1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532520 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Nucky: Ja eller så kanske han är en av de spelare som har fått bud av svartvadet men ännu inte gett besked. Troligt är väl att de klara spelarna fortfarande är aktiva.

Nucky: Laget (Avtomobilist Yekaterinburg) åkte ut i kvartsfinalen.
Avtomobilist Yekaterinburg
Avtomobilist Yekaterinburg

Nucky: Är möjligt att man drar av en presskonferens och presenterar 3-4 st i ett svep när finalserien är avgjord och Welch ska presenteras.

hanzon:lirar han slutspel med nåt lag? Vore märkligt om man håller på klara värvningar som spelat klart denna säsong.

Tobias Viklund är väl ett rykte som det ligger lite substans i eller? Hans hontrakt har väl gått ut.

ULTIMAVICI: Håller med dig fullt ut.

hanzon: Gillar Skröder och uppskattar allt han gjort för oss, men någon underskrift kommer inte från mig.

Jag vill be er som gillar Skröder, skriv på denna namninsamling.

Han var den som vann interna poängligan i Modo, så än är inte han slut på.

Redigerad kommentar

Sven Tuta: Ser att matchen ERC Ingolstadt - Mannheim står 2-5 i slutet, det blir 2-2 i matcher där. Så vi får vänta på Larry Huras till nästa vecka.

hanzon: Tänk positivt 😜

supertr?tt: Ja en annan har varken Twitter eller Facebook, så man får inte så mycket nyheter så att säga.

supertr?tt: Känner mig som svenk damtidning efter förra inlägget. Skäms lite

hanzon: Welch och Rahkshani har tydligen kopplingar via sina respektive flickvänner. Flickvännerna är systrar enligt rykten på twitter

Sven Tuta: Sen blir man väldigt nyfiken på detta "Ett rykte som nu dykt upp, och som inte känns omöjligt då det har Welch-kopplingar, är att Växjös bäste forward i slutspelet, Rhett Rahkshani, kopplas till Modo"

Är det ett önskemål från Pelle eller har det någon substans?

hanzon: Pelle brukar ha hyfsad koll, det låter som skön musik när man läser artikeln. Långt ifrån de vibbar man har just nu om Svarten och laget. Intressant det med storstädning och inga gamla meriter tas med i avvägningarna. Nu blir man bara mer upphetsad, vad väntar oss?

Intressant läsning från Allehanda och Per Hägglund

hanzon:
Bortsett från Skröder tkr jag det är bra förslag.... Det knepiga blir och hitta centrar till laget

Blake:Häggström tänkte jag att han tar över Påhlssons plats som center.

hanzon: *Cumiskey *Welch

Håller med om Skröder, han är fortfarande ett hot i PP och gör det relativt bra i försvaret. Släng åt honom ett billigt kontrakt! 

Danielsson är jag osäker på, kanske kostar mer än han smakar. Häggström, nja, okej, men då på ett tvåårskontrakt minst så att han kan ta över efter Öberg. 

ivandrago: Självklar ska Skröder vara kvar, dessutom så önskar jag Häggström,Danielsson,Cuminsky,E.Andersson, Welsch, men nu är det bara mina önskningar. Jag menar vill man diskutera slutspelshockey så finns det en tråd i det ämnet.

Hanzon: 
Har mest noterat att du ville ha kvar Skröder, men missat det andra. 

Kråkan:

Jo Johan hade förlängt. Missade det:( 

Han verkar vara en kantlirare. Men då kan vi flytta upp Häggström till 3 

ivandrago: Intressant! :) Gillar sättet du spridit spetsen över kedjorna. Johan Forsberg har väl förlängt kontraktet med Luleå? Annars håller jag med om att en sådan spelare skulle vara ett bra tillskott till truppen. Ludvig Nilsson (Någon som jag helt glömde bort i min uppställning) tror jag skulle kunna ta den platsen.

Förövrigt, är det någon som vet vilken position Nilsson spelar på? På EP står han som en center, men folk här sätter honom oftast som en kantspelare. Någon som har koll?

Redigerad kommentar

ivandrago: Har skrivitin tidigare på önskade spelare.

De kanske svarar netto... Men kan inte se att truppen kostar 42 m inkl soc och pensions avsättnignar. 

Deras lönekostnader ökade 10 miljoner mellan säs 12/13 till 13/14 antalet anställda ökade med 5. 

77 miljoner på löner säs 13/14 på 82 anställda... Skulle bli förvånad om inte A-lagsbudgeten svalde det mesta...Skulle gissa att deras spelarbudget är kring 60 kanske inte över

Då får jag uppdatera min trupp: 

1:Kabanov-O Rielly - Possler
2:Hattaja-Emil P - Porter
3:J. Forsberg - Ritchie - Grundström
4:Öberg - Häggström - Nilsson/Olofsson 

B
1:Welch-Djuse
2 Ahnelöv- Regner
3 Hedman-Erik A 
4 Torp-Carlson

www.eliteprospects.com/player.php?player=14962

Saknar lite tuffhet men det är detta jag kommer på, Porter och Erik A är med för att jag hört att dessa är klara. Regner så jag på en VIK-blogg att han va på g till Sverige. Djuse tror jag kan blir riktig bra med rätt partner. Johan Forsberg kan bli ett bra tillskott beroende på peng. 

ivandrago:

Jag läste något om att Garpenlöv påstått att Växjö hade en spelarbudget
på minst 50 mkr, men att vd:n eller ordföranden i Växjö dementerat
detta och i sin tur påstått att de "enbart" hade 42 mkr.

Med tanke på att alla skatter och sånt väl ingår i en spelarbudget
(arbetsgivarafgifter + sociala avgifter m.m.) så kan jag inte begripa
hur de skulle kunna komma undan med 42 mkr för den trupp de har.

Men innan antalet icke EU-spelare släpptes fritt så var väl Växjö
de mest "kreativa" på den punkten med en del "irländare", "skottar"
och "italienare" i sin trupp. Så de kanske är lika "kreativa" när det
gäller skatterna, för att komma ner i 42 mkr med dagens trupp?

Redigerad kommentar

J F K:

Skall man för en diskussion om ett ämne så blir det såklart svårt att svara i annan tråd än den ämnet diskuteras i. Oavsett så gillar jag att du har åsikter och tankar samt motiverar dem. 

Tror att FBK resonerar som jag:) Går han dit hoppas jag att jag har fel såklart....

När det gäller vår trupp tror jag att Emil P kan vara andrecenter tom en bra sådan i rätt omgivning. Tror att Grundström kan fylla Kempes hål, med en större uppsida, hoppas verkligen att vi kan ha nytta av Grundström i två. Sen skall det bli väldigt spännade att se om Possler/Olofsson kan få utväxling nästa säsong. 

ivandrago: Tillbaka till ämnet. Jag tillhör de slarviga som svarar i "fel" trådar om någon börjat en diskussion där...

Hur som helst så verkar det inte bli Ryno. Han ska enligt all sannolikhet presenteras av FBK. I mina ögon ett oerhört konstigt val. FBK har ofta rätt speciell självbild och man ställer stora krav på spelare och ledare att mentalt palla den jargong som råder i klubben. Jag är oerhört osäker på en så pass mentalt svag kille som Ryno väljer rätt om han går till FBK. Startar bollklubben dåligt kommande år är det risk för att han återigen kryper in i sitt ide och slutar producera poäng, ungefär som han gjorde i den här säsongens upptakt.

J F K:
Tack för intressanta synpunkter. Det är som Leif Boork säger man måste ha en plan B. Troligen har Växjö störst budget, å andra sidan måste man tänka till ändå när man värvar

hanzon:
Det gör det. Hur ska jag göra framöver om ämnet kommer upp här, är det ok för mig och svara här eller skall jag ta svaret i "SM...."

Hur tycker du laget bör se ut nästa säsong?

J F K:

Jag syftade mer på isträningarna. Att dom kör stenhårt och med hög fart i allt.

Tror inte det skiljer speciellt mycket i fys vad gäller barmark, gym etc. Bara att saik optimerar sin träning för deras spelsätt.

ivandrago: Hur fasen ska man gissa hur Växjö tränat?
Spontant så tycker jag att Växjö - förutom på målvaktssidan - har värvat klart bättre än Skellefteå och har en spelare för spelare bättre trupp. Skellefteå kastade trots allt pengar på Schremp, widing och Lehtonen som alla bänkat och den sistnämnda till och med skickades iväg.

Dessutom spelar Växjö lite smartare där Skellefteå bara verkar ha en plan kan Växjö variera sig mer. Trots att Skellefteås backar gång på gång spelar fast sig själva så vägrar man göra några större justeringar i spelsättet.

Därför tror jag fortfarande att Skellefteå är laget som tränare klart bäst i form av fysik.

ivandrago:Det går väl att diskutera sådant under SM Slutspelet 2015

Redigerad kommentar

hanzon:
Vi är på temat Modos träning i förhållande till andra klubbar, mestadels Saik eftersom många anser att just fysträningen är Saiks komparativa fördel. Då är det enligt mig inte fel att blanda in det lag som lyckats mäta sig i en slutspelsserie med Saik. Eller är jag fel ute?

ivandrago: Fel forum, växjö avhandlas på annat ställe

Redigerad kommentar

snowden: eller så tränade saik hårt även innan Forsberg. Han är ju alldeles för snäll och troligtvis så medförde detta att han inte var tillräckligt pådrivande i Modo för att förändra sättet Modo tränar på.
En Samuelsson-typ skulle jag vilja se med ett hårt jobbande lag som drar åt samma håll. Vi har inte pengar för att bygga ett lag med finlirare men vi skulle kunna få till det bra med en hård tränare som vågat matchcoacha, spela på motståndarnas svagheter och vara jobbiga att möta.

Ett äckligt diciplinerat modo skulle jag vilja se, kryddat med tre-fyra bra offensiva lirare i ett fungerande powerplay!

snowden:
Tyckte Svartvadet förklarade mekanismerna rätt bra igår ang mentalitet mm

J F K:
Vad tror du om Växjös träning?

J F K:

Håller med angående Erik A, men borde inte A Forsberg ha tagit med sig den mentaliteten? Han var ju ändå tränare, så då borde våra träningar se ut som saiks vilket dom inte gör? Nej jag tror inte vi kan hoppas på den biten, våra träningar kommer säker vara latjolajban även nästa säsong :)

J F K: Vore inte Häggström en bra ersättare till Påhlsson?

hanzon: Det väntas nog på att få presentera tränare och någon/några spelare som fortfarande är aktiva. Är det Huras som blir den nya tränaren så spelas match fyra ikväll. Ingolstadt har för övrigt exakt samma läge som Växjö där man stulit en match på bortaplan.

Sedan har det väl ryktats om Erik Andersson samt Noah Welch, vilka båda spelar för tillfället. Man hoppar inte jämfota över Erik Andersson, men det som känns positivt i sådana fall är att han kan smitta av sig lite. Skellefteå tränar hårdast och bäst, så jag vill ha över den mentaliteten till modo.

Tror med bestämdhet att spekulationerna om nya spelare avtagit, det diskuteras allt möjligt här, men inget om nya spelare?!

ivandrago: Jo, men här inne gillar brynäsfansen att ta upp lånet till hockeymuseumet samtidigt som man helt nonchalerar att Brynäs och Gävle kommun har värre saker i sina byrålådor. Strutsmentaliteten verkar väldigt djupt rotad i den där regniga bukten i gävleborg...

Carl Lejonkräk: Kan man inte köra det där gymmet i repris alltså?

J F K: Brynäs kan alltid förhandla fram ett amorteringsfritt lån till att bygga ett hockeymuseum och värva Ahnelöv för pengarna. Sen är det bara att tejpa upp några bilder på gamla legender i Gavlerinkens korridorer och säga att pengarna gick dit.

spud:
Har du några tankar om Possler? tror du han kommer ta ett extra steg nästa säsong?

spud:
Nu var ju min kommentar skämtsamt menad, vad blev du sur på?

Du får gärna utveckla vad för "skit jag spridit", delat med mig av mina åsikter vilket forumet är till för, undvikit osakliga personangrepp. Bett folk motivera sina ståndpunkter försökt motivera mina.

Skulle vara intressant och höra dina åsikter, skulle du kunna presentera hur du vill att laget skall se ut nästa säsong? Hur tycker du man ska formera kedjorna? Eller du tycker det är roligast och sitta på sidan och säga att andra skriver skit?

ivandrago: Det tror jag absolut! Satte han i 3:e kedjan mest för att få 3 starka formationer. Tycker att han är lite starkare defensivt änn Olofsson, och kan kompletera Pettersson och Kempe bättre änn vad Olofsson kan. Sedan tror jag man måste spela Olofsson i en top 6 roll för att få ut max av honom.

« · 1681443 · »