1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531088 inlägg · 4122 ämnen

Slut på konflikten?

Slut på konflikten?
Ulf Dahlén tror på ett slut för alla NHL-stjärnors medverkan i ES inom en inte allt för snar framtid. Hur tror ni ett ev. slut på lock-outen ses av de olika lagen och dess supportrar?

Kan tänka mig att Mora inte ser fram mot ett sånt scenario, inte LHC eller Tikarna heller. SSK riskerar väl ett rejält bötesbelopp om det blir så. Malmö och HV är de lag som helt klart gynnas, möjligen även Dif. Frölunda blir väl lika starka, lika så Luleå. Färjestad och MoDo tappar förvisso spelare men när de andra lagens kvalitet sänks än mer så hamnar nog vi på status quo, si sådär, ungefär. Vad det gäller Brynäs så består eller förvärras deras problem. Även om de lyckats ta sig samman på slutet ser det inte ljust ut för dem.

Sv: Slut på konflikten?
Lumber Jack: Hur skulle våra formationer se ut utan lockoutspelarna? Sätt ihop något smarrigt nu så vi inte behöver debba ihop alltför mycket. Själv hinner jag inte tänka just nu.

NuMo: debba=deppa.

NuMo: På backsidan blir den enda förändringen att Hedin försvinner och Oscar/Jansson kliver in. Men den stora frågan blir att hitta en skarprättare till Forsberg. Vem fan har ett tillräckligt rappt skott, vi skulle behövt Högardh. Kanske det är dags att plocka upp en 86:a, en riktigt het och ettrig jävel. Lill-Enström kanske? Kanske nån av juniorkännarna kan komma till nån rätsida med det hela?

Lumber Jack: Morten Green! Han kommer att trixa in varenda Foppapassning.

Lumber Jack:

Någon 86:a eller övrig junior som skulle kunna gå in brevid Foppa som en skarprättare ser jag inte. Däremot så kan det kanske finnas en i det egna laget som kommer tillbaka laddad till tänderna.

Nä, jag tänker inte på Friscos våtdröms-Green utan på Salomonsson som mycket väl kan blomma ut nu när han kommer tillbaka. Vi såg ju vad som hände med honom då Svarten försvann i fjol och han fick ta ett större ansvar, skulle NHL starta igen så blir det väl lite av ett liknande scenario.

Tilläggas skall kanske att jag tror att Dahlén har tvärfel. Så länge klubbarna kortsiktigt tjänar på att låta bli att spela, så länge kommer vi inte se någon säsong. Om inte Alfredsson och hans kompisar i NHLPA gör ett lappkast i den tagna riktningen.

Poffa: Tror att selarna som inte har kommut ut någonstans kan börja glunka och sedan så vet jag inte hur stor strejkkassan är heller men jag tror att paniken närmar sig på andra sidan.

Brynäs tror jag kommer att klara sig med sitt befintliga lag dom hade från start nu när alla är friska förutom Björck som dock har börjat åka skridskor.

65selander:

Strejkkassan kan försörja samtliga spelare i fem år. NHLPA är det spelarförbund som har absolut mest pengar av alla. NHLPA kan hålla ut ekonomiskt tills klubbarna står på sina bara knän och ber spelarna komma tillbaka.

Att någon panik skulle närma sig är inte heller speciellt troligt, inte panik på spelarsidan i alla fall.

Poffa: Okej då vet jag lite mera.

Tror iaf att det kan ligga lite sanning ang Uffes uttalande.

En lyxstrejk är det iaf

Lumber Jack: Givetvis skulle det kännas konstigt, men jag tror att TIK skulle klara sig ganska bra även utan proffsen. Nu verkar det ju som om Koskinen och Kapanen är på is dessutom.

Poffa: 32 omgångar, sedan Stanley Cup-slutspel. Så kommer det att bli enligt de senaste ryktena som florerar. Men rykteskedjan som går från Marc Crawford via Macke är lång (och det vad gör han i så fall hemma).

Lumber Jack:

Äääh, på mötet som skall hållas kommer det inte bli någonting annat än samma sak som förra gången. Spelarfacket lägger ett bud, klubbarna kontrar med lönetak och NHL spelas inte.

NHL är dött, länge leve Elitserien.

Poffa: Tror inte ens att alla skall på detta mötet så det lär inte vara seriöst.

Poffa:

Det lät väl på damerna från Denver som att de var rätt övertygade om att det inte skulle bli någon NHL-säsong nästa år heller, om jag inte minns helt fel.

Undrar förresten hur väl mottagen Macke kommer att bli i Kempis? Betydligt färre lär ju ha någon sorts relation till honom än vad som har någon sorts relation till Foppa (jag blir för övrigt fortfarande tårögd när de spelar Simply the best som line up-låt, samtidigt som han glider omkring på isen)...

Poffa: På tal om NHL konflikten. Nu rapporterar Expressen att man ska ha ett nytt möte idag om NHL säsongens vara eller inte vara. Blir konfunderad faktiskt. Två möten på två dagar. Igår i Chicago och enligt uppgifter idag i Toronto. Det känns lite skumt faktiskt. Två möten på två dagar ger trots allt indikationer att förhandlingarna eller i varje fall samtalen kanske är på rätt väg för de som vill se säsongen komma igång. Men hur sportsligt rättvist är det att köra en NHL säsong på 36 omgångar. Lagen hinner ju knappt komma igång förrän det ska spelas Stanley Cup.

Nej. Jag hoppas och tycker att man definitivt borde avblåsa denna säsong i NHL för att i så fall köra igång nästa år.

Annars kanske jag missar världsbacken när han kommer till Göteborg för att bli utspelad:-)

Dragan 2k:

Det blir ingen NHL-säsong. Inga nya bud kommer läggas och NHL kommer inte vika från sitt krav på lönetak. NHLPA kommer heller inte gå med på det så förmodligen kommer dagens möte bara leda till att man skakar hand och inget nytt har tillförts.

Så du kan vara lugn, du kommer få se då världsbacken skjuter Henke sönder och samman.

Dragan 2k:
36 omgångar är ju lite för at vara NHL, men nog tusan bör man kunna få fram en "sportslig" tabell för det?

Det är ju inte så länge sedan vi själva spelade mindre än 50 omgångar, visserligen på en längre säsong, men ändå.

TIKbiff:

Det är en sak att spela 36 omgångar på 12 lag, i NHL blir det 36 omgångar med 30 lag. Det kommer förmodligen leda till att vissa lag inte ens får möta varandra under grundspelet.

Poffa:
Sant,,tänkte inte på det :-)

Poffa: Finns inte alternativet att skjuta säsongen något så att man får fler omgångar ändå?

NuMo:

Nä, beroende på att USA och Kanada har flera stora sporter, typ ishockey, amerikansk fotboll, baseball och basket så har man där borta bestämt att inga slutspel skall krocka. Åtminstone inte ligga samtidigt. Dessutom finns det mig veterligt ett stoppdatum för när NHL senast får vara klart, och dessa två punkter tillsammans gör att man inte kan skjuta fram slutspelet, bara komprimera omgångarna fram till slutspelet startar.

Poffa: Jahapp. Då röstar jag för att vi lägger ner NHL för alltid och satsar på VM i stället.

NuMo: Ang VM så tyckte jag läste någonstans (om det nu är en anka eller..) att Landslaget inte hade råd med försäkringarna till 3 Kronor om alla proffs är med.

Det jag undrar är det någon skillnad mot förut eller har spelarnas klubbar stått för försäkringen då?

Poffa: Det dom skulle kunna göra är att spela slutspelsmatcherna i 5 istället för 7 matcher. Då har dom lite mer möjligheter att lägga in fler omgångar. Dock är det väl dumt att ens ta upp det då de aldrig kommer att förkorta slutspelet... Suck Amerikaner...

Poffa: Nog förstår man att spelarna vill ha igång NHL den saken är klar men frågan är till vilket pris, NHL ger sig inte ang sitt sk lönetak NHLPA säger nej till det någon måste ge sig i den frågan.
Sedan så ska man tänka på att arenorna i NHL städerna är uppbokade för andra evenemang, Det tar ca 35-40 dagar innan det kan bli tal om att dra igång NHL cirkusen igen och då är det ont om tid.

NuMo:

Frågar du mig så kommer nog NHL (åtminstone i dess nuvarande form) att försvinna. Istället kommer man starta upp en ny liga, på ägarnas villkor, de har ju lärt sig en läxa, och man kommer att minska antalet lag från 30 till ner mot 20-22 stycken.

Antalet spelare kommer då minska, vilket ökar kvaliteten på spelarna i ligan. Dessutom lär den nya ligan få betala mer för spelare från Europa än vad NHL gjort hittills. På så sätt kommer de europeiska ligorna inte utarmas och endast de bästa spelarna kommer att lockas till den nya ligan.

För mig känns detta som en win-win-situation. De Europeiska ligorna blir bättre, den nya ligan i Nordamerika kommer hålla högre klass och hockeyn kommer att få ett lyft världen över.

« · 455619