Ross Brawn har återigen bevisat sin storhet när det gäller racestrategier. Det var aldrig någon tvekan om att Schumacher skulle ta både Button och Kimi i och med det första depåstopet. Hoppas Renaultbilarna tankade tillräckligt så att MS inte får fri spelyta så länge vid nästa depåbesök. Om inte kan det bli mycket tajt.
Salle: Inte så många som gått i depå, men strategierna är ju ändå ur spel eftersom de åker omkring och sparar både bränsle och däck nu. Inte så lyckat för MS ifall han har mycket bränsle. De hårdare däcken hade han valt i alla fall.
Taskigt för DC. McLaren fortsätter att ha otur. Hade man inte kunnat begära att Sato skulle gått i depå när han märkte att något var fel? :-)
Karin: Dramatrik i F1... Det var inte igår. Men mitt scenario från igår om starten var inte helt uppåt väggarna. Nu är ju depåstrategierna helt satta ur spel också då alla lär gå in under SC-varven...
Per HApps: I F1 har det nästan alltid varit ett stall som dominerat. Det går i vågor och kommer att göra så även framöver. Särskilt eftersom det kommer att ske stora förändringar i sporten. Det nuvarande Concordeavtalet går ut efter säsongen 2007, och efter det är det Mr B och FIA som bestämmer hur F1 ska se ut. FIA vill införa förändringar, och då särskilt gällande motorreglementet, så tidigt som till 2006, men då måste alla stall godkänna dessa, och det är tveksamt eller kanske rent ut sagt omöjligt.
Publikintresse? I Barcelona för två veckor sedan slogs det ett nytt publikrekord på Circuit de Catalunya. Hur TV-tittarsiffrorna ser ut har jag ingen aning om.
En sista notering: FIA-bossen Max Mosley sa för några dagar sedan att M. Schumachers dominerande av F1 inte varit skadligt för sporten, snarare tvärtom. Vad han baserade detta på har jag ingen aning om, men det var ju lite intressant att han av alla människor sa det, eftersom han är den största påtryckaren för att sporten måste förändras. Hyckleri kallar jag det för.
Karin: Har följt F1 i 15 år kanske, tyvärr så drar Ferrari ifrån och dom övriga backar i utvecklingen.
Skomakarn bara vinner och publikintresset minskar. Tyvärr så gräver nog sporten sin egen grav när det bara finns en supermakt och dom öviriga bara spelar 3: fiolen.
Sedan kan Älgen försöka piska upp stämmningen, men det är nog förgäves han gör det.
Per HApps: Att tävla med lok tycker säkert många tågentusiaster är spännande, fråga Frisco om du tvivlar, precis så tycker nog många F1-entusiaster om Monaco också. Ifall man tycker att sporten är tråkig är det väl bara att se på något annat.
Poffa: De senaste fem åren har föraren som startat i P1 inte vunnit Monacos GP. Dessutom blir det säkert rätt många manfall under loppet, särskilt om det regnar. Så jag tror att det kan gå hur som helst i dag.
Om kvalet gått i torrt väglag och det spöregnar när loppet startas, har teamen då rätt att byta till regndeck innan man startar eller tvingas de köra ett varv på torrdäck innan de kan komma in och byta?
Verkar ju logiskt ur säkerhetssynpunkt att tillåta byte innan tävlingen startar.
Enligt väderrapporterna är det kallare samt molnigare i Monaco i dag, och chansen för regn har ökat till 50%. Det kan alltså bli ett vått lopp i eftermiddag, och helt andra förutsättningar för stallen. Jag är rädd att detta kan spela M. Schumacher och Bridgestone i händerna. Fast det beror nog mycket på vad för slags regn det kommer samt när det kommer (om det kommer).
Joinzzon: nepp det kanske är sant..men hans kval var imponerande..men nu kommer äskert ferrari med en mäster taktik o knäcker dom..eheh..me nde ska bli spännande
Karin: Okej, jag läste bara poleresultatet i rutan. Märkligt ändå att se Ralf placerad som trea under TV-intervjuerna efter försöket? Eller ser dom bara till hur dagens resultat gått och låter straffet ha sin verkan först inför i morgon?
Salle: Renault har helt klart haft de bästa starterna denna säsong. Det har ju t. o. m. varit tal om fusk, att de använt någon slags launch control även fast det är förbjudet denna säsong (upp till 100km/h). Renault har dessutom haft de snabbaste depåstopen. B.A.R's däremot har inte varit lika lyckade tyvärr. De har alltid tappat efter det första depåstopet.
Dream Team: Han har tre bilar framför sig. Ralf blev tvungen att byta motor i torsdags, och som straff får han starta tio placeringar bakom den plats han kvalar in på, alltså P12.
Karin: Klart upplagt för Renault imorrn... Button kan inte stå emot Alonsos kanonstart så det blir dubbelt Renault i täten fram till 1:a depåstoppen. Kan dessutom Jenson hålla Skomakaren bakom sig tills dess så är det blågult som vinner. Sedan kan kanske Iceman klämma in sig där också då han ju startar på den rena sidan i starten...
Minst sagt intressant att se starten imorrn alltså.
Karin: Nej, det är förstås osannolikt. Att köra med mer bensin i kvalet för att klara ett längre förstastint i morgondagens tävling innebär ju bara att man med största sannolikhet hamnar längre bak på startgriden.
Ja, fyra bilar har Schumi framför sig och tredje startled. Kul att se att både Coulthard och Raikkonen ändå gjort klara förbättringar, trots att det riktiga toppresultatet fortfarande låter vänta på sig.
Mäktig uppvisning av Jarno Trulli/Renault! Jenson Button visar återigen att han på allvar slagit sig in i den aboluta toppen.
Vilken förare vinner Grand Prix de Monaco 2004? Röster Michael Schumacher 8 (44.4%) Juan Pablo Montoya 4 (22.2%) Jenson Button 2 (11.1%) Takuma Sato 2 (11.1%) Fernando Alonso 1 (5.6%) Någon annan 1 (5.6%) Rubens Barrichello 0 (0%) Jarno Trulli 0 (0%) Ralf Schumacher 0 (0%)
Intressant att se att ingen har Trulli som vinnare.
Dream Team: Jag kan inte tänka mig att M. Schumacher har en helt annorlunda depåstrategi än förarna i de övriga stallen med tanke på hur viktigt kvalet är för detta GP. Kanske har han valt en lite hårde däcksblandning som räcker längre, men det tror jag inte kommer att spela någon roll nu när han har tre bilar (fyra snart?) framför sig.
Roligt att se att det verkar vara den andra sektorn som avgör lite hur kvalet slutar. Kimi var ju snabbast där under förkvalet. Tråkigt att Coulthard inte kunde prestera bättre.
Lumber Jack: "...rent löjligt att kalla F1 för en tävling." Oj, oj, oj, du vill inte börja diskutera detta med mig nu. Du behöver dock inte oroa dig, snart har Mosley och Mr B sett till att F1 tappat all sin charm och endast blivit en lite snabbare version av F3000 och IRL. De kanske vinner några ströåskådare som kan titta på sporten bara för att det inte finns något annat att se, men mig, en sann entusiast, tappar de.
Visst är Formula 1 en underbar sport att titta på. Cirkusen omkring omkring är magnefik,men tyvärr så finns det inte någon som helst spänning kvar i sporten. Michael Schumacher dominerar allt för mycket och det har tyvärr varit så under par år nu.
Karin: Man får hoppas att det händer något, som det är nu är det rent löjligt att kalla F1 för en tävling.
En annan sak jag funderar på är varför man från McLarens håll inte kontaktar allas vår Tummen, maken till mekaniker i gamla MB-motorer är svår att uppbringa.
Lumber Jack: Även fast champagnen säkert flödar nere i the Principality nu så verkar både Janne och Ejje vara nyktra (fast stammar inte Ejje mer än vanligt?). McLarenbilarna var faktiskt både näst snabbast och tredje snabbast. Är detta vändningen? Monaco blev ju det för BMWWilliams förra säsongen. McLaren börjar ju även testa sin MP4-19B om två till fyra veckor.
Salle: Inte riktigt frisk, knäpp...jag håller med ;-)
Hypotetiskt är nog ordet vi ska hålla fast vid. En stor risk med uppochnerkörning måste ju vara ifall motor eller ngt annat kritiskt går sönder just som man befinner sig där (Ouch). Annars var det ett bra förslag på en omkörningsmöjlighet. Det finns ju inte så många sådana nu för tiden. :-)
En annan sak vore ju att göra bak- och framvingen rörliga så att föraren själv kan skifta från downforce till upforce. Då skulle ju föraren kunna flyga över bilen framför ifall den tar sats i ett gupp. Då slipper de ju problemen med smörj-, kyl-, och bränslesystemen. Fjädringen kanske måste stärkas dock?
Karin: Ibland undrar jag om jag är riktigt frisk i huvudet. Innan jag släckte inatt så lästa jag Expressen Sport. Där stod lite om Monacos GP. Om hur trångt och gropigt det är osv... Då fick jag en (knäpp) ide.
Alla har ju hört det där att över en viss hastighet så skulle en F1:a kunna köra i taket på tunneln i Monacos GP. Varför inte göra verklighet av den grejen. Lägg en lätt chikan "nere" i tunneln och en ramp upp (och ner såklart) till taket så att man kunde hålla "fullt" i taket medans man blev tvungen att slå av nere på backen... Snacka om omkörningsställe för den som vågar, och vilka coola bilder man skulle kunna få.
Sen är väl detta med uppochner-körning hypotetiskt då jag inte tror att smörj-, kyl- och bränslesystem är konstruerade för att klara såna manövrar under en "längre" (mer än några sekunder) tid.
Lumber Jack: Wirdheim körde Jaguars tredje bil igår och lyckades väl sådär. Mållinjen vet jag inte om han hittade, men muren i kurva tio strax efter tunneln har han bekantat sig med iaf, vilket innebar att han inte hann med hela det program Jaguar hade tänkt sig att han skulle utföra. På det hela taget var de två träningarna igår en katastrof för Jaguar. Elfel, motorhaveri och krasch bidrog till detta.
"Michael Schumacher har vunnit samtliga fem lopp hittills och har vid flera tillfällen varvat flera andra toppförare. Men det beror inte bara på att han själv är skicklig och på att hans bil är en riktig fullträff, utan även på att alla hans motståndare tycks ha drabbats av kollaps. Samtidigt."
"I nuläget riskerar elva av 20 förare att tvingas lämna sina stall, sex av dem redan under säsongen." Det kan bli lyftet för svensken Björn Wirdheim. - Min målsättning är att ta en raceplats i något F1-stall till nästa säsong, säger Jaguarföraren."
Tipset var nära, jag liksom alla andra trodde ju att Tony skulle ta någon poäng till. Kul att det fortsätter att gå bra för "Anton", segern i 16:e heatet kan bli mycket avgörande i returen. Men förlusten beror "som vanligt" på reserverna :-( Luxos reserver tar 13+2 på 8 heat Masarnas " tar 6+2 på 7 heat
NallePhu: Nu har du inte riktigt rätt. Det är bara en förare förutom MS som tagit pole denna säsong (JB på Imola). Dessutom brukar han göra taktiska omkörningar i samband med depåbesöken, för att slippa köra om ute på banan, och inte "nypa dit" och vara förbi någon. Fast det kanske var det du menade?
heart: Mja förvisso men du vet Ferrari och Schumi i spetsen gillar just Monacos GP, Så nog kommer det att bli somvanligt Schumi i Pole och resten får fightas om övriga startplatser. Det har ju varit redan 2st andra märken i Pole denna säsong har jag för mig men hur har det gått när starten gått, Jo Schumi ligger och bidar sin tid och när läget uppstår nyper han dit och är förbi Ferrari ÄR bäst just nu och det går inte att komma ifrån.
Roligt att se Trulli satsa lite i täten.