Amitiel: Vilket trams, varför skulle inte SAIKs spelare vilja spela i NHL? "nöjer sig med det"? Varför lämnade halva laget inför säsongen isåfall? Varför åkte Bellemare, Lindström, Karlsson, Arvidsson, Emanuelsson osv till NHL för? Varför spelar Ericsson och Möller i KHL och Bud Holloway i NLA för om man nu "nöjer sig med att tillhöra det överlägset bästa laget i SHL"?
Vilka är det som inte vill spela i NHL?
hanzon: Okej! Bengtsson, vad händer där egentligen? Inte hört något om honom men verkar stå med i truppen. Står still i utvecklingen?
J F K:
Jag skrev efter Zuccarello, som lämnade för fem år sedan. Victor lämnade ännu tidigare. Och även Victor i dagsläget såklart är mycket bättre, tycker jag ändå att Larsson, Rundblad och Erixon går rätt skapligt.
Givetvis är inte allt Svartvadets fel. Min kritik där handlar dock inte huvudsakligen om hur spelarna har presterat, utan snarare det faktum att det inte finns någon som helst röd tråd. Värvningen av Nättinen var vansinnig, inte för att han är en dålig spelare, utan för att han verkligen inte passade in i MoDos vision om att spela fartfyllt hockey. Det allra värsta var att det redan då var uppenbart att Svartvadet inte hade en susning om vad det var för en typ av spelare han hade värvat. Han nämnde ingenting om vad de förväntade sig att Nättinen eller vilken typ av spelare han är. Den intervjun för tankarna till när vi hade bokrecensioner i skolan och jag inte hade läst boken. Jag menar, lyssna på dessa citat:
"Joonas är en bra hockeyspelare"
"Joonas är en spelare av det rätta virket"
"Publiken i Örnsköldsvik har alltid älskat finländska spelare"
"Finländska spelare har alltid lyckats i MoDo"
"Vi är glada över att Joonas valde spel i MoDo"
Helt ärligt nu, tycker ni att detta låter som någon som har gjort sin hemläxa?
Bad_Brett: Kanske för att Anders Forsberg uttalade sig om Nättinen. Om du förväntar dig att Svartvadet ska ha sett alla spelare många matcher live så förväntar du dig nog för mycket. Han litade nog i det fallet på Anders, samt han hade så oerhört lite pengar att röra sig med att han inte hade en chans att plocka någonting enligt den röda tråden.
Vad du fortfarande inte verkar ha förstått av det jag skrivit är att han fick en budget att hålla sig till. När han sedan skrivit på med Ahnelöv och jag vet inte vilka av Lehtivouri, Skröder osv. (och den riktigt dyra Påhlsson). Då sänktes budgeten radikalt. Att från det läget försöka hitta lagets två förstacentrar är givetvis fullständigt omöjligt. Flanagan och Nättinen fick tillsammans mindre pengar för de matcher de spelade än någon person på forumet hävdagde att Brashear fick för sina insatser. Sannolikt fick de båda tillsammans mindre än hälften av vad Zackrisson fick ensam. Inget ont om Zackrisson eller Skellefteå för det, utan det är bara ett konstaterande.
Visst, kanske naivt att inte gå för centrar först och därmed bli mer immun mot förändringar i budgeten, men med situationen som då var fanns inga som helst möjligheter att hitta en etablerad spelare som passade den röda tråden.
J F K: Men visst. Med facit i hand så finns det en massa saker som kunnat göras bättre. Jag tycker att det ser väsentligt bättre ut redan inför nästa säsong och att man efter den verkligen kan se vad Svartvadet går för.
Jag tycker ändå att det vi gjorde som sämst var utvecklingen av våra spelare. Väldigt få spelare är idag bättre än de var förra säsongen. Jämför man det med Frölunda eller Skellefteå så måste man vara en idiot för att inte inse att de ligger långt framför oss på den punkten.
hanzon: Vi gör ju det? Just nu diskuterar vi ju hur "Skellefteå lyckas hitta dom här spelarna som blir riktigt bra men totalt saknar ambition att ta sig till NHL eftersom dom är nöjda med att spela i SHL" medans "Modo mest hittar spelare som drar vid första möjlighet till NHL".....
jämtland: Vafan det stämmer ju, han stod inte med på hemsidan häromdagen, nu står det att han har kontrakt över kommande säsong, de har lagt till honom under senaste två dagarna. Hur var det, hade han ett 1+1 eller var det bara över föregående säsong? Någon som minns?
Står även under kontrakt över kommande säsong på EP.
Torp, Persson och Hedman kommande säsong alltså.....?
McFire:
Han hade 1+1, det brukar vara att man skall ge ett ömsesidigt besked innan 30 april om jag inte är fel på det. Anledningen till att vi vet var att man gick ut i tidningarna med att man hade ett optionsår.
Det kan även vara så att andra haft optionsår utan att vi vet det, har för mig att det var nåt tjafs med skröder förra året. Modo ansåg att de hade option på att avsluta, men Skröder ansåg att det inte var så. Nu senast så bröt Omark sitt kontrakt med Jokerit, tror inte man visste innan att han hade ett optionsår.
www.hockeysverige.se/2014/04/01/nu-aterforenas-radarparet-fran-overtornea/
Officiellt skrev Omark på för två år men det verkar har varit 1+1
Om vi förlänger med Hari, Ahnelöv och Grundström.. Welch kommer in och ifall Kempe/Possler stannar:
Kempe - ? - Haataja
Possler - Pettersson - ?
? - Hari - Nilsson
Grundström - Öberg - Bengtsson
Ahnelöv - ?
Carlson - Welch
Djuse - Torp/Hedman
Känns tunt på forwardsidan fast samtidigt så kanske det finns mer pengar att värva en riktigt bra center till första och en forward till andralinan? Alternativt att man flyttar ner Haataja då Petterson och han fann en viss kemi.. samtidigt som kanske vår nya center tar med sig en radarpartner (likt Nagy-Bartecko).
Redigerad kommentar
Blake: Porter?-?-Haataja
Olofsson-Petterson-Hari
Kempe-Bengtsson-Nilsson
Ahnelöv-E andersson?
Welch-Djuse
Lehtivuori-carlson
Alternativt så flyttar man upp kempe till första och flyttar ner Porter.
ULTIMAVICI:Helt enig. Han kommer ju inte till sin rätt pojken. Alldeles för svag för att spela center och passar inte alls som ytter heller är min känsla, ungefär lika svag på pucken som Flanagan skulle jag vilja säga. Bägge två bör spela center i en toppkedja för att få ut så mycket som möjligt, problemet är att ingen av dem håller som toppcenter i SHL, det tycker jag är tydligt.
Det är möjligt att de skulle kunna blomma ut, kanske i Björklöven, Timrå, Pantern eller Sundsvall? Lämnar de Modo är jag nöjd.
McFire:
Skall han vara kvar, bör det vara som ytter... Det kan ju bli lite klurigt att få in honom eftersom vi redan 4 yttrar med potential... Att gå in i säsongen med 5 yttrar som har "potential" har visat sig vara farligt....Men tappar vi Kempe, så kan han få vara kvar som komplementspelare tkr jag
hanzon:
Vad skall vi med honom till? Tycker nog att vi redan har P Öberg i den rollen. Han har jobbar visserligen hårt men verkar ganska begränsad sett till produktion. Isf tycker jag vi skall behålla Nordgren, som är
Högerskytt
Jobbar hårt
visat att han kan producera ok i en mindre roll
samt har rutin
hanzon:
Håller i sak med att man skall förnya. Men läget är inte så att vi har 10 spelare runt 34-35.... Snarare är det så att vi verkar få ett ganska ungt lag. Då kan det vara bra med en "pappaspelare" en roll jag tror kan passa nordgren.
Rent hockeymässigt är jag lite tveksam till om häggström kommer att plats. Vi har redan 6 yttrar på kontrakt (räknar bort "smolken i glädjebägaren och C Bengtson) räknar å andra sidan inte med grundström. Då har jag lite svårt och se att Häggström skall kunna ta en plats.
Redigerad kommentar
ivandrago:
Modo saknar idag en kille som Häggström (min personliga åsikt) med drivet i sitt spel som jag inte kan påstå att P.Öberg besitter idag likväl Nordgren. Han har åldern inne osv.
ivandrago:
Häggström spelade som center i Malmö.
Häggström vill jag se i Modo kommande säsong, då han jobbar hårt. Verkar vara en duktig defensiv spelare. Stor, stark, snabb. Fick spela mycket boxplay. Får ta viktiga tekningar i egen zon, vinner dom. Kan göra någon poäng. En lagspelare helt enkelt.
Sen om han håller på en SHL-nivå får vi se i höst.
ivandrago: Skriva nytt med Niklas Nordgren!? Att kontraktera honom efter skadan anser jag var en miss. Ändock okej, det var mer eller mindre ett "test" är min känsla, för att se vilken nivå han håller. Att man sedan kontrakterade honom igen inför den här säsongen tycker jag är bedrövligt och hade väl så varit i alla andra SHL lag. I Modo däremot som misslyckades med i stort sett varenda jävla värvning blev det ganska enkelt att inte vara sämst eller skämma ut sig eftersom ett flertal andra spelare gärna gjorde det match efter match.
Nordgren fick ut sitt Max på slutet under Perra när han fick ett stort förtroende och gjorde lite poäng till och med men har ju nu under två säsonger visat att han är slut på den här nivån. Han har under hela sin karriär levt till stor del på sin speed, nu är han långsam och hinner inte med. Kurvan har pekat rejält nedåt sedan 2011 och lär knappast vända när han fyller 36. Största anledningen är antagligen skadorna.
Vi dras redan med en slut Peter Öberg på kontrakt, för mig vore det sinnesjukt att kontraktera Nordgren en 3:e (!) gång. Men vad vet jag, Svartvadet har ju radat upp bedrövliga och pinsamma värvningar sedan han tillträdde så att kontraktera en slut Nordgren ännu en gång vore väl ingen chock direkt, kanske ett kontrakt över två år och en förlängning med Travis Roche...? Vi kan säkert vinna DM.
ivandrago:
Man värvar inte Häggström för mer än som center i tredjeformationen. Jag tror ingen har tänkt sig något annorlunda heller.
Bad_Brett: Jag vet inte, men Victor Hedman är väl rätt hygglig? Jag kan inte komma på såååå många skellefteåspelare som blivit bättre.
Jag motsäger dig verkligen inte, men det är ändå ett faktum att typ de senaste femton åren är det väl gissningvis bara 1 gång (med Brynäs) som lag som inte haft topp fem i omsättning vunnit sm. Modo hade året man vann högst omsättning av alla lag. Skellefteå hade varit riktigt bra, men med modos budget skulle man verkligen inte kommit först i serien.
Om vi ska tänka till lite så är det väl du som hela tiden sagt att Svartvadet varit världens sämsta sportchef beroende på värdelösa värvningar. Har du kommit till insikt att det inte bara handlar om vem som värvar bäst, utan har en del med hur man förvaltar spelarna att göra också? Det känns som ett stort steg framåt...