Karin: Som sagt 2 röda bilar i topp igen, vad annars kunde man väntat. Mc Laren bilarna går ju bra(skratt och åter skratt), var ju denna säsong som man skulle ta över från Ferrari(skratt). 9 lopp körda Schummi har vunnit 8, skulle förmodligen vunnit i Monaco, också om han inte hade blivit påkörd av RAMBOTOYA.
Karin: OM Barrikällaren tar starten så tror jag att han kommer att få fortsätta där tills första depåstoppet då dom tar in honom nåt varv för tidigt så att MS kan sprinta iväg och ta över ledningen efter sitt stopp. Om Rubens inte är först så kommer han att agera bromskloss och låta MS att glida ifrån.
Bakom dessa 2 kan det sedan gå ungefär hur som helst.
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.223 2 Michael Schumacher Ferrari 1:10.400 3 Takuma Sato BAR-Honda 1:10.601 4 Jenson Button BAR-Honda 1:10.820 5 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:11.062 6 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:11.106 7 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:11.137 8 Olivier Panis Toyota 1:11.167 9 Fernando Alonso Renault 1:11.185 10 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:11.286 11 Cristiano da Matta Toyota 1:11.691 12 David Coulthard McLaren-Mercedes 1:12.026 13 Christian Klien Jaguar-Cosworth 1:12.170 14 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:12.470 15 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:12.721 16 Nick Heidfeld Jordan-Ford 1:13.147 17 Giorgio Pantano Jordan-Ford 1:13.375 18 Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth 1:14.010 19 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 1:14.812 20 Jarno Trulli Renault
Rubens tar sin försa pole position för säsongen. M.S var stark på banans snabbare del men bilen överstyrde för mycket på den kurvigare. Nu blir det upp till bevis ifall de båda Ferrariförarna får köra mot varandra eller inte. B.A.R i andra startled och Williams i tredje. Bra av Kimi att ta P7.
heart: Jenson Button tog P2 på dagens första träning och var faktiskt snabbast på den andra. Jag tror dock att han får det svårt att vinna loppet i morgon. B.A.R Honda såg inte särskilt starka ut i Kanada med en lågdownforceinställning, och därför tror jag att de inte heller kommer att vara så snabba på Indianapolis som också kräver en sådan inställning på bilen. Dessutom ser Ferrari, Bridgestone och Schumacher allt för starka ut den här helgen, även fast de inte hittade någon bra balans på bilen under fredagen. Kanske kan Button utmana om pole position senare idag eftersom Michelindäcken återigen ser snabbare ut än Bridgestone på ett snabbt varv.
Salle: Ross Brawn hävdade bestämt att hans bägge förare varit tillåtna att köra mot varandra sedan M.Schumachers stallordervinst i Österrike 02 på en presskonferens i torsdags. Rubens själv säger att han är stolt över att vara den förste stallkamraten till M.S som varit tillåten att köra om honom.
Allt detta luktar lite skitsnack tycker jag. Visst tror jag att Rubens försökte köra om honom i Kanada, men var han inte lite väl försiktig och kom hans depåstop inte lite väl passande? Dessutom tycker jag att hans racestrategier varit lite konstiga den senaste tiden. Han säger själv att det varit för att chansa lite och kanske kunna få ett övertag över Schumacher i något lopp, men sanningen är ju den att han inte varit nära någon gång. Ska han ha en chans måste han ju kvala snabbare än sin stallkamrat, vilket är omöjligt om han hela tiden kör med en tyngre bil, d. v. s. mer bränsle. Nej, det har mest sett ut som att han varit till för att hålla koll på bilarna som utmanar Schumacher. Jag kallar detta på passiv stallorder. Synd att det inte går att hindra dessa.
Salle: Stallen låter, mycket riktigt, sina tredjeförare köra med mer optimala inställningar än de ordinarie förarna. Varvtalen tonas nog ner en del på raceförarnas motorer eftersom de måste hålla en hel helg den här säsongen.
Ändå är jag mycket imponerad av Anthony Davidson. Han har, enligt mina beräkningar, varit snabbare än sina stallkamrater på 10 av säsongens hittills 18 fredagsträningar. Vid hälften av dessa tillfällen har han även varit en, eller över en, sekund snabbare. Om han inte har en racesits hos något stall nästa säsong... ja, då blir jag mycket förvånad, helt enkelt.
Karin: Hmmm. Full gas i 22sek... Tro om vi kommer få se nån tjock vit rök från Mugen- & Ilmor-försedda bilar. Tyvärr lutar det åt 1 & 2 för de pålitliga Ferrarissarna och jag tror fortfarande att Rubens INTE får vinna (än åtminstone) över Skomakaren så...
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.365 2 Anthony Davidson BAR-Honda 1:10.967 3 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:10.982 4 Michael Schumacher Ferrari 1:11.036 5 Jenson Button BAR-Honda 1:11.230 6 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:11.530 7 Cristiano da Matta Toyota 1:11.893 8 Olivier Panis Toyota 1:11.994 9 Ricardo Zonta Toyota 1:12.019 10 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:12.197 11 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:12.438 12 Jarno Trulli Renault 1:12.441
Rubens toppar listan igen även fast han inte har den högsta hastigheten på Indy's ovalkurva och långa raka (förarna håller full gas i 22 sek). Detta tyder med all säkerhet på att han offrat lite toppfart för att vinna lite grepp på banans kurvigare parti. Kan detta vara ett vinnande koncept? Kul att se Anthony Davidson på andra plats. Han fortsätter att övertyga. Det gick tyvärr inte lika bra för Björn Wirdheim denna gång som slutade på 15: plats, dock en placering före Klien vilket alltid är bra. Sato visade sitt rätta ansikte under träningen och kraschade efter en tokig situation med Saubers Felipe Massa redan på det tredje varvet. Alonso och Coulthard hade heller ingen bra dag, Alonso kraschade på sitt fjärde varv och Coulthard råkade ut för ett tekniskt fel redan på sitt andra vilket gjorde att han aldrig hann registrera någon tid. Förhoppningsvis behöver de inte byta motor.
Karin: 3st 3:e förare i top10. Det verkar som dom låter dessa "pojkar" göra kvalsetupstester så att ordinarie förare kan spara på materila i värmen. Kul att dom (läs Wirdheim) får visa upp sig dock.
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:11.354 2 Michael Schumacher Ferrari 1:11.619 3 Anthony Davidson BAR-Honda 1:11.693 4 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:12.008 5 Ricardo Zonta Toyota 1:12.366 6 Björn Wirdheim Jaguar-Cosworth 1:12.424 7 Jenson Button BAR-Honda 1:12.553 8 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:12.575 9 Olivier Panis Toyota 1:12.631 10 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:12.850 11 Fernando Alonso Renault 1:12.989 12 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:13.147
Att Ferrari toppar listan är väl inte så oväntat, men att Anthony Davidsson skulle mäkta med tredje bästa tid under sin första visit på The Brickyard samt att vår egen Björn Wirdheim slutade på en sjätte plats är mer överraskande. Med den tiden och placeringen var Björn den överlägset bäste Jaguarföraren under träningen. Om ni klickar på länken kan ni själv läsa vad han säger om sin insats.
Men det är väl ingen som säger att det var ett bra beslut han tog. Eller gnäller på att han blev avstängd heller för den delen. Däremot verkar det som en del gärna vill få Hamill till att vara något litet monster för det han gjort och inte har någon som helst lust att se till _varför_ han agerade som han gjorde. Det är inget konstigt beteende alls. Har ni sett på krogen en lördagskväll när killen med flickvännen som blir upptryckt mot väggen och antastad av en full man. Vad gör pojkvännen? Sätter sig ner med henne och frågar hur hon mår eller gör mos av den antastande mannen?
Jag undanber mig diverse gliringar om Hamill och hans flickvän till lagkamrat. Jag tror ni vet precis vad jag menar.
E de katalininens gp nu i helgen ?? har missat typ hela säsongen hittils.. glömmer de :( men ska se nu i helgen om det är?? Klart att gatmotorcyklar är snyggare! men man skulle inte banga för att ha en sånn här :P skulle la dra en del hehehe
Och jag en följdfråga som rör speedway om en förare kör fult vilket leder till att en motförare drattar på ändan och andra motföraren blir skadad vad bör då avstägningen vara?
Dessutom var det inte EN spottloska utan ett antal stycken. ;)
Stefan: Då ställer jag frågan om en fotbollsspelare får 3 matchers avstängning för en spottloska. Vad ska då en speedwy förare få för 3 slag mot huvudet?
Stefan: F ska i alla fall inte slå till A så långt är jag med. Om en människ är vid sina sinnens fulla bruk ser man till B utan att putta bort F. Men jag begär inte att F ska vara vid sina sinnens fulla bruk efter att och har full förståelse för varför han inte ser till B men däremot så ska han inte ta lagen i egna knytnävar. --- Tyckte det var ett ganska bra straff som delades ut faktiskt.
då ställer jag frågan vad F gör om A gör illa B, B får vård av S som är utbildad sjukvårdare medans F inte har kunskaper i vården, skall F då putta bort S för att ge B hjälp?
Carina: Det jag undrar över är vad C ska göra om A gör illa B. Ska C då svara med samma medel på A eller ska C då hjälpa den skadade B? Jag anser det vara självklart att försöka ta hand om B istället för att bruka våld mot A.
Sen finns det naturligtvis situationer då man helt plötsligt får skygglappar på sig och förlorar förståndet.
Karin: Nu var det väl ändå inte hans hjärna som avhandlades. Jag undrade vad som hände. Stefan erbjöd en möjlig förklaring. En lagkamrat är skadad, man blir arg. Behöver det vara svårare än så?
Carina & Stefan: Det är väl inte så svårt att förstå hur hans hjärna fungerade. Om man är ute efter att skada en person så kan man ju omöjligt bry sig om huruvida en annan människa är skadad eller inte. Något annat vore en paradox.
Nu skall du inte vara sån Carina, Frisco vet hur det fungerar i huvudet på Hamill då han inte sprang fram till sin lagkamrat och tittade på när han fick hjälp av sjukvårdare.
Frisco: Vad ska strykas? Menar du att Hamill omöjligt kunde ha sett att han skadades?
Sedan så är det väl inte heller Hamills jobb att ta hand om skadade spelare?
Förstår att folk är upprörda och så även jag. Men som sagt, Hamill har ju inte visat några sådana här tendenser tidigare och något måste ju ha fått det att klicka. Är det så omöjligt att det var som Stefan säger?
Stefan: Det sista i första meningen kan du nog stryka. Hamill glömde visst bort sin till synes livlöse lagpolare och koncentrerade sig istället på att slåss. Normalt så ser man väl till honom i första hand.
Karin: angående frågan så instämmer jag helt klart på jag...hans körstil skilljer sig i hästlängder mellan sato och button....man kan ju bara kola på satos idiot försök att köra om ruben på nurburring....hans honda motor verkar inte klara av hans körstil..men jag gillar den starkt
Salle: tycker allt superbike har kommit i skymundan av moto gp....under 500cc så va de ju lite mer fokus på superbike...då edwards o gubbarna körde..men nu e de ju bara motogp.
..snyggheten snackar vi ju på landsväg...på bana tycker jag faktiskt så duger alla hojjar i mina ögon...men melandrias aprillia är inte heller helt fel..
Denna gång blev det en liten annorlunda fråga i omröstningen. Inte för att Ferrari och Schumacher dominerat denna säsong och gjort omröstningarna förutsägbara, som många kanske tror, utan för att kanske skapa en liten diskussion :-)
Stoptid blir ca. en vecka innan Frankrikes GP 4 juli, d. v. s. runt slutet av v. 26/ början v. 27.
Omröstning #3 diskvalificerades (detta börjar bli en kutym inom F1 tror jag) p. g. a. jag klantade mig och glömde avsluta den innan loppet, vilket några hade utnyttjat och röstat när det praktiskt taget var klart att M. Schumacher skulle vinna. Jag lovar bot och bättring.
Jag ska kanske inte hänga ut Bjarne allt för mycket i den här matchen. Enligt dagens Avesta Tidning så var det sådan storm på havet mellan Danmark o Sverige så att Bjarne fick inte över sina grejer o att han tack vare det fick låna en av Tony´s cyklar + att han fick låna ett ställ av Anton. Så rätt ska vara rätt ;-)
Karin: Som vanligt vann Schummi igen, vad annat var att vänta.Schummi och Rubino i topp sammanlagt, det är dom Röda bilarnas i år också som väntat. MC Laren bilarna=rena skämtet.
Ja det ser onekligen mycket bra ut. Anton har ju gått framåt oerhört den här säsongen. Nu väntar man bara på Bjarne ska komma igång. Idag 2 bra heat o 2 riktigt usla :-( Det håller inte i en ev semifinal/final att ha en GP förare som snittar under 6 poäng/match. Det var tur för Indiannerna att Lindgren är skadad annars hade förlusten stannat med 63-33.
Sedan är det beklagligt att serien är så otroligt ojämn. Idag var VMS Elit´s seger över Kaparna 41-55 den jämnaste matchen. Detta håller inte i längden. Man vill ju se jämna matcher som gärna avgörs i sista heatet. Titta bara på mig själv, jag har bara 5 min till Brovallen o jag älskar speedway, men den här matchen visste man ju i förväg att vi skulle vinna lätt, då stannar jag hellre hemma än betalar 120 spänn o får träsmak i arslet.
BMW Williams fick endast glädjas åt sin andra podiumplats den här säsongen i fem timmar, sedan kom helgens största skräll hittills: BMW Williams och Toyota diskvalificerade. Funktionärerna hade upptäckt oegentligheter med bägge stallens bromskylningskanaler (break ducts) på kontrollen av bilarna efter racet. Både Williams och Toyota har erkänt att deras bromskylningskanaler inte överensstämde med reglementet och tänker inte överklaga beslutet. De hävdar dock att den otillåtna utformningen kommit till av ett oavsiktligt misstag och att de inte erfarit någon prestandaförbättring tack vare den.
Detta innebär att Rubens Barrichello och Jenson Button tar en placering vardera och slutar på andra respektive tredje plats. Giancarlo Fisichella slutar på fjärde plats, Kimi Räikkönen femma (vilket bisarrt nog är samma antal depåstop han gjorde under loppet) och David Coulthard sexa (trots att han var inblandad i incidenten i andra kurvan efter starten och var nere på 16:e plats ett tag). De båda Jordanförarna tar de sista poängplatserna med Timo Glock på sjunde plats i sin F1-debut (han ersatte Girogio Pantano som inte ställde upp i Kanadas GP p .g. a. personliga problem med sin manager vilket innebar en utebliven betalning till Jordan för sin plats i stallet) och Nick Heidfeld på åttonde, som olyckligtvis "körde på"/rammade den assisterande "tankgubben" under ett depåstop.
Salle: Alltid lika underhållande att se duellerna mellan Rossi och Sete, de grabbarna sparar verkligen inte på krutet. Rossi spexandes efter målgång iklädd doktorsrock och med stetoskop och polygrip diagnosticerande sin segerhoj var också ganska kul.
Ruben Xaus börjar också få upp ångan riktigt ordentligt, annars brukar väl omställningen mellan Supersport och MotoGP vara enorm.
JAN