1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531025 inlägg · 4122 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

Sv: Sillysäsongsnacktråd

Bengt:

Optimist... ;)

Dawidovski: Vad bra. Då vet vi att du tycker det.

Modoante: Jag tvivlar faktiskt på att Zacke är en bättre målvakt än Grizzly!
Jag skulle hålla dom jämbördiga, båda två har ungefär lika mycket ES-rutin, fast Grizzly har ju varit med lite längre än zacke på högsta nivå, trots att han inte fått stå så många matcher i ES.

Dawidovski:

Lägg ner nu, Dawidovski. Du kommer ingen vart här inne ändå.

Dawidovski: jag är glad att det inte nlev Grizzly för att Zacke är en bättre målvakt

Poffa: Det var väl skönt att ni slapp Grizzly, ni vill väl inte ha nån fulspelande Färjestadare till modo?

Jaha, då var det klart att det inte blir Grizzly som bildar målvaktspar med Zakke kommande säsong. Fredrik Eriksson kommer att stå i Västerås mål de två kommande säsongerna. Samtidigt rapporterar hockeycentralen att Jens Karlsson, senast i Frölunda, har fått kontraktsförslag från bl a Luleå, MODO och Djurgården.

knaskamilla: Tyvärr funkar det inte riktigt så med mina föräldrar.

Paddan:

Det är då man har föräldrar som man kan bli skyldig pengar... ;)

Poffa: Jäklar, 5800 kronor, det är ju hutlöst mycket, drygt 2/3 delar av en "månadslön". Känns just nu som att det blir till att bli ståplatsperson återigen. För avbetalning är det ju inte ens tal om som icke-lönearbetande.

Mail skickat till Fredrik Östman:

Ett öppet och ganska irriterat inlägg till MODO Hockey, där jag gärna ser svar från styrelse/kanslipersonal på frågorna som jag ställer...

Efter att ha sett de papper som finns angående seriekort/VIPkort till nästa säsong så höjer jag på ögonbrynen. För det första så är det en rätt så saltad ökning av priset. Man lägger på 500:- på seriekortet på sittplats. Bara det kännbart. Sedan har man mage att begära 1000:- för att man skall vara garanterad likvärdig eller bättre plats i nya arenan. Så därför uppstår ju ett par självklara frågor:

1. Varför så hög höjning? Inför förra säsongen så sa man att man höjde priset då för att komma närmare vad det skulle kosta i nya arenan. Så det kan väl inte vara därför de höjer nu?

2. Hur resonerar man då man kräver 1000:- extra för att bli garanterad sittplats? Att man som jag haft sittplats i fem år och varje år betalat dyra slantar för att se mitt MODO skall inte ge mig någonting i flytten till nya arenan? Sanslöst i så fall!

3. Vad menas med likvärdig plats eller bättre?

4. Vad kommer platserna kosta i nya arenan? Jag betalar inte 1000:- extra i år för att få reda på att jag nästa år inte kommer ha råd att sitta pga de dyra priserna.

5. Kommer man ta ställning till att folk som redan nu sitter i grupper vill sitta tillsammans i nya arenan, eller kommer det kosta ytterligare nån tusenlapp per person?

6. De platser som inte täcks av alla som nu betalar den där tusenlappen, hur kommer de att fördelas? Vi får betala en tusenlapp extra för att vara säkra på plats, kommer de övriga platserna auktioneras ut till de intresserade, då naturligtvis med ett minimibud på 1500:- + ordinarie kostnad?

Innan man fått svar på dessa frågor så får jag direkt en känsla av ocker och lurendrejeri. Som att man i frånvaro av en huvudsponsor till Arena och förening försöker mjölka sina trognaste fans på pengar.

Nu hoppas jag innerligt att någon eller några på MODO Hockeys kansli eller i styrelsen bemödar sig med att svara på dessa frågor.
Gärna mer officiellt än här på forumet. Jag vet att många, många känner likadant. Dessa frågor är nämligen en sammanställning av de tankegångar och frågor jag hört från de som är i samma sits som mig.

Frisco:

Äsch då, inte kan man betala ett seriekort med rikskuponger. Eller...?

knaskamilla: Det är bara att du drar in lite på lunchandet på stan så har du snart de pengarna.

knaskamilla:

Jo, du kan ju bli "very important ståplatsperson", också. Det tycker jag faktiskt är riktigt kul. Det är väl en idé de snott från dig va? Undrar om man får tejprullen med biljetthäftet?

Poffa: Jimmie Ericsson

Norra Allsvenskan
FO 405 FO+ 236 FO- 169 FO% 58

Superallsvenskan
FO 208 FO+ 112 FO- 96 FO% 54

Kvalserien
FO 138 FO+ 66 FO- 72 FO% 48

Extrainfo:
Elitserien:
1 21 Forsberg, Peter MODO RW 33 238 151 87 63,45
2301423913131347 Svartvadet 46%

Poffa:

Jimmie Erikssons tekningsprocent i norra allsvenskan är 58,27% (236 vunna och 169 förlorade på 405 tekningar). Med det låg han femma i norra allsvenskans tekningsstatistik, och etta i Skellefteå.

Frisco:

Från 4300:- till 5800:-, kan det bli roligare?

Salle: Replicasalle;-)

Intressant mening för sittapåfetarseletpublikum:
Om förtur till likvärdigt/bättre plats i nya arenan önskas
tillkommer en förtursavgift på 1.000 kr (faktureras i sept 05).

knaskamilla: Har inte sett något bekräftat med såg någonstans (minns inte vart) att Ö-vik visst var för långt norrut för att vara intressant.

För jag kan väl inte minnas fel eller...?

berghult:

Hmm. Har Jämtin skrivit på för något annat lag?

knaskamilla: Det är nog rätt, och jag är glad att han skrev på. Hans utveckling var bra i år. Jämför med SSK som hela tiden vill behålla den annars rätt anonyme Erik Norbäck för hans tekningskunnande.
Men nog behövs det mer är två centrar av hyfsad klass. Det blev (till din glädje i alla fall) inget med Jämtin så det saknas även en "wernblomtyp" i truppen. Eller det sakns rätt så mycket ännu....

knaskamilla:

Svartvadet kan också teka och gör det bra. Foppa om han nu fortsätter i MODO, är en av ligans bästa tekare. Så nog tror jag vi kommer klara detta. Förresten, hur är Jimmie Ericsson som tekare?

berghult:

Men nu har ju Gästrin förlängt kontraktet i alla fall. Den match jag kollade tekningsstatistiken för var han den bästa tekaren...

Nalle Sjuh: Håller med om att Wennerberg troligen passar bättre i Timrås spelstil än vad Modo har visat efter Brithen. Det var ju med hans "offensiv till varje pris" som Wennerberg blommade ut.
Warg har varit en skaplig tekare vad jag har sett men inte fått något vidare förtroende som center. Jag anser att Modo har underskattat vikten av att ha bra tekare, något som jag vill jämföra med frisparslägen i fotboll. Där satsar man ju på att ha någon riktigt duktig i truppen.

NuMo:

Värdering av nytillkomna spelare utifrån statistik eller annat än rena matchbilder är ju ganska förlåtligt - bara Elitserien innehåller ju ungefär 11*25 spelare som man inte följer till 100% i varje match.

Vad det gäller Warg så blir ju problemet att han uppnått den hiskligt *host* höga åldern av 26 år, har varit en del av a-lagstruppen i sex säsonger, spelat under fyra olika tränare (med ganska skiftande spelstilar), och ändå inte börjat leverera i match-efter-match. Det är tråkigt när man ser glimtarna av bra spel, men samtidigt så måste man väl då nästan börja fingra efter den obehagliga frågeställningen om hur det varit med motivation och fysisk status?

Att Wennerberg försvann under Pirro var trist och tyvärr ett kvitto på att han inte har de där Wernblom-kvalitéerna att våga gå in framför mål, som skulle göra honom mer användbar i fler spelsituationer, men med den spelstil Timrå haft de senaste säsongerna tror jag iaf att siffrorna kommer att börja peka uppåt för honom igen. Timrå borde ha mer uppenbar nytta av honom i vinter än vad MoDo har (självklart beroende på hur Lückner tänkt sig spela).

Sen är ju hög spelaromsättning i tredje- och fjärdeformationer faktiskt något riktigt bra - som kan hindra att säsongskorten når femsiffriga belopp inom några år, om vissa styrelsemedlemmar inte får tummen ur...

Tycho: Warg är en myccket bättre hockeyspelare än Wennerberg. Han har både lägre lägsta- och högre högstanivå än Wennerberg. Warg kan i rätt omgivning bli riktigt bra och det skulle inte förvåna mig om han blommar ut i TIK och blir 2:a-3.:e center. Wennerberg är en hockeyarbetare som nog passar in i TIKs spelstil men är lite begränsad i sitt kunnande. Förutom den formtopp han hade för nåt år så har han visat på tok för lite i MoDo-dressen.

Tycho: Ja, jag upptäcker att TIKarna värderar spelarna annorlunda än vad jag upplever att vi Modoiter gör.

NuMo: Intressant eftersom alla verkar tycka Warg är betydligt mer osäkert kort än Wennerberg. Det är säker för att det står 3 A bredvid hans namn i statistiken.
Tror dock ändå att det skulle vara intressant att spela Warg som 5:e center spelandes Wing normalt. Bra att ha en till van tekare inne. Hoppas då på en riktigt bra klasscenter som alternativ...

Tycho:

Rent generellt så upplever nog de flesta modoiter att Warg är den mer komplette spelaren av de två. Wennerberg är klart mer begränsad och lyckas inte hans aggressiva spel med offensiva tacklingar, ja då händer det inte mycket. Det är vad som har hänt i Modo i alla fall.

Warg har ett mycket bredare register och visar emellanåt fantastisk pondus. Då ser man att det finns något i honom, något som han tyvärr visat lite för sällan. Troligen pga. söndertrasad säsong pga. skador, eller som nu, NHL-proffs och därmed mindre spel. I Årets korta slutspel för Modos del så var det dock Wennerberg som klev fram och i en match var han riktigt, riktigt bra.

Men som sagt. Jag håller Warg som etta av de två, men samtidigt handlar det också om vilken spelartyp man vill ha. Helt klart kan båda två utveckla sig till sin fulla potential, i rätt miljö där man får ansvar och där man blir rätt använd. Synd att det inte skedde i Modo bara.

Ännu en spelare som inte går till Modo - Melin tillbaka till HV.

www.hv71.se/nyhet.asp?sid=666

Poffa:

Till skillnad från vårt lag, som inte värvar alls... ;) Men ärligt talat - har inte Ragge haft sina bättre stunder? Det var ju väldigt länge sedan han spelade i MoDo, känns det som. Nog måste det väl finnas folk som är lite mer "upcoming" men ändå billiga, som Lule kunde ha värvat?

Poffa:

Jag håller med dig, Timrå ser ut att värva en "billig" trupp tycker jag, kan det vara så att många lag befarar att NHL lockouten kommer att fortsätta så man spar "degen" till att kunna spetsa till med några NHL lirare om konflikten fortsätter?

Poffa: Ja en massa lag värvar konstigt... och modo värvar inte alls... ;)
Måste erkänna att Warg kanske inte var en spelare jag varken ville ha eller trodde skulle värvas. Men Wennerberg har klart kapacitet och kan bli en jobbig spelare att möta nästa säsong. Han passar bra in i spelmönstret och har tidigare bevisat att han kan hitta målet.

Hoppas på att Warg blir 5:e center och spelar wing normalt..

Jaha, en före detta MODOit till Luleå. De har värvat Ragnar "Ragge" Karlsson, som senaste säsongen spelade i Hammarby.

Är det bara jag som tycker att många lag värvar märkligt i år?

knaskamilla: Det är juh sant... Ashdå... då får du dras med dina gamla vänner... ;)

Tycho:

Inte om man inte kan svara.

knaskamilla: Det är väl trevligt att få samtal från nya människor... då får man juh en ny bekantskapskrets... Även om de heter mildred... ;)

knaskamilla: Vi har bara stjärnor i TIK och vi räknar även med att kunna säga detsamma om dessa två gentlemän om några månader. :-)

Angående Warg och Wennerberg. Nu när jag tänkt lite på saken - har verkligen inte TIK några utfyllnadsspelare redan? Eller räknar de kallt med att både Warg och Wennerberg äntligen blommar ut och blir riktigt bra, bara de får byta lag? Nä, lite skumt känns det allt.

(Själv har jag iofs trott ganska länge nu att Warg skulle bli riktigt bra, men jag är ju inte heller ansvarig för att värva spelare och bygga lag av dem...)

Poffa: Jo det är lite (o)lustigt. Det ställer även frågan hur lågt på förturstegen för sittplats man står som ståplatsare.

Hälge:

Äh, så klart han blir kvar. Hans kusse ska ju spela i Timrå till hösten.

Salle:

Hmmm, tänker man lösa det så att man måste ta VIP-kort för att få förtur på sittplatserna i nya arenan också? I så fall tycker jag det är jäkligt märkligt och ett fult sätt för att få in extra pengar.

Salle: dom måste börja o värva ordentligt nu.. kan ju inte ha 3 nhl kedjor o 1 "elitserie" kedja heller...

Poffa: Nu tar du i.

Frågan är ju om man skall ha VIP- eller seriekort. VIP (3500:-) gäller slutspel, inkluderar en #21-replica (wow) och innebär förtur till ståplatskort i nya arenan. Serie (2500:-) gäller bara grundserien och ger inte ens förtur till slutspel.
Så det lutar ju åt VIP, för replican skull förstås :-), men nog vill man se lite fler kontrakt innan jag skickar iväg papperet.

Poffa: Äh. Jag visar mig kylig och är likgiltig över dessa förluster. Potential hit och dit, det är inga stjärnor och inga tunga förluster. Wennerberg hade ett bra slutspel med Weinins och sen en stark inledning på nästa säsong men det är allt. Warg har varit med en del år och har haft sin chans.

Salle:

Medgångssupporter!

Poffa: Usch vad hemskt det kommer bli att se Warg blomma ut hos lillebror. Han visade ju potential till och från men fick aldrig ansvaret med en egen femma under längre tid i år. Hade han bara fått chansen så...

Wennerberg kommer nog att passa in i lillebrors fartfläktiga hockey.

Synd på två st lojala hockeyarbetare (3 med Janne Ö). Nu gäller det för Hedin att visa upp lite namn igen. Annars dröjer det nog innan man skickar in Årskorts-ansökningen som kom postledes idag.

knaskamilla: Nu är det väl inte klart ännu att Jonte blir kvar, men hoppas gör vi nog.

Jajuuust...Wargs kusin blev ju kvar i Timrå iom att Skellefte inte gick upp. Kan ju vara ett annat alternativ till att han väljer den klubben.

NuMo:

Visst var han besviken över NHL-konflikten, han sa ju något i stil med "Om jag spelat min sista match i NHL? Jag vet inte, men det hade ju varit roligt att bestämma själv."

Vi får väl helt enkelt se vad som händer när det kommer ny information om vad som gäller för NHL och nästa säsong.

« · 538611 · »