McFire:
Har väl inte sagt att dom saknar stora ambitioner, tillhöra helt klart överlägset bästa laget i SHL är inga små ambitioner och bara för att man nöjer sig med det och inte har något intresse för att spela i NHL betyder väl inte att man inte har stora ambitioner eller att man är dålig spelare.
Modo ska vara överlyckliga om dom lyckades hitta såna spelare som håller topp shl klass men inte har något intresse för att spela i NHL, är såna man ska bygga laget runt för det är dom man har chans att få behålla i flera år.
Amitiel: Hahaha, årets förklaring. SAIK lyckas alltså bäst av alla, överlägset bäst av alla, eftersom deras spelare saknar riktigt stora ambitioner. Modo däremot är överlägset sämst eftersom man hittar spelare med rejäla ambitioner som NHL?
Är det möjligen så att vi överanalyserar saker och ting här nu efter vår rent ut sagt bedrövliga säsong? Detta var iaf antagligen den sämsta "förklaringen" jag hört, hittills.
dempa:
Ja Dempa, som jag skrev tidigare tror jag att han kan fungera som ett billigare alternativ till Ruda eller som bra ersättare till Öbba och Pålla.
Amitiel:
Men skärp dig. Skellefteå tvingades ju byta ut i princip varenda betydande spelare inför den här säsongen. Fem spelare från fjolårets trupp spelar i NHL. Ytterligare en radda spelar i AHL och KHL,
Lista gärna alla de fantastiska spelare MoDo har förlorat till NHL (eller AHL/KHL för den delen) de senast 5 åren (dvs efter Zuccarello). Ja, vi tappade vår andremålvakt, men jag tror knappast det var den stora anledningen till årets fiasko. Att MoDo har haft en enormt hög spelaromsättning beror tyvärr inte på att vi har fått fram för stora stjärnor, utan snarare på grund av att värvningarna har floppat. De som har blivit något har oftast lämnat för en SHL-konkurrent, alternativt åkt till NLA för att tjäna pengar.
Det är som sagt möjligt att mitt minne sviker mig, så visa gärna en lista på alla våra fantastiska stjärnor som har lämnat för NHL under Skellefteås storhetstid.
Redigerad kommentar
Sven Tuta: Skellefteå har haft en plan ända sedan dom kom upp från Allsvenskan hur de skulle bli bäst i Sverige. Modo har också haft en plan.. bara det att vi har börjat om med en ny plan och ett nytt spelsystem nästan varje år.
Sven Tuta:
En stor del är också att Skellefteå lyckas hitta dom här spelarna som blir riktigt bra men som totalt saknar ambition att ta sig till NHL, utan dom nöjer sig med att spela i SHL , medans Modo mest hittar spelare som drar vid första möjlighet till NHL spel.
J F K:
Nja, min poäng var snarare att Skellefteå inte har köpt sina framgångar. De har förstärkt med ett par namnkunniga spelare, men jag tror vi kan vara överens om att det troligtvis hade gått rätt skapligt för dem även utan Pesonen och Zackrisson.
Låt oss ta Omgång 2, då Skellefteå fullständigt körde över MoDo.
Goalies | 35. Svensson, Markus | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
34. Hanses, Erik | ||||||
1st Line | 3. Burström, Niclas | 61. Lindgren, Fredrik | ||||
14. Widing, Daniel | 9. Zackrisson, Patrik | 12. Pettersson, Adam | ||||
2nd Line | 4. Heed, Tim | 55. Sevc, Martin | ||||
27. Lundberg, Martin | 20. Forssell, Erik | 7. Kabanov, Kirill | ||||
3rd Line | 2. Andersson, Erik | 54. Lindholm, Anton | ||||
19. Calof, Andrew | 17. Lindholm, Pär | 37. Norman, John | ||||
4th Line | 52. Lundberg, Arvid | 8. Pettersson, Marcus | ||||
33. Karlsson, Anton | 25. Holmström, Axel | 18. Petterström, Pontus |
Helt ärligt, om du hade fått välja och vraka ur det här laget före säsongen, hur många spelare hade du plockat? Forssell, Kabanov, Zackrisson, Sevc och Burström, men i övrigt? Faktum kvarstår att denna uppställning utan problem kunde ha lekstuga när de mötte MoDo.
Hur man än vrider och vänder på det, så är det här ett bevis på hur man kan bli en vinnarmaskin genom bra rutiner. Att de sedan har andra möjligheter att spetsa truppen är en annan sak.
Bad_Brett:
Ska vi prata billiga värvningar är det här en kille jag tror skulle passa bra in i MoDo, trots debaclet i Södertälje:
www.eliteprospects.com/player.php?player=3690
jämtland:
Vare sig Holmström, Calof eller Heed lär sitta på några dunderlöner. Jag skulle vilja veta hur många i Skellefteå som tjänar bättre än Hossa och Ahnelöv gjorde.
J F K:
Nu tillhör jag ju en av dem som inte tyckte att Önerud var SÅ fantastisk. Dålig plus/minus, för dåligt spelsinne för att spela i en producerande kedja, men för dyr för att ha en tredjekedja. Jag tror Häggström skulle ersätta honom på ett bra sätt, även om Önerud såklart är en mycket bättre spelare.
modomille:
Tycker Olofsson kan vara en av 4 fw i fjärde och hoppa in i första andra vid behov samt spela pp tror att det kan bli bra.
Tycker Emil ska spela i 1a med Hatten och Porter.... Om Ritchie kommer lår honom spela me Possler/kempe så sprider man på erfarenheten
Redigerad kommentar
J F K:
Häggström vill jag ha tillbaka. Känns som en billig ersättare till Önerud.
Redigerad kommentar
Truppen ser väl ut såhär med nuvarande kontrakt, försöker placera in i kedjor nåtsånär
Målv:
Reideborn - Bjurö
B1: X- X
B2: X-Djuse
B3:Hedman - Carlson
EB Torp (Dennis P)
Kedjor
K1:Hatten - Emil P - Smolken i glädjebägaren
K2:Kempe - X- Possler
K3:Ludde -X-Grundis
K4:Öberg Bengtsson Olofsson
Welch fyller en plats
Ahnelöv tror jag förlänger
Tror att bengtsson är redo för en 4 e center
Ritche kan få ta andralinan
Kempe får gärna ta AHL ser hellre att Grundström/olofsson/possler får mer istid då chansen att vi får behålla dem 16/17 är större än med Kempe....
Lite väl ungt lag än så länge...
Får man hoppas på att Olofsson kan göra plus 20p
Possler plus 30 p
Smolken lär väl försvinna liksom DP
Samt att Albin C kan få en bra utveckling
Redigerad kommentar
McFire:
Man inför denna säsong en bra spelande back i Burström plus att Heed blommar ut, samt att man även har Aho som spelande back. Det har man backat upp med 3 defensiva backar. Till nästa år lär Aho, Burström och Heed vara kvar i rollerna som spelande backar, visst kanske de värvar Nils men de kommer troligen lägga mer pengar på andra positioner inför nästa säsong.
Tror att man värderar den egna rollen man kan få i ett lag ganska högt, plus att vinnande lag ofta värvar efter behov... Vi som är lite sämre får ta det som blir över:)
Därför tror jag att vi har en större chans att få Nils kontra om vi jagar en eftertraktad center, för där kommer Saik ha ett hål till nästa säsong.Troligen värvar de Ryno om jag får gissa
dempa:
Man var inte nöjda med vad dom presterade i Leksand. Det är inte så lätt att sia framtiden..
Snipan: ku de Häggström bli en halvhyfsad ersättare till Önerud och K-Fop?
ojoj asså både Brunnström och Himelfarb straffar Leksand som skeppade iväg dom till en konkurrent. hur tänkte de där?
J F K: Ja SAIK verkar ju ha stora problem att kontraktera spelare efter spelare som samtliga skulle gå in i Modos förstafemma, dom letar och tjatar men spelarna vill hellre spela i ett dåligt lag där de får glänsa, det är ju därför Modo haft så lätt att värva spelare som Pesonen och Schremp under säsongen.
Jag ber hemsk mycket om ursäkt för stavfelet, hoppas du kan förlåta mig.
Bad_Brett: Jag vet inte, men Victor Hedman är väl rätt hygglig? Jag kan inte komma på såååå många skellefteåspelare som blivit bättre.
Jag motsäger dig verkligen inte, men det är ändå ett faktum att typ de senaste femton åren är det väl gissningvis bara 1 gång (med Brynäs) som lag som inte haft topp fem i omsättning vunnit sm. Modo hade året man vann högst omsättning av alla lag. Skellefteå hade varit riktigt bra, men med modos budget skulle man verkligen inte kommit först i serien.
Om vi ska tänka till lite så är det väl du som hela tiden sagt att Svartvadet varit världens sämsta sportchef beroende på värdelösa värvningar. Har du kommit till insikt att det inte bara handlar om vem som värvar bäst, utan har en del med hur man förvaltar spelarna att göra också? Det känns som ett stort steg framåt...