1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532535 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Rytter: Beror ju helt på, har man hört något så är det ju inga problem att skriva det här. Men om man hävdar att man har koll på löner och övergångar med BRA källor och samtidigt bara skriver svammel så fort det är dags för seally season så blir det ju inget annat än patetiskt.

ULTIMAVICI:

Varför klaga på folk som skriver ut rykten i en Silly Season tråd? Vill du inte höra sådant här så är det ju bättre att bevaka officiella hemsidan så får du info när något är klart.

Själv tycker jag det bara är bra att folk skriver det dom vet för att höja intresset för silly season, även om det är något så vagt som "hörde att ett kontrakt skrevs igår". 

Amitiel: Ursäkta men... BULLSHIT

ULTIMAVICI:

Japp jag erkänner jag hade fel som antog det var en spelare.

Skrev att det var nytt kontrakt påskrivet och idag har vi ny a-lags målvakts tränare på 2år så räknar det som jag hade hälften rätt hade bara fel i att det var en tränare och inte en spelare som var klar.

McFire: Visst svider det att han går till fbk som är en förening som jag inte har några högre tankar om. Självgoda ledare åtminstone utåt sett. Vill minnas hur snacket från loob och rundqvist gick om forsberg och näslund inför kvartsfinalspelet för några år sedan, ingen vidare artikel om man säger så. Nej modo kommer förmodligen inte vinna sm-guld nästa år men det kommer inte fbk göra heller även om dom tror det själva. Man måste jobba på ett annat sätt med organisationsutvecklingen nuförtiden då Khl har blivit en maktfaktor. Lättare förut att vara präktig när man kunde plocka russinen ur kakan och slå sig för bröstet om att man är bäst (fbk i åtanke). Både ifjol och i år har man varit tvingad att panikvärva för att få igång ett vägvinnande spel (gulas ifjol,rajala och salmela i år). Påstår inte att modo heller har varit prickfria men fbk är helt klart på väg utför med sin föråldrade modell.

Blake: Amitiel har väl rekord i att veta saker som inte stämmer.

J F K: Min förhoppning är Larry Huras, vill helst inte se Tommy Jonsson som coach.

Det utlovades ett nytt namn idag här på hs men vad hände? Vi tappar målvaktstränaren och Lehtivuori drar!

Bad_Brett: Det som är tungt är väl just det att han går till FBK, en direkt konkurrent. Visst om han gått för feta pengar i KHL eller lyckats få nå jobb i NHL. Men att han går till ett lag i samma liga, med i princip mindre spännande målvakter i pipeline gör det till en väldig besvikelse.

Isf har FBK betalat hutlösa pengar, eller måste Modo verkligen skärpa sig som organisation. Visst är det bra att ha mkt pengar. Men jag tycker lite att vi ska inte behöva betala mest för att få behålla spelare och ledare. Vi ska kunna erbjuda annat, utveckling, utmaning, framtid m.m. m.m. som gör att personer väljer oss och stannar kvar hos oss framförallt.

SAIK har såklart mkt kapital, men garanterat har dom värvat spelare (och behållit) på grund av ett helhetspaket. Där hjälper det såklart att vara bäst i sverige.

McFire: Edwins uttalanda ska ses i samband med Anders Forsberg som bara tror på morötter och aldrig någon piska. Det är inte samma sak som att föeningen inte ställer krav förhoppningsvis.

Nu vet jag inte vilken tränare det blir, men om Huras kommer hit så är det ingen som lägger någonting emellan. Det sägs vara en riktig hårding som ställer väldigt höga krav på hårt jobb.

McFire: Just FBK känner jag inte blir samma problem. De fick väl 6 miljoner extra av Karlstad för att orka fortsätta med tråffyn. Ändå lär de för vilken gång i ordningen gå back? De känns lite som vi gjorde året efter guldet. Vi trodde att det bara skulle rulla på och att vi automatiskt skulle fortsätta vara ett topplag. FBK är flera år efter oss i den fasen och greppar halmstrån genom att köpa vitt och brett .

Växjö - får som ett par andra föreningar - så mycket pengar av kommunen att de säkerligen går rejält plus i år också. Man kan fortsätta gasa och lär fortsätta vara ett topplag flera år. De har ju inte ens byggt på en juniorverksamhet, utan lever bara på invärvad kvalitét.

Dexter : "Det är höga krav och det handlar om att vinna" uttalandet går hand i hand med Edwin Hedbergs jämförande av Modo och Zagreb. "I Zagreb vet man att man måste prestera för att få lira, annars får man inte vara med nästa match".

Den här typen av uttalanden framställer inte direkt Modo som en förening där man ställer höga krav och har höga ambitioner.

Bjurö lär för övrigt känna sig rätt lurad, för bara fem dagar läste vi "Framför allt målvaktstränaren Masken visade ett stort intresse att värva Bjurö till klubben." "-Ja, det är han jag haft mest kontakt med" "Jag tror att han kommer bidra till min utveckling i framtiden". "Jag är verkligen överens med honom över hur en målvakt ska spela".

Vi kan såklart hitta fel hos Färjestad, skratta åt deras självbild eller för den delen intala oss att Maskens frånvaro inte spelar någon större roll istället för att inse andra saker, det får säkert vissa att må bättre. 

Faktum är dock att den här biten, målvaktssidan med Masken i spetsen, är det enda som verkligen fungerat i föreningen senaste åren. Nu lämnar han alltså för FBK, precis som vår lagkapten Tollefsen gjorde. Robbie Earl som det drömdes om här på forumet härom veckan skall också spela där, om nu någon missat det. 

Sven Tuta:

"En annan sak som han är nöjd med är mentaliteten som han infört i klubben.

– Det rullade på lite i samma hjulspår när jag kom in här och ingen ifrågasatte egentligen varför man gör såhär. Nu känner jag att vi, tillsammans med Uffe Samuelsson gick i bräschen lite för hur det ska vara. Kravbilden ökade och det hoppas jag lever vidare även nu när jag tar klivet åt sidan."

www.svt.se/sport/ishockey/naslund-det-blev-inte-sa-lyckat

Såhär med facit i hand, känner ni att Näslunds förhoppningar har infriats? Det är ju nästan komiskt. Den enda spelaren utifrån (om vi bortser från juniorerna) som är kvar sedan Näslunds tid är Nichlas Torp. En tränare har en sparkats, två fick inte förnyat förtroende och vårt riktiga ess har lämnat för Färjestad. De två mesigaste tränarna står dock kvar i båset.

Först var jag besviken och irriterad, nu känner jag mig mer fascinerad. Det är tamejtusan en prestation att misslyckas såhär kapitalt på alla punkter. För oavsett hur liten pengapungen har varit, kan ju ingen neka till att Djurgården lyckades bygga ett bra mycket bättre lag för en betydligt mindre summa pengar. 

"Modo är intressanta"

Den arbetslöse tränarprofilen säger sig ha fått anbud från både svenska och utländska klubbar. Bland annat från Modo och Björklöven.

– Jag kan inte och kommer inte kommentera något kring min framtid. Men visst, Modo är en anrik SHL-klubb med en bred historik. Det gäller även Björklöven. Ett lag som har haft en tuff resa, men som gjorde en väldigt bra säsong nu. Det är två intressanta föreningar, säger han.

jämtland: FBK är ju väldigt tydligt omsprunga av SAIK i utvecklingen. Och ju längre tid det tar innan dom inser det ju mer kommer kassan att sina.

Egentligen är ju alla klubbar omsprungen av SAIK. Växjö kan nog ge dom en match, men ur föreningssynpunkt och långsiktighet har dom ett tag kvar. Växjö kan mkt väl bli nya LHC.

ivandrago: Precis dom lever fortfarande kvar i att dom är bäst och det är verkligen inte saningen. Samtidigt värvar dom spelare som redan är klar i sin utveckling. Och det kan väl innebära att man går till slutspel men knappast ledande i shl. Som sagt var ledare och spelare i och runt saik talar om deras sätt att träna samt tydligheten i organisationen. När det gäller fbk så talar man om att vinna men det är faktiskt några år sedan nu. Känns som de lever i det förflutna.

Amitiel:Har du fått fram något mer om nyförvärvet som var klart igår kväll?

Dexter :

Tror att FBK kommer att få revidera sin självbild " det handlar bara om att få vinna snart"

Blake: Jo han var inte den billigaste utan att gå in på några exakta summor.

ULTIMAVICI: positiva tankar, swosch (?) Kostade säkert en hel del! Kunskaperna från honom har nog nye tränaren snappat upp så nu har vi pengar lösa till annat!

Sven Tuta: Framkommer tydligt i artikeln att Masken slutar. Diskussionen om ett kravlöst Modo som är glada bara över att vara i SHL är både löjlig och naiv. Modo har precis som alla här inne vet varit i ett och är fortfarande i ett ekonomiskt prekärt läge där enbart magiska värvningar kunnat få oss att lätta från bottenträsket. Forsberg var antagligen för mjuk i sitt ledarskap utan assisterande som vägde upp det, trots detta har vi många unga spelare som under Anders fått rutin som andra juniorer i SHL klubbar enbart kunnat drömma om. Detta kommer börja betala av sig, samtidigt komme Modo kunna landa en trupp med större budget kommande säsong, vi får in en coach med tydligare kravbild och föreningen är stabilare än på länge. Klaga gärna men inse samtidigt att vi är på rätt väg efter ett oerhört jobb inom organisationen där vi gått från att reagera till att bli en proaktiv organisation. Jag ser ljust på framtiden och anser att misstagen som gjorts ligger bortom den nuvarande ledningens kontroll och den kritik som nu framkommer kommer 5 år för sent.

modomille: Tycker att det är konstigt med dom killar som ändå sitter längst fram i Båten (Svarten och Foppa) , att inte kraverna är större än vad det verkas som med tanke på deras vinnarskallar som dom hade på plan.

Har tyvärr läst en hel del i tidningen Norran tidigare eftersom jag hade tillgång till den via svärföräldrarna.

Så fort man har läst en intevju med SAIK spelare så har samtliga nämnt två gemensamma nämnare som jag har reagerat på och det är att :

1) Allt SKALL vinnas !

2) Träningarna är tuffa och hårda !

Som sagt var, detta är vad jag själv har reagerat på när jag har läst dessa intervjuer med olika spelare som har eller tillhör Skellefteå nu.

Tråkigt att en som Masken uttrycker sig liknade om Färjestad också !

Sven Tuta: tror nästan att Masken gick bakom ryggen på svarten,dom visste inget om att Masken skulle lämna kanske.

Smurfen:Känns mkt märkligt att man på hemsidan presenterar en ny mv-tränare, men ingenting om att masken lämnar, hmm.

ULTIMAVICI: Var det inte Svartvadet som sa att Modo var en attraktiv klubb för några veckor sedan? Nu lämnar en av få ledare som gjort ett bra jobb. Det säger egentligen det mesta.

Pågår det någon rannsakan inom organisationen just nu? Självbilden verkar vara att man fortfarande är ett lag med hög status, att man inte är en slagpåse trots att man har varit det i drygt åtta år nu. Man kan rycka på axlarna åt dessa förluster som Masken, och hävda att FBK bara vevade med pengasäcken, men för varje år som går och man misslyckas med att behålla de allra bästa samtidigt som resultaten är mediokra, så grävs bara hålet djupare. Kanske hade Masken stannat om han känt att Modo var ett lag med goda framtidsutsikter? Det låter alltid så naturligt när dessa förluster sker, som att det hade varit en omöjlighet för honom att stanna när FBK väl erbjöd kontraktsförslag. Mediokra resultat, spelarförluster, och ständiga bortförklaringar bidrar till en enda stor ond cirkel...

Maskens egna ord:

"Jag känner stor tacksamhet mot organisationen i Örnsköldsvik. Nu är det dock läge att ta nästa steg och det är en ära att få göra det i Färjestad BK. Det är höga krav och det handlar om att vinna"

Det är rätt kliché att höra ett FBK-nyförvärv vara glad över att komma till ett lag där allt handlar om att vinna, men vem hade inte önskat detsamma om Modo...

Smurfen: håller med kraven borde höjas.

Uttalande från Masken: " Nu är det dock läge att ta nästa steg och det är en ära att få göra det i Färjestad BK. Det är höga krav och det handlar om att vinna, säger han. "

Dessa ord dyker alltid upp när man läser en intervju med en spelare från Skellefteå också !

Kan inte komma på när jag har läst ett sådant uttalande från någon som representerar Modo på dom senaste 5 - 10 årerna .

Kanske därför vi ligger där vi ligger år efter år också !

Redigerad kommentar

Monno:
Sen hade ju Ullmark ljumsk problem och var även på tal om operation när säsongen var över.

ULTIMAVICI:

Jo man det måste vara segt och gå till jobbet om man är anställd av FBK:)

Carl Lejonkräk: Mja fast Reideborn var ändå hyfsat jämn, mer att han inte besitter(besatt?) den max nivå Ullmark har. Sen var Ullmark bergodalbana personifierat, men man ska nog inte glömma att han är väldigt ung.

Ska nog till en riktig supermålvakt för att hålla samma nivå år effter år vid så ung ålder (Typ Lunkan + ett gäng finnar) och jag vill påstå att vi inte har någon Svensk målvakt ens nära Lunkan klass just nu. Sen har vi väldigt många unga som kan komma att bli lika bra. Men Lundqvist karriär är verkligen helt sinnesjuk. (Med svenska mått)

Att Masken gjort ett bra jobb tvivlar nog ingen på. Men att Helin är redo att ta över är jag övertygad om, än om det kanske inte var planen att det skulle ske redan(?).
Var det inte Helin som ansvarade över Ullmark i J20 redan när han slog igenom?

ULTIMAVICI: Fast era målvakter var ju något skakiga förra säsongen så lite förändringar på tränarsidan kan bli jackpot. Trist med FBK förstås.

ivandrago: Ähh Helin är redan presenterad som ny målvaktstränare och angående Masken så är han i en situation där han enbart kan leva upp till förväntningar eller misslyckas.. Att jobba för FBK kräver att man får en säck med guld annars skulle man inte ens överväga det!
Lägger de hellre pengarna där en värva in ytterligare en kvalitetsforward så ser jag det som ren vinst. Helin kommer göra ett grymt jobb.

Monno:
Det är mest att han går till FBK som svider....

ghostie:
Vill absolut inte ha chips-Micke till oss, killen käkar mest chips och dricker Cola.... Dillsmak är tydligen favorit:)

Monno: Absolut, han körde sitt race och viktigast av allt han fick målvakterna att tro på det oavsett om det gått tungt i några matcher så gnuggade man på.

I direkt kontrast kan man nämna vårat PP som tränarna verkade ha omöjligt att få spelarna att tro på, då skiter det sig hur som helst oavsett hur man tränar.

zigge: Som sagt har ju Helin jobbat väldigt thight med Masken. Så tror inte det blir nån stor skillnad. Även Ian Clark blir väl "kvar". Tror det blir bra ändå. Men ändå sjukt surt att tappa den kompetensen till ett konkurrande lag.

Tror Masken styrka var mkt med det psykologiska.

modomille: Ja klart han fått ett erbjudande han inte kunnat tacka nej till. Målvaktstränare i SHL har inga monsterlöner och slänger FBK fram låt säga 80-100 000 i månaden så är det förståligt.
Att Bjurö uttrycker att det ska bli roligt att jobba med Masken är ju inte direkt märkligt, Bjurö är väl inte direkt den första Masken berättar det för.
Hur som helst är jag inte direkt orolig, vi har ett utarbetat system för att utveckla våra målvakter som Masken bara varit en del av och ingen är oersättlig.

ULTIMAVICI: Fyy Faen!! Ännu ett tungt bakslag - ska vi få svårt med målisar OCKSÅ nu då?

InVinoVeritas: cash cash cash........undra hur mycket färjestad erbjöd i lön till Masken.

Amitiel: Något jävulskap måste hänt. i den länkade artikeln om Bjurö så har är det tydligt att Masken ligger bakom Bjurå förvärvet, Bjurå ser också fram emot att jobba med Masken den kommande säsongen..
Det ligger en hund begraven i den här affären...

Tommy Jonsson ser jag helst inte att han blir nya coachen, ser mer an mot Larry Huras, en person med mer pondus.

Redigerad kommentar

Är tråkigt men tror Helin är redo att ta över, har jobbat med Masken dom här åren och Ian Clark fortsätter samarbetet med Modo.

Smartin: enligt Twitter så är swosch klar för Färjestad! Kontrakt på 2 år!

Och Masken klar för Färjestad enligt deras hemsida.

Masken klar för FBK!

Szwoch klar för FBK... Tungt

hanzon: De åkte som sagt ur högsta ligan och lär väl vara fria att gå.

Amitiel:

Bägge sitter på kontrakt över nästa säsong, så det är knappast troligt att Modo satsar på dessa bägge pojkar :P

Mikael Johanssons kontrakt går dock ut nu...

Redigerad kommentar

ULTIMAVICI:

Båda två har väl kontrakt för nästa säsong.

Amitiel: Perssons formkurva är stadigt på väg nedåt och är inte en spelare för Modo. Danielsson har haft en grym säsong och kommer kunna välja och vraka mellan klubbar i Europa, tyvärr alldeles för dyr för Modo...

« · 1679791 · »