modomille:
Jag kan inte göra något annat än att utgå från statistiken, av en spelare jag aldrig har sett spela. Men han har legat långt ner på listan i +/-statistiken dom två senaste säsongerna.
Säsongen 2012-13 låg i toppen av +/-statistiken i sitt AHL-lag. Sedan gick det utför. Man kan ställa sig frågan varför det gick sämre efter den säsongen.
Nordamerikanska spelare har bara ett mål i livet, NHL. Kevin Porter har hoppat in och ut ur sina NHL-lag. Han har givit allt för att få spela hockey på allra högsta nivå. Att bli en sådan bra hockeyspelare han kan bli. Bli framgångsrik.
Det är i NHL man åstadkommer något. Både sportsligt och ekonomiskt. Så man satsar allt för det.
När han nu på lite äldre dagar inte lyckas med sin dröm, så tappar han nog sin motivation. Kevin inser att han kommer inte längre än så här, så han känner inte riktigt för att kämpa det där lilla extra. Göra hemjobbet fullt ut. Jag väljer att tro att hans motivationsnivå är rätt låg för tillfället.
Han behöver något nytt att kämpa för i sin karriär. Vinna titlar. Tjäna rätt bra, säkra en framtid för sin familj.
Så vad kan general manager, Per Svartvadet, locka herr Porter med?
OBS!! S-vikaren spekulerar. Jag känner inte Kevin Porter. OBS!!
ivandrago: Jag tycker inte vi ska försöka värva Ryno. Jag tror att han helt enkelt kommer att kosta mycket mer än vad vi har råd att lägga på en sådan spelare. Jag tycker att han stundtals håller absolut toppklass i SHL för att under perioder vara rätt under isen.
Flikar bara in omdömet från Rynos tid i Grand Rapids:"Despite having some offensive success in Grand Rapids, scoring seven points through twelve games, Ryno never really seemed to enjoy his time in the AHL. There were some questions regarding his mental and physical toughness. Since returning to Sweden, he has seen steady offensive success playing for AIK, Oskarshamn and Leksands in the Swedish Elite League."
Fast, vad vet Ken Holland om hockey?
J F K: Hoppas inte heller på Ryno. Jag tycker man ska försöka se bortom poängen ibland och ställa sig frågan vilken typ av spelare modo behöver.
Under flera års tid tycker jag modo svajade rejält i prestation för att senare bli stabilare men ändå förlora på tok för mycket uddamålsförluster. Ska man komma tillrätta med sådant måste man värva karaktärsspelare. Tycker att det handlar om att ha spelare som är så pass stark i sin karaktär att de kan gå in och förändra den typen av systemfel. Detta kan de ju givetvis inte göra själva men det underlättar med den typen av spelare för att ta nästa kliv uppåt.
jämtland: Precis. Ryno hade en lång period utan att han presterade i vintras och var en stor bidragande orsak till att de började så uselt. Hans kroppspråk är inte direkt entusiasmerandes heller, utan han glider omkring som en pansarkryssare. Det kanske inte hans fel, men det ser verkligen inte ut som den härförare och hårt jobbande frontfigur jag vill ha i Modo.
Men givetvis spelar det in mycket att han lär kosta skjortan. En svensk kille som precis fått sitt genombrott brukar vara oerhört mycket dyrare än motsvarande nordamerikan. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det går att hitta en lika bra kille från andra sidan för mindre än hälften av de pengarna. Det svåra är bara att identifiera vem som kan prestera på stor rink och i en liten annan roll. En center på andra sidan sköter normalt inte defensiven likt man brukar i SHL, utan där låser man oftare en av ytterforwardsen där vi låter centern ha huvudansvaret.
J F K:
Precis! Skulle gärna se att Modo lyckades hitta en Greg Scott typ som Brynäs gjorde. Finns riktigt bra spelare där borta som säkert kan bidra mer än vad Ryno kan, och som dessutom är mycket billigare.
Hur långt ifrån SHL är DEL? Som Allsvenskan?
Om vi leker med Tanken att Big Dog är vår näste tränare, vilka spelare från Ingolstadt skulle kunna vara intressanta för honom att locka med?
Dom har en intressant 1:a center i Kanadensaren Brandon Buck, kan han tänkas hålla?
Steken84: Hensick är en alldeles lysande spelare, men på de mindre rinkarna och när han är fulltränad. Tyvärr gick vi på en mina där, men det finns spelare som Welch, Calof, Kabanov, Taffe, Little och så vidare man kan hitta på andra sidan till rimliga slantar.
I efterhand kanske vi skulle varit tydligare med Hensick om kvaliteten på ligan, vilka krav som ställs på försäsongsträning osv. Dock kan man se på Växjö hur en som Tambellini kan fungera bättre i ett lag som har rätt omgivning och system. Åt helvete för många spelare har i Modo presterat oerhört mycket sämre än vad de gjort i en annan miljö senare.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
ivandrago: Nej så är det ju, vi tycker olika. Så ska det väl också vara.
Men personligen har jag svårt att se ryno som den där starke ledaren som håller laget om ryggen och bär laget i motgång samt ställer krav men samtidigt är stöttande. Jag tror att det är just det modo behöver för tillfället. Generellt tycker jag att det är lätt att stirra sig blind på poängproduktionen och glömma bort karaktären som utgör själva ryggraden i laget.
ivandrago: jag väljer också Ritchie över Ryno, som jag tycker se alltför loj ut att LEDA ett lag som han kommer få göra om han kommer till Modo.
Men enligt mig måste vi ha in 2 centrar av Richie-klass, det funkar inte att fortsätta snåla på dessa tunga poster. Man pratar om ett bättre lag och högre budget nästa år, då måste det finnas utrymme för 2 centrar av hög klass. Vi kan inte förlita oss på en 38-åring som ev. går sönder i November och då står vi där med en 19-årig 1:a center på 70 kilo..
ivandrago: tror inte man har råd med båda när Ryno(förmodligen) är för dyr. Därför kan 2 importer vara mer intressant, bara man scouter väl.
men jävlar vilken chef han är, Welch! Tycker han varit Växjö's genomgående bästa spelare under slutspelet. Den snubben har precis den karaktär Modo behöver.
InVinoVeritas:
Och om du kollar lite noggrannare, så ser du att han har kontrakt t.o.m 16/17
Nucky:Hyglig filmning av Norman.Skellefteå har filmat rätt mycket i de matcher jag sett.
Lajunen är också äckligt bra.
J F K:
Och här på HS (i SAIK boken) tycker man att domarna är dåliga och glömt pipan. Detta är en av de bättre insattser jag sett i år, låter spelarna göra upp, precis som det ska vara. Så här vill jag ha det under serien också.
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk:
Jag är skeptiskt till att han kommer, men skulle han göra det så får du nog höra varför han väljer modo.
Redigerad kommentar
J F K: ja, Norman slängde sig nåt enormt när Welch tar tag i axeln på honom.
Tycker Växjö idag var överlägsen i det fysiska spelet, hoppas dom orkar hålla det uppe hela matchserien. Så jävla trött på Skellefteås attityd och gnäll, verkligen inget lag man önskar mer framgång
Nucky:
Värst är när Sundqvist åkter på en klockren tackling i mittzon, lägger sig ner och grinar och ligger kvar, och publiken blir tokig och ännu tokigare för varje repris som vevas. Fan det är exakt sådant fysiskt spel man vill se. Allt går inte ut på att åka runt ostört och leta fina drop och crosspass.
Blir en spännande final, orkar Växjö hålla upp sitt fysiska spel så har dom en god chans.
Ta Nordgren som exempel. Han harvade i Sundsvall när Nubben sa åt honom att skärpa sig. Sedan dess har Nordgren ändrat attityd och jobbade till sig ett NHL kontrakt. Konstigare är det inte.