1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532453 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16

McFire:

Han hade 18p på ca 12 min speltid samt ett ok plus/minus, tyckte han var ok säsongen som gick, betydligt bättre än P Öberg. Kan vi få honom för en relativt billig peng som komplementspelare och som kan fylla en roll i en 4 lina beroende på hur truppen ser i övrigt så kan Nordgren var ett seriöst alternativ som dessutom kan göra runt 10p. Att däremot ge Roche en nytt kontrakt vore dumt, men ej jämförbart med att ge nordgren ett nytt

ivandrago: Hade du frågat mig vid jul hade jag skrikit nej allt vad jag orkat. 

Nu är jag osäker men lutar mot ett nytt kontrakt till Nordgren. Men det bör vara den nya tränaren som bestämmer hur det ska bli.

Jag tror att sättet den nye tränaren vill att vi ska spela avgör om Nordgren, Påhlsson m fl ska ha nytt kontrakt eller ej.

supertr?tt: Det handlar om vad spelarna vill ha också. Nordgren är riktigt billig och förmodligen kostar han klart mindre än häggström. Jag har förvisso hellre bägge framför Öberg som jag inte tycker hänger med i SHLtempo längre.
För övrigt tror jag långt ifrån att nordgren nådde sitt max under Perra. Det handlar om hur bra han sköter försäsongsträningen...

Tränaren "Larry Huras" som är på tapeten påbörjar slutspelet den 10/4, går finalspelet till sju matcher så är den inte färdispelad förrän 24/4. Så hör vi inget annat namn på tränare innan dess så lär det bli han.

J F K: Varför hör vi inget om förlängningar eller tacktal de som lämnar?

Sven Tuta: Hossa håller på skriva sitt tacktal nu.Han har lite problem med hur han skall kunna tacka alla utan att glömma någon..

Gusse:Om det bara gäller det, så går det nog fort. Vill inte påsta att han gjorde något riktigt bestående intryck på mig, en legoknekt som alla andra. Mest intresserad av vad som händer med Smolonek. Han kan väl inte bli kvar, pågår väl förhandling angående hans kontrakt. Tragiskt att det blir så här. Kan man bara inte göra som företagen gör när man har folk man vill bli kvitt, man omorganiserar sen är problemet löst ;-).

supertr?tt:

Jag tycker inte man skall förlänga med alla av Phålsson,Nordgren, Skröder men någon av dem beroende på övriga spelare man får in.

ivandrago: för mig är Påhlsson värd ett nytt kontrakt, förutsatt att det är till en väldigt billig peng. Han är fortfarande nyttig i 3-4:e som center mellan yngre förmågor. Han är verkligen inte snabb på rören, men spelar väldigt klokt och är urstark i närkamperna.

Nordgren vill jag VERKLIGEN inte ha tillbaka, skadebenägen och långsam. Jag hoppas verkligen Modo siktar högre än så.

Skröder är jag också osäker på, visst han gjorde rätt mycket poäng denna säsong men min förhoppning är att Modo siktar högre än så detta år. Tycker helt enkelt inte han räcker till i en 1-2 line om vi vill slippa kämpa om platser runt nedre sträcket.

Nucky:
Som sagt en av dem räcker:)

Nucky: Gjorde Skröder mycket poäng? 25 st och plats 50 (!) i poängligan kan väl knappast räknas som mycket? 

Sven Tuta: kanske SHL borde införa LAS, sist in, först ut?

McFire: Men det går ganska fort att räkna upp de modospelare som gjorde fler poäng än skröder. Var det två stycken som verkligen led av att inte få bra framspelningar var det väl skröder och Olofsson som bägge har kapacitet att smälla in puckar bara de får lägen.

J F K: Ja absolut, han var bättre än de allra sämsta, vad det nu säger? Anledningarna till att han inte producerade mycket har jag inte nämnt, bara det faktum att 25 poäng på 51 matcher av en antagligen svindyr forward som är kontrakterad just för att producera knappast kan ses som "mycket poäng"? 

Om han hade gjort 7 poäng på hela säsongen och med det varit bäst i ett värdelöst Modo betyder det väl ändå inte att han gjort "mycket poäng"? 

McFire: Fast det är ju bara relevant att jämföra om man vet lönen. Jag har ju tydligen inga kontakter och vet ingenting om sådant där, men du kanske vet...

Eller egentligen blir det mest relevant om man vet vad man behöver betala för den kommande säsongen.

Redigerad kommentar

J F K: Du vill alltså att skröder ska vara kvar?Tycker du på fullaste allvar att det är han som ska få modo att lyfta? Mer endimensionell spelare får man leta efter.

Redigerad kommentar

J F K: Skröders lön? Jag skrev ju "antagligen" och räknade med att det skulle framgå att jag inte vet exakt vilken summa Skröder får av Modo. Det kanske var dumt att förutsätta att du skulle förstå? 

Men eftersom du så "mystiskt" hintar om att du vet kanske du vill dela med dig? Eller är det superhemlig information som endast du besitter och måste behålla för dig själv (i vanlig ordning)? 

För övrigt undrar jag hur det kan vara relevant att veta vad Skröder vill ha betalt för kommande säsong för att kunna "fastställa" om 25 poäng på 51 matcher en helt annan säsong är mycket eller inte? 

jämtland: för rätt lön tycker jag att skröder självklart ska vara kvar. Han lär med mer explosiv träning och en bra center göra 40+ poäng. Han tar sin kille i egen zon och är en av de minst dåliga ytterforwards vi har där. Han gör det mesta väldigt rejält och det är knappast en tillfällighet att han alltid ligger i topp av vår poängliga.

Det handlar som sagt om vilken lön har kräver.

McFire: med tanke att du på fullaste allvar trodde att Brashear fick nästan en miljon och därmed mycket mer pengar än Flanagan och Nättinen tillsammans per match så är det svårt att ta dina gissningar om lön på allvar.

jämtland:Diskussionen måste börja med en analys, vad har vi och vad behöver vi. Ska Pålsson och/eller  Skröder vara kvar på bekostnad av en talangfull junis. Kostnaden för en junis kontra Pålsson/Skröder. Är det sista året de spelar, Modo måste väl se längre framåt i tiden än bara nästa säsong. Har vi inte tappat tillräckligt med talanger som blomstrat ut i andra lag/ligor. Gör man en skafferirensning då gör man det ordentligt.

J F K: Skulle huras bli klar samt skröder förlänger och skröder bli placerad i tredjefemman då blir det väldigt intressant att se poängproduktionen. Resonemanget kring skröder handlar alltid om att han har för dåligt folk omkring sig. Han klagade ju ifjol när han vart placerad i tredjefemman. Tycker faktiskt inte synd om honom det minsta under modotiden. Har fått spela mycket, fått förtroendet i samtliga spelformer samt spelat med susse största delen av modokarriären. 40+ den tiden är förbi.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Sven Tuta: vi får inte tappa för många kulturbärare heller. Vi såg som vanligt att när det hettade till så var det de äldre som var bäst. Juniorer går alltid upp och ned under säsongen så att rotera dem ser jag inte som ett dumt alternativ, samtidigt som man behåller några äldre som "pappor".

Det pratas om alla juniorer, men vart var de då? McFire gnäller på skröder, men var såg man Grundström, Kempe, Olofsson och de andra talangerna i poängligan eller i spelet i övrigt?

J F K:

Jag skrev att en vän till mig känner en tränare i Norge som har Georges Laraque i sitt lag, Georges sa till denna tränare att Brashear sagt till honom att han fått 100 000 Euro och tre flygresor för att spela med Modo. 

Jag har inte bett dig tro på det, jag skiter fullständigt i om du gör det. Men tror du att övriga här på forumet vill att man delar med sig av den typen av information om man får den till sig? 

Du sitter som någon självutnämnd allvetare och hintar fram och tillbaka att du vet så ohyggligt mycket, ändock kommer inte en gnutta till vettig information från dig. 

Att du ens kommer in på detta i en diskussion om huruvida Skröders 25 poäng på 51 matcher är "mycket" eller inte är helt otroligt.

Man kan dela med sig med den information man har till övriga supportrar om man vill, vilket brukar uppskattas av de flesta. Även om du inte uppskattar det så hoppas jag att övriga gör det och fortsätter dela med sig av det de kan. Du lär väl fortsätta spela allvetare och påpeka för alla hur fel de har oavsett antar jag, naturligtvis utan att berätta vad som är "rätt", inte för att du inte vet såklart, utan för att det endast är du som vet. Alternativt börja diskutera något annat, som nu med Skröder. Diskussionen handlade alltså om huruvida Skröder gjorde "många" poäng eller inte föregående säsong, inte hur mycket clown du kan spela under två timmar.

McFire: Klart att Skröder skall få vara kvar en sista säsong. Han är en av dom som jobbar hårdast i båda riktningar och nu kan ha fokusera bättre på hockeyn nu när han inte behöver oroa sig för mamma längre. Han var en av som bästa i laget och gjorde många mål fram till hans mamma blev sjuk i november. Med bra omgivning kommer han vinna poängligan ännu en säsong i Modo.

J F K:

Grundström tycker jag faktiskt förtjänade mer speltid än han fick under säsongen.... 

Sven Tuta:
Helt korrekt!

Gusse: Skröder är fortfarande ett hot i pp också. Han gör det bra i försvarsspelet, inte bäst men klart bättre än många andra dyrare offensiva värvningar vi haft.
Förläng tycker jag! Även om han hamnar i en tredjekedja så tillför han mycket.

McFire: Jo, det är väl tacksamt om folk delar med sig av information, men nog borde man väl ha någon form av självkritik?
Sedan kan/vill jag inte dela med mig av den information jag får. Tyvärr. Men när jag får veta saker, såsom att Brashear inte fick en krona i lön, ja då finns det alltid någon tomte som har annan hittepåinformation.

Det fanns förståelse för att Susse förra gången modo spelade kval presterade mindre bra för att hans mamma hade cancer och sedan dog. När skröder råkar ut för samma sak kan det inte ha med det att göra, utan då är han slut. Märkligt kan jag tycka...

ivandrago: Ja och nej. Han jobbar bra och är potentiellt ett hot hela tiden. Tyvärr är han bedrövlig defensivt, vilket jag tillskriver juniorcoacherna snarare än Carl själv.

J F K: Nu tror jag du skrev lite fel. Susse var Modos överlägset bäste spelare under kvalet. Minns jag rätt gjorde han mest poäng och var inte inne på ett baklängesmål. Men det är bara ur minnet.

J F K: Det är ju det här jag pratar om, du pratar ju om något helt annat? Läser du inte ens inläggen du svarar på? Jag pratar ju inte om varför Skröder inte producerat mer än 25 poäng, jag skrev ju till och med "anledningarna till att han inte producerade mycket har jag inte nämnt". Läser du inte? Det är väl extremt tydligt?

Nu pratar du om att han presterat mindre bra för att hans mamma varit allvarligt sjuk, (vilket jag anser är ganska naturligt). Det betyder alltså att du tycker att han presterat "mindre bra", betyder det också att du inte tycker att 25 poäng på 51 matcher är "mycket"? Det var alltså det diskussionen handlade om, huruvida det är mycket poäng eller inte. Jag ber om ursäkt för att jag förtydligar det för sjunde gången men det verkar uppenbarligen inte gå fram. Intressant dock att du tycker att Skröder har presterat "mindre bra", spelarkritik går alltså bra så länge den kommer från dig själv?

"Då finns det alltid någon tomte som har annan hittepåinformation"? Till skillnad från dig är jag extremt tydlig med varifrån informationen har kommit, jag förklarade exakt hur det gått till och vem som sagt vad. 

Du, å andra sidan, förklarar inte ett jävla dyft. Du har rätt och andra fel, för att du "vet". Jag har ju ingen aning om varifrån du fått din information, precis som du säger, varför skulle den vara mer korrekt än den jag delat med mig av? Du kanske har fått den av någon som hade fel? Du kanske har fått den av någon som gissar? Eller ljuger? Du kanske hittar på skiten själv? Hur ska någon kunna avgöra det? 

Varför skulle jag avfärda det Georges Laraque säger som lögner bara för att DU säger att det inte stämmer? För mig är det precis tvärtom, jag har förklarat i detalj. I den riktiga världen skulle eventuell bevisbörda nu ligga hos dig, inte sant? 

supertr?tt: Exakt susse var kung i kvalet.

Blake:  Eftersom alla drar upp statistik när det gäller skröder så är det bara att titta på den. Ifjol hade han 1+2 i powerplay och i år3+3 om jag läser statistiken rätt. Han har på det på intet sätt varit bäste modoit varken iår eller ifjol. Så vass känns han inte som folk vill göra gällande. Hari var faktiskt poängbäst i år därefter roche.

Redigerad kommentar

Känns som att jag skiter i mätakukenutanattvisadentävlingen (som liknar min pappa är starkare än din pappa.)

Så det här är min åsikt om Skröder.

Skröder är potentiellt den bästa målskytt vi har enligt mig. Jag skiter i åldern men kan såklart konstatera att han presterar bättre i bättre omgivning. Han stegrar sin effektivitet i kvadrat liksom. (Ja det var en liknelse.)

Det blir således ett moment 22 av det. Skröder kanske inte är bättre än tredjefemman generellt och då kan man ifrågasätta hans existens på planen. Men så fort det blir riktigt bra spelare i förstaformationen, helst med en bra assistlevererande center. Ja då förvandlas Skröder till nummer ett att slutföra jobbet.  

Summa summarum. Har vi ett värdelöst lag kan vi lika gärna skrota Skröder. Får vi ett bra med kompetenta medspelare till Skröder, ja då har han potentialen att vinna skytteligan igen. Det är en gåva och en kompetens som få har. Det kan man inte slösa bort.

Det är lika illa att ha spelare som kan leverera assist, men som inte har någon som gör målen. Så det hanslar inte om Skröder. Det handlar om att skapa magi i formationerna.

Att Skröder sen är en kulturbärare i klubben numera, gör inte hans värde sämre. dessutom trivs han och är etablerad. Känns som en äkta Modoit.

Redigerad kommentar

NuMo:Om och om,kommer Skröder att få spela i 1:a eller 2:a linan? Ska han harva runt i 3:e eller 4:e formationen då finns billigare alternativ som ska vara en för framtiden. Det är som alla skriver här, Skröder måste ha en Susse bredvid sig, kommer han att få en sådan i 3/4 linan, knappast. Ska vi köra på i de gamla spåren då med en kille vi vet som inte presterar bara för att han är en "kultbärare". Tycker att Modo har varit en social inrättning tillräckligt länge för "spelare med anknytning" till klubben.

Sven Tuta:

Du tror att vi kommer att ha lite halvdåligt lag i år alltså, där vi inte kommer att ha kompetenta spelförande spelare i de första två anfallslinorna. Ja, då håller jag med dig. Då kan vi lika gärna skrota Skröder också.  

NuMo: Eftersom han är en viktig kulturbärare enligt dig vad står han då för och hur har det visat sig på pappret när man summerar säsongen? Får gärna kommentera de senaste säsongerna inte för 7-8 år sedan.

jämtland:

Vilken tur att jag skrev det som en bisats längst ner, inte som om det vore huvudtesen. Själva tesen om min "åsikt"  (Lika bra jag förtydligar det igen eftersom jag inte tänker hävda att jag sitter på sanningen, som vissa andra tycks tro att de gör.) hoppas jag ändå har framkommit nu, speciellt som jag förtydligade den i svaret till Tuta.

Sen vad som händer, om Skröder får fortsatt konrakt eller inte får väl tiden utvisa. Jag tror att han får det och då tror jag inte att han är tänkt som komplementspelare i de sämsta formationerna.

Redigerad kommentar

NuMo:Det har jag inte påstått, har tyvärr inga kontakter nära ledningen. Du kanske har? Men däremot så läser jag mkt om Modo. Slår man samman allt som hitills sagts om nästa år så ska det bli ett bättre Modo än i år. Sen vad det innebär det vet jag inte, t o m Snipans okalibrerade spåkula har inget facit. Men att ha kvar spelare "bara för att" nostalgi, nä detta är inte nån kvartershockey. Tror att Charlotte är så smart att hon inser detta.

Sven Tuta:

Ja, då har vi antagligen helt olika åsikter om Skröder. Viket är helt ok, för du är berättigad till din åsikt likväl som jag är det till min.  Vi gör olika värderingar helt enkelt.

Du vill inte ha kvar Skröder oavsett, medan jag gärna har kvar honom om vi får kompetenta spelare i truppen.

NuMo: Tror också att svartvadet kommer förlänga med skröder dessvärre. För övrigt kan tycka att man ska tåla en fråga utan bli så upprörd.

Redigerad kommentar

jämtland:

Respekterar din tanke och hoppas att den är på tok för negativ.

Jag är inte uppröd. Jämför gärna med tidigare inlägg i debatten där personangreppen florerar oftare än argumenten för sin sak.

- Det är lugnt. ;)

Redigerad kommentar

Skulle vara väldigt intressant att få veta vilka ur årets trupp som blir kvar. Det kommer ge en hint om hur hårt vi kommer satsa nästa år.

det verkar vara några härinne med vissa kontakter inom Modo.

Finns något att rapportera? :)

ett långsökt rykte eller vad som helst, vad säger ni? Amitiel?

om jag förresten inte helt missminner mig pratades det om att Tobias Viklund ev. skulle vara påväg in, och vad jag kan förstå verkar Welch klar vilket skulle skulle stärka baksidan markant beroende på vilka som blir av de nuvarande naturligtvis.

Nån som vet nåt om Ahnelöv tex? Är han kvar i stan?

Nucky:

Med tanke på att Ahnelöv trivs i Ö-vik så hoppas jag verklige att Svarten lyckats övertala honom att fortsätta pga. truppen kommer att bli bra och konkurentskraftig.

Nucky:
Den hör veckan har dom haft samtal hur spelarna tycker det gått för dom själva och lite såna där basic saker som hur dom trivs i laget och klubben och vad dom har för framtids planer.

Så veckan som kommer så blir det väl mer kolla på vad spelare har för krav på nya kontrakt och förhandlingar med dom som man vill ha kvar och dom som känner sig redo börja förhandla.

Men som sagt väldigt svårt och säga utan att veta nya spelarbudgeten och hur Svarvadet tänker men känslan är väl att stor del kommer ersättas.

Är väl Lehtivouri och Ahnelöv dom kommer försöka förlänga med rätt snabbt sen Skröder vet man aldrig hur dom tänker men resten kommer dom nog avvakta lite med och se vad annat dom hittar.

Fast det är ju mest baserat på rykten så man ska ta det som det till något är klart.

Amitiel: ok. Tack för svaren

Amitiel: Frågan som ställs uppe på kansliet är om både Ahnelöv och Welch ryms inom lönebudgeten.

Amitiel: Man kan väl inte ens drömma om att starta hösten med följande backar,welch, ahnelöv, lehtivouri, viklund, djuse, hedman, Carlson och torp. Jo det kan jag.
Ni som har sett Linköping mer än mig, är Almtorp något att försöka få tillbaka?

lhlh: Stabil defensiv och pålitlig. Beror på vad som finns tillgängligt men helt klart en spelare med en stabiliserande effekt på laget, m.a.o en spelartyp som skulle behövas i modo.

« · 1678714 · »