1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532535 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
ivandrago: Rynos inställning är inte en myt. Hur kan det vara så svårt att erkänna att han tidigare hade tveksam inställning???
Ta Nordgren som exempel. Han harvade i Sundsvall när Nubben sa åt honom att skärpa sig. Sedan dess har Nordgren ändrat attityd och jobbade till sig ett NHL kontrakt. Konstigare är det inte.

modomille:

Jag kan inte göra något annat än att utgå från statistiken, av en spelare jag aldrig har sett spela. Men han har legat långt ner på listan i +/-statistiken dom två senaste säsongerna.
Säsongen 2012-13 låg i toppen av +/-statistiken i sitt AHL-lag. Sedan gick det utför. Man kan ställa sig frågan varför det gick sämre efter den säsongen.
Nordamerikanska spelare har bara ett mål i livet, NHL. Kevin Porter har hoppat in och ut ur sina NHL-lag. Han har givit allt för att få spela hockey på allra högsta nivå. Att bli en sådan bra hockeyspelare han kan bli. Bli framgångsrik.
Det är i NHL man åstadkommer något. Både sportsligt och ekonomiskt. Så man satsar allt för det.
När han nu på lite äldre dagar inte lyckas med sin dröm, så tappar han nog sin motivation. Kevin inser att han kommer inte längre än så här, så han känner inte riktigt för att kämpa det där lilla extra. Göra hemjobbet fullt ut. Jag väljer att tro att hans motivationsnivå är rätt låg för tillfället.
Han behöver något nytt att kämpa för i sin karriär. Vinna titlar. Tjäna rätt bra, säkra en framtid för sin familj.

Så vad kan general manager, Per Svartvadet, locka herr Porter med?

OBS!! S-vikaren spekulerar. Jag känner inte Kevin Porter. OBS!!

modomille: Vad bra.

J F K:
Eftersom han inte hade det enligt mig. Du har ju som bekant en annan åsikt eftersom du vet.... Helt ok för mig.( det gällde som bekant inte tiden i Timrå, eftersom allt som skruva på HS är sant) Vi är ju iaf överens om att det är så idag....
Du visste ju oxå med säkerhet att Brashear inte fått 100 000 euro för att spela i Modo...
Nu vet du att Nordgren hade dålig inställning oxå....då kan vi kanske lämna dessa diskussioner och gå till att prata om truppen 15/16....
Tycker du vi skall försöka värva Ryno?

ivandrago: När förväntas Svartvadet komma med nyheter om framtida lag, måndag, eller? Spänningen är olidlig....

S-vikaren: 1 till 3 veckor, ja vi börjar närma oss. Ser att Larry Huras förlorade första matchen, andra matchen spelas idag.

ivandrago: Jag tycker inte vi ska försöka värva Ryno. Jag tror att han helt enkelt kommer att kosta mycket mer än vad vi har råd att lägga på en sådan spelare. Jag tycker att han stundtals håller absolut toppklass i SHL för att under perioder vara rätt under isen.

Flikar bara in omdömet från Rynos tid i Grand Rapids:"Despite having some offensive success in Grand Rapids, scoring seven points through twelve games, Ryno never really seemed to enjoy his time in the AHL. There were some questions regarding his mental and physical toughness. Since returning to Sweden, he has seen steady offensive success playing for AIK, Oskarshamn and Leksands in the Swedish Elite League."

Fast, vad vet Ken Holland om hockey?

J F K:
Att sakna mental och fysisk styrka/tuffhet är ju inte detsamma som att vara en diva/sakna träningsvilja/ha en tråkig attityd mot lagkamrater. Det väl just det några hävdat att det var en självförtroendegrej... att Ryno inte var nåt att satsa på i ett av världens bästa lag som Detroit var då bevisar ju knappast dina påståenden om att han har taskig attityd...

J F K: Hoppas inte heller på Ryno. Jag tycker man ska försöka se bortom poängen ibland och ställa sig frågan vilken typ av spelare modo behöver.

Under flera års tid tycker jag modo svajade rejält i prestation för att senare bli stabilare men ändå förlora på tok för mycket uddamålsförluster. Ska man komma tillrätta med sådant måste man värva karaktärsspelare. Tycker att det handlar om att ha spelare som är så pass stark i sin karaktär att de kan gå in och förändra den typen av systemfel. Detta kan de ju givetvis inte göra själva men det underlättar med den typen av spelare för att ta nästa kliv uppåt.

jämtland:
Vilka på marknaden tillgängliga spelare tkr du vi ska försöka värva på centerpositionen ist?

S-vikaren:
Finns poänger i ditt resonemang. Anledning till att han är med är att jag hört att han är klar. En del nordamerikaner spelar med yrkesstolthet vilket gör att de presterar ändå

jämtland: Precis. Ryno hade en lång period utan att han presterade i vintras och var en stor bidragande orsak till att de började så uselt. Hans kroppspråk är inte direkt entusiasmerandes heller, utan han glider omkring som en pansarkryssare. Det kanske inte hans fel, men det ser verkligen inte ut som den härförare och hårt jobbande frontfigur jag vill ha i Modo.

Men givetvis spelar det in mycket att han lär kosta skjortan. En svensk kille som precis fått sitt genombrott brukar vara oerhört mycket dyrare än motsvarande nordamerikan. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det går att hitta en lika bra kille från andra sidan för mindre än hälften av de pengarna. Det svåra är bara att identifiera vem som kan prestera på stor rink och i en liten annan roll. En center på andra sidan sköter normalt inte defensiven likt man brukar i SHL, utan där låser man oftare en av ytterforwardsen där vi låter centern ha huvudansvaret.

J F K:

Precis! Skulle gärna se att Modo lyckades hitta en Greg Scott typ som Brynäs gjorde. Finns riktigt bra spelare där borta som säkert kan bidra mer än vad Ryno kan, och som dessutom är mycket billigare.

Rytter: Det är jag 100% säker på. Anledningen till att Ryno blir så dyr är att man vet att han fungerar. I och med att det är lite av en chansning med en nordamerikan så blir de automatiskt mycket billigare.

J F K:
Några namn?

TJ Hensick!

9:a i totala poängligan i Ahl
Höhö

Steken84: :):):)

Hur långt ifrån SHL är DEL? Som Allsvenskan?

Om vi leker med Tanken att Big Dog är vår näste tränare, vilka spelare från Ingolstadt skulle kunna vara intressanta för honom att locka med?

Dom har en intressant 1:a center i Kanadensaren Brandon Buck, kan han tänkas hålla?

Steken84: Hensick är en alldeles lysande spelare, men på de mindre rinkarna och när han är fulltränad. Tyvärr gick vi på en mina där, men det finns spelare som Welch, Calof, Kabanov, Taffe, Little och så vidare man kan hitta på andra sidan till rimliga slantar.

I efterhand kanske vi skulle varit tydligare med Hensick om kvaliteten på ligan, vilka krav som ställs på försäsongsträning osv. Dock kan man se på Växjö hur en som Tambellini kan fungera bättre i ett lag som har rätt omgivning och system. Åt helvete för många spelare har i Modo presterat oerhört mycket sämre än vad de gjort i en annan miljö senare.

InVinoVeritas: DEL är väl lite bättre än Allsvenskan men om vi ska värva två centrar så borde det vara två väldigt bra centrar,jag själv vill helst ge Petterson chansen som andra center för jag tror att han kan leverera  nästa säsong,fast han kan väl spela som tredje center också om Modo värvar två redan etablerade centrar.

Redigerad kommentar

J F K: Jag är (för ovanlighetens skull) helt enig. :)
Ryno kostar antagligen vansinnigt mycket mer än han smakar. Han lyfte för övrigt inte direkt Leksand heller som kapten utan ledde laget som var det enda som var lika bedrövliga som Modo. Han slutade på -20. 
2 meter lång och 100kg på papperet, 172cm och 78kg mentalt. 

ivandrago: Ja vad det gäller karaktär så är Byron klasser bättre än Ryno. Nu har han väl åldern emot sig samt vet hur mycket han är värd.

Redigerad kommentar

jämtland: Peter Regin som spelade i timrå imponerade mycket på mig när han var i timrå. Skicklig och bra skridskoåkare som jobbade oerhört hårt.

jämtland: Han skulle jag gärna ta, men tyvärr lär han väl fortsätta där borta. Är han villig att ta en säsong i europa och skaffa självförtroende samt spela ett annat spel. Han är rimligen rätt nära NHL så jag kan tänka mig att det blir svårt att få loss honom,

Så här blir det när man mörkar.

McFire:
Av det 10 talet matcher jag såg med Leksand tycker jag inte din beskrivning stämmer. Han var i mitt tycke väldigt bra på och ta in pucken i offensiv zon och skydda den. Bra på att återta pucken o offensiv zon och mittzon. Jobbar hårt iaf det jag såg

jämtland:
Får vi Byron är jag nöjd

hanzon:
Nån som vet om Masken var tydlig med sina intentioner? Han kan ju oxå ha mörkat

J F K: Kan mycket väl vara så. Det finns en hel hop "därborta" som skulle prestera lika bra som ryno problemet är att man inte har nån koll på vilka som är intresserade av europaspel.

ivandrago: Instämmer med dig, B Ritchie är för mig ett bättre val.

hanzon:
Jag inte att Byron är ett bättre val:) däremot är tycker jag att det är ett bra val givet det läge vi är i

ivandrago: Nej så är det ju, vi tycker olika. Så ska det väl också vara.

Men personligen har jag svårt att se ryno som den där starke ledaren som håller laget om ryggen och bär laget i motgång samt ställer krav men samtidigt är stöttande. Jag tror att det är just det modo behöver för tillfället. Generellt tycker jag att det är lätt att stirra sig blind på poängproduktionen och glömma bort karaktären som utgör själva ryggraden i laget.

ivandrago: jag väljer också Ritchie över Ryno, som jag tycker se alltför loj ut att LEDA ett lag som han kommer få göra om han kommer till Modo.

Men enligt mig måste vi ha in 2 centrar av Richie-klass, det funkar inte att fortsätta snåla på dessa tunga poster. Man pratar om ett bättre lag och högre budget nästa år, då måste det finnas utrymme för 2 centrar av hög klass. Vi kan inte förlita oss på en 38-åring som ev. går sönder i November och då står vi där med en 19-årig 1:a center på 70 kilo..

Bra back vi får till hösten, kanonskott i mål....

jämtland:
Detr därför jag vill ha båda.... För vi Ritchie, Ryno och Petterson som centrar så kan de dra tillsammans. Då har vi ett bra djup i centerbesättningen. Dem starke ledaren har vi redan i Welch om han nu är klar

Nucky:
Tror du inte kombon Ritchie- Ryno isf kan kombinera varann sp man får ett djup

ivandrago: tror inte man har råd med båda när Ryno(förmodligen) är för dyr. Därför kan 2 importer vara mer intressant, bara man scouter väl.

men jävlar vilken chef han är, Welch! Tycker han varit Växjö's genomgående bästa spelare under slutspelet. Den snubben har precis den karaktär Modo behöver.

InVinoVeritas:

Och om du kollar lite noggrannare, så ser du att han har kontrakt t.o.m 16/17

Nucky:Hyglig filmning av Norman.Skellefteå har filmat rätt mycket i de matcher jag sett.

Lajunen är också äckligt bra.

J F K:

Och här på HS (i SAIK boken) tycker man att domarna är dåliga och glömt pipan. Detta är en av de bättre insattser jag sett i år, låter spelarna göra upp, precis som det ska vara. Så här vill jag ha det under serien också.

Rytter: Skellefteås fans har dock fullständigt tappat tappat greppet. För mycket koloxid nere i gruvan är min analys...

Nucky: Om ryktet är sant om Welch, hur är det möjligt att han väljer Modo? Man undrar för stålarna lär ju Lakers ha mer av och de kan sannerligen erbjuda spel i ett topplag. Ytterst märkligt att inte nån storklubb huggit här men än vet vi förstås inte om ryktet stämmer.

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk:

Jag är skeptiskt till att han kommer, men skulle han göra det så får du nog höra varför han väljer modo.

Carl Lejonkräk:Vill minnas att jag läste någonstans att han skulle plugga till någonting och den utbildningen fanns just i Ö-vik :-). Någon annan som minns mer exakt?

Sven Tuta: Var jag som skrev, han ska läsa teologi i Ö-vik.

ULTIMAVICI: Ska han det då är det ju en done deal. Om han nu inte lägger skridskorna på hyllan för att bli präst ;-)

Redigerad kommentar

J F K: ja, Norman slängde sig nåt enormt när Welch tar tag i axeln på honom.

Tycker Växjö idag var överlägsen i det fysiska spelet, hoppas dom orkar hålla det uppe hela matchserien. Så jävla trött på Skellefteås attityd och gnäll, verkligen inget lag man önskar mer framgång

Nucky:

Värst är när Sundqvist åkter på en klockren tackling i mittzon, lägger sig ner och grinar och ligger kvar, och publiken blir tokig och ännu tokigare för varje repris som vevas. Fan det är exakt sådant fysiskt spel man vill se. Allt går inte ut på att åka runt ostört och leta fina drop och crosspass.

Blir en spännande final, orkar Växjö hålla upp sitt fysiska spel så har dom en god chans.

Nucky: Welch gjorde sig skyldig till fasthållning, men som sagt var det en väldigt överdriven förstärkning. Framför mål i fyra mot fem lägger sig Lundberg bakåt innan den fula crosscheckingen som växjökillen skulle åkt för. Lindholm kastade sig också flera gånger. Djävla filmande, men det känns som om Skellefteå är vekare och faktiskt inte så lite fega.

« · 1680061 · »