1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530918 inlägg · 4122 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{5647}:
Kul att Whalgren skall spela center

{5647}: Jag tror att Modo har en bra chans att komma topp 6 !

{7225}: Jag tycker att målsättningen bör vara topp 3. På papperet är truppen bra nog för det om man spelar bra. Sedan vet jag att ett par lag kommer att floppa i allsvenskan, beroende på skador, målvaktsproblem och alla möjliga anledningar.
Men, som sagt tycker jag att man har ett lag som ska nosa på kvalplatsen.

Hallå alla Modofans. Jag skriver inte det här inlägget för att vrida om kniven hos er ännu mer, utan för att jag är genuint nyfiken:

Hur känns det att vara Modosupporter när säsongen nu drar igång? Jag förstår att smärtan måste varit oerhört tung precis efter uttåget, men hur känns det när det nu har gått ett par månader? Får ni ångest bara så fort ni tänker på Modo, eller har ni lyckats smälta det som hände och snarare blickar framåt?

{5647}: Förhoppningsvis så lyfter Modo ju längre säsongen går men starten kan bli jobbig och svår att hantera. Som tur var är så är det ju på vårkanten det avgörs.
Grymt svårtippat är det i alla fall och i allsvenskan så är det så otroligt viktigt med en stark grupp och att spela som att lag. I SHL kan man komma längre med några få individuellt starka spelare är min känsla.

Skrubben:
Beror nog på vilket förhållande man har till sporten. För mig försvinner besvikelsen ganska snabbt, är mer nyfiken på hur det kommer att gå. Klarar Lindgren/Leman/Whalgren att lyfta? Hur bra kan Farley bli? Kan JP få ett genombrott? Osv....

Ang placeringar med mera, så är det viktigaste att man kan lyfta från mitten av januari och framåt.

Tarasov: Ser matchen. Ingen tvekan om att ryssarna är bättre, men spelmässigt är det det rätt jämt. Det är effektiviteten och den individuella skickligheten som tillsammans med ett stundtals naivt spel i egen zon som skiljer.

Det finns ändå lite positivt att säga. En hel del positiva saker offensivt som sånär resulterat i en reducering får nuvarande 0-2.

{5647}: Tack för informationen 👍👍
Fortsätt gärna att mata ut hur det ser ut som !!!😀😀

{5647}: Hur är kvalitén på streamen? Ful stream eller helt ok?

Smurfen: 1-2 i pp. Snygg passning från högersidan till Leman som snyggt smugit upp på bortre sidan. Byråns pass lysande:)

{7639}: Den är helt ok!

{7639}: strömmen är lite bättre än vanligt, men då arenan har dåligt ljus och kameran är ganska lågt är det inte en dröm.

Salavat är faktiskt sämre defensivt. Man bjuder på en del och missar många markeringar i slottet.

Man får inte glömma att de borde dominera klart mer. Omark är exempelvis ruskigt svårstoppad för allsvenska spelare...

{5647}: 10 - 10 i skott blir man rätt glad av. Lär nog rinna iväg rejält mot slutet kan jag tänka mig.

{7639}: Modo spelade upp sig, samtidigt som kanske salavat blev lite bekväma. Det var rätt jämt och inte alls något spel mot ett mål som jag var rädd för.

Jakobsson har riktigt bra fart. Leman ser väldigt bra ut offinsivt, men behöver spela enklare när det går så fort. Vet inte vem 50 är, men han imponerade verkligen inte... Byron ser lite tung ut, men han är några år också. Hedman kommer att bli sjukt nyttig...

{5647}: Ja när Salavat gasar på framåt har våra backar det lite tungt. Fullt naturligt. Men som du säger så skapar vi ju en hel del faktiskt.

En period in på den nya säsongen så imponerar Lemàn i alla fall. Tycker han verkar väldigt lugn med pucken.
Tidigt att säga så mkt dock. Jakobsson verkar dock ännu bättre fart på rören i år lovande. Och Wahlgren vågar spela sitt spel också.

Defensiven ser ju ut som under Huras ungefär. Med skillnaden att detta är första matchen på säsongen mot ett KHL lag som spelat ett tag.

Sen vågar man nog redan nu hävda att Byron kommer göra en jäkla skillnad på HA nivå. Han kommer vara riktigt riktigt bra.
Tror han klarat sig bra från skadan.

{5647}: Ja, Jakobsson såg intressant ut. Kanske en ny Victor Olofsson om han får träna på skottet. Riktigt rapp på skridskorna.
Annars ganska typisk försäsongsmatch. Det ser sällan samspelt ut.

{5647}: 50 är Wahlgren. Tycker väl ändå han gjort lite bra. Tänker då främst offensivt.
Defensivt är det ganska många som hamnar lite här och där tycker jag.

Monno: Ok, då var det Wahlgren som blev tagen med brallorna nere flera gånger i egen zon. Han behöver en hel del skolning där, men offensivt har han verkligen potential.

{5647}: Jo så var det nog. Men han är ju bara 18år så förhoppningsvis lär han sig. :-)

Och Omark har nog snurrat byxorna av betydligt större namn...
Det märks att det är klasskillnad. Känns inte som Salavat kör full gas riktigt. Defensivt är det inte mkt att hurra över iaf.

Monno: verkligen en omotiverad och bedrövlig retur av Bjurö så står det 1-3. Salavat har höjt tempot lite.
Var det Björklund som slår en toksvår passning bakom ryggen i egen zon när man haft press på sig. En pojklagsspelare hade blivit utskälld för en sådan!

{5647}: Slovaken är verkligen liten, men han ser rapp ut och är med mer i spelet än målkavalkaden visade. Behåll säger jag:)

{5647}: Detta är ju första matchen för säsongen, så det går väl inte att dra för höga växlar inte.

hanzon: givetvis är det så, men litegrand kan man allt se. Försvarspelet är längre fram nu än under Huras försäsong. Visst förlorar man dueller osv, men ryssarna får väldigt få odd man rushes, vilket är lite märkligt med tanke på uur snabba och skickliga många av dem är. Under Huras hade väl motståndarna haft närmare tio frilägen såhär långt...

{5647}: Så det känns bra att Andreas Johansson blev kvar som coach? Hur ser norrmannen ut så här långt?

hanzon: he he. Sämre än Huras hade varit svårt att hitta:)

Ser inte norrmannen så mycket. Verkar spela rejält det lilla man sett, men man känner inte igen åkstilen på någon, så bara de som sticker ut (som den lilla Slovaken och den rappe Jakobsson) märker man av.

{5647}: På ispremiären blev jag positivt överraskad av Björklund och hans rappa skridskoåkning, tror att han kommer att tillföra en hel del.

hanzon: Jag tror att Modo gör rätt i längden när man spelar sitt eget spel. Man hade likt Tingsryd kunnat medvetet backa hem och kontra, men jag tror att vi kommer att bli spelförande mot de flesta lag och då är det vettigt att träna på att hålla i pucken. Visst är vi chanslösa när de går för fullt (vilket kanske märks i att Engqvist och Omark är bäst som säkert tycker att det är roligare än ryssarna att spela där), men vi kastar inte vara iväg pucken och grisar...

{5647}: först en zorro till 1-4, men sedan gör Slovaken 2-4 på en retur. Engström får nog pass då han sköt, men lite billigt att släppa returen rakt ut.

{5647}: Resultatet saknar väl betydelse, viktigare att spelet fungerar, eller hur?

hanzon: Absolut. Tror jag slutar se snart, men jag är riktigt nöjd. Ryssarna har varit på is längre och har spelat match tidigare. Så även om de har mycket mer att ge har vi hållit uppe spelet bra och inte släppt till alldeles för öppna chanser.

Sedan är det väl som vanligt att de yngre och de med lättare kroppar har en fördel såhår tidigt. Spelare som ritchie, Paris, Hedman osv behöver lite mer tid på sig.

{5647}: Kom tillbaka med slutresultatet och målgörarna, om du vill.

hanzon: Ser man inte matchen så har man kunnat följa liverapportering på Allehanda.se ;)

hanzon: 5-2 slutade det. Mål av Leman och Majdan.

Nu tror jag inte Salavat körde fullt. Men nog är det bittert att den här matchen var spelmässigt jämnare än 6 av 7 kvalmatchen i våras.
Kul att det är igång. Men nog är det lite bittert med Hockeyallsvenskan...
Nåväl nåväl.
Kul att Majdan fick göra mål. Tro hur try-outen funkar? Om han gör brak succé på försäsongen, kan typ SAIK knycka honom?

hanzon: 2-5 där det sista var i tom kasse. Första gjorde Leman på en lysande assist av Ritchie i pp. Andra gjorde Slovaken en lite billig retur efter Enströms skott. Paris fick väl assist där.

Monno: Tack för rapporten, jag hoppas Modo sajnar slovaken Majdan, det man sett om han på Youtube så övertygar han.

hanzon: Jag tycker det såg bättre ut än väntat. Det kändes passningssäkrare på backsidan än vad det gjort på många år. Ska bli kul och se hur backsidan står sig när det blir mer fysiskt. Känns iaf som att laget är bättre komponerat i år, tror dock inte att Bjurö blir den som står längst bak när Jultomten har varit och hälsat på.

Jag är också intresserad av att veta hur Try Out kontrakten är utformade någon som vet?

Mer intressant är dock om Modo-sjukan fortfarande gäller, dvs att nya spelare ser grymt bra ut de 4-5 första matcherna för att sedan bli anonyma på isen i bästa fall. Kan vi glömma det nu eller hur funkar det?

Monno: Du är inte ensam om att vara bitter.....

Skrubben: Smärtan är enorm. Jag har väl kommit till insikt efter att man tre gånger spelat kval på sex år har man "förtjänat" att åka ned. Jag tycker att vi denna säsongen var mer överlägsen än i kvalet mot Vita Hästen, men att den gången vi kanske borde åkt ut av de tre gångerna var den första när vi vann med 2-0 mot SSK i den direkt avgörande matchen. Nu åkte vi ut där vi verkligen borde vunnit hur lätt som helst, vilket fortfarande är svårt att smälta. Jag kan fortfarande fundera på hur ett så kopiöst mycket sämre lag som Leksand var i matchserien, ändå kunde vinna den. (Samtidigt ger det ändå lite hopp, för hur mycket bättre SHL-lagen än är kan det allsvenska laget vinna och gå upp).

Men, nu känner jag mig ganska ok ändå. Allsvenskan är på en del sätt roligare än SHL. Givetvis är det sämre spelare och sämre lag, men den är också mer oförutsägbar, spelas i en hockey med med "går det så går det" och vi kommer att ta fler poäng samt spela fler unga spelare. Det handlar nog en del om att stålsätta sig...

{5647}: Exakt.

Jag är fortfarande ruggigt bitter över det sätt man åkte ur, men det faktum att man spelat kval i 3 av de 4 senaste åren så förtjänar man fan att åka ur.
Ser det som ett resultat av obentligt ledarskap, dåliga värvningar(scouting) och avsaknad av en röd tråd i föreningen.
Näslund tycker jag hade något positivt på gång, men efter Svartens intåg känns det mesta slumpartat.

Men om man nu lyckas bygga nåt bra av detta och blir ett topplag i hockeyallsvenskan som tar sig till kval var och vartannat år, så kommer man också gå upp till slut.
Det är vad jag hoppas på iaf.

{5647}: En gåta (vilket ligger Andreas Johansson i fatet) är att inte Bjurö fick förtroendet i kassen match 6 och 7, där gavs SHL statusen bort.
Även matchningen av Welch och Framförallt Byron förbryllade mig då de inte var i skicka att spela hockey. Den annars så modige AJ fegade ur i laguttagningarna på slutet vilket vi får hoppas att han lärt sig någonting av.

{7225}: Vi har väl ältat det där så många gånger redan, men nog lyckades Andreas fantastiskt mycket bättre som tränare än som matchcoach. Jag tycker att laget blev fantastiskt mycket bättre och många spelare utvecklades rejält individuellt, men det hjälpa inte direkt i kvalet när rädslan att förlora var så mycket större än viljan att vinna. Visst var självförtroende och annat kört i botten, men jag hade hoppats att AJ skulle lyckats gjuta mer mod i spelarna.

{5647}:
Tror heller inte man skall underskatta att Modo "lärt sig" förlora matcher en hel säsong( el i 2 säsonger). Tror det blir SHL lagens främsta motståndare i kvalen. De allsvenska laget som kvalar har ofta ett "go" med sig in i kvalet.

{5647}: Helt rått, nu ser vi framåt..

{5647}: Det som är mest skrämmande med Hockeyallsvenskan är ju ekonomin.
Ju längre vi är här nere ju närmare tror jag vi blir KK.
Nu kanske vi klarar av att banta i nog stor utsträckning. Men jag tror tyvärr inte det. Jag tror att vi under alla år som vi varit i SHL dragit på oss en rejält stor kostym. En kostym vi knappt kunde fylla i SHL.
Har man sytt in den nog för att vara ett allsvenskt lag?

Går inte Modo upp inom 2år är arenan att betrakta som kommunal.

Monno: Är det helt klart uttalat att målsättningen är att direkt ta klivet upp igen? Kan inte komma ihåg att någon direkt uttalat det, från Modohåll.
Vi kanske får rätta munnen efter matsäcken ett antal säsonger...

Monno:
Det behöver inte bli så, Leksand gick exv plus denna säsong. De får inga bidrag från kommunen längre. Äger sin arena. Däremot går det inte och vara släpphänt med ekonomin som många föreningar är. Markusson i styrelsen såg "kostnadskontroll" som en sak som var hans grej...upp till bevis:) en sund ekonomi är grunden till framgångar....Att satsa pengar man inte har leder ofta till problem

Tarasov: Ja fast Leksand är ju kanske inte världens bästa exempel på sund ekonomi. ;-)

Sen vill jag nog påstå att Leksand efter en massa år i mörkret till slut lyckats anpassa sig till ett liv i allsvenskan. Och på samma gång man gjorde det så "råkade" man gå upp.
Detta har ju nu lett till att man har en allsvensk trupp i SHL.
Men man kan ju inte påstå att det har gått smärtfritt...

Monno:
Den senaste säsongen är den som räknas:)

Att det har en allsvensk trupp i SHL har nog mer att göra med att de inte räknade med att gå upp, än att de hade ekonomin i balans. KHK satt i samma usla sits förra året.

Tycker det verkar som att Modo satsar klokt, ur ekonomisk synvinkel är det viktigt med kval. Minst 2 extra hemmatjejen om man kvalar med lite tur 3. Lägg på ett kval och vi har minst 4 extra hemma matcher i bästa fall 7 st......

Monno: är det inte en fördel för Modo ifall arenan tas över av kommunen? Självklart en förhandlingsfråga, men i det långa loppet tror jag det är en fördel.
Jobbigare för skattebetalarna dock.

« · 1757146 · »