1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532531 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
snowden:
Ser bra ut statiskt sett. Bra ålder

snowden:

Vore inte fel, hörde att Svartvadet idag inte hade några namn på nya spelare, vad är det som gör att det dröjer så? 

Visst hade han truppen i det närmaste klart när Matcherna mot Vita Hästen var klara?

hanzon:
Uppfattade mer som att vi hade ett bra lag på gång, med viktiga pusselbitar på plats.... Mot bakgrund av Welch så stämmer det isf

hanzon: Om man ska ge sig på lite spekulerande så lär det väl vara så att welch är klar samt någon center . Därefter lär det väl förlängas med typ skröder plus någon fler (kan ju i stort sett vara klart förutom det finstilta). Sen lär det väl lyftas några juniorer. Jag antar att det var det han menade när han sa att lagbygget var långt gånget.

Redigerad kommentar

ivandrago: Jag kan säga att det varit riktigt illa på marknadssidan under många år.

Jag ogillar också formuleringen som "tror inte det är bättre eller sämre i Modo än nån annanstans". Jag vill att det ska vara jättebra hos Modo, även om det förmodligen finns föreningar som är sämre skötta. Vi ska helst inte sätta som måttstock att vi inte är sämre än många andra, utan jag vill att vi siktar på att bli jäkligt bra.

Detta på samma sätt som att målsättningen med träning (försäsong som under säsong) ska vara att träna bäst. Inte att acceptera att Skellefteå tränar för bra för oss, men vi kanske kan vara bättre än Brynäs och Rögle, typ. Sedan kommer vi knappast ha råd att köpa spelare som Skellefteå och förmodligen inte ha en chans att utmana om bucklan, men vi ska i alla fall ha som mål att träna bättre/hårdare/mer effektivt.

J F K:håller med,kravbilden måste ändras tor att det kan bli verklighet om Huras kommer,men man tycker ju att kravbilden inte borde vara så här dålig,enligt Edwin hedberg så låter det som att Modo inte bryr sig hur det går bara man slipper kvalspel, eller om man inte vinner en match så gör det inte något,sen måste träningarna bli bättre,man ser på filmklipp som Modo channel gör då ser det ut som att dom bara skrattar och slamsar på träningarna och  inget riktigt tempo.

modomille: Precis det jag har skrivit om tidigare när man läser intervjuer med ex SAIK spelare och det dom alltid pratar om då är just att : Träningarna i Skellefteå är alltid stenhårda och att allt skall vinnas. 

Hör man någon Modo spelare prata i dom termerna någonsin !! ?? 

Smurfen:artikel om Lagbygget.

modomille: Som vanligt, ingenting.

hanzon:ja,man får hoppas att Tränaren presenteras om några dagar, mycket pekar ju på Huras  nu.

Redigerad kommentar

modomille: Det står 1-1 i matcher mellan Mannheim-ERC Ingolstadt, ikväll spelas 3:e matchen, resterande matcher 17/4, 19/4, 22/4 och 24/4.

Man hoppas ju på Larry Huras som coach, ingen annan känns bra nu när det skrivits så mycket om honom.

hanzon:

Du undrar i var och varannat inlägg varför inget händer. Du har fått svar från videointervjun med Svartvadet, på hemsidan. Att det skulle dröja innan man kunde presentera nya spelare eller ny tränare. Det dög inte.
I intervjun från Allehanda berättar Svartvadet att en ny tränare presenteras inom några dagar. Det dög inte heller.

Vad förväntar du dig? Vad förstår du inte? Läs vad som skrivs. Ha lite tålamod. Säsongen är inte slut bara för att Modo inte spelar.

S-vikaren: Ursäkta mig, man är väl för ivrig på vad komma skall så att säga, hoppas det inte stör dig allt för mycket.

J F K:
Givetvis vill jag oxå att det skall vara bra skött. Men jag tror att Modo ligger bra till när det gäller ekonomi/organisation....

När det gäller att SAIK "tränar hårdare än alla andra" så är det en myt som ofta omger topplag...tror SHL är relativt likvärdiga när det gäller "hård träning"...

Det som jag tror gör skillnad är
1. Tillgång till ett bra spelarmaterial. I huvudsak köps detta in med en bra ungdomsverksamhet och "rätt inslussning" kan man få en el två spelare i "bonus" i förhållande till kostnad. En bra trupp. Ekonomin kan vi säga en del av denna punkt.
2. Sportslig ledning från GM och neråt.
3. Rekrytering - hur rekryterar man, tar man det man får? Eller tänker man till? Här tycker jag inte det är intressant att prata i termer av hur, vi borde han en scout etc etc, utan vad gör man av det man har
4. En tydlig spelidé med en tydlig kravbild på vad man gör och inte gör, ute på banan.
5. Utbildning av spelare, både ungdom och A-lag
6. När det gäller hård träning, så innebär det nödvändigtvis inte att man kan springa mkt eller lyfta mkt i bänkpress. Utan hur anpassar man träningen, använder man tiden väl.
7. Administrativ organisation. Den skall fungera om den inte gör det hämmar det såklart laget. Men den kan inte kompensera övriga punkter. I det sammanhamget tror jag inte att Modos administrativa ledning gjort vår prestation på isen sämre.

Kanske borde vissa punkter slås samman och rangordningen ändras i vissa sammanhang, men nåt sånt

Däremot sörjer jag att M. Näslund slutade som GM, han tog säkert felbeslut, och gjorde felrekryteringar. Men han förändrade saker till det bättre. Hans värvningar var intressant åtminstone... Tyckte oxå att vi gick framåt under hans ledning.
Tror inte att vi värvat Brashear om Näslund varit GM

Smurfen:
I höst kommer valfri spelare säga att de tränar hårdare än någonsin. Någon kommer eventuellt säga att det var friare under AF och därmed antyda att nu är det "andra puckar"

ivandrago:

Skellefteå tränar i högre tempo och mer matchlikt än Modo, thats a fact!

Andra lag närmar sig Saik i mängd och kvalitet. Inget annat lag har dock ännu lika många spelare som köper och underkastar sig lagets spelide.

Sawchuk:ERC ingolstadt leder med 1-3 mot Adler mannheim andra perioden just nu har Huras och grabbarna vänt på serien två-ett i matcher.

Sawchuk:
jag tänkte i huvudsak på hård fysträning, jag tror exv inte att Saikspelarna är konditionsstarkare eller fysiskt starkare än andra.

Att de bedriver isträning i hög fart är ju ett vägval de gjort.

Framgången ligger väl i just att spelarna köper spelidén, i enligt med punkter i mitt förra inlägg.

modomille: verkar gå bra för Huras grabbar, men jag ger inte mycket för Google translate:

Kanske finns nu som i majoritet? Buck har i kylskåpet, och eftersom han har fångat med en murslev Kink i ansiktet. De Mannheim lämningarna är korta

ivandrago: Håller med sawchuk här. Modo lallar omkring på träningarna. På tok för dåligt tempo. Som man tränar spelar man.
Sedan tränade man nog riktigt hårt i somras, men jag tror att man tränar helt fel. Det handlar inte om vem som blir tröttast, men måste träna rätt saker också.

J F K:
Och jag säger såklart inte emot. Att träna smart och hårt på rätt sätt är såklart bra. Men att Saik spelarna är bättre tränade rent fysiskt köper jag inte.

Skulle vara kul och se era förslag på drömtrupp, någorlunda realistisk gärna:)

ivandrago:Så mycket kan jag säga iallafall: den innehåller ingen Ryno!

ivandrago: kanske inte bättre tränade generellt, men mycket bättre fysiskt tränade för att spela hockey.

InVinoVeritas:
Och med det vill du ha sagt? Min fråga var ställd för att jag är nyfiken på hur andra tänker i frågan.

J F K:
Jo för den typen av hockey Saik spelar.

ivandrago:Målvakt: L Johansson - Reideborn

Backar: Welch-Ahnelöv- Djuse- N Andersson - Salmela- Sevc - Torp, nä jag skojar bara ;-). Salmela hade varit en drömvärvning.

Målvaktsparet som vi har tror jag på, och om vi får in Welch samt en offensiv pp back, och dessutom får behålla Ahnelöv då tycker jag att det så ser ganska stabilt ut bakåt. Vad tror du?

InVinoVeritas:
Eller du är den typen som älskar och sitta vid sidan om och klaga på det andra, men när det kommer till och ha egna förslag åsikter så har du inga för att du är rädd för att omgivningen har andra synpunkter och du skall behöva stå upp för din åsikt?

Sven Tuta: Ska vi kicka Bjurö innan han spelat en enda match för att värva Lasse Johansson menar du?

Sven Tuta: vi får väl en av ligans bästa backuppsättningar om vi får behålla Ahnelöv och värvar Welch,sen en bra pp back som du säger,nån som har förslag på pp backar som kan vara intressanta för Modo?

modomille:
Jonas Frögren:):):)

Monno:Nej, det har jag inte skrivit. Läs frågeställningen först från Ivandrago "Skulle vara kul och se era förslag på drömtrupp, någorlunda realistisk gärna:)"

Tror att Johansson för stunden är en bättre målvakt, tycker att han var för jävligt bra i slutspelet. Däremot skriver jag att vi har ett bra målvaktspar som jag tror på. Inte sparka iväg, det är skillnad det.

Sven Tuta:
Inte dumt.... Salmela, Ahnelöv och Welch då ser det bra ut... Då blir det djuse,Hedman, Torp och Carlson som kompletterar kan man då skeppa Torp... Så kan man spela Runesson, Leman Lindgren och hoppas på ett genombrott på nån av de yngre...

ivandrago: för dyr ;)

ivandrago:Nu är Salmela och Sevc en utopi för oss, men som du skriver att fylla på med Carlsson, testa Lindgren och Runesson då har vi en bra stomme att bygga på. Torp kan jag fixa jobb åt på High Chaparall.

Sven Tuta:
Kritar inte Ahnelöv hoppas jag man går efter Salmela

ivandrago:Han är ruskigt dyr, men man vet vad man får. Lek bara med tanken att vi hade signat han när han var hos oss på två år, misstänker att han var inte så förbaskat dyr just då.

Sven Tuta:
Med tanke på hans rykte han vi kanske kunnat komma undan med 150' per månad....
Någon kanske vet något?

ivandrago:

Jag tror felet hos Modo ligger i att fystränarna behöver bytas ut. Hur länge har inte Jocke B hållt i fysen det börjar bli ett par år nu?

Tittar man på björklöven i höstas så klev Waltin in och sparkade de fystränare dem hade haft och anlitade nya i mitten på oktober.

Björklöven låg näst sist i tabellen då tabellen summerades 31/12 och spelare och ledare har sagt att dem körde stenhård fys okt-dec och det gav resultat då Löven var seriens klart formstarkastelag efter jul.

Vad tror ni, skulle ett byte av fystränarna ge effekt? Jag tror personligen det behövs ett nytt tänk inom föreningen på den biten. Modo spelarna säger alltid innan ispremiären att dem "tränat hårdare än nånsin" men nått måste ju göras fel?

Lill_hompa: Jag tror att Jocke helt enkelt inte har tillräckligt med utbildning. Han var själv sjukt bra tränad för att vara innebandyspelare och sedan som triatlet, men nu handlar det om hockey. Mig veterligen är Jocke till mångt och mycket självlärd.

Lill_hompa:

En av målsättningarna med träningen som Modo hade när Jocke tog över var att förebygga skador, framförallt ljumskskadorna som man hade varit drabbade av säsong efter säsong.

Det målet når man inte med "hårdare" träning, utan med bättre, mer allsidig. Det är ett mål som man verkar ha nått.

Däremot så verkar konditionsträningen vara felupplagd för laget ser ofta segare ut än motståndarna och det verkar som att mjölksyratrösklarna är lägre än hos andra lag.

Som det ser ut så behöver man komplettera sin träning så att spelarna blir med högpresterande under match.

Lill_hompa: Jag säger Hans Jonsson, han är bra ersättare.

Lill_hompa:

Det hela beror på vilka metoder som används idag. Beroende på vilka metoder man använder så kanske de isf kan ersättas med andra. Man kanske kan bygga ett samarbete likt det med Ian Clark. Förslagsvis kan man höra av sig till Seth Ronland/Andreas Öhgren..... 

hanzon:

För att?

Sawchuk:

Tror att Andreas Öhgren/Seth Ronland är bättre utbildade respektive kvalificerade än Hans Jonsson 

ivandrago: Vad grundar du det på att Hans Jonssonär sämre, är det känslan eller?

När han spelade i Modo fanns det ingen som hade bättre testfakta än han.

Redigerad kommentar

hanzon:

Tycker att länkarna ger svaret. Men det handlar om erfarenhet och utbildningsbakgrund. Bara för att man själv är bra tränad så betyder inte det att man är en bra fystränare. 

Det flesta höjdhoppare är antagligen bättre på höjdhopp än sina tränare, men det betyder inte att de är bättre än sina tränare på att just träna höjdhoppare. 

Redigerad kommentar

« · 1680464 · »