NHL

13831 inlägg · 804 ämnen

Allmän tråd för NHL

« · 2543103 · » Till forumet


Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:

Carolina vinner skotten klart men Florida vinner matchen med 1 - 0. Bobrovsky rena monstret i kassen. Luktar sweep nu.

Canes orkar inte.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Ett väldigt vackert ögonblick inom hockeyn.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Vegas vinner i OT igen och tar ledningen med 2-0 i matcher.

2-0 står det även till Florida i den östra finalen. Vinner Vegas och Florida sina respektive finaler, vilket mycket tyder på just nu, så kommer ett av lagen att vinna sin första Stanley Cup. Det är ju lite skoj i alla fall, mitt i all Pavelski-misär.

Jag är verkligen svag för gamla veteraner som jagar sin första cup och det smärtar mig när såna får lägga av utan en cup. Stackars Joe Thornton gjorde många försök han också, men gick bet.

Det finaste vi har i NHL är när giganten Ray Bourque lämnar Boston efter 21 säsonger för att ta chansen att vinna cupen i Colorado sin 22:a säsong. Länk nedan.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: 2-1 Dallas i P.P!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Heja Dallas! Ge Pavelski den förbannade cupen nu!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
S-vikaren:

Brukar bli lite sent ibland med nationalsånger och sådant
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
S-vikaren: Standard där borta. Även om en matchstart utannonserats till jämnt klockslag kan du ändå räkna med att man kommer igång kvarten senare. 1-0 Dallas.
Kommentera


Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Klockan är 21.10. Varför senare matchstart?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69: det imponerande är att Tkchuk är så kall, blir inte provocerad och utvisad och avstängd ala Kane, Wernblom osv. Verkligen imponerad. Han är på rätt plats HELA tiden.
Håller absolut på Florida nu, gjorde det mkt förra säsongen med men då var de ju bara bra i serien, det har de lärt sig nu. Går preciiiis till slutspel sen spelar de välta kossa med de stora Boston och Toronto.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Vegas - Dallas 2105 på tv 10 ikväll.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Saken är ju den att Floridas GM sa eller om det var någon annan inom organisationen, minns inte men typ sa dom såhär, " vi värvar inte Matthew för att bli bättre i grundserien, vi värvar honom för att vinna Stanley Cup. "

Snacka om fingertoppskänsla. Jag tror Florida vinner nu. Bobrovsky har hittat storformen igen också.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Utanför Mcdavid och Draisatil så måste han ju vara den bästa spelaren i världen just nu! Barkov och Bovbrosky är också helt otroliga!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Fyfan vilken spelare! Såg precis matchen i efterhand!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: ja verkligen och vilket slutspel han gör! Sjukt snyggt pp mål i OT.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Tkachcuk avgör igen. Snacka om lyckad trejd för Florida när man bytte bort Weeger och Huberdeu mot honom.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Kom igen nu Florida!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Vegas vinner första matchen med 4 - 3 i OT efter 2 mål av W Karlsson.

Dallas stretar på bra i denna matchen och jag tror det kan gå till 7 matcher, otroligt jämt av det jag såg, " halva matchen ungefär "
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Fan vad roligt om Florida skulle vinna cupen! Riktig fairytale story det där ju!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Glömde kommentera om Pavelski såg jag nu. Vad han betyder för Dallas går att se om man kollar deras statistik före och efter han kom tillbaks från skada. Sen unnar man ju en sån gubbe som Pavelski en cup också. Jag hoppas fan att Dallas tar det i år.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: VARNING! Lång och nördig utläggning följer nedan, läs vidare på egen risk!

Med reservation för att jag endast tittar highlights, men läser oerhört mycket om NHL dagligen, kommer nedan utläggning.

Ska man gå enbart på poäng, som dom brukar göra, så är Hintz i nuläget den som ska ha den. Han är fullkomligt dominant enligt många, i ett övrigt starkt lag med många som bidrar. Tkachuk har frontat Panthers run med pannben och poäng, men framförallt defensiv och verkligen varit den mest betydelsefulla spelaren där.
Eichel har också varit bra, men har några färre matcher. Oerhört svårt att spekulera om eventuell vinnare.

Till syvende och sist kommer det bli någon av ovan nämnda herrar om det är just deras lag som vinner cupen. Conn Smythe går alltid till en spelare som vinner finalen. Fem gånger har det hänt i ligans historia att en spelare i ett förlorarlag har fått den och jag tycker inte att någon sticker ut mer än någon annan i dagsläget för att meritera något sånt, utan alla herrar ovan har varit lika viktiga för sina lag.

Med min långa utläggning vill jag svara följande på din fråga "Vad tror du?":

Stanley cup = Florida
Conn Smythe = Matthew Tkachuk
Tkachuk och Bobrovsky är dom två som stuckit ut i ett lag som kör över precis allt just nu. Men det finns inte en chans att Bobrovsky får en Conn Smythe före Tkachuk i år. Tkachuk är även nominerad till Hart trophy tillsammans med Pastrnak och McDavid. Nej, Tkachuk tar Conn Smythe.
Min gissning och procentuell chansning över hur det ligger till just nu:
Tkachuk > Bobrovsky 95/5


Stanley cup = Dallas
Conn Smythe = Roope Hintz
Eventuellt att Oettinger kan gå om vid storartad insats i en eventuell final eller om Heiskanen varvar upp ytterligare en nivå (om det ens är möjligt)
Hintz > Pavelski > Heiskanen > Oettinger 60/20/15/5

Stanley cup = Vegas
Conn Smythe = Jack Eichel
Marchessault närmsta utmanare. Eichel är ett större affischnamn för ligan och om det skulle bli jämnt så får han det.
Eichel > Marchessault 80/20

Stanley cup = Carolina
Conn Smythe = Jaccob Slavin
Slavin ligger bra till och förtjänar den mest, speciellt med tanke på att det blivit vanligare att ge backar utmärkelsen på senare år (Makar 2022, Hedman 2020, Keith 2015) En dark horse till priset i Carolina kan vara Burns. Men ska man jämföra dessa så har Carolinas pp, där Burns är en huvudfigur, varit svagt medan pk, där Slavin dominerar, varit ett av slutspelets bästa.
Slavin > Burns 85/15
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Absolut är det så, finns nog inga fler som kan konkurrera om det?

Vad tror du?

Här nämns Eichel och Slavin också.

Jag lägger min självklara röst på Matthew Tkachuck
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Vem annars? Är inte ens förvånad längre. Blir honom eller Hintz i Dallas, beroende på hur det går i den finalen, som kommer få Conn Smythe i år.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Och där avgör Matthew Tkachuk för Florida.

Nästan 7 hela perioder spelade.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Ja verkligen, trodde inte mina ögon när jag vaknade haha
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Vaknar upp för dagen och Carolina - Panthers har precis avslutat den tredje övertidsperioden och ställningen är fortfarande 2-2. I natt gör dom verkligen skäl för lönen i Raleigh.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Ja för Florida är ett bättre lag enligt mig, jag trodde Carolina skulle åka ut tidigt men de ha imponerat som jag skrev utan 3 av deras bästa spelare men nu tar det stopp.

Folk tycks ha glömt att Florida vann Presidents Trophy förra säsongen med i princip samma lag

Otroligt tunga att möta

Dallas - Florida i Final vore kanske den mest otippade finalen på länge.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Jag drar slutsatsen att det är frånvaron av dom tre bärande som gör att tipset går i motsatt riktning. Rätta mig gärna om jag har fel 😂
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Haha, älskar att du skriver "Carolina har imponerat stort på mig utan 3 bärande spelare" och sedan tippar att Florida tar det :)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Carolina har imponerat stort på mig utan 3 bärande spelare

Jag tippar

Vegas - Dallas 2-4
Carolina - Florida 3-4
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Jaha, då var Oilers och Kraken utslagna. Dags att tippa conferencefinaler!

Vegas - Dallas 3 - 4
Oerhört svårt att välja. Min dark horse i år är Dallas och jag har tippat dom i final mot Boston (höhö). Frågan nu är om Dallas var dåliga mot Seattle eller om Seattle var bra mot Dallas (såg inte en match). Vegas är ett stort och tungt lag att möta och verkar ha fått ihop laget ordentligt nu. Detta kan sluta hur som helst. Jag tror Vegas tar det egentligen, men vill inte fega ur och tippa emot mitt originaltips med Stars i final.

Carolina - Florida 4 - 2
Appropå sluta hur som helst, här har vi två lag som är i helt sinnessjuk form. Panthers bedrifter i detta slutspel är something else, men jag tror ändå på Carolina. Dom har sett alldeles för stabila ut och nu tar flytet (nåja) för Panthers slut. Tkachuk är en jävla hjälte dock, han har burit det här laget på sina axlar, ge honom Conn Smythe! Bobrovsky har vaknat från de döda också. Men nej, Panthers stjäl två matcher men Carolinas defensiva stabilitet avgör detta till syvende och sist.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Instämmer om Nurse. Han är bra men inte värd den lönen öht
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Svechnikov har dragit korsbandet och således opererat knät, så han spelar inte mer den här säsongen.

Stackars Pacioretty opererade knät i augusti och kom tillbaka i februari, spelade fem matcher och drog sedan drog hälsenan. Så han spelar inte heller mer i år.

Teravainen bröt handen i match två mot Islanders, så troligtvis spelar inte han mer den här säsongen heller.

Edmontons problem, nu när dom äntligen stagat upp defensiven med Ekholm, är fortfarande att dom har för dåliga målvakter. Även om Skinner varit bra under säsongen är det en jävla press för en rookiemålvakt att ta med sig den formen in i ett slutspel där kraven (nästan) är att dom ska vinna hela rubbet.

Vad Nurse har gjort för att få någon slags toppbacksstatus som motiverade den kontraktsförlängningen vet jag inte. Snacka om hål i huvudet på GM. GM:s borde generellt bli bättre på att vänta ut spelare och se om dom kan återupprepa formen säsongen efter innan dom skriver långa kontrakt. En sån som Nurse är inte oersättlig och hade enkelt gått att ersätta på marknaden.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Vad är skadestatusen på sveschnikov Pacioretty och Tervainen?

Har ingen koll riktigt.

Jag tycker canes har ett bra lag ändå, aho och Burns är 2 spelare som lyft laget när deras " bärande " spelare är borta.

Oilers får svårt att ta sig vidare med tanke på hur dåliga utvisningar de tar och att Skinner som varit bra under säsongen och den bästa Oilers haft på länge kanske blir backup nästa säsong.
Jag vill ha in Hellybuck från Winnipeg, en favorit.


Försvarsspelet behöver förbättras ytterligare också trots att Ekholm kommit in, han har varit våran bästa back tillsammans med Bouchard, Nurse är kass och har en topplön i NHL

Ibland undrar jag hur vissa klubbar tänker när de signar kontrakt.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Ja, fighten mellan Carolina och Florida kommer bli jämn och hur rolig som helst. Tyvärr har jag två småbarn, så att sitta uppe och se matcher mitt i nätterna som förut är inget alternativ. Det blir istället mycket highlights och läsande på The Athletic (fantastisk journalistik).

Jag vet inte varför, men Carolina har vunnit så jäkla enkelt i år, trots att dom saknar tre bärande spelare så jag törs inte tippa emot dom igen, som jag gjorde i semin.

Carolina vinner conferencefinalen med 4-3, men det blir jämnt som satan.

I det västra slutspelet hoppas jag på Dallas och Vegas. Då har jag i såna fall satt 3 av 4 lag i conferencefinal min nhl-bracket-challenge, vilket skulle vara nytt rekord för min del 🥳
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Tror de kan vinna hela klabbet, många har glömt att de vann presidents trophy förra säsongen med i princip samma lag. Skillnad på slutspel och grundserie, Boston var alldeles för upphaussade enligt mig.

Tippade ju faktiskt att Florida skulle vinna med 4 - 3 i matcher mot Boston.

Sitter och ser Seattle - Dallas nu, otroligt rolig match och kolla på.

Seattle är verkligen en frisk fläkt i sitt första slutspel

5 - 3 ledning för Kraken med 4 min kvar.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Bara att lyfta på hatten för Panthers som slagit ut både Boston och Toronto. Oavsett hur det går mot Carolina så har dom gjort en makalös insats.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Florida vidare till Conference Finals efter seger mot Toronto på övertid. Nick Cousins avgör med sitt första mål i Stanley Cup.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Och precis nu blev Florida klara för Conference Final mot Carolina.

Får vi se Nylander i VM?

Tror han är revanschsugen.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Det blev en matchs avstängning för Pietrangelo.

Nattens resultat:
Carolina - New Jersey 3-2,
4-1 i matcher, Carolina avancerar till Conference final.

Seattle - Dallas 2-5
Dallas leder med 3-2 i matcher.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Jag är usel på att formulera mig idag, många misstag har det blivit. Det jag menar är att NHL sällan bedömer en situation över hur pass ful den är, utan man tittar nästan alltid på personens historik i "brottsregistret" istället för enskilda händelser. Men ja, det är en vidrig slashing och jag ser gärna ett trendbrott i bedömningen och att dom fokuserar på själva händelsen istället.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Exakt är det så, många spelare får mer straff för de är sk repeat offenders, Pietrangelo är ganska lugn annars men den där är inte snygg.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Tippar på en eller två matcher. NHL är inte kända för långa avstängningar på spelare som inte är återfallsförbrytare. Har dålig koll på Pietrangelos historia, men jag har inte hört något om att han är en ful spelare som gör dumma grejer. Slog väl slint i skallen bara.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Nu håller jag iof på Edmonton men denna är fan inte snygg.

Vad blir det?

Resten av säsongen?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Nattens resultat

NJ - Carolina 1-6

Carolina leder 3-1

Seattle - Dallas 3-6

2-2 i matcher
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

´Jag hävdar än att hans frånvaro är orsaken att avs inte lyckas

Han är förmodligen den bästa vi har forwardsmässigt over there tillsammans med elias och mika

Synd att försäkringen kostar, det köper jag helt men rantanen spelar för Finland är bara kärlek

Svenskar är bekväms tyvärr
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Gabriel Landeskog missar nästa säsong också... Tycker fan synd om honom! Han fick iaf en Stanley Cup.. Tror jag också hade tagit det även om min karriär hade varit över efter..
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Min polare är LA supporter

Han sa senast i helgen

” hoppas inte Anaheim får bedard ”

Han är rätt nöjd

Haha
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Lider mest med stackars Anaheim, även om jag inte har några större känslor för dom. I draften 2005 fick man också andravalet, efter att ha slutat sist, och missade därför Crosby. Och nu Bedard på det. Hårt att vara anka i dessa tider.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Haha skaplig effekt
Uppladdat:

450x300-img0327.pngimg0327.png

Kommentera

« · 2543103 · »