Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Säsongen 06/07

757354 · » Till forumet


Sv: Säsongen 06/07
Dino: Jørgen Jønsen är något som tydligen inte är så vanligt bland ES-spelare, klok. (Tänk om han var dansk:)

Nog kommer det mera allt, iallafall fram till uppehållet.
Sen får vi se hur nystarten går.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: ed trur ig og
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Metal Guru: Jag är ganska övertygad att det var resandet som tog udden av Mora igår.... Det kommer mera!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07

Db_04:
Håller med till 100%. De behövs i lagom mängder.
Och för Mora IKs del bestämmer Jan Simons vad som är lagom.

Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: Jörgen "jönsiga" Jönsson har ingen humor!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: dom behövs i lagomma mängder :)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
MIK 7-1: Jörgen Jönsson tycker att utlänningarna behövs i svensk hockey......
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
En tanke...
Våra målvakter har nästan sämst räddningsprocent i ES.

Hur kan vi ha fantastiska målvakter och släppa in 19 punkar på 5 matcher.
Bara Frölunda har släppt in fler mål och där är det katastrof.
Har vi bedrövliga backar?

Eller är vi det mest offensiva laget med tanke på att vi är mest produktiva?
Närmare 15% är det nog nu, och 18 mål.
Bara Skansen har gjort lika många mål, men skjutit mycket mer.

Efter vad jag har hört har vi spelat väldigt defensivhockey.
Är det så att alla skott har kommit från mittpunkten?

Är det så att alla glömmer defensiven när man ligger långt upp i tabellen?
Eller är det så att vi nu istället har blivit uppskrivna för att det inte finns några krav på oss?

Är våra målvakter så bra som pressen påstår?
Ja nu är vi där igen, har vi värdelösa backar...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Kan Schtaan ha fler åskådare under första isträningen när de fortfarande lirade i allsvenskan än de har under hemmamatcherna när de efter 17 år i träsket tagit sig upp i finrummet så kan nog Mora slå Leksand i åskådarantal i en (inte nu så aktuell) allsvensk premiär.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Ros är en jävla pellejöns, jag tänker skriva till hans blogg och gnälla direkt han trackar ner på Mik och höjer Leksand till skyarna!
Visst är det barnsligt men det får vara nog med leksandsgullandet nångång!

Jag håller absolut med dig MIK 7-1, Citat: Det är pressens gullande, uppskrivningar och omotiverade hyllningar som jag inte tycker om.
Att det bara finns LIF-suportrar och att alla gillar Allsvenska Leksand,
det är helt befängt.Citat slut.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Mitt svar blir ett ”njej”.
Dessa lag har helt olika förutsättningar.
Speciellt när det gäller en TV-sänd Allsvenskmatch.

Här kommer lite kalla fakta från 2005
Dalarna 275.755 inv.
Norra Dalarna (ink. Rättvik och Vansbro): 63137 inv. Södra Dalarna: 212.618 inv.
Då syns det ganska bra vart dalfolket har närmast att åka.
Plus att Rättviks 10886 inv., har närmare till Ej en dals Arena.

Ska man driva det lite vidare, tätorten Mora har ca. 13.000 inv.
(ca. 21000 inv. i kommun).
Till Lekasand är det ca. 5 mil, på båda sidor av Siljan

Kan det bo 7000 st i Leksand?
Hörde av en person från Insjön att hela Leksand, samhället, ryms lagligt i Ejendals Arena.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74:

"Skulle MIK ha nästan 6000 i en arena på en Allsvensk premiär? Mitt svar blir ett bestämt nej!"

Då kontrar jag väl med en fråga då: Har Mora lika stort omland som Leksand?

Innan du går i Nilsénfällan och börjar rapa upp godkända publiksiffror som ska gälla generellt för hela Sverige, så kanske du måste ta hänsyn till vilket underlag varje klubb har. Leksand har ett groteskt mycket större underlag än Mora, därför går det inte att jämföra mer än möjligtvis procentuellt i förhållande till antalet anhängare. Där tror jag faktiskt att Mora ligger riktigt bra till i ES. Ja, t.o.m. mot Leksand.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
MIK 7-1:

Jag kollar inte så mycket vilka som skriver artiklarna jag bara skriver när jag tycker att skribenterna i fråga har rätt.

I detta fallet håller jag med ROS! Han är helt rätt ute ang Leksand och deras fans! Morahatare är jag absolut inte, Men jag ställer en motfråga! Skulle MIK ha nästan 6000 i en arena på en Allsvensk premiär? Mitt svar blir ett bestämt nej!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Vad tycker du om min länk då?
Den som jag la med i tidigare inlägg.
Det är sådana vinklade notiser som irriterar mig.

Om Ros är LIF vänlig och MIK fientlig vad kallar man han då?

Personligen tycker jag det är kul att LIF lyckas få dit så mycket folk, en viktig premiermatch, till en Arena som jag har hjälp er bygga.
Det är nog många som är inresserade att se det "nya" Leksand,
med en Morakille som sportchef.

Det är pressens gullande, uppskrivningar och omotiverade hyllningar som jag inte tycker om.
Att det bara finns LIF-suportrar och att alla gillar Allsvenaka Leksand,
det är helt befängt.

De värsta hat skribenterna mot Mora IK är, som jag upplever det,
Sexpressens Nyström och Ek samt Aftonblaskans Ros.

Vilka är dina favorit skribenter???
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Upprepar ett av mina tidigare inlägg....:
" I Magasinet hockey har alla lagens supportrar fått lista vilket lag de tycker sämst om, en del anmärkningsvärt finns. T.ex.
HV: Leksand- "deras alla älskar oss- attityd är störande",
Linköping: Leksand- "För att de tror att de är hela Sveriges lag och för att pressen gullar med dem....",
Brynäs: Leksand- "beror på massmedias oförklarliga gulligullande med dem."
Lite kul kuriosa bara, så här när det börjar bli dags för den lite lägre serien att dra igång, där vi ju har lillebror..." :)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Knogen:

Stödda lagomt din jävla bonde vi ses i Kvalserin om jag får som jag vill =)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74:

"Sj är det lång väg att vandra..."

Sj? Är det det där jämrans pendeltåget du syftar på nu igen?

TUUUT!! Putt-putt-putt- TUUUT! ;-)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: stämmer! Med Mora som fyra. En av de stora drakarna..
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19:

haha jaså du kommer ihåg det. Men jag är en man som håller vad jag lovar Serien kommer vara avgjord efter halva =)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Anders i Budum: Jovars,men jag bara citerade vad Mattias skrev i Leksandsboken för nån månad sen....;)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bissett19: En tokig brynäsare..finns för många sånna med...:)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Transportsträcka Mattias Transportsträcka:)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Gillar inte Ros blogg. Han är ALLTID så jävla negativ mot oss. Verkar som han har bestämt sig för att alltid hata Mora. Men jag kan hålla med om att Lif har många trogna supporters. Det ska man inte sticka under stolen med.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Anders i Budum:

Gärsgårds serien var väl och ta i men jag kan citera en av kommentarerna i ROS Blogg !!

Samma visa varje gång det kommer på tal att Leksand är Sveriges mest omtyckta lag,fans från till andra lag är så jävla avundsjuka!

Detta är 100 % sanning, Sj är det lång väg att vandra. många verkar tro att vi redan är i KS och vi kommer dit det vet jag men det är en lång väg dit.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: Som vanligt..
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Imponerande publiksiffra, hade annars på förhand trott att ni skulle ha ett par tusen mindre fram till kvalserien.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Klart att det kommer en del människor när ni har ny styrelse och många nya spelare. Folk är intresserade. Men...ni spelar ändå i gärsgårdsserien. Glöm inte det!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino:

Tycker inte denna lilla mening är gulligull, mer sanning faktisk.

5500 biljetter sålda i förköp till Ejendals Arena till onsdagens match.
Helt otroligt att Leksand kan locka så mycket folk i en anonym match mot Västerås.
Det är ännu ett bevis på att Leksand troligtvis är Sveriges populäraste lag.

Tror inte MIK DIF eller ens Frölunda skulle ha nästan 6 000 på en premiär i Allsvenskan!

Avundsjukan lyser igenom!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: ja man blir trött på gulli gull. Att dom bara orkar våra stårkar
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Dino: Falk har bara spelat i DIF och Huddinge,
så han borde veta... Eller?

Ja nu fick Sexpressen nått att skrva om hela fyra notiser om farmarlaget.
Syg läxingen Ek kokade ihop tre stycken alldeles själv, i vanlig ordning.
Och Nyström har äntligen kommit ur skåpet, blev inte direkt förvånad.

En fråga, har man automatiskt en plats i ES på gamla meriter?

Svar: NEJ, det är en öppen serie.
Till Elitserien hör eliten, sveriges bästa hockeylag.

Hoppas allt detta gulli gullande sänker dem i år igen.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Anders i Budum: Å lite gulli gull med Leksand...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Anders i Budum: Så var det dags för en ny släng av sleven....
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74: Tycker det talar för oss för vi har iaf 2 poäng efter 4 matcher :)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mok: *L*
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mok:

Leksand tog sin 1:a poäng i omgång 5 och ramlade ur så det talar emot er lite =)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Anders i Budum: Ja det är ju bara 51 omgångar kvar och 153 poäng att spela om men tabellen ljuger väl aldrig så visst Frölunda åker ur :)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Frölunda åker ur i år..tralalalala...
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Scoring Efficiency


--------------------------------------------------------------------------------

Sorted by higher Shot%, Goals For
--------------------------------------------------------------------------------

Rk Team
1 Mora IK 14,41 %
2 Djurgårdens IF 14,00 %
3 Färjestads BK 11,01 %
4 Frölunda HC 10,00 %
5 Luleå HF 9,89 %
6 Brynäs IF 9,80 %
7 Skellefteå AIK 9,18 %
8 IF Malmö Redhawks 8,11 %
9 MODO Hockey 7,79 %
10 Linköpings HC 7,61 %
11 Timrå IK 7,37 %
12 HV 71 6,52 %
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
sold:

Tänkte bidra med mina intryck från Globen. (Man kan och ska inte dra alltför stora växlar av en premiärmatch och en träningsmatch så ha det i bakhuvudet).

Mora såg inledningsvis mycket tunga och tröga ut. Man undrade om de var nedtränade fortfarande eller om det helt enkelt var så att DIF spelade helt taktiskt rätt. För som det nämndes i ett inlägg nyss att Melin sagt: "- Mora är ett giftigt lag som är erkänt starka hemma. De spelar med hög intensitet med mycket press på puckhållaren. Det blir ingen lätt uppgift."

Baksidan av detta spel är att när Mora inte kommer upp i pressen utan motståndarna hinner vända innan så blir Mora lätt efter och hamnar sedan i ganska stillastående försvarsposition. Så såg det åtminstone ut i Globen där egentligen bara kedjan med Jansson, Simme och Tuokko kom upp i pressen ordentligt.

Sedan var det inte många uppspel som gick rätt utan de kom som regel lite för långt bakom eller för långt framför. Och då stannar ju hela anfallet upp. I bästa fall. I sämsta fall går pucken till motståndarna.

Och likadant var det i powerplayspelet. Inte många passningar gick rätt. Och det är nog det som är mest oroande för powerplay kommer att bli viktigt i år.

Mest positiv var annars målvaktinsatsen. Och säga vad man vill om att Brendl såg tung och trög ut på isen så är han ändå på rätt ställe vid rätt tidpunkt och gör två mål. Och målskyttar brukar det inte vara så lätt att hitta.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Ola:
Satt också på B25 - dock rätt högt upp.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Svenska mästarna kommer till FM Mattsson Arena med samma lag som i segermatchen mot Luleå i premiären.

Ett frågetecken finns och det gäller landslagsforwarden Andreas Johanssons medverkan. Han är sjuk.

Så här säger Färjestadstränaren Roger Melin på Färjestads hemsida inför matchen mot Mora:

- Mora är ett giftigt lag som är erkänt starka hemma. De spelar med hög intensitet med mycket press på puckhållaren. Det blir ingen lätt uppgift.

Vad är nyckeln till seger mot Mora?

- Att vi behåller tålamodet och håller ihop som lag. Vi får inte förivra oss, för Mora är duktiga på att ställa om.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Metal Guru:
Vilken sektion satt du? Såg inte dig. Själv satt jag och sonen på B25 från period 2.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Metal Guru: Den måste börja imorgon tycker jag eller?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Metal Guru: ES börjar alltid hemma mot FBK. Allt annat är förbannad lögn.

Tero Määttä spelade inte igår. Någon som vet varför? Skadad eller petad? Med 4 mål insläppta i BP saknar man ju kanske en stor reslig defensivt skicklig back (i alla fall enligt vad som sades när han värvades) som kan hålla rent framför mål.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
mattias - 74:
Då har jag varit och kikat på ännu en intetsägande träningsmatch.
När sade ni att ES började?
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Db_04:

Rindell hyllar Djurgården!!
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Forever MIK: Nej det kan det inte (förhoppningsvis)
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Db_04: Pitkämäki är nog den enda som får godkänt av mig i kväll. Skitmatch helt enkelt.
Kommentera

Sv: Säsongen 06/07

vet inte om man kan lasta pitkämäki så mycke....tycker dif killarna fick trampa in ganska ostört

Kommentera

Sv: Säsongen 06/07
Bonäs norra:
Då kan det i alla fall inte bli sämre eller?
Kommentera

757354 · »