1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532429 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Reideborn och Bjurö duger gott. Hoppades på Joakim Lundström men tror mycket på Reideborn så han och Bjurö kan nog bli ett bra målvaktspar.

Amitiel: Bara att förlänga med Masken också.

McFire: Äsch. Så är det givetvist inte. Många med lite vett kollar konkurrenssituationen. Det är klart att om man har en riktigt bra chans att spela på en topposition är man kanske en loser, men skulle Heed stanna tycker jag att Nils är klok om han väljer en annan SHLklubb där han kan få mycket mer istid.

Från Urban dictionary:A looser is a loser who can't spell "loser". Eller menade du lösare?

McFire:han menar nog inte så Nils vill ha en stor roll i sitt lag helst vill han ju spela mycket pp det kommer han inte få i tillexempel växjö eller saik jesper valde ju khk nog för att han vill ha en roll i andra eller första kedjan.

Bjurö klar för Modo nu då.

Blir spännande se vem som blir 1a och 2a nästa säsong.

Redigerad kommentar

ivandrago: Skulle spelarna resonera sådär skulle halva SAIKs lag aldrig ha spelat för dem. Bara loosers säger nej till ett lag för att de har för bra spelare i laget, det vet alla. 

S-vikaren:
Tror inte Heed drar över i år. Finns en möjlighet att Nils A väljer Modo. Den främsta orsaken är att kommer han till oss får han var etta i Pp etc... I många andra lag får han stor konkurrens av andra högerskyttar.
Om Heed är kvar i Saik så blir han ju "tvåa" där.
Växjö har två st
Frölunda har två st
FBK har troligen Nygren
Dif har hultström och press tror jag
HV har två st
Det är LHC som får en plats ledig
Om man räknar bort lagen ovan borde vi iaf ha en chans

McFire:

Han behövde komma bort från Umeå och Björklöven. För sin personliga utveckling. Om jag inte missminner mig, så pratar om han om det i den här intervjun. 

www.hockeysverige.se/2014/10/11/berattar-om-avskedet-fran-djurgarden-det-gjorde-fruktansvart-ont/

modomille:

Heed tar ett längdhopp över Atlanten och spelar i nordamerika nästa säsong, tror jag.

McFire:Fast Skellefteå har ju Tim heed så dom behöver nog inte Nils A tror jag.

Amitiel: Ja det är ju ungefär det vi kan hoppas på isåfall, att han så enormt gärna vill ha 10 mil till Umeå. Han lämnade dock Umeå för Växjö, därefter Sthlm och nu Malmö, känns inte direkt som att han försöker bo så nära Umeå som möjligt? 

Vill Skellefteå ha honom så spelar dock inte det någon roll, det betyder nog en del att ett lag är bäst medans det andra är sämst. Både sportsligt och ekonomiskt.

Amitiel: Det kan ju vara en stor bidragande orsak att komma till oss. Om (nu igen) det skulle vara så, wow då ser backsidan riktigt grym ut.

Sven Tuta:

Jo men sen sägs det ju att hans bror redan är klar för Modo :)

Amitiel: Ungefär lika långt till Schtaaaaan

McFire:Svarten sa ju att dom hade spelare klara men att dom spelade fortfarande får hoppas att Nils är en av dom.

McFire:

Född och växt upp i Umeå och släkt och föräldrar där så skulle ju bli bra mycket närmare hem i Modo än i Malmö.

modomille: Är han inte redan klar så lär Modo vara en bit ner på listan som sagt.. Varför skulle han välja Modo om han kan välja bland i stort sett samtliga SHL lag?

Känns dock inte helt orimligt att Svarten redan erbjudit ett kontrakt som han nappat på, det skulle kunna innebära att han spelar i Modo oavsett om MIF går upp, precis som vi gjorde med Reideborn. Vi får hoppas helt enkelt. 

Amitiel:Tänkte på det också :)

modomille:

Och nu lär väl Skellefteå öppna börsen och kasta pengar på han till att han säger stop :)

ivandrago:Jag tror att Malmö bjöd en högre lön men hoppas att Leksand vinner idag så att vi har chansen att värva Nils A tycker att svarten borde öppna plånboken stor potential i grabben.

Amitiel:
Har också hört det. Har du nån aning om vad det föll på?

McFire:

Förhandlade redan med han inför den här säsongen.

Apropå Nils Andersson som dominerar i PP som vanligt, har inte Svartvadet redan kontrakterat honom så är jag övertygad om att vi kan glömma honom då hela SHL lär erbjuda kontrakt.

snowden: U16 klara för SM-final imorgon! Hoppas de kan gå hela vägen nu.

ULTIMAVICI:

... OM vi får bort dom som nämnts x antal gånger i denna tråd så ja:)

Sven Tuta: Ryktas väl om att vi redan drar i honom?
Får vi in båda bröderna+ Welch + behåller Ahnelöv har vi SHLs starkaste backbesättning kommande säsong. Många OM där...

ULTIMAVICI:Det är som att träna en jakthund (har själv två stycken), duger han inte till det den är avsedd för, plockas den bort. Förstår inte problemet med Torp, plocka bort honom bara. Nu pratar vi istället om hans efterträdare. Förslag? Om nu MIF missar tycker jag att man ska rycka i Nils A, har bl.a ett bra skott för ett PP.

Amitiel: Soffcoach är väl egentligen ett ord som felaktigt tillskrivs många som har förmågan att se brister och påpeka dessa. En Coach däremot bör ha verktygen att reparera och fixa till dessa brister om möjligt. I Torps fall så önskar jag ingen coach den omöjliga uppgiften att få fason på honom, han saknar allt vad spelintelligens heter och att be honom spela enkelt gör ingen skillnad då han saknar all förmåga att värdera situationer på isen.

Kan vi inte skita i torp och hedman nu, och börja tjafsa om vilka vi tycker bör värvas ist....:)

Amitiel:

jo som soffcoach missar man ett och annat:)

Sven Tuta:

Fast sen tror ju vi soffcoacher också att vi är så mycket bättre än vad vi är, skulle en tränare bara vara hälften så bra som vi soffcoacher tror vi är så har han ju vunnit årets tränare priset till dagen han går i pension och vunnit sm guld varje säsongen.

Sawchuk:Vissa matcher har väl Torp skärpt till sig och spelat enkelt och då har det väl sett bra ut. Men det handlar i grund och botten om HUR man styr upp individen. Det är förbannat konstigt att vi alla andra s.k. soffcoacher ser detta hur illa Torp spelar men från ledningssidan ser man inte detta. Ledningen har det yttersta ansvaret att RÄTT folk spelar i RÄTT situationer. Jag begriper inte bara hur han kan ha haft det förtroendet från ALLA tränare att ha fått den speltid han har haft.

Sen det här med ledarna hur de uppträder, sänder signaler. Jag retar mig på Gradins attityd. Har de ingen ledarskapsutbildning för tränarna? Signalerna som Gradin (det är han jag återigen retar upp mig på) sänder är en "nonchalant" attityd. Handen i fickan, tuggummituggande, hängande ölmage. Hela hans bild ger inga bra vibrationer hos mig, jag kan ha fel. Vad tycker ni i frågan? Nu har jag inte spelat hockey på den nivå som några av er här på forumet har gjort, men hur har ni upplevt detta med ledarskap under eran karriär, att sända signaler. Jag själv jobbar med människor och vet hur viktigt detta är.

Sawchuk:

;):):)

J F K:

Torp må spela fysiskt men han väger ofta lätt och har dålig balans. Han verkar inte heller blivit utbildad i varför man spelar fysiskt i de flesta fallen, dvs separera motståndaren från pucken och vinna fördel i spelet. Att spela fysiskt och samtidigt ramla själv, tappa klubban och/eller hamna på utsidan är Torps specialitet.

Speluppfattningen är på Div1 nivå och spelförståelsen inte mycket bättre.

jämtland: Jag har inga illusioner om att Torp ska bli kanonbra ens i SHL. Däremot såg vi för tre säsonger sedan en rätt stabil back de två säsonger som föregick denna. Han behöver tydliga instruktioner och han behöver drillas i positionsspel självklart, men nog går det att få en hyfsad back av honom igen.

Tyvärr är jag skeptisk till att de två assisterande vi har är kompetenta nog att styra upp sådana detaljer, så Torps spel är nog helt upp till den nye tränaren att forma. Blir det som ifjol är det katastrof.

J F K: Alla backar behöver inte ha ett bra spelsinne men den som ska spela bredvid torp bör ha det. Det är ju en sak att skriva vad torp ska göra och en helt annan vad han uppvisat på isen i år. Visst har han en aggressiv och intensiv spelstil tror ändå inte att han sprider någon skrämselhicka i de andra lagen, snarare tvärtom då de vet att han rusar på och går bort sig titt som tätt samt gör dåliga avvägningar med puck. Den tränare som får bukt på det ska ha en eloge.

J F K:Jag tycker att en stor anledning till modos debacle är att man fan inte visste hur man skulle spela upp. Det kändes som om man improviserade alldeles för mycket, när exempelvis Skellefteå VET instinktivt hur man spelar sig ur situationer. Visst har de bra spelare, men nu när de åkt över pölen så visar det sig att de inte kanske var så bra som de såg ut i Skellefteå. Deras system gjorde många av dem bättre än vad de kanske är, på samma sätt som modos brist på system får många spelare att se väsentligt sämre ut (och därmed blomma ut i andra klubbar).

jämtland: Det går alldeles utmärkt att spela sarg ut, utan att ha så mycket spelförståelse. Det framförallt att träna ett spel så man mer eller mindre vet var medspelarna ska vara vilket gör det väsentligt enklare. Med ditt resonemang så måste alla backar har riktigt bra spelsinne, vilket givetvis inte är fallet.

Sedan ska han givetvis spela med en backpartner som är skicklig med pucken.

Torp ska vinna puck, han ska rensa framför mål och han ska dessutom vara den där killen man inte riktigt vet hur långt han kan gå i frågan om fysiskt spel. Jag vet att han kommer att gå bom ibland, men det finns absolut en stor poäng i att motståndarna vet att det kan komma att kosta rejält om man vill in på mål. Lite som att de backar som möter Luleå nästa säsong kommer att kasta iväg ett par puckar lite i panik för de vet inte om Hedman kommer att skicka på dem en huvudsaklig.

El Maco: Lätt att säga att det var dumt å göra sig av med spelare som presterar i andra klubbar.
Men sanningen är helt och hållet att alla Leksands succéer Ryno, Alsenfelt, Hersley var riktigt riktigt dåliga i Modo.
Visst kan du bero på Modo som klubb. Men att göra sig av med dom var absolut inte fel beslut.

J F K: Förstår vad du menar men att göra sig av med pucken fort kräver också en del spelförståelse. Gäller att ligga steget före i tanken och där känns väl torp sisådär. Torps räddning är att han hamnar ilag med en oerhört klok back som inte bara läser motståndaren utan även sin kollega.

Gusse: Båda två var minst en klass bättre året innan. För mig kändes det som om Hedman inte hann med. Han spred puckar, var för sen i markeringarna och var långt ifrån samma klass.
Torp däremot trodde sig vara en back han inte är. Det var som att AF inte accepterade att en back kan klara sig på att bara spela enkelt, utan ville att Torp skulle hålla i respektive spela puck. Fel fel fel. Torp är bara bra när han spelar enkelt och gör sig av med pucken snabbt. Dessutom var han för aggressiv och hamnade ofta åt hvete får långt ur position i sin iver att tackla/attackera motståndaren.

ivandrago: Hedman var klart mycket bättre förra säsongen. Jag undrar om han slagit sig lite till ro och tränat dåligt i sommras. Hedman var mycket bra i boxplay förra säsongen och var en viktig pjäs i laget. I år såg han bara oinspirerad ut.

J F K:
För egen del är jag klar med Ryno:) om han blir ledig hoppas jag att han hamnar i Modo. Annars hoppas jag att vi värvar Nils A o Erik A. Får vi sedan behålla Ahnelöv och får in Welch... Så ska vi nog kunna begränsa speltiden för torp o Hedman😃

El Maco: jag menar att om man kopplar ihop de två sakerna är det foliovarning. Det ena hade inte med det andra att göra.

J F K: så man är en foliehatt om man minns att Ryno fick vända tillbaka till allsvenskan samma höst som tränarens underåriga son fick A-lagskontrakt? Whatever you say Huge. Men med facit i hand var båda besluten olyckliga.

Amitiel:

Jo, naturligtvis är det så. Och det de dåliga sportsliga resultaten leder ju både till mindre publikintäkter och större utgifter i form av panikvärvningar. 

Bad_Brett:
Är det inte bra att vänta på resultatet innan man hyllar för mycket.

Bad_Brett: jag kan hålla med om att Svartvadet främst inledningsvis misslyckades. Väldigt mycket beroende på en budget som kapades rejält, men ok. Ordentligt misslyckat blev det, även om jag anser att Ahnelöv på papperet var en riktigt vass värvning.

De senare värvningarna var väsentligt bättre. Djuse, Emil Pettersson, Haataja och Ludvig riktigt bra. Skulle det nu stämma att man får in Huras och framförallt Noah Welch så tycker jag att Svartvadet verkligen inte misslyckats på slutet. Kanske till stor del beroende på att han faktiskt äntligen fått pengar och inte måste chansa vilt med smulor.

J F K:

Torp spelade lite färre matcher än hedman. 
Torp hade ett minussnitt på 0,72 denna säsong

Hedmans var 0,78

Tror Torp dessutom hjälptes av att spela med Ahnelöv

I övrigt håller jag med angående torp  

jämtland:

jo det är en smaksak kanske:)

« · 1677942 · »