hanzon: Denna back ryktas till sverige. Rightare, gör en del poäng och bra +-. Vore det något för modo?
J F K:
En perfekt organistation får man aldrig, tror inte det är bättre eller sämre i Modo än nån annanstans. Det är ju som bekant alltid poppis att klaga på "pappersvändare, lata arbetare, politiker mm", sen finns det ju såklart bättre och sämre organistationer, verkar i dagsläget som om Modo börjar tillhöra det bättre, gillar Vdn. Men tror inte man kan spara "flera miljoner"
ivandrago: Jag tror att det varit väsentligt "värre" tidigare och att man faktiskt slimmat organisationen de senaste åren. Därmed inte sagt att man fått bort alla lata säljare, men det är ett steg i rätt riktning.
Åke Westerlind:
Tror du har fel, ett lag behöver en administrativ organisation, tror inte att man anställer personal i onödan. 12,75 anställda i föreninge inklsuive säljare på ca 140 mille är ganska ok låter det som
ivandrago:
Kollade lite i årsredovisningen, våra totala kostnader i moderföreningen är 60 miljoner för personal mm. 70 anställda låt oss säga att det betyder ca 45 som är "ickespelare i a-laget" låt oss säga att de tjänst i snitt 25 000 kr månad med sociala ca 37 500
37500*12=450 000
450 000 * 45= ca 20 mille
så budgeten var 40 mille plus minus några miljoner. Den skulle vara lägre till den gångna säsongen så kanske kring 35 och neråt...
J F K:
Upplever mest att Kempe "tränat" på dribblingar i Modo. Han är bra på att komma igenom men sen blir det inte så mkt mer. Han skulle dessutom stanna max en säsong till. Upplever också att Kempe tar på tok för många idiotutvisningar. Tkr det är bättre att hans istid går till Possler,olofsson och grundström. Grundström kommer troligen oxå gå till NHL men honom kan vi förhoppningsvis ha nytta av 3 säsonger till.
Skönt och vara överens om nåt:)
hanzon: Det är synd att säga, men Kempe i vinter var verkligen inte en kille som gjorde det. Jag tycker på många sätt att det är synd om han drar, för jag är övertygad om att han skulle kunnat göra en massa nytta kommande säsong. Samtidigt är jag glad att inte behöva ha en kille som glider i hemjobbet och som kanske tillsammans med Nylander var den som visade sämst arbetsmoral.
Ska vi vända på skutan så måste vi ha spelare som jobbar hårt bägge vägarna.
ivandrago: OK, tycker nog det är värt det ändå, om man ser till hur det påverkar laget.
Vi var SHL:s sämsta lag förra säsongen. Vi hade sämst tekningsstatistik, tivelaktig arbetsmoral och ingen som ledde laget när det blåste snålt.
Abbott hade extremt bra tekningsprocent, och var lagkapten för laget som kanske arbetade hårdast i SHL förra säsongen. Alltså egenskaperna vi verkligen måste förbättra.
Storznoken:
Beror på vad budgeten är men kan man tycker att man skall lägga mkt pengar på center 1-3 samt två helst 3 backar men frågan är om vi har råd, å andra sidan antar jag att det frigörs en del pengar iom att Phålssons/Skröders kontrakt går ut, gissar att dessa herrar kostade oss ca 500k månad ink sociala avgifter....Ahnelöv gissar jag gick på 250-300k plus sociala avgifter.
Låt oss säga att budgeten är 30-35 m? nån som har nån siffra?
modomille: Jo, Chris Abbott lär kanske inte vara billig. Men vår lägstanivå måste upp i alla avseenden. Tekningar och arbetsinsats. Jag tar hellre Abbott, som är stabil och hade teknings% över 61, än en oprövad AHL-spelare. Vi har sett hur det gått de senaste åren. Flopprisken med Abbott är nog gansk minimal.
Sedan spelar han även bp och pp. Han är ju knappast något tekniskt underbarn. Men han jobbar alltid extremt hårt och kämpar i varje närkamp. Lagbygget måste förändras mot hur det har sett ut förra säsongen. Och han är ju en ledare.
Vad tror ni om Chris Abbott? Vi hade sämst tekningsstatistik som verkligen behöver bli bättre. Och Chris Abbott är kanske ligans bästa tekare de senaste säsongerna.
Tekningsstatistik:
1 Luleå 55.83
2 Skellefteå 53.23
3 Frölunda 51.03
4 Örebro 50.32
5 Växjö 50.29
6 Linköping 50.03
7 HV71 49.48
8 Brynäs 49.38
9 Färjestad 48.24
10 Leksand 47.89
11 Djurgården 47.51
12 MODO 47.46
hanzon: hans lite smutsiga spelstil behöver vi i slutspelet nästa år, sålänge man värvar ett gäng andra speediga spelare ser jag gärna att Modo behåller honom förutsatt att han blir jävligt billig. Behåll gärna Påhlsson också, han är gammal och långsam men urstark i närkamper och får ofta yngre spelare att utvecklas. Samma sak där dock, jävligt billig.
Skicka Nordgren, Öberg och Smolenak.
ivandrago: nope, bara sett honom när Leksand mött Modo, samt träningsmatcher för några år sedan när han försökte ta en plats i laget. Men det räcker iaf för att bilda mig en uppfattning om honom.
Som 2:a center skulle jag inte ha något emot honom, men tror han isåfall blir för dyr. Det han faller på är kroppsspråket och hans loja inställning, tycker inte direkt det är nåt att luta sig mot när det stormar.
Det är precis det som varit Modo's akilleshäl sedan Sundström(och Tollefsen) slutade. En riktig jävla chef och ledartyp helt enkelt.
Gusse:
Luleå, Modo, Brynäs och HV vill ju ha Rynos underskrift. Jag tror det bir Luleå.
Redigerad kommentar
Gusse:
Är inte Ryno:) men har däremot kollat på honom ordentligt när han spelar. Så min fråga till dig blir om du har kollat ordentligt på honom någon gång? Med ordentligt menar jag att man försöker följa spelaren när han är inne på banan för se hur spelaren förhåller sig till det som händer på banan.
jämtland:
Du pratar om en annan situation, tacklingen i mittzon var det inget fel på, om man inte ska gå på vad publiken tyckte om det. Snygg och hård tackling.
Den andra situationen är när Welch blir rundad och tar tag i axeln på SAIK spelaren. Det är utvisning även ifall han ramlar enkelt.
Ser bra ut statiskt sett. Bra ålder