hade kunnat bli ödesdiger.

Nu får vi se om kommunen är sugna på att delta i återväxten...

modomille:
Det har jag ingen aning om, men visst kan man gå och kolla på träningarna. De är offentligt anslagna

Tarasov: Tack så mycket,men är det bara att gå in å titta då eller? 3 av dom 15 "bästa" nyförvärven i SHL kom från Modo.

modomille:
Här är schemat FJC

Tarasov: Är det någon som vet när a-laget tränar imorrn och om det bara är att komma å kolla?

På pappret känns Eidstedt-Lindgren som ett spännande par

Rytter: Du glömde halmstrået:
"alltid roligt att jämföra och spekulera. Vi kanske inte är helt värdelösa i år ändå."
😉

{7225}:

Ifall du hade orkat läsa så hade du också kanske fattat.

"Noterade att Leksand torskade mot Salavat med 6-2 idag. Inte för att det betyder ett skit egentligen"

Så jag fattar inte vad du menar med att gripa efter halmstrån.

Rytter: Haha här grips det efter halmstrån...

Skrubben:

Se på fan ;-)

Ännu bättre!

Rytter: Det slutade 8-2 till och med :)

{5647}:

Noterade att Leksand torskade mot Salavat med 6-2 idag. Inte för att det betyder ett skit egentligen men alltid roligt att jämföra och spekulera. Vi kanske inte är helt värdelösa i år ändå.

mr_brasco: kanske för att jag känner väldigt många i ledningen. Du är ute och cyklar.

{5647}:

"Foppa var verkligen inte lika insatt", hur vet du det? Insatt och sista ordet är inte samma sak..... Att Foppa inte lagt ner lika mycket tid som han borde i den rollen han hade tror jag att vi överens om. Dock tror jag att hans ord väger tyngre än Svartvadets. Med andra ord, jag tror inte (tillskillnad från dig) att det var en one man show.

Hurras var inte den som tog ut riktningen mot Nordamerika och de hade vunnit med Markoolio i båset.....

mr_brasco: Foppa var verkligen inte alls lika insatt. Det var väl i princip bara Brashear, men annars har det varit mycket av en one man show. Därav att man satte dit sportrådet och ett tydligt krav att de ska vara delaktiga, vilket är ett tydligt tecken på att man inte var nöjd med hur det fungerat.

Min gissning är att om man fått Johansson direkt så hade inte man värvat så mycket nordamerikaner som var i linje med Huras önskemål. Man hade nog spelat i shl om AJ varit med i början av försäsongen med samma material som ifjol också...

Dexter : Jag håller med dig, men jag tror att Foppa haft en hel del att säga till om och är minst lika skyldig till de senaste årens misslyckanden. Vi minns alla en värvning som Svartvadet inte ens hade en susning om. Min övertygelse är att om vi inte haft en massa före detta NHL spelare i föreningen med en övertro på den ligan (att botten i NHL = Toppen i SHL) så skulle vi fortfarande spela i SHL.

Dexter : Jönsson hoppade av själv.

Och svartvadet värvar inte spelare själv längre. Det är stor skillnad på den biten. I det dagliga är det ungefär samma som tidigare, men det gäller alltså inte värvningarna...

{5647}: Jo, han får hjälp nu. Det hade han kunnat få även när de satt i styrelsen. Så här formulerar han det själv (det skiljde sig från hur Modo beskrev det):

"– Arbetsuppgiften är densamma. Peter (Forsberg) kommer inte ha så mycket tid och det är bra att vi har en bredd när vi diskuterar spelare. Därför är det jättebra att vi får in ett sportråd som har olika erfarenheter som jag kan diskutera med.

"Då kommer inte sportrådet ha ett slags sportchefsansvar utan de har andra ansvarsområden?

– De kommer inte vara operativa på samma sätt som jag. Vi kommer träffas, prata strategier och spelare när det passar."

I mina ögon har han misslyckats så mycket att han inte längre borde kunna vara kvar. FBK sparkade Jönsson efter en säsong, var det väl? Svartvadets ohotade position i Modo är direkt skadlig.

Dexter : För övrigt har förändringar skett på ledarsidan. Jag vet inte vilken grotta du bott i, men svartvadet har inte längre mandat att värva spelare. Nu är det ett sportråd med hedberg, ödda och susse. En rejäl förändring faktiskt.

Dexter : Fast när hardy Nilsson spelade ned Modo i ettan bytte man ingenting. Man bara fortsatte och precis samma ledning tog upp laget. Hockey är mer komplicerat än så. Vad som fungerar en säsong i en trupp, behöver inte fungera nästa och tvärtom.

Är klubben lite street smart, så tar man ner och flyttar bort NHL-tavlan i arenakorridoren och sätter upp bilder på dagens trupp. Det är detta gäng som gäller nu!

Rytter: Det där har jag hört som argument för att Svartvadet ska vara kvar. Att om Modo varit kvar, så hade laget för nästa säsong sett riktigt bra ut och ingen hade klagat.

Men laget såg inte pjåkigt ut inför förra säsongen heller. Man skulle utmana om topp sex, och det var väl även sagt att det var den säsongen man hade satsat på, efter att ha kört på ett budgetlag 2014-15.

Det är uppenbart att ett starkt lag på pappret inte betyder någonting, och jag tror inte det blivit någon skillnad. Problemet är som vi alla vet djupare än så.

Därför kan man även vara orolig inför denna säsong. Inga förändringar har ju skett på den sportsliga ledarsidan. Bara för att man spelar i en sämre liga, och har ett bra lag på pappret, så betyder det inte att de problem som försatt Modo i den här situationen är borta. Vill det sig illa kan man falla ännu längre ned. Egentligen finns det väl inte mycket som tyder på att de som kört ned föreningen helt plötsligt ska få allt att stämma och ta upp laget? Att Svartvadet fortfarande är kvar och att han knappt ger några intervjuer känns... sådär. Han har knappt synts till under hela den här tiden. Överlag har det varit för tyst.

Men jag är en pessimist. Låt oss drömma om en sammansvetsad lagmaskin och ett återmöte med Leksand i kvalet, och en lika härlig stämning i arenan som under sjunde matchen. Unibet har oss som tvåa bakom AIK... ja, allt är möjligt i augusti.

Rytter: Seriöst, dessa trötta toppnamn man hoppats på de senaste åren är ju en befrielse att slippa idag, även om vi hade haft en kanontrupp i SHL. Ett lag i Övik måste visa glöd och framåtanda, annars ska man inte ha ett lag i Övik. Börja om och börja med att krossa Leksand!

{5647}:

Kan bara instämma i det du skriver. Det gjorde sjukt ont i början, för mig var det kanske inte främst att åka ut SHL utan att vi tappade alla våra lovande spelare som hade kunnat varit vår chans att bygga ett lag för toppen. Sedan att vi förmodligen haft ett riktigt bra lag med spelare som Filppula, Welch, Cumiskey, Ahnelöv, Eriksson, Olofsson, Pettersson, Grundström mfl, det är det som smärtar mest. Det hade varit vår chans att bli ett lag för övre halvan igen och vända på den negativa spiralen.

Nu hoppas jag bara att alla unga spelare som lämnat modo gör succe och får NHL kontrakt omgående så vi får pengar för dem.

Nu när det värsta har lagt sig så ser man fram emot säsongen faktiskt, var skeptisk till laget i början men det var nog för att man hade SHL glasögonen på. Nu tycker jag däremot att det ser spännande ut och med lokala unga inslag. Det viktiga för mig är att modo satsar på juniorerna så att dessa kan utvecklas och gå via a-laget, och träffar vi rätt med värvningar och en bra kull så kan vi utmana uppåt.

Hoppas att alla supportrar kan sluta upp så att vi har ett snitt som inte ligger så långt ifrån vårt SHL snitt.

Hur som helst så har besvikelsen från 1/4 vänt till en hunger efter årets säsong, bara hoppas man känner samma sak efter 15-20 omgångar =).

Nucky: Jo så är det ju. Men det känns ju lite tragiskt att det ska behövas.
Än om det nog är vad som krävs om vi ska kunna komma kurera med t.ex. Skellefteå.

Monno:
Vi hoppar o tar efter den senaste på alla plan:)

« · 1757461 · »