1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532486 inlägg · 4126 ämnen

Spelares vara eller icke vara

Sv: Spelares vara eller icke vara
soffe:
ja nu när han skrivit på och allt känns det underbart! (?)

Dt e la bara o gratulera alla modo-fans till Foppa nästa säsong...

poffa: Lustigt att dra upp Micke Renberg somi nte hadde någe med det hela att göra eller??

Undrar hur många autografer Foppa skulle få skriva efter varje match i Kempis? Det kanske är läge att införa autografåldersgräns så det inte blir skrivkramp för #21? [[[SE BILDEN]]]

poffa: >>>>Sv: Spelares vara eller icke vara
NallePhu:
Du vet, alla är inte som Micke Renberg.
poffa från Övik

HAHAHA.....

Björn VII:

Det första ett = har.

NallePhu:

Fakta är att Aftonbladet inte ett ett dugg som är någon nyhet i den där artikeln, Peter har hela tiden sagt att han skall sätta sig ner och ta ett rejält övervägande om vad han skall göra efter att det här kontraktet gått ut. Detta är vad han sagt i varenda artikel där ämnet kommit upp sedan i höstas, det handlar alltså inte om någon senkommen taktik för att trissa upp lönen, den biten vet både MODO, han själv och Colorado Avalanche om.

Vad de här parterna mer känner till är faktiskt den aspekten som Anrell (för en gångs skull) lyckats hitta i sin krönika - Forsberg skiter fullständigt i konventionerna för vad som förväntas av en spelare på hans nivå, skulle han istället vilja sluta efter den här säsongen så är det faktiskt också vad han skulle göra. Pengar ligger han på en sådan nivå att han och hans familj har framtiden tryggad flera generationer framåt, även om hans avkommor så skulle vilja bli slöa playboys i hela sina liv.

Det var faktabiten, om vi då tar oss över till vad jag tror, så tror jag faktiskt att den mängd pengar han tjänat in gör att ytterligare löneökningar är av noll och intet värde för honom, och att det är andra värden som börjar spela in.

poffa:
Ingenting.
Sådär, nu har jag sagt det.

Måste ändå säga att det alltid är lika roligt att läsa silly season artiklar om "nyförvärv".
Väldigt mycket lindansande i tidningarna dessa dagar och till stor del också på väldigt slak lina.
Skulle förresten vara intressant att se tidningarna göra lika omfattande reportage under hockeyns off-season period som under fotbollens.

Paddan:

Säg ingenting. Inte ett ord.

poffa:
Hmm...satte NuMo guldchampagnen i halsen och försvann eller?

Förresten, har du hunnit fira Janssons kontrakt och Wildes okontrakt?

NallePhu:

Du vet, alla är inte som Micke Renberg.

poffa: Pengar dom spelar en stor roll oavsett vad dom säger spelarna utåt sett, Sedan så kommer han med allsäkerhet få en kraftig löneförhöjning på sitt nya kontrakt och jag själv tror att han kommer att signa på för ytterligare 2år med Colorado, Under sabbatstiden så tackade han nej pga han spelade inte någon hockey och då tyckte han att han inte skulle lyfta någon lön av Colorado och det är hedersvärt att göra så.

NallePhu:

Tror knappast det är pengarna det sitter i. Han har så han klarar sig och han valde ju bort pengarna under sitt sabbatsår. Han kunde ha fått full betalning under den tiden men tackade nej. Peter kommer med största sannolikhet att skriva ett ettårskontrakt med Colorado men jag tror knappast att han kommer att gå upp så mycket i lön.

NuMountain:

Foppa spelade back under en del av sin juniortid. Det var på den tiden då det var lika långa byten för alla. Man spelade en minut och sedan blåste domaren av för att det skulle bytas. MODO hade fyra kedjor och tre backpar vilket gjorde att backarna fick spela lite mer. Foppa var så bra att han fick spela back för att få lite mer istid.

Foppa kör en vanlig förhandlings taktik med Colorado för att få så mycket pengar som möjligt, Se bara på Lidas då han redan hadde bestämt sig för att flytta hem då pyntade Detriot upp x antal yterligare mille och då skrev han på för ytterligare någe år, Samma kör Foppa med nu om det är smart gjort eller vad det tål att diskuteras men han kommer att få x antal mille ytterligare i förhöjning på sitt kontrakt som säkert gäller 2-3 år till då han signar det!
Men annars så hälsar man hem Foppa och Elitserien blir en stor artist rikare och det lär komma hem fler storasjtärnor från NHL inom en snar framtid för att spela i Elitserien så det ser ljust ut för svensk ishockey.

Frisco: Under finalerna mot Malmö -94 så spelade ju Foppa back under powerplayen. Jag kommer speciellt ihåg en sekvens där han serverade Bysse fyra Fetisov-diogonalpass, maskerade som slagskott, som lämnade Bysse med öppen bur. Han fick inte in pucken förrän den fjärde gången. Jag tycker faktiskt att Foppa var värd fyra assist på det målet. I NHL hade han nog rättmätigt fått det.

NuMountain: Desåklart lulingar är avis, ety de ALDRIG haft nån egen NHL-spelare, på riktigt. Bara några Pite-bor.

NuMountain: Jag är övertygad om att #21 också kan spela back eller målvakt med VG i betyget.

poffa: Jo, Modo har alltid saknat en riktig dräparback. Åtminstone i moderna tid. Någon som klarar av att rikta upp ett powerplay och som man i stort sett kan räkna med att han gör mål i numerära överlägen.

Fördelen om Foppa kommer hem är att vi löst en del av centerbristen. Fungerar han inte där så spelar han ju ganska bra på flankerna också.

NuMountain:

Nu gör du det igen. Det som jag skulle vilja förutom de som du redan sitter och flinar åt är att få hem ett par av backarna. Vi skulle behöva ett riktigt stabilt backpar i stil med Hasse J och Frantisek Kaberle.

poffa: Det var inte meningen. Det bara bubblade ut när jag tänkte på det. Hihihih. Tänk dig vilka spelare som skulle kompletterar och förväntas spela 0-0 i matcherna. Hur ska det kunna klara av det? Hahaha!

NuMountain:

Var nu inte skadeglad, NuMo. Det är inte speciellt klädsamt. Tänk på att övriga hockeysverige kollektivt kan falla i gråt och helt enkelt GE vårt älskade MODO de kommande fem SM-gulden. Sådant vill vi ju inte se.

poffa: Ja, ser man krasst på det så blir det ju inte lika många spelare som är just från Modo. Ser man på det på lulevis så är ingen det, för det går inte att bevisa var själva aveln försegick. Men ska listan om elva spelare från Modo i NHL vara lika konsekvent som komplett, så måste Weinis stå på den. Konstigt nog så känner jag igen listan från en sammanräkning tidigare, så troligtvis har man nog bara klippt och klistrat från den artikeln.

Vi ska nog inte dra för stora växlar på det som skrivs i kvällstidningarna, speciellt inte om de hänvisar till sina säkra källor ungefär som skribenterna i Modos forum. Artikeln om Påhlsson till Linköping är ett bevis för att tidningarna snart hittar på ett eget alfabet bara de får något att svärta ner sidorna med.

Att det spekuleras, däremot, är i sig inte konstigt. Gör vi inte alla det? Det börjar ju faktiskt att närma sig, och det är nog med skräckblandad förtjusning som journalister och klubbdirektörer tänker sig ett framtida Modo. Storlagen har invisterat stora pengar på arenor och spelare och om Modos alla spelare skulle greppa chansen att bilda ett lag, och bli historiska, så kommer de sportsliga framgångarna för de andra lagen att utebli. Om man nu inte räknar andraplatser som en framgång.

Modo går troligtvis en fin framtid till mötes, men jag tror inte att det blir för att hela drösen kommer hem på en gång. Det är inte ens önskvärt. Det gäller nog att dra ut på det så långt som möjligt, där in och utslussning av spelare sker i en jämn takt. Det finns ju en framtid när alla fd. proffs har lagt av också. Fast nog skulle det sitta fint med en sex-sju stycken av dem i taget i laget. Kommer vi någonsin att få se linje nitton tillsammans med Foppa-line i Modo? Det skulle vara häftigt. Två kedjor som skulle göra mål i varenda byte i stort sett, en hel säsong, flera år i rad. HAHAHA!

poffa: Enl. mina initierade källor stannar Foppa 1 år till.
Orsaken stavas på eng. g-i-r-l.
Han vill ge det en chans, men man vet ju aldrig.

poffa:

Så strejken är redan nästa år?

Ska jag vara helt ärlig så hoppas jag att det inte alls blir någon strejk. Det känns oerhört konstigt att man kan få hem NHL-spelare på lån ett kort tag, eller en hel säsong och ge vissa lag enorma fördelar. Sen för att inte tala om bakfyllan som kommer som ett brev på posten tiden efter.

Varför äta fläskfilé i en dag och sen tvingas käka knäckebröd resten av veckan istället för spaghetti hela tiden? :p

MartinS:

Beror ju helt på hur man ser på saken. Är det vilken klubb man spelar i då man flyttar eller då man draftas. Eller är det klubben som man utvecklats mest i som man tillhör då man skeppas till USA? Eller är det moderklubben som är det viktigaste? Salle gick ju från DIF till NHL och Anders E kom ju från Bollnäs från grunden.

MartinS:

I detta fall tror jag det inte ens pyr lite i något hörn. Här har man sett att Foppa inte skrivit kontrakt, säsongen är snart slut. Sedan frågar man Kent om han vet något och så säger han att han inte vet ett skit och att MODO inte får tala med proffsen förrän säsongen är över. Då drar Sportbladet slutsatsen att Foppa är på väg hem. Det kan ju faktiskt vara så att Foppa drar ut på kontraktsskrivandet för att se hur det blir med den eventuella strejken i NHL. Det är ju bara icke kontrakterade spelare som får spela i ES under strejken.

poffa:

Jojo, men man kan knappast säga att Weinhandl är fostrad i Modo? Någonstans måste ju gränsen dras...

poffa:

Bara en sån sak att man missat Mattias Weinhandl i uppräkningen av spelare säger ju sitt.

poffa:

Hah, jo kan inte säga att mina förhoppningar ens gick upp en promille efter den artikeln... Still, vad är det man säger, ingen rök utan eld.

MartinS:

Knappast. Efter förra artikeln/intervjun med Foppa där man fabricerat i stort sett allt material så litar jag inte ett dugg på Aftonbladet.

poffa:

Är det centrar vi letar efter så... *lalala* Se länktips. :p

poffa:
Jahapp, där ser man. Går inte att lita på doktorer heller nuförtiden.
Jaja, så länge de inte har fallit offer för Maxwell så är det väl bra.

Paddan:

Doktorn hade varit i Sthlm och sett på Red Hot Chilli Peppers. Han skulle visst komma med sista flyget ikväll.

poffa:
Hmm...så doktorn var inte på plats. Att han svek sina vänner när det var en sån viktig match.
Han måste ha varit på sjukbesök, någon som kände sig lite lätt pantad...

knaskamilla:
Nej, de säger att så tydligen skall vara fallet.
Tror dock inte att hennes utkommenderingsmakt sträcker sig till oLHF-matcher.
Eller så är det Piteåborna som man inte kan lita på.

Paddan:

Trocadero var dock i där. Han stod tillsammans med 7 Up, Vichy Nouveau, Pepsi och hans brorsa Max i kiosken.

Paddan:

Jag verkar inte ha någon pli alls på honom. Jag trodde lulingkickan skulle skicka ner honom, men nu vet jag - man kan inte lita på lulingar.

knaskamilla:
Hmm...så du menar att Portello inte heller var där, vad sjutton har du för pli på honom egentligen?

Paddan:

Det var det sannerligen. De förlorade garanterat p.g.a. att inte du och Portello var där, som utlovat.

knaskamilla:
Tja, hursomhelst var det ju en väldigt dålig bortförklaring...

Paddan:

Ja, eller...inte.

knaskamilla:
Nepp, kanske var därför som jag vaknade efter att J-18 matchen var färdigspelad.

Paddan:

Höger, så klart. Har du inte ställt om dina klockor?

knaskamilla:
...och rätt håll är höger eller vänster?

Zigge:
Va, vad säger du. Skulle jag befinna mig någonstans i kulisserna? Äsch, bara som det ser ut.
Är väl lika bra att jag önskar dig g´natt då Zigge, då jag tydligen glömde det för ett par timmar sedan...

Zigge:

Naturligtvis ställde jag dem åt rätt håll, samtidigt som jag störde mig på att jag förlorade en timme.

knaskamilla: Hur ställde Du de sjuuren eg? Framåt elr bakåt?
God Natt, vilket Du än gjorde.

scim: To be, or not to be - awake.
Trots ihärdiga rykten om att alla de gröna modem-cyklisterna getts ledigt för tårt-fest, har ett känt groddjur ändå siktats i kulisserna. Bäst man drar sig mot bädden, innan allt för mycket bilder fyllt det smala bredbands-tomrummet.
GodNight MooDooister, wherever U are!!

Zigge:

Meeen...för en dryg timme sen skulle jag ju se reprisen av Värsta språket! Vad kass jag är. Fast nu när jag tänker efter så kanske jag såg det i tisdags? Nu känner jag mig lite senil.

Så klart att något kan vara tokmycket för litet!

« · 255540 · »