1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532361 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Monno: Fantastisk kommentar som vittnar om hur mycket man är ute och cyklar och att samtliga tränare för A-laget bör ersättas (av riktiga tränare).

Allehanda har en artikel om backar och intervju med Alavaara. Där säger han citat:

"Travis och Ahnelöv missade många matcher och Torp var in och ut. Vi fick ingen trygghet som man hoppades på. Det är jobbigt när man har ettan, tvåan och trean bland backarna borta, säger Alavaara."

Say whaaaaaaaat???

Rytter: Poäng på de 4a första målen. :-)

Monno:

Se där, ännu bättre. Men då måste han fått ett ass på något annat mål, för när jag kollade swehockey eftermatchen var han 1+2.

Rytter: Han var faktiskt 1+3. :-)

ULTIMAVICI:

Och SAIK med sitt fantastiska juniorlag är utslagna efter 2-0 i matcher mot Rögle. 

ULTIMAVICI:

Kempe verkar ta att lira med J20 på rätt sätt iaf, 1+2 idag. Snacka om att J20 fått en bra förstärkning där inför slutet.

Sven Tuta: J20 har utjämnat till 1-1 i matcher. Avgörande match imorgon.

Snipan: Du får kalibrera spåkulan, skämt åsido. Eftersom det inte har presenteras någon tränare än känns det som det är någon som fortfarande är aktiv i nåt slutspel

J F K: Jag hoppas att du får rättt i att den nya tränaren är en som hitills inte diskuterats. Jag tycker Anders Eldebrink skulle vara spännande.

Dexter :alavaara pratade i dagens allehanda om nyförvärv och truppen på ett sätt som får mig att tro att han stannar kvar iaf.

J F K: Jovisst, även om Svarten hävdade för något år sedan att han aldrig haft några hard-feelings mot Bäckman.

Blir väl nästan lika intressant att se vilka som blir nya assisterande som det blir att se vem som blir huvudtränare.

J F K:

Det är Bert och Forsberg som leder oss nästa år.

Dexter : Svartvadet och Bäckman. Skojar du? Det kommer aldrig hända.

J F K: Bäckman? Och anledningen till att Svarten inte tänker presentera honom är för att Västerås fortfarande spelar.

J F K:

Ge oss en ledtråd.

jämtland: så har jag lite koll så blir det någon helt annan.

J F K: Inte alls otroligt. Men man jag blir väldigt nervös för att appelgren skulle vara aktuell.

jämtland: en del hävdar att jag inte har någon koll, men jag tror att vår nya tränare är en kille som aldrig hittills nämnts alls. Dvs, ingen Sabel, Appelgren eller Rönnqvist.
Rätt eller fel?

J F K: Detta blir lite bredvid målet för vad jag tänkte. Grejen var den att jag tycker svartvadet var aningen luddig om hans tankar om modo. Känns som att risken för floppar blir större när tydligheten inte finns där oavsett vad spelaren besitter för kunnande. Menar inte att man ska kopiera någon annan klubb men att utveckla individen både speltekniskt och som person kan man givetvis göra på olika sätt. Dock när det gäller modo kan jag väl inte säga att jag känner nån uttalad strategi.

jämtland: Fast de skulle ju inte tränat så i en annan klubb. modo genom Anders Melinder och Kent Forsberg gjorde ju något som ingen annan i Sverige gjorde då.

J F K: Sedan var liknelsen menat på alla juniorer i sverige. Sverige var ju som bekant ganska efter i internationella sammanhang. Sedan tog boustedt tag i det och gjorde en handlingsplan/träningsupplägg och det har givit resultat, därav liknelsen.

J F K: Ganska medveten om hur de tränade. Men de skulle nog träna likadant i en annan klubb. Så du missar poängen litegrann.

jämtland: och helt annan bredd. Vid något tillfälle var 10 stycken med i landslaget. Sådan bredd får vi aldrig se igen. Vi kanske bra bredd nu, men inte alls på samma sätt.

jämtland: Undrar när vi får höra nåt om laget, vilka försvinner resp kommer in? Ser redan att andra SHL lag har gått ut med nyförvärv.

jämtland: 73-orna tränade hårdare och bättre än konkurrenterna. Att bara avfärda dem som supertalanger är direkt felaktigt tycker jag.

Amitiel: Har aldrig skrivit att man ska kopiera någon. En sak som är uppenbar är att man når längre med tydlighet. 73-kullen hade man nog kunnat placera i vilken shl-klubb som helst så skulle de nå resultat. Om man tittar på hur svenska hockeyförbundet tog krafttag gällande juniorhockeyn så slog det ganska väl ut. Vi har inte lika många superstars som i 70-talskullen men vi har ju en helt annan bredd i dagsläget.

J F K:

Eller är det för dåliga ungdomstränare som inte klarara av att samtidigt ge individen frihet och ansvar att gå utanför ramarna, samtidigt som man är noga med att sätta grunderna och utbilda dom som spelare inom alla områden.

Det där med att spela identiskt är ju bra ifall man vill ha mindre steg mellan J18 till J20 och sedan J20 till A-laget, men det är inte detta som gör att man hjälper spelarna att nå sin maximala potential.

Är det lite därför SAIK spelarna tar tid på sig att slå sig in i NHL/AHL, men när dom kommer upp går dom rakt in i A-laget och kan ersätta en etablerad spelare. Dom känner till systemet och är trygga i det, men när dom kommer till NHL så är dom inte tillräckligt brett utbildade så det tar några år får dom att slå sig in på riktigt.

Det där med diciplin ligger ju både på spelare samt även på tränare, att våga ställa krav och se till att de efterföljs även fast det är J18/J20 vi pratar om.

För mig så är inte det viktigaste att vi spelar med lika system mellan våra juniorlag och A-lag, utan att vi har riktigt bra ungdomstränare som klarar av att låta spelarna maximera det dom är bra på samtidigt som dom också förbättrar övriga områden och lär spelarna att spela med krav och press på sig.

Vad lätt det varit och bara kopiera rätt av men nu är det tråkigt inte så, sure någon del här och där kan man kopiera men är helt olika förutsättningar från lag till lag, så gäller testa sig fram och hitta vad som funkar bäst för Modo och efter den här säsongen så vet dom i alla fall en stor del av vad som inte funkar.

jämtland: Man kan alltid debattera om man ska spela identiskt i hela föreningen eller om man ska som vid Modos guldålder juniormässigt (73orna till 79orna) spela lite olika så att juniorerna inte bara lär sig ett enda spelsystem.

Jag tror inte vårt största problem är att vi inte har exakt samma spelsystem, utan att vi antingen har för dåligt system eller att vi helt enkelt har för dålig disciplin att genomföra det.

hanzon: Man är givetvis sugen på att få något konkret att filosofera kring men min största oro ligger  inte i spelarna som kommer att ingå i nästa års trupp utan ett uttalande som svartvadet fällde  i en intervju. På frågan om man skulle arbeta lite som saik gör med en tydlig spelidè som genomsyrar alla modos lag svarade svarten: Att det var som mycket som förändrades i hockeyn så man fick inte fastna i ett sånt tänk. Det är väl i och för sig sant att man måste hänga med i utvecklingen men det innebär inte att man inte kan ha ett tydligt regelverk för hur modo skall spela samt vad det innebär att spela för modo.

Randy Marsh: Svartvadet i allehanda

Amitiel:

Sedan sa också Tony Zabel själv i podden att han inte var aktuell och att inte ens modo hört av sig till honom. Känns som att man inte ljuger om sådant bara för att.

Sven Tuta:

Tyvärr anpassar sig journalisterna vad gemene man är ute efter.

Amitiel:Tycker att det räcker med att vi hade Tjalle från Djurgården. Dagens journalistik är precis som Snipans spåkula, väldigt okalibrerad.

Amitiel:

Låter som Ros håller formen:) Fattas bara att Wennerholm skriver en krönika i ämnet som innehåller. Det kan bli så eller så blir det inte så, kanske går det isåfall bra eller så går det inte bra:):):)

Redigerad kommentar

modomille:

Vet inte så mkt om honom men känns som att vi har yttrar med större potential i dagläget, exv Possler Olofsson och Grundström, även Kempe om han är kvar. Hari får gärna var kvar för min del ist, han kommer förhoppningsvis kunna göra runt 20-25 nästa säsong och ta ytterligare ett kliv, han har visat att kan spela i allt från 1-4 linan. 

Redigerad kommentar

Åke Westerlind:

Är väl bara för att Tomas Ros hade en hockey pod och där var Zabel gäst och när han fick frågan om vilken han tyckte skulle vara bra tränare för Modo så sa han sitt eget namn.

Jag tog fram min spåkula och klev in i dimman i bästa Nostradamus-stil för att se hur truppen 15/16 skulle se ut. Föga förvånande blir nästa säsong utan Önnerud, Hari, Ullmark, Pålsson och Skröder. Litet mer förvånande var att jag såg Eldebrink i båset och Axel Brage i målet – det senare förklarar varför day-to-day blev hela matchserien och varför skott på pungen blev ledbandskada. Häggström återvänder till MoDo – han har varit lysande i Malmö de senaste matcherna. Men ... vänta nu, vad är detta? Jag kan inte riktigt se, men det verkar vara en riktig prestigevärvning. Vad är det? Min seans störs av att Bad_Brett hela tiden postar inlägg där han orerar kring Svartvadet och att han är världens bästa GM. Jag är rädd för att spåkulan är taskigt kalibrerad.

hanzon: I dagens Aftonbladet står det att Djurgårdarens Tony Sabel, blir Modos nye tränare. Är det lika sant som ryktet var om Mats Waltin? Svartvadet, nu är det dags tala om, vem blir tränare, vilka spelare är klara för Modo?

modomille: Efter matchen mot Vita Hästen så sa Svartvadet att lagbygget var nästan klart, kommer han att ha någon presskonferans, eller hur har dom tänkt? Dröjsmålet känns jobbigt, man vill ju veta.

ivandrago: vore inte Tim wallace något?

J F K: Jag tror inte pengarna räcker till två centrar som är bättre än Emil. Ser hellre att man prioriterar backsidan. Erik A samt Nils A, alternativt Grundel och en förlänging med Ahnelöv skulle kännas väldigt bra, frågan är om man har råd. 

Sirpa: Möjligen har du rätt. Jag tror att ekonomin i kombination med vår attraktionskraft gör att vi helt enkelt får hoppas på att han håller som 1/2 center.

modomille: Jag tror att förhoppningen är att ha två bättre centrar så man inte är beroende av att Emil håller måttet. Sedan får man väl se vad pengarna räcker till. Helt klart är att det inte får bli som förra året då budgeten sänktes rejält och sent så man tvangs hitta budgetalternativ. Just centersidan är så viktig att den måste fyllas före man hittar ytterforwards.

Redigerad kommentar

Sirpa: Emil är bättre än Nättinen eller Flanagan iaf tycker att han borde kunna vara andra center.

ivandrago: Man blir lite orolig om det är tänkt att Emil P ska gåsom andrecenter! En lovande spelare men har mycket att bevisa än!

modomille: Håller med om att det är så man skall försöka bygga. Problemet är att det finns ett antal spelare tillgängliga, men vi kanske inte kan buda över andra klubbar utan vi måste ha tur plus att vi måste vara smarta. Detta år föll våra centervärvningar inte så väl ut, både Flanagan och Nättinen har bra egenskaper, men tyvärr höll de inte på denna nivå. Till nästa säsong så kommer troligen Emil P vara en av två toppcentrar, vilket gör att det redan nu ser bättre ut än förra året på den positionen. 

johan_MODO:

Tror inte man bara kan kliva rätt in som ass utan någon tränarerfarenhet, däremot skulle jag gärna se att en av två ass är en extern kille, behöver inte vara en nordamerikan, men gärna någon från en annan hockeykultur.

johan_MODO: ingen dum ide' tycker brashear skulle kunna axla den rollen bra han har ju bra ledaregenskaper men vill han lämna familjen en hel säsong? Isåfall?

« · 1675990 · »