1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533604 inlägg · 4126 ämnen

Snack om allt möjligt.

Snack om allt möjligt.
Vart inne på några sidor och läst lite vad folk tycker och tänker.

www.luleahockeyonline.cjb.net/ en välkänd sida för folk som brukar vara inne på LHF-forum har jag tagit ett stycke som handlar om modo.

"I Örnsköldsvik borde Bengt Hedin allvarligt fundera på om han inte skulle passa bättre som PR-konsult än som sportchef i ett elitserielag. Modo har tappat målvakten Tobias Lundström, större delen av backbesättningen och de två bästa anfallarna förra säsongen, Mikael Wahlberg och Mattias Weinhandl.

Trots det målar Hedin utåt upp en bild av ett Modo som är minst lika starka som förra säsongen, då han påstår att man minsann ersatt de förlusterna med "färdiga toppkrafter". Hedins "färdiga toppkrafter" består av etablerade namn som målvakten Juuso Riksman, som var nere och vände med Kiruna i division ett 99/00, och som målas upp till en av Finlands största målvaktstalanger genom tiderna av Hedin. Vidare har vi mediokre danske backen Jesper Damgaard, som för två år sedan fick sparken av Malmö, FBK-rejecten Erik Lewerström, som inte gjorde en enda poäng i elitserien förra säsongen och den i och för sig talangfulle dansken Morten Green från Troja. I Hedins värld ska dock 21-årige Green ersätta både Wahlberg och Weinhandl, lär ju säkert gå lysande."

Tänkte kommentera vissa saker som jag tycker är finurligt.
Den finska målisen som han upplyser som var nere och vände med Kiruna i division ett 99/00. Ja visst kan det vara så, men få se... har inte Tobbe varit och spelat i Kiruna någon gång i sin karriär och inte var det många som såg ner på Tobbe för det.
Så trött han var på hockey så måste denna Riksman i alla fall vara ett snäpp uppåt.

På backsidan har personen som skrivit valt att gå på linjen att alla modo's förvärv är sämre än de vi tappat genom att namnge den mediokre danske backen Damgaard som fått sparken av Malmö, FBK-rejecten Erik Lewerström, som inte gjorde en enda poäng i Elitserien förra säsongen.

Varför tar personen inte upp Milo och Lehtinen som säkert skulle gå in i vilken backuppsättning som hellst i Elitserien. Jo troligast för att man vill spegla det negativa och man hittade 2st som kunde spegla det. Ja 2st utav 6 backar som skall vara dåliga det är inte dåligt
.
Skulle tro att Hedin kan räknas som en bra back och sämre lär han inte vara denna säsong. Hedlund dög under seriespelet senast och lär nog bli bättre i år. MaJo spelade bra när han fick chansen mot FBK i finalspelet och med lite istid lär han visa upp att han vill vara med och fajtas om en plats. Sedan finns Lindh och Agu som knackar på dörren. Så Lewerström skall nog inte vara så säker på att få spela. Och om man kollar på de vi tappat tror jag nog vi har ett lika bra försvar som förra säsongen.

Att sedan säga att Wahlberg och Weinis var de bästa anfallarna kan kanske vissa tycka. Men under slutspelet visade Hlinka att han var mer behövlig än Wahlberg, och under seriespelet var Weinis alldeles för dålig vissa matcher.

Men att tro att Karlin och Green skall ersätta dem är väl kanske att tro på för mycket. Men om man istället tänker på de spelare vi har som bör utvecklas PÖ Wennerberg Lindström mm så kanske inte tappet är så stor.

Frågan är bara hur man vill spegla det hela.

Jag vågar inte sia så mycket inför kommande säsong eftersom man med så stor omstättning av spelare aldrig kan vara säker.
Men med detta inlägg ville jag bara få starta en tråd om hur olika folk kan spegla förutsättningarna för olika lag.

Skall senare hoppa in på något annat ställe och kommentera deras skrivna ord.

« · 99563