1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537344 inlägg · 4133 ämnen

2917836 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo - Damlaget
Damerna leder just nu med 5-0 mot Färjestad.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Brynäs fick behålla 12 st. Från SHL truppen
När dom startade om i HA.
Dom fylllde på.med Jordie Benn, Billins, Cukste och Kasper Larsson på backsidan.
Där man fick behålla Bertilsson, Kinnvall och Teodor Lindstein.

Och på forwardsidan fyllde dom på med.
Kellerher, Kopacka, Indrasis och Vesel.
Till sina rutinerade forwardsstjärnor som
Larsson, Rödin, Ölund, Scott och Blomqvist.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vikingmodo : inte tänkt så långt men jag vill def behålla Karlin. På sikt behöver modo en riktig kultur bärare och riktig långsitigjet i sportslig ledning. Jag tror samtidigt att modo iaf i en övergångsfas behöver betydligt mer shl rutin än vad Karlin besitter för att etablera sig i shl på allvar.

Men ja,.kan ju bli rörigt haha. Men kanske nån riktig erfaren räv som känner sig klar med enorma pressen det innebär att vara huvudtränare i shl för ett lag som modo som skulle acceptera ass? Bäckman?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Petosöjä:
Det finns ju en anledning att tränare och klubbdirektörer pratar och vurmar om kontinuitet.
Alla som har spelat på hög nivå i någon idrott förstår den betydelsen.
Svårare än så är det inte!

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
grimiss: Jo jag håller med om att minst ett starkare namn än Andersson måste in. Sen vet jag inte om ett etablerat namn skulle ens acceptera att dela huvudrollen? Men antar du menar att Karlin kliver ner som assisterande? Det tror jag skulle funka

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Petosöjä: Vad som är positivt med årets lag är att jag tror vi kan behålla många spelare om vi går upp i SHL. Särskilt på forwardssidan. Därför skulle det inte bli lika lång startsträcka och omsättning på spelare i SHL. Det är vad jag tror iaf. Sen om Hinken byggt laget på det sättet för att klara sig under längre tid det vågar jag inte svara på. Men spelartyperna talar för dom ska klara sig bra i SHL också.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Med ett nästan helt nytt lag tar det tid att få ihop rätt kedjor, sätta spelsystemet och bygga kollektivt självförtroende etc. Det är inte för inte som det ses som en fördel att kunna gå in i säsongen med ett samspelt lag utan att behöva bygga från början. Varför skulle inte det omvända gälla, att det är en nackdel att gå på is med ett nytt lag? Det känns som att jag sparkar in en öppen dörr här, men du ställde frågan. Sedan finns det såklart inga garantier för att det blir bättre, men oftast blir folk bättre av att träna och nöta på, vad det än gäller.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vikingmodo : vet inte om det går att köra delat? Men annars får nån vara ass förstås. Men betydligt starkare namn än Andersson.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vikingmodo : Och jag vill ha en etablerad detaljnörd som assisterande. En som fyller uppiften som Holmström hade i så många år. En som kan grotta ned sig i statistik och gå djupare in med varje spelare för spelarutveckling taktiskt. Karlin är bra med de stora penseldragen, men inte den typen. Jag hade hoppats att Freddan skulle vara med aktiv och jaga på spelarna och det är väl där han mer kommer till sin rätt än som taktiker.

Vi saknar en som Holmström oerhört mycket.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
grimiss: Hur menar du att det skulle gå till? Köra med dubbla huvudtränare eller en etablerad assisterande tränare? Fredrik Andersson är en ganska etablerad tränare men det är väl än så länge oklart vad han haft för effekt på laget?

I ett framtida scenario med eventuellt spel i SHL så borde det åtminstone ligga bordet, hos en ödmjuk förening, att kolla över alternativen om vem som ska vara huvudtränare i SHL.

Än så länge tycker jag Karlin ska leda laget i Allsvenskan iaf

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
grimiss: Jag är halvnöjd med inledningen. Känns bra att undvika förlust i 7/8 matcher.

Det enda jag kräver nu när vi möter fem bättre lag på rad här framöver (Mora, Löven, Kalmar, BIK, AIK) är ett tydligare driv från de som ska göra poäng.

Vill se Kelleher, Andersson, Olofsson verkligen visa varför de hamnat över Måns Carlsson i lagets hierarki. Det måste ju vara av en god anledning så ta fram det på match nu då. Swetlikoff verkar vara på g nu, men han behöver också bevisa sig här mot de tuffare lagen.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
jonsson: det är inte lätt att ta alla poäng mot sämre motstånd, kräver enormt fokus

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vikingmodo : det jag hade velat se om vi går upp är att man tar in ett stensäkert etablerat shl namn på coachsidan men behåller Karlin.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Saxat från ÖA

Vi är nöjda med antalet poäng vi tagit. Men vi letar det spelmässiga över 60 minuter som vi kanske inte visat upp i matcherna. Stundtals visar vi kvalitet – men det har vi inte gjort över en hel match. 18 nya spelare gör att det tar lite tid, jag hoppas att våra fans har tålamod med det och att vi kan sätta ett bättre spel framöver, säger Andersson.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
hockey_21: Det var absolute en av våra bästa matcher försvarsmässigt helt klart.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Tycker att vårat försvar var rätt bra igår. Individuell härdsmälta gav ssk nåt läge men i det stora hela var det rätt bra. Tror att alldeles för mycket fokus på försvar kväver våran offensiv just nu.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo:
Oavsett vad man tycker så är det inte så enkelt att ta 7 segrar av 8 möjliga. Har svårt att se att vi ligger på 14 trepoängare av 16 möjliga. Det gäller även om man möter ”dåliga” lag. Matcher tenderar att leva sitt eget liv.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
hockey_21: Bra försvar med andra ord

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Vikingmodo : Hade Eriksson Ek varit sämre än 94% och 1.09GAA hade löven legat lägre ner.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Petosöjä: Hur vet vi att dom inte spelat ihop sig än, visst det är ett uttryck Pelle Hägglund m.fl. ofta använder för att bida tid till ett underpresterande lag, men vad är det som säger att det kommer bli väldigt mycket bättre ?!

Alla bara, ” ah det ser inte bra ut nu men om 15-20 omgångar kommer vi flyga fram, dominera och såklart vinna ligan”

Det finns inga garantier att ett lag blir väldigt mycket bättre bara för att man spenderar mer tid, ibland är materialet och spelsystemet var det är och det behövs andra faktorer för att nå utveckling.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
jonsson:
Kalmar är ruggigt tunga att möta borta i deras borg!

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Att Kalmar tog löven den såg jag inte komma.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Robin Ztorken L: De plockar poäng trots att de inte spelat ihop sig än, tänk då på hur bra detta lag blir till våren.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Jag håller med till stora delar dock har jag landat i slutsatsen att Karlin och Hinken är bra att ha i allsvenskan. Jag skulle inte bli förvånad om dom löser biffen en gång till. Resultaten hittills har vart bättre än förväntat och säger ändå något om dom som ledare på allsvensk nivå.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Robin Ztorken L: Vi har haft en bra målvakt också som stå emot mycket när försvarsspelet inte vart det bästa. Så enligt mig är Werner vår bästa spelare hittills. Hade vi haft en målis på under 90% så hade vi inte vart serieledare så han har sminkat över mycket av Modos problem i det rent strukturella och det försvarsmässiga.

Med andra ord, kanon att vi vinner matcher och är serieledare. Dock återstår det mycket jobb att göra för att det ska kännas som att vi är favoriter att gå upp.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Cheese: Nu ska man väl egentligen inte klaga då vi leder serien so far.
Spelet ser väl dock inget vidare ut, särskilt PP o BP det är total katastrof!
Det blr en riktig värdemätare mot Löven och är inte alla påkopplade då så är det ett ledarskapsproblem.
Sen måste Hinken ut och leta en, eller två, backar, där är vi rent ut sagt svaga och ingen uppsättning man går till SHL med.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Håller med om problemet med kontaktslängden, och att vi skulle behöva nåt helt annat i SHL för att etablera oss där på sikt.

Men det är jäkligt svårt att ta sig till SHL…Så Karlins kontrakt kanske hinner gå ut…

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Du har alldeles rätt Karlin är inte rätt tränare för MoDo!!!! 👎👎

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Cheese: Då kan jag väl bara säga att jag ville ha bort Karlin redan andra säsongen i SHL eftersom jag inte riktigt förstår vad han står för och vad han får ut av sina lag.
Men där skyller jag mer på Hinken som gav honom ett nytt 3 års kontrakt, går vi upp nu så har vi ..virveltrumma.. Karlin som coach.

Nu kommer Hinken inte skicka Karlin oavsett pga den rådande svågerpolitiken som finns utan det ska väl vara styrelsen då som kan avsätta folk, men det känns lite stick i stäv med vad vi försökt komma ifrån några år nu.
Så länge vi vinner matcher så sitter alla tränare säkert, som sig bör.

Men jag har iaf droppat 2 namn, Henrik Stridh och Sam Hallam

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: OBS! Det här är inte en kommentar på bara ditt inlägg Gavelo, utan på massa andra också:

Yes, det finns invändningar på Karlins taktik i BP, timeoter, frambringa energi osv. Det visade sig jävligt tydligt i SHL. Går MoDo upp till SHL tror jag inte Karlin överhuvudtaget är rätt man för det jobbet.

MEN, NU är vi inte i SHL, och vi har en tränare som sagt att vi kommer inte vara världsbäst efter 10 omgångar, och målet är att vara världsbäst i slutet av säsongen, när det avgörs. Om jag var chef på en arbetsplats och hade en jävligt tydlig plan för hur företagets mål ska nås om ett år, och jag efter 1 månad till 100% ligger enligt min plan och saker och ting spelar ut sig som jag förväntat mig, så hade jag blivit jävligt förbannad om det hade kommit fram krav på min avgång.

Om Karlin hade sagt innan säsongen att målet var att vi ska från dag 1 dominera och vara så totalt jävla överlägsna att inget lag ska ens fundera på att ha en chans från omgång 1 till omgång 52, ja då skulle jag varit orolig.

Enligt mig så har laget coachats till att hitta en lägsta nivå som handlar om att vinna oavsett matchbild, en breddproduktion som inte handlar om en förstafemma, juniorer som får chansen att visa vad de går för, modohjärtan att visa vad de brinner för osv.

Ordet är fritt, men jag tycker fan det blir riktigt jävla löjligt när Karlin ska sparkas efter 8 omgångar när det inte finns någonting alls som egentligen pekar åt nåt annat håll än planen. Vi leder serien trots att vi ”inte är världsbäst ännu” och mål/assist är jämnfördelat över laget. Kan vi inte åtminstone vänta 5-6 omgångar till innan vi bränner Karlin på bål för hans fullständiga fiasko till säsong.

”MoDo sparkar fiasko-tränaren efter 8 matcher och serieledning. Styrelsen fick nog. Läget var akut. Nån förändring var tvungen. Karlin misslyckades. Igen.”

Ska vi ta in Piss-Stråhle? Ringa Roger Melin? Nån måste ta över det här haveriet!!! Näe, snälla. Visa att ni har någon slags förståelse överhuvudtaget för den här sporten.

Jon Dal Thomasson däremot. Där kan vi ju snacka om kris.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
NuMo: Inte mer komplicerat än att man måste prestera när man jobbar som hockeyspelare, presterar man inte så ryker man.
Jag har inte läst att någon här varit otrevlig mot Norén, men att han och andra som inte presterar skall kunna kritiseras på samma sätt som att spelar som presterat hyllas, gäller i alla offentliga yrken.

Har inget med uppväxten att göra, det är bara dåliga försök att leka psykolog.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Dexter : Tycker väl att MoDo bör vara ett SHL-lag.
Och med det som utgångspunkt så kan jag både tycka att det är lite salt och surt.
7 av 8 möjliga är bra. Tycker som många andra att det fluktuerar i kvalitet spelmässigt genom matcherna.
Karlin är bra för MoDo enligt mig dock är det märkligt att det ska vara så svårt att få till positiv förändring i special teams, mycket märkligt till och med.

Sedan håller jag med dig om att besvikelsen skulle vara grym om vi inte går upp i vår.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo:

Norén är ju ung, väldigt ung. Förhoppningen är såklart att han skall lära sig så mycket det går.

Enligt mig är han värd den chansen i stället för att få något hundhuvud från ett antal i den här gästboken.

Fan jag fattar inte jakten på personer att halshugga ibland. Det måste vara något med uppväxten.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Hazze: Inte alls omöjligt men knappast gjutet.
Luleå lär vara riktigt intresserade också.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: vore fint med en ur timråit i båset hos er haha. (Ungefär som med freddan hos oss)

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Han tar över Timrå om senast 2 säsonger.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
puffe2: När Norén spelar väldigt enkelt så fyller han en funktion.

Btw, hur många gånger låg Olsson på isen idag, 50-75ggr?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
puffe2: dysterheten kanske försvinner efter straffvinsten den 17e...

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
grimiss: Om vi skulle inleda år 6 med Karlin och Hinken vid rodret och fortfarande vara ett hockeyallsvenskt lag så skulle jag inte stormtrivas i alla fall, då skulle jag se det som ett enormt misslyckande.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
5014 på läktarna 👏👏 , tänk om vi spelar en bra å underhållande hockey, fan då är det minst 500 till på läktarna

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Gavelo: Tycker Noren också förtjänar beröm, liksom Hugo. man får hylla hoberna när Jätten Sverre kom lite fel idag(fick väl dock en assist?)

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
HalvHund:

Nu håller jag med dig hundra procent. ;)

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
puffe2: Berzelius var bra idag, Milton riktigt bra och Swetlikoff är på gång.
Dock är det obegripligt att man fortfarande inte ser problemet med Kelleher i första kedjan.
Werner superb

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
HalvHund: själv är man inte dyster, serieledning trots torftig inledning, kunde varit värre. Känns ganska bra faktiskt. Allt kan bli bättre, tror vi t.o.m vi är med ända in i kaklet, o där står Karlin o Gradin tillsammans och gråter av glädje, liksom alla MoDoiter

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
NuMo: haha inte kanske dyster känsla med ledning av ligan... men dyster känsla av helheten på nått vis... men ser det som nått positivt... kan bara bli bättre liksom..

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Dexter : du måste stormtrivts med modo tidigare år när sportsliga ledningen byttes stup i kvarten?

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
HalvHund:

Hade du uteslutet sista mening så hade jag hållit med dig. Typ.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Dexter : Hur i helvete ska han få sparken omedelbart om han inte tar upp MoDo till våren? Finns ingen ursäkt för ett sånt korkat inlägg, Avgå Du, finns knappast ursäkter.

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
Ska vi sammanfatta:...

enkelt schema i början... klart bra med 7/8

spelet efter förväntan... stundtals bra men borde finnas 30% till...

spelare som förväntas mer av... ja nästan alla förutom junisarna...

serieledning men ändå ganska dyster känsla...

Sv: MoDo Hockey - Södertälje SK 25-10-10 Hemma
henkeiskogen:

Rönnnigen gjord ju egentligen mål idag. I alla fall tror jag det, men det var ju bra att någon stötte in den. ;)

2917836 · »