1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532435 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Reideborn och Bjurö duger gott. Hoppades på Joakim Lundström men tror mycket på Reideborn så han och Bjurö kan nog bli ett bra målvaktspar.

J F K: Ja SAIK verkar ju ha stora problem att kontraktera spelare efter spelare som samtliga skulle gå in i Modos förstafemma, dom letar och tjatar men spelarna vill hellre spela i ett dåligt lag där de får glänsa, det är ju därför Modo haft så lätt att värva spelare som Pesonen och Schremp under säsongen. 

Jag ber hemsk mycket om ursäkt för stavfelet, hoppas du kan förlåta mig.

McFire: Nu svarar svarade jag på om de var en loser. Därmed inte alls sagt att saik - framförallt inte när de dubblar konkurrenternas bud - skulle ha svårt att värva spelare.

J F K: Tror ni att Häggström spelar i Modo 2015/16?

McFire: Att spelare mer lr mindre blir lovad speltid är ju inget ovanligt som jag fattat det.

I slutändan styr nog pengarna mest ändå. :-)

hanzon: Min taskigt kalibrerade spåkula tror det iallafall. Han har utgående kontrakt med Malmö och jag tycker att han varit en av Malmös abolut bästa spelare både  matchserien mot Leksand och i de matcher jag sett honom i slutspelsserien. 

Snipan: ku de Häggström bli en halvhyfsad ersättare till Önerud och K-Fop?

ojoj asså både Brunnström och Himelfarb straffar Leksand som skeppade iväg dom till en konkurrent. hur tänkte de där?

dempa:

Man var inte nöjda med vad dom presterade i Leksand. Det är inte så lätt att sia framtiden..

McFire: 

Man inför denna säsong en bra spelande back i Burström plus att Heed blommar ut, samt att man även har Aho som spelande back. Det har man backat upp med 3 defensiva backar. Till nästa år lär Aho, Burström och Heed vara kvar i rollerna som spelande backar, visst kanske de värvar Nils men de kommer troligen lägga mer pengar på andra positioner inför nästa säsong. 

Tror att man värderar den egna rollen man kan få i ett lag ganska högt, plus att vinnande lag ofta värvar efter behov... Vi som är lite sämre får ta det som blir över:) 

Därför tror jag att vi har en större chans att få Nils kontra om vi jagar en eftertraktad center, för där kommer Saik ha ett hål till nästa säsong.Troligen värvar de Ryno om jag får gissa

Nu kan vi nog glömma Nils Andersson då han har kontrakt med Malmö nästa säsong, men man kanske skulle försöka värva Hultström från Leksand?

Monno:

Både du och jag vet att hjärtat alltid styr:):):):)

Smartin: Han lär presenteras för DIF innan LIF grävt loss den första stenen på trottoaren.

ULTIMAVICI: Hultström vill jag inte ens ha hit. Vi har nog av backar som behöver karta och kompass i egen zon.

Truppen ser väl ut såhär med nuvarande kontrakt, försöker placera in i kedjor nåtsånär 

Målv:

Reideborn  - Bjurö

B1: X- X

B2: X-Djuse 

B3:Hedman - Carlson 

EB Torp (Dennis P)

Kedjor 

K1:Hatten - Emil P - Smolken i glädjebägaren

K2:Kempe - X- Possler

K3:Ludde -X-Grundis

K4:Öberg Bengtsson Olofsson

Welch fyller en plats 

Ahnelöv tror jag förlänger 

Tror att bengtsson är redo för en 4 e center 

Ritche kan få ta andralinan 

Kempe får gärna ta AHL ser hellre att Grundström/olofsson/possler får mer istid då chansen att vi får behålla dem 16/17 är större än med Kempe....

Lite väl ungt lag än så länge...

Får man hoppas på att Olofsson kan göra plus 20p 

Possler plus 30 p 

Smolken lär väl försvinna liksom DP

Samt att Albin C kan få en bra utveckling

Redigerad kommentar

ivandrago: K1:Porker?-Ritchie?,Haataja
Så tycker jag första kedjan ska se ut Emil är inte redo för en plats i första en.Olofsson måste få en plats i andra kedjan eller första annars kommer han bli utlånad till HA.

Redigerad kommentar

J F K:

Häggström vill jag ha tillbaka. Känns som en billig ersättare till Önerud.

Bad_Brett: Känns som en Peter Öberg för mig..

Porker :)misstänker autocorrect, men man undrar om killen kommer från Porkys hämd?

modomille:

Tycker Olofsson kan vara en av 4 fw i fjärde och hoppa in i första andra vid behov samt spela pp tror att det kan bli bra. 

Tycker Emil ska spela i 1a med Hatten och Porter.... Om Ritchie kommer lår honom spela me Possler/kempe så sprider man på erfarenheten  

Redigerad kommentar

Blir det återkomst för Ritola nu då ? 😅
Skulle faktiskt inte vara helt emot det om dom hitta en bra producerande center att spela han med och att han gick ner lite i lön.

J F K:

Nu tillhör jag ju en av dem som inte tyckte att Önerud var SÅ fantastisk. Dålig plus/minus, för dåligt spelsinne för att spela i en producerande kedja, men för dyr för att ha en tredjekedja. Jag tror Häggström skulle ersätta honom på ett bra sätt, även om Önerud såklart är en mycket bättre spelare.

Bad_Brett:
Annars är det väl bara ta in han istället för Öberg.

Nils Andersson bekräftade precis i Hockeykväll att han stannar i Malmö, om nån tvivlat.

Amitiel: Ritola.. Nej tack, han har bevisat gång på gång att talangen är större än inställningen. När vi äntligen fick iväg honom smärtfritt så vill du ha tillbaka honom?

Apropå det kan man väl säga att det var en hyffsad miss av Svartvadet att inte matcha Malmös erbjudande innan säsongen, Andersson överglänser ju Travis Roche om han så skulle spela bakfull, vilket Roche sett ut att göra hela säsongen.

Byron Ritchie lär väl gå till HV71, han är ju svåger med Andreas Johansson.

McFire:
Det kan man definitivt säga....

ivandrago:
Gartner
Grundel
Dessa två backar tycker jag gjort bra ifrån sig, Grundel är dessutom högerskytt så han borde passa in. En av dem vore bra och få till klubben

ivandrago:"Enligt Kjell Kruse så är det bara fem spelare som har kontrakt till nästa säsong. De är Mattias Guter, Fredrik Händermark, Martin Grönberg, Robin Gartner och Simon Erlandsson."

ivandrago: Dina förhoppningar på olofsson och possler tror jag kan införlivas däremot hoppas jag inte på skröder på nåt av dina X i laguppställningen.

hanzon:
Dom lär vara för upptagen försöka övertala Ryno

J F K: Det handlar likt förbannat om ledarskap oavsett om du kommer dragandes med mera pengar. Ska du på något sätt ta ifrån saik eller för den delen någon annan förenings sätt att nå framgång är du begränsande i ditt tankesätt. ALLA vet att pengar lockar så hur kan man vara intressant på ett annat sätt, d.v.s helhetsmässigt. Skit i pengarna ....hur kan det komma sig att skellefteå tar in (oavsett lön) bra spelare som återigen kommer att vinna guld. Jag skulle vilja sett hur stommen i modo försvunnit efter sm-guldet och bara ersätta det med nåt annat. Axel holmström är förmodligern shl:s dyraste kille eller hur?

jämtland: 

Vare sig Holmström, Calof eller Heed lär sitta på några dunderlöner. Jag skulle vilja veta hur många i Skellefteå som tjänar bättre än Hossa och Ahnelöv gjorde. 

Bad_Brett:

Ska vi prata billiga värvningar är det här en kille jag tror skulle passa bra in i MoDo, trots debaclet i Södertälje:

www.eliteprospects.com/player.php?player=3690 

jämtland: Svårt att argumentera med en som inte begriper vad jag skriver.
Jag är den första som erkänner att det är väsentligt bättre ledarskap i Skellefteå, men ta för all del inte i så du kräks.
De ersatte dem också med Schremp, Zackrisson, Lehtonen, widing, pesonen, kabanov osv.

Nu skrev jag inte ens ett dugg om detta. Jag konstaterade att Malmö inte kommer att få lika mycket kommunalstöd som Växjö och Skellefteå, samt att det inte bara är en tillfällighet att de två första lagen är de som får klart mest av sina kommuner.

Bad_Brett: Hossa hann nog inte tjäna särskilt mycket då han var här så pass kort tid, men menar du med ditt inlägg att vi har lika hög budget som Skellefteå? Annars förstår jag inte din poäng...

J F K: Eller det beror på hur man räknar. Brashear spelade utan lön, men han ska tydligen fått en miljon ändå. Det beror på hur man ser på det.

J F K:

Nja, min poäng var snarare att Skellefteå inte har köpt sina framgångar. De har förstärkt med ett par namnkunniga spelare, men jag tror vi kan vara överens om att det troligtvis hade gått rätt skapligt för dem även utan Pesonen och Zackrisson. 

Låt oss ta Omgång 2, då Skellefteå fullständigt körde över MoDo.

Goalies
35. Svensson, Markus
34. Hanses, Erik

1st Line  
3. Burström, Niclas
61. Lindgren, Fredrik

14. Widing, Daniel
9. Zackrisson, Patrik
12. Pettersson, Adam

2nd Line  
4. Heed, Tim
55. Sevc, Martin

27. Lundberg, Martin
20. Forssell, Erik
7. Kabanov, Kirill

3rd Line  
2. Andersson, Erik
54. Lindholm, Anton

19. Calof, Andrew
17. Lindholm, Pär
37. Norman, John

4th Line  
52. Lundberg, Arvid
8. Pettersson, Marcus

33. Karlsson, Anton
25. Holmström, Axel
18. Petterström, Pontus

Helt ärligt, om du hade fått välja och vraka ur det här laget före säsongen, hur många spelare hade du plockat? Forssell, Kabanov, Zackrisson, Sevc och Burström, men i övrigt? Faktum kvarstår att denna uppställning utan problem kunde ha lekstuga när de mötte MoDo.  

Hur man än vrider och vänder på det, så är det här ett bevis på hur man kan bli en vinnarmaskin genom bra rutiner. Att de sedan har andra möjligheter att spetsa truppen är en annan sak. 

Vilka faktorer är det som gör ett lag / spelare bra?
Personlig kompetens- lagspelare- träningsvilja- anpasningsförmåga- trivsel- miljö- motivation- styrning- ledarskap- träningsmöjligheter- tränare(huvud + ass.)- pengar- spelsystem- färgen på tröjan- familjens trivsel mm

Vad skiljer sig SAIK från Modo? Nåt är det, pengar har de men det räcker inte som förklaring. Modo har oxå gödslat bra på vissa ställen. Alla spelare man läser om berömmer oxå Modo för en fantastisk tid i klubben, familjen har trivs mm. Vad är det som saknas?

Bad_Brett:
Du har en poäng

En tänkvärd blogg

Sven Tuta:

En stor del är också att Skellefteå lyckas hitta dom här spelarna som blir riktigt bra men som totalt saknar ambition att ta sig till NHL, utan dom nöjer sig med att spela i SHL , medans Modo mest hittar spelare som drar vid första möjlighet till NHL spel.

Sven Tuta: Skellefteå har haft en plan ända sedan dom kom upp från Allsvenskan hur de skulle bli bäst i Sverige. Modo har också haft en plan.. bara det att vi har börjat om med en ny plan och ett nytt spelsystem nästan varje år. 

Amitiel: Vilket skitsnack, vi kan skylla på omständigheter bäst vi vill. Men att påstå att Skellefteås spelare saknar ambitioner får iaf mig att fundera på om du öht tittar på hockey eller om du tycker det är underhållande att trolla. Med den mentaliteten så kommer Modo gå under.
Bara att erkänna att SAIK gjort ett grymt jobb och fortfarande ligger långt framför oss och hur mycket det än svider kan det ju vara en orsak till att spelare trivs och stannar, medan många tar första bästa chans att leta sig vidare från oss.

Redigerad kommentar

Amitiel:

Men skärp dig. Skellefteå tvingades ju byta ut i princip varenda betydande spelare inför den här säsongen. Fem spelare från fjolårets trupp spelar i NHL. Ytterligare en radda spelar i AHL och KHL, 

Lista gärna alla de fantastiska spelare MoDo har förlorat till NHL (eller AHL/KHL för den delen) de senast 5 åren (dvs efter Zuccarello). Ja, vi tappade vår andremålvakt, men jag tror knappast det var den stora anledningen till årets fiasko. Att MoDo har haft en enormt hög spelaromsättning beror tyvärr inte på att vi har fått fram för stora stjärnor, utan snarare på grund av att värvningarna har floppat. De som har blivit något har oftast lämnat för en SHL-konkurrent, alternativt åkt till NLA för att tjäna pengar. 

Det är som sagt möjligt att mitt minne sviker mig, så visa gärna en lista på alla våra fantastiska stjärnor som har lämnat för NHL under Skellefteås storhetstid. 

hanzon: Intressant läsning. Tror Hägga faktiskt kunde göra helt okej jobb, och verkar vara en sån som har rätt inställning också.

dempa:

Ja Dempa, som jag skrev tidigare tror jag att han kan fungera som ett billigare alternativ till Ruda eller som bra ersättare till Öbba och Pålla.

Amitiel: Hahaha, årets förklaring. SAIK lyckas alltså bäst av alla, överlägset bäst av alla, eftersom deras spelare saknar riktigt stora ambitioner. Modo däremot är överlägset sämst eftersom man hittar spelare med rejäla ambitioner som NHL?

Är det möjligen så att vi överanalyserar saker och ting här nu efter vår rent ut sagt bedrövliga säsong? Detta var iaf antagligen den sämsta "förklaringen" jag hört, hittills.

McFire:

Har väl inte sagt att dom saknar stora ambitioner, tillhöra helt klart överlägset bästa laget i SHL är inga små ambitioner och bara för att man nöjer sig med det och inte har något intresse för att spela i NHL betyder väl inte att man inte har stora ambitioner eller att man är dålig spelare.

Modo ska vara överlyckliga om dom lyckades hitta såna spelare som håller topp shl klass men inte har något intresse för att spela i NHL, är såna man ska bygga laget runt för det är dom man har chans att få behålla i flera år.

Bagdad-Bob:

Haha, seså, lista vilka dessa MoDoiter med de "stora ambitionerna" har varit istället. 

Bad_Brett: nej jag är inte värmlänning eller FBK:are i smyg ;)

« · 1677942 · »