Frisco: Normalt är jag såld på hela loppen. Trots att det kan bli stora tidsdifferenser många gånger vet man ju aldrig vad som händer med depåstopp och strategier eller incidenter, för all del. Men nu när jag vet utgången kanske det inte känns fullt lika intressant att titta hela vägen. 15.00 får det bli! ;-)
Salle: Jaså, okej, det hade jag missat. Jaja, jag får väl lägga upp en plan för tittandet i e.m då. Det där händelserika varvet, vilket var det i ordningen? ;-) Slutvarven kan nog också vara värda att se, som det låter på er.
Frisco: Skall bli kul att höra intervjuerna efteråt. Iceman kommer ju att vara cool och Fisi borde bara buga och bocka, på japanskt vis, åt uppvisningen. Alonso bör nog tacka sin lyckliga stjärna att hans Renault inte brutit mer och att Kimis oflyt gav han nån extra vinst. Annars hade titeln inte hamnat där den gjorde. Mclaren & Kimi är snabbast helt enkelt.
Salle, Frisco: För er som har blykoll på detta, och som har rätt kanal, nu när förarmästerkapet är klart och TV4 tycker att spänningen är över (??), är det fortfarande någon spänning kvar vad gäller team-mästerskapet?
Salle: Det börjar redan i chikanen där Kimi får bra fart ut på SoM. Sen blockerar Fishi Kimi men Kimi hade 4 millimeter på yttern in i första sväng och sen var det klart.
Salle: Synd att man inte hör ljudet riktigt. Det jag var imponerad av när jag var på F1 var ljudet när de växlade ner. Det small nåt grymt och man trodde att växellådan skulle gå sönder vid varje nedväxling.
Frisco: Åtminstone för MS. Kimi var ju inne 9 sekunder enligt pitklockan?
Var förvånad att dom gick in samtidigt då McLaren brukade kunna hålla ut längre än de flesta. Jag tror/hoppas att Kimi hade kvar i tanken när dom gick in. Speciellt med tanke på de långsamma varven bakom SLR-Mercan (jävlar vilket skönt ljud den har förresten).
Salle: Nu sitter Kimi fast bakom Skomakarn. De ligger helt plötsligt 1:a och 2:a när alla gått in i depån. 1-stoppsstrategi för dessa två medan de andra i täten gör 2?
Frisco: FET omkörning av Alonso på Skomakarn IN i 130R. Den var värd några varv av oaction. :-) Den gamle fick ett riktigt slag på fingrarna av den nye.
Dream Team: Det var flera om-, av- och påkörningar under första varvet fast de flesta var skilda händelser. Ingen startkrasch. Det var nog lite fel ordval av mig.
Tv4+ Söndag morgon 06.55 startar årets näst sista Formel 1-lopp på Suzuka. Kvalet blev ovisst med motorbyten och spöregn när några bilar hade kvalificeringsvarvet kvar. Kan nog bli ett spännande lopp imorgon bitti.
Jag hittar ingen väderprognos inför morgondagen. HELP!
Kvalresultaten: 01. Ralf Schumacher (Toyota-Toyota/M), 1:46.106 02. Jenson Button (BAR-Honda/M), 1:46.141 03. Giancarlo Fisichella (Renault-Renault/M), 1:46.276 04. Christian Klien (Red Bull-Cosworth/M), 1:46.464 05. Takuma Sato (BAR-Honda/M), 1:46.841 06. David Coulthard (Red Bull-Cosworth/M), 1:46.892 07. Mark Webber (Williams-BMW/M), 1:47.233 08. Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas/M), 1:47.440 09. Rubens Barrichello (Ferrari-Ferrari/B), 1:48.248 10. Felipe Massa (Sauber-Petronas/M), 1:48.278 11. Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota/B), 1:48.718 12. Antonio Pizzonia (Williams-BMW/M), 1:48.898 13. Christijan Albers (Minardi-Cosworth/B), 1:50.843 14. Michael Schumacher (Ferrari-Ferrari/B), 1:52.676 15. Robert Doornbos (Minardi-Cosworth/B), 1:52.894 16. Fernando Alonso (Renault-Renault/M), 1:54.667 17. Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes/M), 2:02.309 * 18. Juan-Pablo Montoya (McLaren-Mercedes/M), ingen tid 19. Tiago Monteiro (Jordan-Toyota/B), ingen tid 20. Jarno Trulli (Toyota-Toyota/M), ingen tid
MotoGP var som vanligt en batalj i högt tempo. Alla flygande varv gick under Edwards rekordvarvtid från fjolåret. Många små misstag och nåt stort avgjorde till slut. Vem som gick vinnade ur var som vanligt Valentino Rossi.
Gibernau ledde länge (hade ett tag en dryg sekund) med Melandri, Rossi & Hayden som ett koppel bakom. Efter 2/3 av loppet så har Melandri kommit ifatt Sete och kör om. Sete försöker kontra direkt men tvingas styra av i gruset men vurpar dock inte och kommer in på banan som 5:a som även blev slutplacering. Rossi tar nu upp jakten på Melandri och håller bla nästan på att göra en Japanrepris men lyckas räta upp och missa Marcos bakhjul med några hårstrån. Vale kan dock med, för säsongen sedvanliga, två varv kvar ta sig om. Men Melandri ger sig inte så lätt. Är förbi på sista varvet men kan inte klara utgången och måste ta gräset till hjälp. Marco har dock tur att Hayden slagit av för att bevaka sin 3:e plats för annars hade han nog tappat en placering till. Edwards var strax efter täten hela tiden men kunde inte riktigt hänga med men med säker körning och inga misstag så kom han 4:a.
Biaggi bröt tidigt med troliga motorproblem, Capirossi tog starten men tappade hela tiden och slutade bara 10:a.
Salle: inte bara Kallio. Hela stallet kan bli akterseglad. Om 2 p inte räcker. KTH är nog fullt av dissonans. Jag såg olika miner och gissar att där finns lika mycket skit där som överallt annars. Fast sådär åskådligt har jag aldrig sett saken *ler lite..men bara lite*
Karoliina: Gabor antydde eventuellt att han trodde att det var ett varv kvar. Men det köper inte jag.
Kallio grymt besviken och diplomatisk över de extra 5p han tappade gentemot Luthi. Gabors misstag kan bli kostsamt OM det är dessa 5p som skiljer Kallio från titeln.
Karoliina: Kul att se teamchef Bartol stänga ner ett mobilsamtal på podiet. Undra om det var KTM-ledningen som ringde för att höra vad F-N som hände egentligen. Bartol har pratat mycket i mobilen sen målgången. 3 olika bilder har man visat.
Hoppsan!!! Kallio och Talmacsi har lett från start till mål i just den ordningen. Gabor slog av varje gång han slipstreamade nerför start/målrakan så pratade/tänkte man stallorder. Speciellt med tanke på att Luhti låg o en klunga som slogs om 4-8:e plast.Dom gick emot en stenklar, ohotad dubbelseger och hela teamet gladdes nog. Men på sista målrakan slingshotar han om Kallio och vinner med ett hjul eller nåt. Hela KTM-teamet såg förvånade ut, hälften glatt och andra hälften förundrat. Mika ser besviken ut och Gabor har INTE gratulerats av sitt Team.
Inte smart av Gabor. Riskera sin plats i ett team så här i silly season för att betrygga sin 3:e plats i mästerskapet är inte bra.
Resultat Interlagos: 1 JP.Montoya McLaren-Mercedes M 1.29.20,574 71 varv 2 K.Räikkönen McLaren-Mercedes M +2,527 3 F.Alonso Renault M +24,840 4 M.Schumacher Ferrari B +35,668 5 G.Fisichella Renault M +40,218 6 R.Barrichello Ferrari B +1.09,173 7 J.Button BAR-Honda M +1 varv 8 R.Schumacher Toyota M +1 varv 9 C.Klien Red Bull-Cosworth M +1 varv 10 T.Sato BAR-Honda M +1 varv 11 F.Massa Sauber-Petronas M +1 varv 12 J.Villeneuve Sauber-Petronas M +1 varv 13 J.Trulli Toyota M +2 varv 14 C.Albers Minardi-Cosworth B +2 varv 15 N.Karthikeyan Jordan-Toyota B +3 varv
Ej klassificerade T.Monteiro Jordan-Toyota B+16 varv M.Webber Williams-BMW M +26 varv R.Doornbos Minardi-Cosworth B +37 varv A.Pizzonia Williams-BMW M +71 varv D.Coulthard Red Bull-Cosworth M +71 varv
Salle: Sedvanligt sätt? Ja att han gör något oväntat och ovanligt menar du. Kul var det dock att se. Men visst är Malaysias GP ganska tråkigt att se på.