1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532535 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Nucky:
Glömde
Muller och Dicken till listan....

Cyklob:

Håller fullständigt med om analysen kring Bjurö. Har han förletts att tro att Szwoch skulle vara kvar är det riktigt besvärande.

Här håller jag lite dörrar öppna. Hur har samtalen mellan Szwoch och Svarten varit innan?

En fråga jag ställer mig. Har Per-Erik med det här att göra? Jaja. Bara en brasklapp. Nu lade jag skuld på honom (utan ansva) trots att han inte förtjänat det.

Maskens tidigare intentioner och kommunikation med klubben är otroligt viktig för att avgöra det här klubbytet.

Som jag egentligen försöker förklara. Vi har en massa spekulationer. Men hur jäkla rakt är det ineom de stängda dörrarna?  Jag har ingen aning. Men uppenbarligen går det inte at gå ut med vad som helst som man tror innan det är bekräftat. Folka har alla en inre agenda som inte alltid komemr fram i tid.

Nucky:
Glömde
Muller och Dicken till listan....

modomille: det verkar ju klart som att denne Huras blir Modo's nästa tränare. Det som sagts hittills om honom låter väldigt bra, men om man tittar på tyska ligan där han jobbar som tränare idag verkar ju inte fokus ligga på defensiv och disciplin vilket gör mig lite nervig.. Vad tror ni?

obs: jag har ej sett matcher därifrån, går endast på hörsägen samt hur de spelade i Champions mot de svenska lagen

Gunnar Soderholtz:

Vilket skitsnack!

"Säsongen som gick var vi verkligen inte mer än ett mediokert allsvenskt lag"

Vi spöade ett lag som kom tvåa i slutspelserien med 4-0 i matcher om dom var inte ens i närheten av oss. Så skippa snacket om att vi inte hade räckt till bättre än mitten av allsvenskan.

Nucky:
Har samma förhoppningar som du. Har väl iofs alla:)

ULTIMAVICI:den största anledningen att Djurgården klarade sig så bra tror jag är Säcken som är en tränare som får ut max av spelarna och kan bygga ett bra försvar sen så fick ju några sitt genombrott typ Ljung och Sörensen tycker att Modo hade kunnat undvika kvalet om vi hade en tränare lik Säcken.

Bad_Brett: Vår VD har redan tidigare sagt att enbart Djurgården hade en lägre budget än oss, om de sedan lyckades fantastiskt bra är det ändå så att alla lag som kom före oss utom just Djurgården hade en större budget, även Leksand som åkte ur. Nu ska jag inte försvara Svartvadets bygge då det var mer chansartat än lovligt, men ekonomin är en stor del i att bygga ett konkurrensaktigt lag.

J F K: Om det nu är så att vi har så dåligt med pengar, kanske det är bättre att vara ett vinnande lag i allsvenskan. Är ju inget roligt att se sitt lag spela i fel serie och förlora alltid.

Säsongen som gick var vi verkligen inte mer än ett mediokert allsvenskt lag,och finns nu inte pengar är det kanske bättre att spela i den serien istället.

Vill inte uppleva en skitsäsong till som den vi nyss lämnade...

Bad_Brett:

Djurgården var det lag som hade lägst spelarbudget. Modo tvåa från botten.

Jag undrar var du har fått 32 miljoner ifrån? 

ivandrago: ingen dålig lista spelare, även om Hensick var en tokflopp.

kommande säsong blir Svartens elddop, då får man ett hum om vad han vill och kan. Ska bli riktigt intressant att följa! Jag hoppas innerligt att han fortsätter bygga Modo med en tydlig idé kombinerat med järnhand likt Näslund gjorde, och att säsongen som var kan beskyllas toksvag ekonomi och ren orutin.

J F K:

Faktum #1: Djurgårdens spelarbudget låg på 32 miljoner. 

Faktum #2: Djurgården tog 18 poäng mer än MoDo.

Nu vet jag inte hur MoDos spelarbudget såg ut, men jag finner det otänkbart att den skulle ha varit lägre än Djurgårdens. Det är möjligt att Svarvadet inte hade råd att värva lika namnkunnigt som Näslund, men det ändrar inte det faktum att han gjorde ett uruselt jobb. Det går inte att snacka bort detta. 

ivandrago: och så kanske det beror på att han hade mycket mer pengar att röra sig med. Så lite som starten hade har väl ingen sportchef haft sedan hedins dagar.

Cyklob: Du förstår att Ryno kommer va dyrare än valfri amerikan som inte är ordinarie i NHL va?

Svenska spelare är ju snuskigt dyra, sett till "kvalité". Man betalar väl lite för att man vet vad man får typ, eller nått.

Näslund har ju säkert sagt hur många ggr som helst att svenska spelare är mkt dyrare än amerikaner.

Nucky:
Jo så är det.... Mer steg bakåt...

Steken84:
Det kom ju ett par ganska bra namn under Näslund
Cuminskey
Schremp
Pöck
Kabanov
Meyer
Ritola
Hensick
Tellqvist

Även om alla om inte alla lyckades så hade Näslund en förmåga att få in spelare med hög potential. Nu är vi inte i närheten av det..... Kanske är det så att vi under Näslunds tid hade en tillfällig topp...

NuMo: Jag har inte heller något emot att vänta på nya spelare hellre vänta lite längre och man får en bra en dålig spelare.Tyvärr för våran del har det tagit för långtid med att göra klart med spets och man har fått chans värva och det har inte slagit väl ut senaste åren.

Men skulle uppskatta en mer rak kommunikation till oss supporters om hur man tänker. Samt att besvara det som kommer ut i media tex nu med Bjurö där han säger att Masken var en anledning till han valde Modo. För att nu lämnar Masken får liksom inte ihop det. Känns som klubben måste vetat om det annars är det ju åt helvete kan jag tycka att man låter Masken ha den mesta kontakten med den nya spelaren för att sedan lämna för en konkurrent. Hade jag varit Bjurö hade inte jag varit glad i alla fall. Det är sådant som man måste kunna stå upp och klargöra för oss supporters. Annars blir det irritation folk ledsnar man får inget förtroende för klubben. Iom att det blir så köper folk mindre årskort tex.

Jag tror och hoppas Svartvadet lyckas få ihop ett bra lag i år och att man inte chans värvar utan bättre värva spelare man känner till. Tex värva hellre Ryno en att chansa med en amerikan som kostar skjortan och man ej vet vad man köpt (Hensick) bra stats men stor flopp.

Jag hoppas att modo kan värva spelare genom att man utnyttjar sina kontakter lite grann. Man tänkte att Näslund och Foppa skulle kunna trolla lite granna men den enda är väl cumiskey.

Sven Tuta:

Hmm? Problemet är kanske att generationen "Foppa" De som körde över sina kompisar för att vinna numera är de som styr?

Tolka det inte fel nu.  Men de hade en föräldrageneration som styrde deras beteenden.

Sensmoral? Ingen aning. Men kanske måste ämnet upp på bordet framför de som styr nu. "Är nu mesar?"

Nucky:Nånting är konstigt i föreningen, tänker på bl a sånt ni har tagit upp redan. Uttalanden från folk som lämnat föreningen. Hedberg uttalanden om hur han jmf Modo mot lag han spelar i. Masken när han lämnar, superlativ om Färjestad och ett tack till Modo. #77 hade väl inte mkt övers för föreningen. Varför kommer dessa uttalanden? Har själv under säsongen tyckt ett flertal gånger att det finns inget jävlaranamma i laget. Varför ingenting på hemsidan om att Masken lämnar??? Bjurös uttalanden om Masken! Vad hände där? Luktar skit vid Sjöbloms dass.

Cyklob: Ja precis.

Tycker som några varit inne på tidigare att organisationen tagit ett steg tillbaka sedan Näslunds tid. Det jag gillade med honom var att han från första dagen arbetade efter och talade om en tydlig idé och grundtanke som genomsyrade allt från hur Modo skulle spela och uppträda, samt att målsättningen var glasklar. Han ställde hårda krav på spelare och hade en jävla pondus och respekt med sig. Det märktes tydligt gentemot spelare och journalister. Idag sägs ingenting om något. Ingen uttalad idé, inget mål man strävar efter osv. Man kanske håller det internt numer, vad vet jag. Men saknar iaf Näslunds detaljstyrning av många saker.

Ska såklart ge Svartvadet chansen, men vill bara veta hur man tänker inför framtiden.

Cyklob:

Jag kanske är konstig (Helt säkert) men jag har inga som helst problem med att vänta på besked från Modo.

Vi vet vilka som har kontrakt, de andra måste ju ersättas eller skriva på igen.

Själva politiken hur man värvar och att man väljer att inte säga något måste ju Modo välja själva vad som är bäst för klubben. Jag är förtröstansfull att man där gör rätt val.

Det vore förödande att gå ut med en massa information till "halvrabiata" supportrar (Som vi är) om man sen inte klarar av att leva upp til de målsättningarna.

J F K: Ja exakt är väl dom namnen samt Häggström som man hört om. Sedan får man väl se vart man landar. Men känns som att klubben räknat med att få behålla tex Ahnelöv och Lehtivouri. För som jag fattat det skulle det inte bli aktuellt med så många nya spelare. Men tittar man på hur truppen ser ut idag och vilka som lämnat samt ryktas bort så snackar vi ju minst 8-10 nya spelare om vi ska bli bättre en fjolårets trupp.

Nucky: Problemet är som vanligt kommunikationen från Modo till oss supporters. Man måste kunna prata i media och förklara hur man tänker. Sedan behöver man ej namnge spelare men man kan säga vi ska ha ersättare för dessa. Så 3 nya backar utifrån 2 Topp centrar samt 2 klass ytterforwards samt 4 kompliterings spelare.

Så måste man kunna meddela. Tycker det är tråkigt att klubben inte ens kan ge sådan information. Skulle ju vara kul att höra hur man tänker göra nu när Lehtivouri försvann räknade man med att han skulle vara kvar?

Jag hoppas klubben försöker att få tag i 2 bra centrar samt 2 riktigt bra ytterforwards. Sedan får man gärna hugga på spelare som Oscar Sundh som får lämna Lhc, som kompliment spelare.

Cyklob: Av de som spekulerats kring så är Welch, Huras och Erik Andersson igång.

hanzon: Welch spelar ju fortfarande tex. Men det man kan vara brydd över är spelare ur den befintliga truppen. Trodde man skulle få lite förlängningar direkt. Nyförvärv kan vi få vänta på ett bra tag.

Sedan ska man väl försöka lösa Dennis P, Smolanek, och kolla med utlåning av tex Bengtsson tror knappast han ingår i planerna för laget. Speciellt nu när vi värvat Emil P från Timrå.

J F K: jo, men spelar verkligen alla?

Häggström, Richie, Cumiskey?

blir Påhlsson kvar? Hari? Frågorna är många 

hanzon: Kan väl vara så men samtidigt blir man lite orolig när det gäller svartvadet och hans uttalanden. Tycker ofta han för ett paradoxalt resonemang nu senast med lagbygget och vad som egentligen har blivit officiellt. Lite tjatigt kanske men intervjun han gav om modos situation och framtid  (ca 30 min. i allehanda) gav inte mig några bra vibbar iallafall.

hanzon: eller är det såklart att det är spelare som fortfarande spelar. Har ni inte lärt er det efter femtioelva silly seasons? Man kan inte presentera spelare och ledare som fortfarande är aktiva.

Nucky: Instämmer helt med dig, vaför händer det inget? Det talas om Häggström,Byron Ritchie,Erik Andersson,Kyle Ciminskey, Larry Huras mfl.

Är tanken att Svartvadet ska typ släppa allt på en gång, som ketchup effekt kanske?

Ben Perrault: fullständigt jävla meningslöst dessutom.

Hur nån kan bli upprörd över att Amitiel(i detta fallet) talar om vad han vet, eller tror sig veta övergår mitt förstånd.

på tal om truppen då: med tanke på att Svartvadet sade i intervju direkt efter 4:e matchen mot Vita Hästen att han kommit långt i nästa års trupp händer fantastiskt lite. 

En kille till 3-4 kedjan värvad samt en backup till Reideborn, det är allt. Kom igen nu förfan, ge oss nåt Modo! :)

Same same härinne
evigt förbannat tjafsande

NuMo: Absolut! Jag förbehåller mig det fortsättningsvis också.

S-vikaren: Skål på er!

ULTIMAVICI:

Nä, jag säger ju det. Du har självklart företrädet att tro vad du vill.

S-vikaren: Är ruskigt avkopplad ;)

ULTIMAVICI:

Koppla av lite. Det är fredag.

NuMo: Tror jag inte, du värderar information precis som alla människor utifrån kriterier och underliggande mekanismer. Du kommer antagligen lite mer på den informationen som ges av en nyhetsuppläsare på TV än på en främmande person på stan. Men även där finns det situationer och kroppsspråk etc. som kommer leda till att du värderar informationen.

Amitiel:

Fortsätt att skriva i forumet, det är upp till läsaren att avgöra ifall man vill tro på ryktet eller ej. Jag uppskattar iaf allt som rör modo oavsett ifall det är vagt eller bara ett rykte. Sedan är det upp till mig att värdera ifall jag tror på det eller ej.

Betydligt mer intressant att läsa "ett kontrakt skrevs igår" än att man namedroppar gamla modo spelare som inte gjorde något större avtryck och som vi redan provat.

Det är väl just det som är spännande med silly season att tro att nått ska hända och att det där namnet som man hör ryktas ska vara sant. 

ULTIMAVICI:

Jaja, jag tänker inte ifrågasätta din ordning i det.  Själv tar jag i stort sett allt med en nypa salt från personer jag inte känner.

Amitiel: Det är bara skriva om du hör något. Det är sillysesaon man får ta allt med en nypa salt. 

annrs är ju www.mrmadhawk.se en bra sida att följa för er som ej vill läsa något här.

Amitiel: Kanon! Vill andra ha rykten som enbart existerar i ditt huvud så är det ju upp till dem, och det har jag inga problem med.

NuMo: Värderar dem som rent svammel. Det jag skrev var att jag ställer högre krav på personer som påstår sig ha bra kontakter även om dem som i detta fallet ljuger. Det är också anledningen att jag bemödar mig att ifrågasätta.

ULTIMAVICI:

Jag ska i fortsättningen ta rykten i Pm till dom jag vet vill höra om dom och som kan ta rykten för vad dom är, så slipper du läsa dom.

ULTIMAVICI:  Jag fattar inte att du värderat Amitels rykten så högt med tanke på att han hittills, enligt dig,  har haft 0% rätt.

Redigerad kommentar

NuMo: Tja det är ju upp till var och en att värdera rykten. Dock så kommer iaf jag ställa högre krav på någon som gång på gång insinuerar att man har kontakter inom organisationen och sitter på bra information, men i själva verket har man inte en susning utan skjuter från höften och dessvärre lyckas skjuta sig i foten gång på gång.

ULTIMAVICI:

Who cares? Egentligen.

Silly season här på HS är ju sällan något anant än en ofantlig namedropping där det vore otroligt om inte det blev en överraskande träff någongång.

Oftast droppas det dessutom namn på gamla Modoiter som vi lyckats göra oss av med, men som plötsligt av någon outgrundlig anledning anses vara potentiella frälsare. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Smartin: Oftast haft rätt? Seriöst, om du vill kan du backa i trådarna och se att hans träffsäkerhet är exakt 0%.
Däremot älskar han att ge vaga påståenden som säger exakt ingenting, och någon gång kommer han väl lyckas få in något som möjligtvis kan tolkas som att han hade rätt av någon vänlig själ, men faktum kvarstår han har aldrig breakat en övergång, aldrig.

Redigerad kommentar

Tycker att Amitiel oftast har haft rätt. Nu skrev han ju att någon hade skrivit på för Modo men att han inte visste vad det var för roll. Han antog ju själv bara att det var en spelare och det skrev han ju senare och bad om ursäkt för. Hellre att han delar med sig av det han fått höra än att han håller tyst om det.

Oj blev bra stavning på Silly season där..

« · 1679890 · »